Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Plot vervolg: Campagne, Sessie, Scene's organiseren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Karma
Supreme Grandmaster


Geregistreerd op: 11-9-2005
Berichten: 1741
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Do Aug 05, 2010 9:31 pm    Onderwerp: Plot vervolg: Campagne, Sessie, Scene's organiseren Reageer met quote

Zoals ik al in ander draad schreef is een plot handig om een sessie te ordenen en de rode draad in het oog te houden. Hier nog wat meer informatie over type plots, het gebruik van Doelen en Scene's. Met theater, verhalen vertellen en films maken ze o.a. gebruik van verhaal technieken. Manieren die jouw verhaal aantrekkelijk en spannend maken.

Ik vind dit een tof onderwerp en volgens mij is het handig om een vlotte en sfeervolle RPG sessie te houden. Zodat jij en je spelers echt een kick van de sessie over houden.

Hieronder een stuk over plots in RPG genomen uit een RPG bubblegum, hoe je een plot kan maken met Doelen en gebruik van verschillende soorten Scene's (genaamd beats).
Doelen slaan op, wat wil je bereiken? Waar gaat het over? De Doelen slaan niet zo zeer op wat de protagonist (helden) willen bereiken, maar meer wat belangrijk is om het verhaal te laten vorderen.
Het lijkt mij heel handig om doelen in grote lijnen te bepalen voor:
* campagne (serie afleveringen) - met een vaste speelgroep voor langere tijd. Belangrijk zodat je ongeveer weet wat er op de achtergrond speelt. Voorbeeld in LotR: de ring moet vernietigd worden of Sauron moet overwonnen worden.
* sessie (speelavond, en hoofdstuk van het verhaal). Een sessie is vaak een stapje om het doel van de campagne te bereiken, maar kan ook de introductie zijn van wat het doel, of een op zich zelf staand gedeelte zijn. Voorbeeld het vinden informatie over de ring.
* Scene's. Dit is het kleinste stukje en stapje, en gaat over de concrete acties en gebeurtenissen. Voorbeelden van Doelen in scene's: het ontdekken van de ring door Gandalf (HOOK), de zoektocht naar meer info (oude documenten) (DEVELOPMENT), raad vragen bij Saruman & gevecht met Saruman (CLIMAX), gevangen worden door Saruman (RESOLUTION)
Stel dat Gandalf tussen door nog even aangevallen was door orcs, dan was dat een mooie CLIFFHANGER.

Een interessant stukje. Op de website staan nog meer manieren om je rpg sessies te plannen. De onderverdeling van Hooks, Clifhangers en Development, zal vast wel bekend voorkomen. CLIFFHANGERs heten bij D&D Encounters.
Maar de 15 min. per scene vind ik vrij rap. Toch als je dit lukt of een half uur, zal het een sessie vlot en dynamisch doorlopen.

Bron: http://www.tragsnart.co.uk/rpghub/fuzion/fuzion.htm
Quote:
It shows you how to plot your game and keep the players on the plot by using Goals and Beats (scenes). It is trying to follow the styles of the anime/videos. Bubblegum Crisis is split into Series, then Episodes (programmes), then Beats (scenes) in the Episode. So you work out your Series Goals, Episode Goals and then Beat Goals. A Beat Goal would be 'find the missing bike', 'stop the fire', 'meet the doctor' etc. Episode Goals would be an adventure. A Series could be the whole campaign e.g. a border war, an exploration, a revolution.

Where it really gets clever is in the Beats. The idea of Beats is to help you plot the Episode. There are 5 types of Beats: Hook; Cliffhanger; Development; Climax; Resolution.

HOOK: A Hook is what gets the PCs into the episode e.g. discovery, crisis, kidnapping, revelation etc.

CLIFF-HANGER: This is some action that affects the players e.g. ambush, verbal confrontation, obstacle, pursuit etc.

DEVELOPMENT: This is something that moves the plot along e.g. clue, sabotage, retreat, warning etc.

CLIMAX: The big finale, e.g. a big battle or revelation.

RESOLUTION: The final scene e.g. a happy ending, the villain escapes, the PCs are captured etc. This can set up the sequel to the episode or next Hook.

The idea is that you have a Hook, various Cliff-hangers and Developments as needed, then the Climax and finally the Resolution.
Each Beat should take around 15 minutes, so you can roughly plan out the Episode quite well.


Van vincere deze handige links voor plots:
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/Plots
http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TheSevenBasicPlots[/b]

Dus voor een sessie of een campagne, bedenk een Doel, maak een leuk plot adhv verschillende type Scene's. Steun heb je aan de de zeven basis plots of combinaties hiervan.
Werk het niet al te gedetaileerd uit. Spelers doen toch altijd weer dingen die je niet verwacht (dat maakt het ook leuk).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Karma
Supreme Grandmaster


Geregistreerd op: 11-9-2005
Berichten: 1741
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Vr Aug 06, 2010 12:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

wauw deze website geeft ook goede tips om ideeen op te doen en uit te werken:
http://www.errantdreams.com/static/color5
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Karma
Supreme Grandmaster


Geregistreerd op: 11-9-2005
Berichten: 1741
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Vr Aug 06, 2010 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb deze post weggehaald omdat ze niet relevant voor dit onderwerp is en onleesbaar door verwijderde posts van andere gebruiker(s).

Laatst aangepast door Karma op Za Sep 11, 2010 2:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rogier
de Grote


Geregistreerd op: 23-2-2007
Berichten: 2452
Woonplaats: Sint-Oedenrode

BerichtGeplaatst: Vr Aug 06, 2010 8:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit forum is toch bedoeld om er dingen/berichten op te zetten die het rollenspel stimuleren, evalueren en bediscussiëren?
Ik vind het een goede zaak dat Karma zijn ervaringen van improvisatie theater en van daar uit zijn kijk op het rollenspel op het forum zet.
Zijn workshop bij de meeting dit jaar met de basis van Action Color Emotion was een prima oefening en gaf daarmee aan wat belangrijk is in een rollenspel.
Dat Karma nu ook vanuit de theoretische kant van de theatersport en het improvisatie theater, zijn informatie met ons deelt is bij uitstek geschikt voor dit forum lijkt me zo.

En buiten dat Vince, hoe weet jij nou dat de mensen die op dit forum discussiëren dat zij wel of niet nog regelmatig aan rollenspellen doen?

Verder lijkt me discussiëren over rollenspel enigszins nuttig want dat houdt de boel levendig, vooral ook omdat het wellicht wel eens een verbetering kan geven. Het delen van ervaringen en meningen is prima.
Liever op het forum dan dat dat tijdens de geplande sessies moet gebeuren, uitzonderingen daar gelaten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vincere
ir.


Geregistreerd op: 18-5-2004
Berichten: 2358
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Vr Aug 06, 2010 9:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

v1nce schreef:
Maar goed, ik zal deze posts maar binnenkort weer eens verwijderen ha ha.. is wat mij betreft wel beter. Smile


Nee joh, nergens voor nodig, zo wordt de discussie niet te volgen. Maakt toch niet uit dat dit hier staat?
_________________
Engineering: where the noble, semi-skilled laborers execute the vision of those who think and dream. Hello, Oompa Loompas of science!

Dulce et decorum est pro alea mori.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Karma
Supreme Grandmaster


Geregistreerd op: 11-9-2005
Berichten: 1741
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Vr Aug 06, 2010 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

(Deze post is aangepast om de draad leesbaar te houden, na verwijderde posts van andere gebruiker(s))

Dank Rogier. Fijn dat mensen er wat aan hebben. En fijn ook om ervaringen met anderen te delen.

Ik ben niet zo vies van iets anders proberen, maar het klopt best dat je hele moeilijke dingen kunt verzinnen, maar dat een 'gewoon' rollenspel zonder fratsen, op zich tof kan zijn.

Maar eigenlijk waar ik het over heb is in RPG's niet zo heel erg experimenteel. Het gebruik van een plot bijv. legt juist dingen vast, op een flexibele manier die nog invulling biedt tijdens het spel. Deze beproefde methode wordt gebruikt bij films en verhalen, dus waarom niet in roleplay.

Theaterimproviseren is theater vanuit het 'niets' maken (interessant boek hierover van André Besseling heet ook 'theater vanuit het niets').
Improviseren en RPG lijken veel op elkaar, de setting wordt gegeven, personages liggen vast (ook niet altijd) en gaande weg wordt de rest ingevuld.
Het programma 'de vloer op' www.devloerop.nl , is hier een mooi voorbeeld van, waar de startsetting en rollen van te voren uitgewerkt zijn.

Bij theatersport (vorm van improviseren) wordt ook vaak gevraagd, Waar beginnen we? en/of Wie zijn we? En/of Wat doen we?

Zelfde bij RPG waarbij dit wordt weergegeven door de beschrijving van GM, de setting uit een boek of zelfgemaakt en d.m.v. het creeeren van een personage.

> Verschil tussen (algemeen) theater en rpg.
Het gebruik van toneel, licht, aankleding en grime is inderdaad niet aanwezig.
Tekst wordt daarentegen (vooral bij kant-en-klare setting) wel gebruikt,
net als rollen (die de spelleider vaak van te voren uitwerkt) en
zelfs decor (zij het in woorden omschreven, maar plaatjes zijn ook vaak fijn).

> RPG heeft vaak meer regels, een tabletop/papier element, erg weinig props, je hebt maar heel weinig middelen nodig (meeste theaterbeoefenaars hechtten toch aan lichtten, geluidspullen, grote zaal, grimeur etc).
hahaha, ja ik denk wel aan de lichten, zou graag eens een simpele schuiflamp hebben, om gewoon het verschil van dag, nacht, en zicht weer te geven. na paar uur in een grot rondlopen, he: heeft er iemand eigenlijk een fakkel?
Sfeervol geluid voegt bij een rpg ook wel veel sfeer toe. Een mooie spannende geluidstrack op de achtergrond, wind door bladeren, toeterende auto's, of een vette disco/house muziek, voegt echt wel aan een rpg toe.
Ik ben zelf niet zo van de grime en aankleding (alhoewel dat laatste ook wel uitmaakt).
Bij theatersport en improtheater wordt overigens vaak geen decor of aankleding gebruikt. Enige decor is vaak een paar stoelen. Mime, stem, verhalenvertellers, inwendige stemmen en lichaamstaal (inderdaad expressie uiteraard) zijn de meest gebruikte instrumenten. Spelvormen als 'verhalenverteller' en 'hoorspel', zijn in feite mini rpg's.

Bij impro theater heb je wel vaak (in een speciale vorm) een regisseur aanwezig die inleidingen geeft, aanwijzingen, bijstuurt, extra informatie geeft, setting verandert, tijdsprongen maakt, mocht dat nodig zijn. Bij uitstek de rol van een GM.


Laatst aangepast door Karma op Za Sep 11, 2010 2:40 pm, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rogier
de Grote


Geregistreerd op: 23-2-2007
Berichten: 2452
Woonplaats: Sint-Oedenrode

BerichtGeplaatst: Za Aug 07, 2010 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vincere schreef:
v1nce schreef:
Maar goed, ik zal deze posts maar binnenkort weer eens verwijderen ha ha.. is wat mij betreft wel beter. Smile


Nee joh, nergens voor nodig, zo wordt de discussie niet te volgen. Maakt toch niet uit dat dit hier staat?


Je kunt natuurlijk al Vince zijn berichten 'quoten' dan blijven ze gewoon op het forum staan maar dan onder iemand anders beheer/naam. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.