Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Star Wars X-wing

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Bord en kaart-spellen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord


Geregistreerd op: 14-10-2004
Berichten: 2877
Woonplaats: in een naamloos graf

BerichtGeplaatst: Za Dec 24, 2016 1:16 pm    Onderwerp: Star Wars X-wing Reageer met quote

Al weer een maand geleden (op de Trolhamer spellendag, mede mogelijk gemaakt door Lord Xcapobl) speelde ik een toch wel bijzonder "bordspel":



Het spel heeft namelijk geen bord en lijkt in die zin meer op een klassiek miniaturenspel waarbij afstanden een rol spelen. Iedere speler is de piloot van een soort "fighter" waarmee je in de ruimte op elkaar kunt schieten. Het zijn fraai uitgevoerde ruimtescheepjes die verschillende mogelijkheden hebben in snelheid, wendbaarheid, vuurkracht en stevigheid. Iedereen geeft tegelijk bevelen om te manoevreren, waarna er in omgekeerde volgorde geschoten kan worden - de kunst is uiteraard, om een tegenstander in je schootsveld te krijgen.

De Rebellen namen het in hun strijd voor een betere wereld op tegen de meedogenloze troepen van het Empire. Maar helaas vergeefs: na felle strijd kon de "dark side" de onderdrukking van het universum voortzetten. Wel wist ik als enige rebel nog een tegenstander uit te schakelen. We hebben niet vergeefs geleefd!
_________________
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1325

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2016 6:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er tof uit! Dus je meet iedere keer met een lineaal? Hoe lang duurt een spel? Is er echt veel tactiek en kennis om goed te worden of toch meer geluk via de dice?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lord Xcapobl
Ridder


Geregistreerd op: 23-5-2006
Berichten: 211
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Zo Jan 01, 2017 12:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Wijlen Fandath Ryne al aangaf, speel je een of meer 'kleine' schepen in een potje X-Wing. Klein, omdat je in dit spel nooit een Star Destroyer zal tegenkomen, het is echt op fighter dogfights geschaald. Die schepen hebben allemaal eigen attributen. TIE Fighters zijn snel en wendbaar, maar ze vallen al uit elkaar als de piloot te hard niest, dit maakt ze in het spel ook maar weinig punten om in te zetten, dus kun je er weer meer van gebruiken. Y-Wings zijn niet snel en ook niet al te wendbaar. Ze kunnen echter wel klap na klap incasseren, en kunnen torpedo's meenemen, en zelfs een geschutskoepel die het ding in staat stelt om rondom zich te schieten, in plaats van alleen in een hoek vooruit, wat voor verreweg de meeste jagers standaard is.

Grappig is, dat elke soort starfighter een eigen draaischijf heeft, met de capaciteiten wat betreft beweging. Iedereen kiest in het geheim een manoeuvre uit, en van elke manoeuvre is ook een template in het spel, zodat je weet hoe ver en onder welke draai hoek de beweging van die starfighter wordt uitgevoerd. Op de foto zie je er een aantal doorzichtige van liggen. Je kunt dus in dit spel misschien wel proberen in te schatten waar je tegenstander heen gaat, maar zeer weten doe je het pas op het moment dat een jagergeactiveerd wordt, en dus zijn draaischijfje openbaar wordt gemaakt.

Incompetente piloten (lage vaardigheid score) vliegen eerst en schieten laatst, vaardige piloten (hoge score) vliegen laatst, ze kunnen dus reageren op wat er eerder is gebeurd, en schieten eerst, wat ze weer in staat stelt om minder vaardige tegenstanders uit te schakelen voordat die de kans hebben terug te schieten.

Dat schieten gebeurt weer met acht-xijdige dobbelstenen. Zoals we inmiddels gewend zijn van Fantasy Flight Games zijn dit dobbelstenen met bijzondere symbolen, in plaats van getallen of stippen. Rode dobbelstenen maken aanvallen uit en hebben symbolen voor treffers en kritieke treffers, groene dobbelstenen verdedigen, en hebben dus symbolen die aangeven of het doelwit een (deel van) een aanval ontwijken.

Je kunt het spel spelen tot een van de kanten geheel is weggevaagd. Dit hebben we ook op de Trolhamer Spellendag gedaan. Je kunt echter ook scenario's spelen. Dan zou je dus kunnen winnen door aan het scenario te voldoen, ook al heeft de tegenstander nog niet één punt schade gehad (erg onwaarschijnlijk, trouwens).

Op deze demo hebben we ook niet gewerkt met uitbreidingskaarten. Als je een Squadron samenstelt, kun je voor een aantal punten je schepen kopen om in te zetten. Er zijn echter ook kaarte, die een schip nieuwe capaciteiten geven. Die kosten ook punten om in te zetten, en maken daarmee een schip sterker, of sneller, of geeft het iets dat het nog niet eerder kon. Deze kaarten hebben ook verschillende categorieën. Niet elk schip kan elke categorie gebruiken. de "Luke Skywalker" T65-B X-Wing heeft bijvoorbeeld een icoontje dat er uit ziet als een medaille. Daarmee kun je dus een upgrade card inzetten uit de categorie Elite Upgrades. een gewone "Rookie Pilot" X-Wing heeft dat icoontje niet, en kan dus geen Elilte Upgrade nemen. Beide X-Wings hebben wel een Torpedo icoon, dus kunnen zware torpedo's meenemen.

Al met al een, naar mijn mening, retegaaf spel. Het spelsysteem maakt het geheel erg dynamisch. Inmiddels zijn er al vijf facties; Rebel Alliance (EP IV-VI), Resistance (EP VII, mag met Rebels gebruikt worden), Scum and Villainy (allerhand neutraal volk zoals bounty hunters), Imperial (EP IV-VI bad guys), en First Order (EP VII bad guys, kan ook weer met Imperial gebruikt worden). Er zijn al behoorlijk wat verschillende schepen per factie, waardoor je heel wat verschillende squadrons kunt bouwen. Als je allebei de regels goed kent, kun je een basisspel spelen in ongeveer een half uurtje. Neem je zes man aan een tafel met zeven starfighters en gaan ze allemaal zo door het lint van alle kinky shit die gebeurt (in de zin van, ze zien allemaal de spannende film helemaal voor zich en juigen om elke treffer of misser alsof ze zelf echt in die cockpits zitten...), dat de tussendeuren door anderen dicht gedaan worden wegens het geluid volume... dan duur het wel een uurtje of twee, drie. Ook kun je dit beïnvloeden door de keuzes die je maakt met squadrons. Normaal speel je met 100 punten aan schepen en upgrades. Half uurtje, drie kwartier, ongeveer twee tot vier schepen per zijde. Ga je voor 500 punten... Of neem je alleen de twee TIE Fighters en de ene X-Wing uit de starterset, ongeveer 30 punten per zijde... Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Meer punten = meer schepen en upgrades = meer tijd (en volgens velen ook = meer lol).

Exclamation Opvallend, het spelsysteem in doorverkocht aan meerdere bedrijven. Als je niets met Star Wars hebt, kun je op zoek naar Star Trek Attack Wing. Zelfde systeem in de basis, paar wijzigingen omdat het om massieve Star Trek schepen gaat, en niet kleine starfighters. Zo heb je ook D&D Attack Wing, waarin draken een luchtgevecht houden en vlammen en bliksem naar elkaar spuwen. Als ik me niet vergis is dit allemaal weer gebaseerd op een voorloper die WWI dogfights uitspeelt, Wings Of Glory. Daar zijn ook voor de liefhebbers WWII vliegtuigen in opgenomen (Star Wars heeft immers ook EP IV-VI en EP VII spul), zodat je met je Spitfire lekker op Messeschmidts kunt gaan jagen. Exclamation
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1325

BerichtGeplaatst: Za Jan 07, 2017 2:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Super goede in boeiende uitleg, dank daar voor X.! Klinkt idd als een spel in opmars en wat goed uitgedacht is. Hier ken ik nog geen mensen die het spelen maar ongetwijfeld moeten er meer dan genoeg zijn. Smile Overigens bestaan er ook b-wings of a-wings voor dit spel?
http://starwars.wikia.com/wiki/A/SF-01_B-wing_starfighter
http://starwars.wikia.com/wiki/RZ-1_A-wing_interceptor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lord Xcapobl
Ridder


Geregistreerd op: 23-5-2006
Berichten: 211
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Za Jan 07, 2017 11:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

A-Wings, B-Wings, X-Wings, Y-Wings, K-Wings, U-Wings (uit Rogue One), TIE Defenders, Fighters, Bombers, Phantoms, Advanced, Punishers, Strikers (ook uit Rogue One).
Een hele lading 'neutrale' schepen zoals Slave One, Star Viper, Hound's Tooth, Punishing One, en meer.
Ook wat spul uit The Force Awakens, zoals TIE/FO en TIE/SF, of de nieuwe Incom T-70 X-Wing (daadwerkelijk ook een iets ander model in plaats van een repaint van bestaande X-Wings)

Keuze zat. Op https://www.fantasyflightgames.com/en/products/x-wing/ kun je naar beneden scrollen, dan zie je de 'Aces', en tien 'Waves' (steeds twee tot vier nieuwe scheepjes) en wat Epic spul (kleine capital ships). Kun je zien wat er allemaal al voor is verschenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1325

BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2017 2:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Cool! Dat houd het spel ook afwisselend. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Lord Xcapobl
Ridder


Geregistreerd op: 23-5-2006
Berichten: 211
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Zo Jan 08, 2017 10:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zeker. Je kunt steeds dezelfde space battles houden tussen een paar X-Wings en wat TIE Fighters. Je kan echter ook een missie spelen waarbij wat Scum and Villainy bounty hunters het speelveld betreden om met een vrachtschip (zoals Hound's Tooth, van Bossk de Trandoshian) naar een counter te vliegen in het midden van de tafel, die een escape pod voorstelt. Een paar rebellen (of Imperials, wat je wilt) moeten dan voorkomen dat de Scum deze escape pod binne haalt en er weer mee terug vliegt de eigen tafelrand af. Om een voorbeeld te geven van een scenario wat niet de standaard Rebels Versus Imperials 'clear the table' is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
klaasel
Ridder


Geregistreerd op: 13-2-2012
Berichten: 127
Woonplaats: Dokkum

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2017 1:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goede vriend van me speelt dit ook en heb dit wel eens samen met hem gespeeld. Erg leuk spel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Bord en kaart-spellen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.