Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Berlijn Sessie Groep 2 & vraag aan GMs

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Sessie Evaluatie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2016 1:55 am    Onderwerp: Berlijn Sessie Groep 2 & vraag aan GMs Reageer met quote

Net een nieuwe groep hun eerste sessie laten draaien. Was leuk! 2 dames, 2 dudes. 2 Spelers hadden nog nooit tabletop RPG gespeeld maar allemaal hadden ze veel Nerd en/of RPG ervaring op andere vlakken.

Ik ben doorgegaan in mijn homebrew wereld van vorige sessie verslag, we spelen weer in Windheim etc maar de plotline is wel wat aangepast en de intrige komt nu beter naar voren al na een sessie ipv na 4. De spelers vonden het vooral leuk dat ik dingen uitvoerig beschreef en dat ze met veel NPCs konden praten en zeer verschillende, elkaar aanvullende info kunnen krijgen van die NPCs.

De plot van het adventure is (nogal lomp en niet goed omschreven hehe):
Windheim is zeer welvarend geworden en in opmars de laatste tijd, maar de vader van de huidige Duke is onder vreemde omstandigheden "ziekte" plots overleden 9 maanden geleden. De schuldige is de adviseur van de Duke, Arlovski, die nu ook adviseur van de jonge zoon en nieuwe Duke: Lord Meinar III. Arlovski is in het geheim een priest van een kleine sekte die een grotendeels vergeten god van de "entropy" verereren. Hij wil die god meer macht verlenen, zichzelf meer priest powers eigenmaken als hoge priester en daarmee uiteindelijk ook in windheim de macht grijpen. Om dat te bereiken is hij al het "truesilver" aan het opkopen, om daar mee in het geheim onder het stadskasteel een unholy altaar/afbeelding van de god te maken. Dat spul is sowieso zelfzaam en nu helemaal, hij laat tussenpersonen alles voor hem opkopen. Probleem is ook dat enkel wapens met truesilver effectief zijn tegen bepaalde undead, en Arlovski heeft nou juist steeds meer controle over undead. Anyway, de spelers weten nog totaal niet dat dit allemaal in verband met elkaar staat en weinig over Arlovski. Ze weten enkel dat truesilver opeens veel meer waard en zeldzamer is en dat het meeste naat het stadskasteel gaat, maar waar voor?

Nu mijn (aan de plot ongerelateerde) vraag: vinden andere GMs het lastig als spelers met kersverse 1st lvl PCs zeggen dat je uit een nobele familie komen of juist jarenlang in en het lokale leger hebben gediend? Wat ik lastig vind aan dat soort backgrounds is dat het dus betekend dat ik bepaalde NPCs uit moet denken en hoe hun relatie tot iedere PC is. En ook dat aan die achtergronden vaak voordelen kleven, bepaalde invloed, gunsten, spullen en hulp die de PC kan krijgen soms. Zo een PC heeft dan soms toch minder motivatie of echte nood om zelf te adventuren en dingen te gaan bewerkstelligen in de wereld, kan altijd terugvallen op.... En natuurlijk niet zo eerlijk toz van PCs die deze voordelen niet hebben! Die lopen dan soms toch voor beetje spek en bonen bij..

Er zijn vast oplossing hier voor, hoe doen andere GMs op dit forum dit precies? Hoe ga je er mee om en gebruik het in roleplaying?

Overigens nu zelfs nog blijer met 5th dan ik al was. Het skill systeem is toch wel een openbaring en ook alle rolls (hoger altijd beter) en dingen zoals advantage zijn super simpel, snel intuitief en logisch. Meestal ook prima balans. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tsadir
Secreetknecht


Geregistreerd op: 9-2-2016
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2016 10:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die "Backgrounds" zijn deel van het systeem in 5th Ed. Dus alle PC's hebben normaal gezien zo'n Background. De ene background kan dan wel vaak nuttiger dan de andere zijn, afhankelijk van de situatie. Maar een PC met een 'nutteloze' Background in een bepaalde sessie, kan volgende sessie/hoofdstuk misschien juist cruciaal zijn.

Het staat de DM natuurlijk vrij om bepaalde Backgrounds te weigeren (of beter: tijdelijk te negeren, mits een geloofwaardige insteek, vb. ziekte/dood/verdwijning van een contact etc...) wegens Story/Campaign redenen.

Sommige Background Features zijn vaak nuttig, maar wegen niet zo fel door. Andere Background Features (zoals contactpersonen) zijn minder vaak nuttig (bvb. in een vreemde stad), maar àls ze het zijn, wegen ze zwaarder door (in de eigen stad bvb.).

Op zich is geen enkele background 'game-breaking', maar de GM moet wel zijn of haar verhaal/Campaign/Setting in het achterhoofd houden, en aan de hand daarvan misschien bepaalde Backgrounds weigeren of aanpassen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2016 10:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor die uitleg Tsadir!! Smile

Inmiddels tweede sessie gespeeld. Erg leuk, goede groep en roleplaying en combat. Momenteel wil ik de plot gaan veranderen want ik vond evil priest/sekte te afgezaagd, heeft iemand ideeen? Truesilver and adviseur wil ik nog steeds grote role laten spelen maar andere vormgeven kwa motivatie, wat er met dat spul gebeurt, wat die adviseur is/gaat doen etc..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vincere
ir.


Geregistreerd op: 18-5-2004
Berichten: 2355
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2016 9:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou die adviseur eenzelfde motivatie kunnen geven als Petyr Baelish (GoT, Littlefinger), die van de chaos en instabiliteit gebruik wil maken om zelf hogerop te klimmen.

Of wellicht is hij een aanhanger van een vroegere dynastie die verdreven is (weer GoT, de Targaryens) en ze terug in het zadel wil helpen, of misschien van een radicale geestelijke die in onmin leeft met de regering (Fethullah Gülen, Turkije).

Misschien is hij zelf wel een ondode of ander monster, die weet dat truesilver zijn zwakte is en daarom het spul van de markt wil halen. Of hij wordt bezeten door een geest of devourer die truesilver als zwakte heeft.

Wellicht is de beste man gewoon corrupt en heeft hij zelf een belang of handelspartners die in de truesilver zitten, en kan hij door schaarste zijn eigen prijs opdrijven en meet verdienen.

Of misschien is het allemaal heel anders! De adviseur is geen schurk, maar gelooft in een oude profetie van het einde der tijden en weet dat er een truesilver wapen gesmeed moet worden om het onheil af te wenden.

Maar soms is het gewoon een cult...
_________________
Engineering: where the noble, semi-skilled laborers execute the vision of those who think and dream. Hello, Oompa Loompas of science!

Dulce et decorum est pro alea mori.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Wo Mei 04, 2016 10:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ah thanks! Dat zijn goede tips. Smile Ga er mee aan de slag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Wo Dec 07, 2016 6:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sessie 01 Verslag:

Here's the summary of our last session - looking forward to starting up a sausage business!

From Nubia’s diary:

It’s been difficult making ends meet the past few weeks. I have been donating every last copper piece of my sparse earnings to the Temple of Osiris but now it’s time for a bigger change to spread our word to the people. I met two other young locals in the tavern of our village Renfall who are also struggling to get by – a Halfling Sorcerer called Brunnen and a Half-Elf Paladin called Lorin. They seemed decent enough but also appeared to need some spiritual guidance. We decided to set off for the bustling town of Windheim together. A kind butcher gave us some sausages for the journey and one special sausage sample for us to find a suitable merchant for.

We joined a farmer and son who were packing their carriage with produce to sell in Windheim and we offered our protection along the road in exchange for some silver. They did well in taking us as we guarded them successfully against a group of bandits. We passed a windmill emitting smoke and made a mental note of checking it out as soon as we had dropped off the farmer and the sausage (the sausage sample, not the son) in Windheim safely.

After passing the town gates, we received our earnings along with a handsome tip and asked a slightly overzealous town guide to lead us to the best sausage merchant in town. We were shown all the way to the stall in question in the market square and managed to strike a good deal for the special sausage. The merchant was so taken by the sample that he offered to pay us what seems like a pretty large sum of money if we can secure a larger amount of such sausages and bring them to Windheim safely. He gave us some time to consider and let us enjoy the bustle of the town market which was quite new to us villagers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Wo Dec 07, 2016 6:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Sessie 02 Verslag

Fellow adventurers!
From the words of Ruck (the St.), here's the 2nd session recap:

Spending some time at Windheim's Market district, we've learned about some major characters and groups in the city.
An opportunity seeking at the place of gentle carnivores - the Golden Geese, led to a quite successful night. We've witnessed the powerful sneeze of Brunning and his burning thumbs, the jolly singing of Lorin and his big mouth, the scholarly curiosity of Nubia and how a snoring gentleman in the corner can finance our next meal.
Peterson was just as interesting drunk as when he was sober, but we've had the feeling that we'll come across him in the future. Investigating the murder scene, we've realized how the guards in Windheim are as useful a severed finger. The city watch commander did not appreciate the joke, but he'd let us have some equipment along a nice work contract. We could've gotten more out of that guy.
Approaching the suspicious looking windmill for investigation, we've started what seems to be the worst tactical approach ever seen in the history of our joined travels. With an arrow in my leg and humiliation in my heart, we've regrouped at the base of the windmill, realizing that there's only one way to advance, and its not escaping.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Wo Dec 07, 2016 6:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

De sessieverslagen hierboven zijn zeer, zeer ingekort. Allerlei NPCs, gesprekken, weddenschappen, onderhandelingen, gevechten, intrige, aankopen, stadsexploraties en meer komen er niet in voor maar vonden wel plaats. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thekkur
Monostero


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 4016
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Jan 06, 2017 5:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ben je inmiddels terug in Berlijn V1nce? Cool om te lezen!
_________________
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Za Jan 07, 2017 2:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja al tijdje weer in Berlijn. Smile Inmiddels 3de sessie met deze groep gespeeld, blijft iedere keer echt super zowel kwa gezelligheid als RPG. Wellicht post ik dat verslag hier ook nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
v1nce
Kinderei


Geregistreerd op: 2-5-2010
Berichten: 1321

BerichtGeplaatst: Za Jan 14, 2017 2:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

3rd session recap:

Unbeknownst to me, our backup plan for getting rich was to die trying. Having convinced Captain Monson of Windheim's city watch, of our undeniable investigate powers, we now find ourselves knee deep in foul fiends at the abandoned windmill.

In line with the sort of banditry we found on our initial journey to Windheim, we were shot at while creeping up on the windmill. After setting the windmill's blades ablaze and closing in on the suspects, we discovered a mindless, clawing human in guard's clothing who didn't seem to notice or care whether or not their arms were attached. I suspect a connection to the grisly murder scene depicted by Florin and Ruck back in Windheim, but it's too soon to draw any conclusions.

Deep inside the windmill we discovered what appears to be an ancient dwarven construction, complete with a pair of mindless dwarves and potentially valuable bits of tapestry, weapons, and gems. Even more unexpected was the ostensible source of the dwarves' mindlessness -- a wight! Having only heard tales of such things, I was happy to have Florin's anti-undead wrath at our disposal. Nubia's religious leanings ought to have come in handy as well, but she worked in unexpected ways and I'm still not sure if her plan to throw axes and spells at her companions (e.g. me) only to later heal us was productive. I suppose I can't be too critical as we bumped up the corpse count by 3 and found our way up to fresh air via a secret passage. There we were met by the sound of galloping hooves running off into the distance, not unlike the bandit that got away on the fateful day on the way to Windheim.

So today we are rich, and tomorrow we can try dying. Our haul includes a barrel of seemingly non-magical, but extremely delicious, wine. Thumbs up for riches, thumbs out for a ride back to Windheim, where we can unload this heavy hoard of goods and start living the high life. As for what to tell Captain Monson... we've got some time to figure that out.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thekkur
Monostero


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 4016
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 10, 2017 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha een molen... je vergeet je Hollandse achtergrond niet zo te zien Smile
_________________
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Sessie Evaluatie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.