Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Hoger Minimumloon muss sein? In US? NL?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 9:53 pm    Onderwerp: Hoger Minimumloon muss sein? In US? NL? Reageer met quote

https://np.reddit.com/r/ChapoTrapHouse/comments/6mnbnr/jessica_a_labor_story_unironic_long_ass_post/

Valt zeer mee met de lengte maar echt een van de beste en meest interessante posts die ik ooit op welk forum dan ook gelezen heb.. zeer, zeer de moeite waard om ff die 3 min te lezen!

Maybe kleine discussie daarna alhier? Ik poste deze thread nav een andere posts van Thekkur, vind het wel een goed onderwerp wat hij aanhaalde daar, over het nogal wisselend en soms "hoog" minimumloon. Alvast mijn mening of iig wat punten ter overdenking:

Het leven in zo goed als iedere grote stad in US, vooral diegene die ook maar een klein beetje leuk zijn, is ongeveer 2x zo duur als in NL. Zonder overdrijven. Of het nou internet, transport, eten of vooral huur is... echt duur! Dan is dus 15 dollar echt niet veel.

Daarnaast, in staten zoals als California of Oregon rijzen de kosten vaak tot nog veel bizardere hoogtes, o.a. door het nieuwe ITech geld en de giga gentrification en totaal onbetaalbare huur of koopwoningen (eerder 5 a 10x zo veel als hier) en word vooral niet (chronish) ziek in US tenzij je $10.000 a $500.000 hebt liggen waar je toch al niets mee van plan was...

Uiteraard is het aangehaalde voorbeeld in mijn link een nogal extreme situatie. Ik zou ook wel willen poneren dat Religie in dat geval en de achtergehaalde waardes er van en ook gebrek aan goede "humpiedumpie Ed" misschien wel de grootste boosdoeners waren in dat verhaal. Anderzijds, ja, haar situatie is extreem maar dat wil helemaal niet zeggen dat even nare omstandigheden ook niet 100 duizenden andere Amerikanen treffen. Immers tienerzwangerschap of meth-verslaving of illegaal zijn of slachtoffer van zeer slechte educatie of ziek worden en geen medische hulp kunnen betalen zijn aan de orde van de dag in de US.

Laatst aangepast door v1nce op Za Aug 05, 2017 3:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een ellende. Treurig dat mensen zo moeten leven. Met een beter minimumloon zou ze in ieder geval niet zo lang dat rotwerk hoeven te doen.

Maar ik denk dat er sowieso op niet al te lange termijn (20 jaar misschien) al erg veel banen gaan verdwijnen, en dat dat proces verder zal gaan tot er bijna niemand of misschien wel helemaal niemand meer een baan heeft. Dus dan heb je ook niet zoveel aan een minimumloon. Alleen een basisinkomen voor iedereen zal dat echt kunnen oplossen. Maar ja, als iedereen dan alleen maar dat heeft, krijgen we wel een erg eenvormige maatschappij, met een kleine groep rijken en een grote groep die allemaal ongeveer evenveel heeft.

De VS is vooral leuk als het goed met je gaat. Zo niet, dan heb je daar behoorlijk pech. Toen ik er was (maar dat is ook al weer bijna 20 jaar geleden), viel me op dat dingen die arme mensen nodig hadden, zoals eten uit de supermarkt en huurhuizen, vergeleken met Nederland relatief duur waren. Eten in een restaurant en koophuizen waren juist relatief goedkoop (maar ik zat dan ook niet in Californië). Ziektekostenverzekeringen waren inderdaad bizar duur, ook toen al.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 3:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Humpie Dumpie ed.. really? Zijn we hier 12 of nog meer "repressed" dan in de US? Very Happy

Met jouw stellingen eens Fandath. Ik vermoed zeer sterk dat er idd 20% a 50% van alle banen en beroepen permanent gaan verdwijnen binnen 5 a 20 jaar en dat er nog niet eens de helft van die percentages bijkomen aan nieuwe banen en beroepen. Ik merk dat ook wel bij mezelf, Google is zeer druk en goed bezig om vertalen door computers even goed te laten doen als door mensen. Dat zal in mijn geval iets minder snel gaan aangezien mijn werk zeer veel jargon behelst wat voor Google mogelijk minder interessant is/te niche voor in het begin. Maar dan nog, zou me niets verbazen als ik over 3 a 7 jaar totaal andere taken krijg of andere baan moet zoeken aangezien Google/een computer mijn huidige ding even goed en sneller of goedkoper kan doen als ik.

Ergens zie ik deze ontwikkelingen idd echt niet als louter slecht! Juist niet, zijn een grote kans. Het is best absurd dat in veel vh Westen en Noorden van de wereld we eigenlijk in principe al decennia niet meer zouden moeten hoeven werken laat staan te veel of te zwaar, igg niet om aan ale basisbehoeftes te voldoen, mits al onze welvaar enigzins fair en gelijkmatig zou worden verdeeld. Als er daadwerkelijk een basisloon komt dat fair is dan kan het goed zijn dat we dus die kant op gaan. Ik zou erg voor zijn. Er worden nu al veel experimenten (veelal succesvol) gedaan met basisinkomen door meerdere landen. Heb me enigzins ingelezen. Het gevaar waar "we" op moeten letten is dat regeringen, bedrijven of andere organisaties het basisinkomen perverteren of aangrijpen om min of meer alles wat niet "doorsnee" of niet echt extreem "basis" is nog veel duurder en meer geprivatiseerd maken. Dus dat regering zegt: "Hier heb je 900 euro in de maand gratis, geen werk, mooi he!!" maar dat als je dan echt hard een gehoorapparaat nodig hebt of betere of meer dekking door verzekering wegens stomme of dat je woont in een plek waar huren bijna nooit minder dan 700 zijn dat de regering dan zegt "nee jammer, we betalen nergens aan mee en doen helemaal niets voor je want krijgt al cash en je had maar heel veel moeten sparen of werken naast je basisinkomen, crepeer nu maar aan stomme etc". Of wel het sociale vangnet en de sociale voorzieningen afkopen, dat zou een gevaar kunnen zijn.

VS, Idd, ben er nu recent 2x geweest. Leuk voor vakantie. Maar als je er wilt wonen, vooral in de 10 populairste steden, beter ben je dan rijk, gezond, blank en liefst mooi anders heb je hoogstwaarschijnlijk best wel een k+tleven toz van NL of DUI en dan bedoel ik dat echt op bijna alle vlakken. Eerlijk gezegd snap ik soms enkel niet waarom zowel in VS als EU zo weinig mensen niet kleinere steden of zelfs grote dorpen op zoeken waar wel wat werk is, want dan kan je vaak voor een derde van de huur mooi wonen en met nog veel andere voordelen. Zeker als je niet ver van een grote stad woont of een half online baan dan heb je dan potentieel veeeel opties en goede "work/life balance".
Naar boven
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over dat van die eenvormige maatschappij, ik vermoed erg sterk dat dat niet zal gebeuren. Denk niet dat we een soort DDR krijgen. Berlijn is misschien wel een beetje! een prototype (wel steeds minder) van wat er gebeurt als mensen erg weinige onkosten hebben, niet veel geven om geld en dus ook niet veel moeten werken om aan de basisbehoeftes te voorzien. Het resultaat is dus (ook debet aan andere dingen uiteraard) en van de meest creatieve, sprankelende, culturele, gemengde steden ter wereld. Ooit.

Ik denk juist dat mensen over het algemeen (zie Pyramide van Maslow, bovenste 2 afdelingen) overwegend graag iets doen, bijdragen, creeeren en ook zeer graag daar voor ook waardering krijgen. Of het nou muziek, kunst, je wijk of maatschappij verbeteren of vrijwilligerswerk is, ik geloof toch wel dat minstens 75% van alle mensen in onze oorden iets of erg veel van die dingen zouden gaan doen op het moment dat ze zich niet meer zorgen moeten maken over, of werken voor, hun basisbehoeftes. Ook door onze educatie en "normen & waarden" denk ik dat de uitvreters die niets gaan uitvoeren of zelfs parasiteren een nogal kleine minderheid vormen. Mensen blijven sociale wezens die graag serieus worden genomen.
Naar boven
Thekkur
Monostero

BerichtGeplaatst: Vr Aug 25, 2017 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha V1nce je hebt in één thread twee woorden gevonden die ik 10 jaar geleden voor de grap in de automatische censuur heb ingevoerd 😆

Een interessant onderwerp, dat je hier aansnijdt V1nce. Het artikel schept natuurlijk wel een extreem beeld van iemand aan de rand van de maatschappij. De discussie over het wel of niet verhogen van het minimumloon lijkt nogal wat raakvlakken te hebben met andere grotere maatschappelijke problemen. In de drie maanden dat ik in de VS heb doorgebracht zijn me een aantal dingen opgevallen. Tijdens mijn reis ben ik voornamelijk in de kuststaten geweest en nauwelijks in de binnenste staten. Miami, New Orleans, Atlanta, South Carolina, Wisconsin, Chicago, San Diego, Palm Springs, LA, San Fransisco, Reno, Portland, Seattle, New York en uitstapjes naar Mexico en Canada. Het beeld dat ik heb is dus niet allesomvattend maar is wel een bevestiging dat dit land nog steeds worstelt met substantiële maatschappelijke problemen die verder gaan dan één of twee staten. De kuststaten en grensstaten hebben grotere hoeveelheden immigranten inwoners, meer toerisme en meer werkgelegenheid waardoor ik het gevoel heb dat de welvaart er relatief veel hoger is en de xenofobie een stuk minder. Dat is ook een beeld dat naar voren komt in de politieke voorkeuren van de inwoners van die staten.

Er lijkt helaas weinig veranderd te zijn in de afgelopen twintig jaar Fandath... ik kan me herinneren dat je daar een tijd bewoont hebt? Aan de oostkust toch? Boston?
Het is nog steeds zo dat basisbehoeften heel erg duur zijn. Kleding is gek genoeg heel erg goedkoop (2 dollar voor 8 paar sokken) maar je kan beter bij mcdonalds eten dan zelf koken. Groenten zijn extreem duur (een paprika kost je zomaar 4 dollar=4 euro) en de huren in het centrum van steden zijn veel duurder dan die in Amsterdam. Steden als San Fransisco en Seattle lijken daar koploper in te zijn vanwege de gigantische tech industrie; er is nauwelijks nog sprake van een middenklasse in het centrum van die steden. Die gentrificatie is nu langzaam ook overgewaaid naar Nederlandse steden, in Amsterdam is in het centrum geen arbeider te vinden. Tegelijk zijn die steden in de VS de steden met de meest bizarre hoeveelheden junkies die ik ooit heb gezien. In Eddie Street in San Fransisco zag ik honderden meth heads en heroïneverslaafden openlijk gebruiken in de straat en iedere stad aan de westkust (en zelfs Vancouvers hastingstreet) heeft zo'n zelfde straat. Gek genoeg blijven ook de junkies over het algemeen heel Amerikaans vriendelijk, het gebeurde me dat een junkie terwijl ze een naald in haar arm stak "Heyy how are you man" zei.
De houding van veel Amerikanen naar junkies is onverbiddelijk; ze hebben het over zichzelf afgeroepen en profiteren van de maatschappij met iedere vorm van zorg die ze krijgen. Veel mensen die ik sprak geloofden de mythe dat "pan handlers" vijfhonderd dollar per dag verdienen. (!) Het meest tragische is dat veel van de verslaafden duidelijk psychische problemen lijken te hebben en simpelweg in een inrichting thuishoren waar voor ze gezorgd wordt. Het is nergens lastig om een minimumloonbaantje te vinden, met als voorwaarde dat je nooit in de problemen bent geweest. Heb je een slechte trackrecord of een achtergrond in verslaving dan is het gelijk vrijwel onmogelijk een huis te vinden of een redelijke baan. Amerikanen zijn er trots op om te werken, en er is een ander soort sociaal vangnet dan bij ons; werkgevers creeeren kleine shitty baantjes om mensen een kans te geven. Grijp je die kans niet dan doe je dat zelf en heb je dus ook geen recht op gratis healthcare of steun van de overheid vinden velen. Baantjes zoals het inpakken van spullen bij de supermarkt of het terugbrengen van winkelwagen karretjes verdienen shit maar geven wel een inkomen. De gedachte is dat als je zelfs zo'n baantje niet kunt houden het echt je eigen schuld is. En dat is dus vaak ook zo; het is hier in NL een stuk lastiger een baan te vinden met een minimumloon dan in de VS vanwege het ontslagrecht. Veel vrienden van me hebben een baan voor een half jaar, krijgen een tweede halfjaar contractverlenging en vliegen de laan uit voordat ze wettelijk een contract voor onbepaalde tijd aangeboden moeten krijgen omdat bedrijven niet het risico willen lopen iemand in dienst te nemen waar ze geen werk voor hebben. Wat kun je dan opbouwen?
Hetzelfde geldt voor ouderen; niemand hier wil een bejaarde een baan geven want wat als ze ziek worden? Veel bejaarde Amerikanen verdienen (soms helaas noodgedwongen) bij met een bijbaantje maar dat heeft als bijkomend voordeel dat ze onder de mensen blijven én waardering krijgen. De laatste jaren is er ook een verandering in nederland gaande op het gebied van arbeid. Bijvoorbeeld in de zorg. Mensen worden via detacheringsbureaus voor korte tijd aangenomen zodat het makkelijker is ze kwijt te raken. De detacheringsbureaus verdienen daar goud geld aan maar (jonge) werknemers verdienen vaak niet meer dan het minimumloon terwijl ze eigenlijk als freelancer werken. Met minimale secundaire arbeidsvoorwaarden en marginale pensioensopbouw.
In dat licht ben ik fan van versoepeling van het ontslagrecht en hogere minimumlonen. Werkgevers gebruiken nu allerhande juridische trucjes om mensen geen vast contracten aan te bieden maar werknemers plukken daar niet de vruchten van. De belangrijkste reden voor verhoging van het minimumloon zou zijn dat arbeid per uur weer gaat lonen. Nu zijn mensen met kapitaal degenen die de vruchten plukken van een groeiende economie; heb je geld om een huis te kopen dan wordt je rijker, heb je dat niet dan kom je lastig uit die spiraal. Al werk je 70 uur in de week je kunt nog steeds niets opbouwen. Verhoging van het minimumloon zal ervoor zorgen dat bepaalde arbeid naar lage lonen landen wordt verplaatst -dat is volgens mij positief- en bepaalde lokale lage lonen arbeid zal altijd blijven bestaan. (Karretjes ophalen bij een winkelcentrum is niet echt te outsourcen naar India)
De volgende golf van automatisering door kunstmatige intelligentie gaat vooral de middenlaag van de bevolking treffen; ook non-repetitieve cognitieve arbeid kan plotseling door een machine gedaan worden. Wat blijft er dan nog over? Baantjes die te duur zijn om een machine te laten doen (een robot ontwikkelen die de poepluiers van de ondergekotste kussens zal scheiden is vrij duur lijkt me) en de high end beslissingsbevoegde functies. Een basisinkomen is dan een goed uitgangspunt, maar op een bepaalde manier hebben we dat nu ook al in de vorm van toeslagen. Het voordeel van een basisinkomen is dat een burger zelf kan beslissen waar die zijn geld aan wil besteden en dat er geen complexe toeslagsystemen meer nodig zijn. Natuurlijk creëren die toeslagsystemen ook weer een hoop werkgelegenheid... en daarmee kom je bij de kern van het probleem; onze huidige ecomonie is nog steeds gebaseerd op productie. De steden waar ik de meeste welvaart zag in de VS hebben echter een hele andere economische grondslag; toerisme en diensten. Toerisme is een fantastische manier om welvaart te vergaren. Mensen uit één land brengen geld naar een ander land en andersom. En wat is er meer nodig voor een stabiele economie meer dan dat? Bijkomd voordeel is dat overheden gedwongen worden te investeren in diversiteit en het bouwen van aantrekkelijke steden en cultuur. Mensen die geld uitgeven aan het luisteren naar muziek, het drinken van een lokaal biertje en het bezoeken van een lokaal festival zijn gelukkige mensen en diegenen die werkzaam zijn in die 'industrie' zijn vaak ook niet ongelukkig. In New Orleans, Portland en Seattle is veel toerisme. Het verschil is dat in New Orleans de meeste mensen piss poor zijn maar -als het niet weggespoeld is- een eigen huis hebben en dus met kleine baantjes kunnen overleven en daar gedwongen gelukkig mee zijn. In Seattle en Portland zijn de minimumlonen heel hoog en kun je zelf kiezen of je meedoet in de ratrace of maar een twintig uur per week werkt. Door de tech industrie zijn die noordelijke steden heel welvarend in uitstraling en krijgt de overheid veel belasting binnen dat niet van burgers komt maar van bedrijven. Er is niets over van San Fransisco als hippiestad, alle mensen in het centrum zijn ceo's en tweeverdieners. In New Orleans is er nauwelijks overheidsgeld en wordt de stad dus gevormd door de inwoners maar zelfs daar merk je dat veel huizen in het centrum gekocht worden door outsiders die een stukje van de relaxedheid van de stad willen kopen en daarmee tegelijk het hele gevoel dat de stad juist zo bijzonder maakt om zeep helpen.
Ik kan me herinneren dat er experimenten zijn geweest met het verstrekken van geld aan burgers 'om de lokale economie een impuls te geven' maar ik vraag me af of dat werkt... dat leidt er in veel arme buurten waarschijnlijk toe dat mensen een peperdure nieuwe tv kopen en daardoor hun tuin verwaarlozen. Very Happy

Overigens... de dame uit het voorbeeld heeft denk ik ook deze baan omdat ze een slecht onderwijs heeft gevolgd en dat is volgens mij op dit moment de bron van alle ellende in de VS. Waar ik ook kwam klaagden mensen over de slechte kwaliteit van het onderwijs en de torenhoge kosten ervan. Veel arme Amerikanen proberen te investeren in omscholing zodra ze de kans hebben. Op je 35e naast je twee baantjes en je 60 urige werkweek nog een avondschool doen zodat je een betere baan kunt krijgen, en daar 20.000 euro schuld aan overhouden zodat je geen huis kan kopen... dat is vreselijk. Om maar niet te spreken van het feit dat zo iemand zijn kinderen niet ziet en die dus waarschijnlijk ook hun school niet afmaken etc. Onderwijs is de basis van de samenleving. In de VS heb ik ook een hoop mensen horen klagen over dat docenten te veel betaald krijgen en ze ze een luizenbaan hebben omdat ze zoveel vrij hebben. (22 dagen in vergelijking met de gemiddelde 10 vakantiedagen in de vs). Genoeg problemen dus die ook niet zomaar opgelost gaan worden. Al helemaal niet op federaal niveau. Succesverhalen komen van lokale initiatieven en gedurfde beslissingen op state-niveau. De legalisering van softdrugs in Colorado heeft bijvoorbeeld 125 miljoen dollar aan accijnzen opgeleverd die in onderwijs zijn geïnvesteerd (om maar niet te spreken van de massale hoeveelheid toerisme).
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: