Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

I. Messaging apps, encryptie, Gmail / Privacy alternatieven

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Wilde media
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Do Aug 17, 2017 10:52 pm    Onderwerp: I. Messaging apps, encryptie, Gmail / Privacy alternatieven Reageer met quote

Niemand post echt dus ik lanceer maar weer eens topic. Ik schreef kort geleden ondestaande en deelde met mijn "werknemers". Te lui om in NL te typen dus Copy Paste. Maar goed, vroeg me jullie meningen af en wat jullie (liefst) gebruiken. A while ago I decided I had really had it with googlemail and did a lot of research, Riseup.net has too much outtage and politico stuff, I have one of their emails, for like a decade now. Protonmail is good too they say. I opted for Posteo.net, which seems excellent, transparent, Berlin based and good to their staff, green, good privacy, costs you 1 euro a month and totally anonymous, you can even bring or mail cash so they have 0 records of who the mail address belongs to, I had a friend bring cash haha! Smile

Then few days ago I installed Threema to replace Whatsapp. Partially because I started hanging with this small tight group of Berlin (older) punks/Brits/Germans which all use it since in their own words "WhatsApp is owned by Facebook and telegram is undermined by the Russian government and also both require you to use your phone number. Also signal (and therefore WhatsApp) encryption has been cracked by NSA by now. But mostly we use it because back when we started it just had the best encryption available." I researched it a bit and seems like Threema is very legit, used a lot in German speaking countries and more safe and "cool" than all the other msging apps, still among the very best encryption. It costs a one time fee of 1,50 to 3 euros but there is a way to get it free too.. Another bonus I found is that I hate how so many people have "Whatsapp diarrhea",.. they add you and their 30 sortafriends to same whatsapp groups about trite stuff, million notifications = result. Now I have only 2 very close friends and this punkgroup on Threema and all stuff they post is something I want to hear/be notified about and it is little. Also way less Spam on Posteo than Gmail.

Now I am not a luddite nor absolutist. I think I will always keep my gmail and slowly! (on purpose, so it is not painful) migrate away from it until in a year, maybe 2 using posteo for 90% of my mail communication and then only using Gmail for the most trivial, spammy or storage type needs not sharing anything private or important/marketable anymore over gmail as far as that is possible. Will likely also keep my FB and whatsapp just in case and for convenience. But yeh, I like my data belonging to me, not to Megacorps, NSA or other other gov orgs,... or, at the very least using and supporting organisations and services I believe in and that share my morals.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord

BerichtGeplaatst: Za Aug 19, 2017 10:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

In mijn familie ben ik een van de weinigen die geen Whatsapp gebruikt, precies omdat het van Facebook is, en Facebook wantrouw ik diep. Er zijn naast mij nog wel wat niet-gebruikers, maar dat is meer uit algemene technofobie. Als ik iemand nodig heb, mail ik wel.

Het probleem met alternatieven is dat je andere mensen ook mee moet zien te krijgen. Ze zitten dan allemaal al op Whatsapp, en daar staan hun gesprekjes, dus ze hebben er geen zin in, zeker niet al het ook nog geld en/of moeite kost.

Van Threema had ik nog nooit gehoord. Ik had er al eens aan gedacht om met Signal te beginnen, maar eigenlijk kan ik ook best zonder. En dat het gehackt is, ach, over de NSA maak ik me wat minder druk dan over commerciële partijen. Vreemd en naief misschien, maar ik ga er toch van uit dat de overheid het op een of andere maniet allemaal goed bedoelt, ook al gaat er vaak wat mis. Ook denk ik dat daar toch nog een vorm van controle bestaat, misschien niet direct via democratische organen, maar anders wel via de pers of via lekken. Het is een lastig dilemma: je hebt te maken met instanties die zeggen over de veiligheid te waken en dat vast ook wel doen, maar die juist omwille van die veiligheid verder alles geheim houden. Ze krijgen dus flink veel geld om dingen te doen die ze niet kunnen onthullen, en soms claimen ze een aanslag voorkomen te hebben, wat je natuurlijk ook nooit zeker weet. Het is het oude probleem: "wie bewaakt de bewakers?".

De commerciëlen willen alleen maar geld aan mij verdienen en stelen daarvoor gegevens waar ze het maar kunnen. Zij krijgen wel geld van hun adverteerders, ik krijg niets voor de gegevens die ze van mij ontvreemd hebben. Het enige wat ik dan nog kan doen, is die adverteerders mijden. Maar aan de andere kant is dat dan weer het verdienmodel van een groot deel van het internet, en al die "gratis" content moet ook gefinancierd worden. Dus het komt er op neer dat als ik iets koop, gewoon in de winkel, ik meebetaal aan online advertenties van diezelfde firma, die daarvoor weer aan bijvoorbeeld Google betaalt, en Google betaalt dan aan de eigenaar van een site waar die advertentie op te zien is. Daar heb ik allemaal niet om gevraagd, maar er schijnt weinig aan te doen te zijn zolang adverteerders denken dat het werkt.

Ik dacht er trouwens juist over om gmail te gaan gebruiken. De accounts bij mijn provider (KPN) lopen vol met spam, en ze doen er niets aan.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Zo Aug 20, 2017 8:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Idd, dat is een probleem dat van wie wat gebruikt. Ik merk gewoon dat als ik Whatsapp of FB niet zou hebben ik domweg bepaalde mensen niet IRL zou leren kennen, mogelijk dates zou mislopen, moeilijker nieuwe huisgenoten zou kunnen vinden of toetsen, nooit zou horen allerlei events, concerten en nog vest veel meer.

Daarom ook het plan om me zo veel mogelijk van die partijen en orgs af te keren maar komende jaar of langer niet geheel hun te mijden maar het doel is dus wel voor 90% in vergelijking met nu.

Gmail zou ik je met klem afraden. Ja het is erg goede mail maar ook hun hebben Spam, zat alleen ze zijn goed in het filteren zodat je het idd niet meteen ziet, ik zou je die andere 2 mails die noemde heel veel meer aanraden, een is geloof ik gratis, protonmail, veel minder spam dan google en ook prima filter. Daarnaast als je je zorgen maakt om FB die je data steelt en ten gelde maakt, Google is minstens even erg.

Ik wantrouw de Duitse en NL overheid enigzins maar eigenlijk nogal weinig, net als jou denk ik dat ze het -momenteel, in zolang ik er ben- meestal wel ok bedoelen. Maar probleem is dus dat steeds meer andere landen doorlopend in nieuws zijn dat ze mails en msging apps en nog veel meer kraken en data van jan en alleman jatten. NSA, laat staan bepaalde diensten in Rusland en China vertrouw ik totaal niet. Dus in die zin is de meeste en veiligste encryptie en privacy voorwaarden hebben voor je msging app of mail provider een zeer, zeer fijn idee en de moeite niet, vooral in jouw geval denk ik. Als je nu nog geen app hebt en niet heel picky bent kwa mail, zal het in de meeste opzichtten enkel een verbetering zijn. Smile
Naar boven
Neanie
Koning

BerichtGeplaatst: Do Aug 31, 2017 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Whatsapp en FB zit ik in de zelfde hoek, ze bevallen me niet heel erg, maar zijn wel erg practisch voor het contact.

Mail zit ik gewoon bij mijn webhoost, mijndomein.nl. Dit lijkt goed te werken en weinig spam. Ze filteren niet op spam maar dat de verzendende servers zich gedragen, door nieuwe servers om een resend te vragen en spamservers geven die meestal niet(https://nieuws.mijndomein.nl/tips/de-geheimen-van-de-greylister-spam-or-no-spam/). Ik heb ze nooit eigenlijk onderzocht maar KVK lijkt te suggereren dat ze echt nederlands zijn https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?orig=&kvknummer=27181493
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage AIM Naam MSN Messenger
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Wo Sep 06, 2017 10:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even ter volledigheid, ik delete (dus niet deactivate, had ik al even gedaan) zeer waarschijnlijk FB binnen 1 a 3 weken.

Threema is geniaal op mobiel maar absoluut ruk! kwa browser site = threemaweb, als je dat dus vaker dan eens per week wilt gebruiken kan ik het niet aanraden, alleen op mobiel is perfecte vervanging voor alle andere msgers met mindere encryptie en of privacy (nagenoeg allen)
Naar boven
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord

BerichtGeplaatst: Za Sep 09, 2017 2:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je - Protonmail ziet er op het eerste gezicht inderdaad goed uit. Misschien ga ik daar wel op over. De mailadressen die ik nu van mijn provider (KPN) heb, bevallen me minder en minder door de enorme hoeveelheid spam die ik krijg.

Meer algemeen heb ik tegen Google minder wantrouwen dan tegen Facebook. Dat ligt waarschijnlijk gewoon aan het aantal verhalen dat ik er over zie. Bijvoorbeeld deze. Als ik dat lees, ben ik weer blij dat ik nooit aan Facebook begonnen ben.
Aan de andere kant hoeft het niet per se zo te zijn dat mensen die erg rijk zijn en veel invloed hebben, het slecht voor hebben met de rest van ons. Misschien zijn het oprechte wereldverbeteraars met een missie die anderen niet begrijpen. Maar ja, wie maakt dat uit?

Naar boven
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Za Sep 16, 2017 2:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

https://v1nce76.wordpress.com/2017/09/16/facebook-i-am-deleting-this-blog-i-am-reviving-why/

Tis bijna zo ver met Facebook deleten, echt zin in haha! Smile
Naar boven
Vincere
ir.

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 7:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoera, dan heb ik weer wat te lezen!

Ik heb Facebook zo'n drie jaar geleden de deur uitgedaan. Heb er geen spijt van en wil eigenlijk ook niet terug. Jammer genoeg gaat mijn oudste binnenkort naar de peuterspeelzaal, dus we denken er nu toch aan om maar weer een account aan te maken, puur en alleen om in de gaten te kunnen houden of andere ouders geen foto van onze zoon online zetten. Het is gestoord dat het moet, maar ja...

Dulce et decorum est pro alea mori.
Naar boven
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Cool man, vind het super tof dat je mijn blog leest! Comments altijd welkom. Smile Overigens was jou vertrek van Facebook een van de grootste inspiraties om het nu eindelijk ook echt zelf te doen! Ik vond het bijna verbazingwekkend dat iemand die heel de wereld over reist en met jouw internationaal werk en ook een mede-nerd was dus schijnbaar prima zonder kon en ook daar erg tevreden mee leek. Kreeg dus toen het gevoel dat het voor mij ook zeker moest kunnen en prettig zou kunnen zijn. Het is ook wel interessant, heb expres mijn FB exodus op FB aangekondigd en mensen veel gelegenheid gegeven om hun "hou ik voor eeuwig" mails, nummers etc te PMen en ik PM ook die van mij aan mensen waar ik echt niet contact mee wil verliezen. Dat werkt allemaal prima en het ruimt ook een boel mensen waarmee je min of meer uit schuldgevoel or om dat het soort van moet (ik heb liever niet mensen van mijn werk op mijn prive FB, zelfs selecte familieleden heb ik weinig mee) mee gefriend bent. Je denkt ook gelijk over wie je nou echt mag en wie je eigenlijk liever uit oog verliest haha. Met dat in achterhoofd, stuur eens een PM alhier Vincere met jou nr en mail ajb! Mocht ik nou weer eens jou kant op komen, biertje doen? Smile Welke stad in NL elke weer? Of niet NL? Hoe dan ook ik kijk er echt naar uit om ouderwets stuk meer via Fora, Blogs, Reddit, SMS/Direct msging apps en zo te communiceren maar nog steeds minder dan de helft van de tijd er mee bezig zijn. Ik denk dat ik toch wel gemiddeld uitkwam op 15 tot 60 minuten per dag Facebooken die 9 jaar! Dat is absurd veel en gaat niet snel gebeuren met die andere media, is toch nogal anders, en wat mij betreft, stuk beter.
Naar boven
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Di Sep 19, 2017 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog ff dat van je kind, dat is nogal onwaarschijnlijk toch?! Dat lijkt me geen reden om FB weer op te starten! Daarbij, juist als je een FB hebt gaan andere ouders je frienden en fotos sturen en meer fotos maken van jou/jullie/hun kinderen! Ouders zijn wat dat betreft op FB echt een plaag en steken elkaar aan! Ik zou fijn geen FB nemen. Eens in half jaar vragen aan bevriend stel die ook kind heeft op peuterschool of ze idd jullie zoon voorbij zien komen of misschien zelfs of je even mag kijken via hun account bij de ergste roddelmoeders en het daarbij laten.

Daarnaast zelfs als er een foto per jaar van jullie zoon met naam en toenaam op FB zou verschijnen... niet zo een ramp toch? Liever niet, maar hou je zeer moeilijk tegen met klassefotos en dergelijke lijkt me. Wie weet kan je daar over vragen bij peuterschool!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Wilde media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: