Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Over Laptops openmaken, thermal paste, troubleshooten etc

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2017 10:08 pm    Onderwerp: Over Laptops openmaken, thermal paste, troubleshooten etc Reageer met quote

Sinds ongeveer een week runde mijn Thinkpad X220 extreeeem warm, opeens. Daar voor altijd heel koel voor een laptop. Snapte er geen snars van, maar dacht, tis wel 8 jaar ouwe laptop, wellicht dat de pasta tussen CPU en koelblok verdroogd is. Ik dus online kijken, en ondanks dat dit letterlijk ongeveer de stevigste en ook makkelijkst uit elkaar te halen en servicen laptops aller tijden is,.. toch wel spannend. Blijven kleine componenten die exact passen en die je niet wilt slopen want nieuwe componenten = tijd en geld.

Zie hier de x220 uit elkaar in al zijn glorie:
http://www.myfixguide.com/manual/lenovo-thinkpad-x220-disassembly/

Had dit ook allemaal nog nooit gedaan. Uiteindelijk echt bijna alles los geschroeft of gehaald en schoon gemaakt met wattenstaafjes, alcohol en keukenpapier, inclusief keyboard, scherm en vooral natuurlijk de ventilator, tevens met blazen. Ouwe pasta geheel weg en dan nieuwe pasta. Na uur of 2 was alles weer in elkaar en was zeker wel wat beter! Maar nog steeds niet zo als eerst... vreemd. Hitte ontwikkeling was ook vooral in buurt van midden en niet zo zeer bij ventilator, die draaide niet zo hard en kwam ook niet zo veel warmte van af. Nog iets meer googlen en vooral redditen en blijkt dat een SD-Kaart driver er om bekend staat temp problemen te kunnen veroorzaken. En laat ik nou net rond een week geleden voor het eerst ooit! een SD kaart -stom toeval ivm geleende fotokamera- er in gedaan hebben. En Win 7 auto installeert op zo een moment automatisch een driver... Had nog ouuuuuwe SD kaart liggen. Die er in, driver disabled. Nu lijkt temp perfect, toch nog even aankijken. Wat blijkt nu, geen geluid uit speakers! Hmm, headphone jack werkt wel en bluetooth speaker ook. Ok, wl. gewoon domweg vergeten speakers aan mobo aan te sluiten. Morgen na mijn werk dag weer even open, word natuurlijk wel steeds makkelijker! XD Mijn conclusie, prima zelf te doen maar als ik nog doordachter had gewerkt en met goede werkende extra laptop (voor youtube) er naast ipv een waarop youtube hakkelde als een gek, was het allemaal stuk makkelijker geweest. Verder ook, de Thinkpad X220 is naar mijn (en vele nerds) inzien de laatste! goede, duurzame, makkelijk te servicen laptop uberhaupt (en thinkpad) ooit gemaakt. Er is nu net sinds een paar dagen een soort van opvolger op markt, de retro thinkpad 25, maar vooralsnog rond 1800 tot 2300 euro,.. meh ik probeer door te draaien met mijn 500 euro x220 I7 8GB inclusief nw grote accu, dock met DVD brander, nieuwe 512 SSD etc. Ik hoop dat die het nog eens 5+ jaar doet, zou zo maar kunnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord

BerichtGeplaatst: Vr Okt 13, 2017 8:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, dat is nuttige informatie..... voor het geval ik het ooit in mijn hoofd haal om zelf zoiets te proberen. Maar op dit moment doet mijn erg antiek computerpark het gelukkig nog heel aardig, al worden de oude beestjes wel wat traag. Mijn werk-laptop wordt soms wel erg warm, maar alleen bij zware inspanning.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: