Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Boeken die je leven veranderden of veeeeeel invloed hadden?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2017 2:50 am    Onderwerp: Boeken die je leven veranderden of veeeeeel invloed hadden? Reageer met quote

Ga laat slapen laatste tijd dus post. Ik zat te denken over boeken waar van ik denk dat iedereen ze gratis zou moeten krijgen op hun 12de verjaardag.

Dit omdat ze mijn leven drastisch hebben veranderd of op ze allerminst zeer veel (positieve) invloed op me hadden en / of omdat ik denk dat ze de mensheid behoorlijk zouden kunnen helpen als veel meer mensen ze lazen.

Hebben jullie maybe voorbeelden uit eigen ervaring?

Voor mij:

Uit je bol (drugsbijbel)
How to be Free / How to be Idle
Charles Bukowski boeken
D&D core boeken + bepaalde boeken uit Forgotten realms
The guide to getting it on (liefde, humpiedumpie en veel meer bijbel)
Pluk het geluk (zelf verbetering boek maar dan van de zeldzame echt werkende goede soort, praktisch en niet wollig of voor de hand liggend)
How to win friends and influence people (dito)
Don't sweat the small stuff (dito)
Happiness is a choice (dito)
The Four Hour Workweek
Kraakhandleiding
The Satanic Bible
De Vrekkenkrant/Genoeg
Non violent communication. (Geniaal)
Blankets (Graphical novel)
The Watchmen (Graphical novel)

En nog een stuk of 10 a 15 meer die me nu even ontgaan. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wijlen Fandath Ryne
Good Lord

BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2017 2:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Opvallend veel "hoe-moet-het-leven"-boeken, als ik die categorie zo mag aanduiden.

Wat mezelf betreft..... hmmm.... misschien ben ik dan wat weinig belezen? Ik kan eigenlijk moeilijk boeken noemen die mij erg beïnvloed hebben. Komt misschien ook omdat ik een krantenabonnement heb, dat levert dagelijks al veel leesvoer op. Maar mijn boekenkast staat voor een groot deel vol met goede voornemens.

Een boek waar ik wel wat van mezelf in herken, is "Oblomov" van Gontsjarov. Maar als richtlijn zou ik het niet aanraden. Gelukkig ben ik niet zo extreem, maar ik neig wel naar inertie. Zo dacht ik er al lang over om eens te antwoorden op deze post. Oblomov heeft dat ook steeds: hij is vol goede wil, maar het komt er maar niet van om ook echt iets te doen. Maar ik ben de enige niet die dat heeft, hoor ik om me heen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
v1nce
Kinderei

BerichtGeplaatst: Zo Dec 03, 2017 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Fandath,

Idd heb erg veel van die "hoe te leven" boeken, maar dan alleen echt de creme de la creme hehe, er zijn veeeel slechte boeken ook in deze categorie. Ik zie het een beetje zo, als ik heel goed zou willen leren schaken of vissen of leven dan moet ik het vooral veel doen. Maar als ik daarnaast niet ook van mensen leer in persoon of via boeken, vooral van mensen die er al 3 to 10x beter in zijn en er een studie van hebben gemaakt,.. dan is dat een beetje waanzin. Want ik zou dan namelijk decennia lang dezelfde tactieken of methodes kunnen proberen en niets of weinig nieuws proberen noch dingen gaan doen die bewezen heel goed werken. Of het nou openingszetten, systemen of types van communicatie en zelfreflectie zijn. En dan zou mijn progressie dus heel traag en weinig zijn Resultaat, heel veel verloren kansen, kennis en verbetering, een minder tof leven.

Uiteraard zijn sommige dingen aangeboren. En is het in theorie prima mogelijk om zeer veel te lezen -en dus te weten- over een onderwerp maar die dingen (in de praktijk) nooit ook daadwerkelijk te doen of gebruiken. Toch meen ik dat dat niet zo werkt in de overgrote meerderheid van mensen en gevallen. Als ik 2 of 10 boeken lees over de kunst van houtbewerking moet! ik bijna wel die nieuwe kennis uitproberen de volgende keer dat ik hout en gereedschap pak = dus er beter in worden. Met levenkunst is het net zo denk ik. Duurt lang en je moet beetje blijven oefenen maar met de tijd betaald het zich zeker groot uit, kan bijna niet anders, process is traag maar gestaag en cumulatief erg groot. Soms heb je ook zeker opeens een grote stop vooruit! Voor mij meestal door zo een boek!

Oblovisme, nooit het boek gelezen maar redelijk wat over het boek gelezen, nu ook de wiki voor tweede keer. Voor mij ook wel herkenbaar. Ik kan makkelijk (heel recent nog!) 23 van de 24 uur in mijn bed doorbrengen en nogal weinig van echte waarde uitvoeren. Maar gelukkig is dit niet heel vaak en zelden veel langer. En soms heb ik een week lang of zo effe weinig trek in sociaal doen buiten mijn huis laat staan in een bar of bij concert. En ik laat dingen ook wel vaak lang doorpruttelen tot ze (bijna) een probleem worden of me stress of geld kosten. Door die boeken ook is dat nu minder, voorbeeld: ik betaal mijn rekening niet altijd automatisch of meteen, maar tegenwoordig is het zelden dat het zo laat is dat het me meer dan paar euro kost. Nog steeds zonde, maar vroeger was heel mijn papierwinkel eeeeen ellende.

Zelfde met mijn omgeving beetje netjes en fijn houden. Door GTD, Minimalisme, oefening, praktische oplossingen, allemaal heel veel beter nu dan 10 of 20 jaar geleden.

Het is ook niet voor niets dat ik heel graag een soort van sinecure achtige banen nastreef. Eerst 3 dagen werken in kunstgalerie waar van de helft van de tijd ik minecrafte (had met plezier bijna 0! werk gedaan).

En nu dus online werken en ook niet bepaald veel uur hehe.

Ik slaap ook laat, lang en soms echt veeeeels te veel, in winter vooral zie ik niet veel daglicht.

Een oplossing die ik heb gevonden voor vaak geen zin hebben om mijn huis te verlaten voor sociale dingen, zelfs als die dingen leuk klinken, ik host nu best veel. Heb een kring van vrienden verzameld die ik uitnodig via Telegram/whatsapp voor 1 a 2x in week ongeveer: D&D, films bij mij thuis, discussie, beetje zuipen en soms gaan we ook naar concert. Dit zorgt er voor dat de investering en tijd voor mij klein is, ok moet wat berichtten sturen en lezen maar ben toch bijna altijd online en ook wat kopjes afwassen of een bord of twee nadat mensen hier zijn geweest beetje ruimen vind ik toch vaak fijner dan 20 minuten fietsen naar een bar of zo.

Ik geloof dat ik de lijn trek door oblomovisme als het me echt negatief begint te raken. Als ik vervreemd, me eenzaam ga voelen, het me geld kost, ik mijn toekomst beetje vergok,.. vaak heb je dan nog zat tijd en voortekens om met vrij minimale ingrepen alles alsnog beetje recht te trekken. Bij Omblomov waren het een echt lange reis, vrij belangrijke beslissingen en zelfs een huwelijk, die dingen zouden me ook best wat tijd kosten en wellicht zou dat negatieve gevolgen hebben dat afwachtende.

Ergens vind ik een enigzins milde vorm van Oblovisme niet slecht. Als je best aardig gelukkig bent, je kan in je onderhoud voorzien, mensen zich niet aan je gedrag storen noch er last van hebben (bij O. was dat duidelijk wel zo!) dan kan het prima leven zijn wellicht. Maar als het je ("Je" in de zin van "men", niet van jou persoonlijk F) leven verpest of je voelt dat je zelf meer wilt en daar mee gelukkiger zou zijn, dan is jezelf aansporen en die boeken lezen en benutten zeker aan te raden.

Heb trouwens ook dit boek:
https://www.bol.com/nl/p/vijftig-manieren-waarop-ik-mijn-leven-verpestte-hoe-jij-dat-kunt-voorkomen/1001004002505195/

Ook zeker wel een aanrader als tegengif voor Oblomovisme en veel meer.

Ok, dat was mijn laaaaaaange verhaal. Zou interresant vinden om jouw kijk op jezelf to horen Fandath! Vind je jou Oblomovisme te ver gaan of is het ok? In welke opzichtten? Wel 1 of 2 ding wat je laat zou je toch graag wel doen, en dan bedoel dus dingen die echt belangrijk voor jou zouden kunnen zijn..? Ook voor duidelijkheid, is niet dat ik poneer dat ik shit nu altijd super voor elkaar heb dankzij die boeken, zo vreet ik echt niet super gezond, meer sport zou goed zijn, heb momenteel een ding met een huisgenote wat soms wel conflict is etc etc. Het is meer zo dat ik zonder die boeken en zelf-reflectie veel meer van die problemen zou hebben en geen enkel gereedschap om ze op te lossen en ook niet vrij goed zou inzien in hoeverre ik verantwoordelijk er voor ben en wat ik (eventueel) er aan kan doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Gildehuis Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: