Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

'Mass' cmbat

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thekkur
Monostero


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 4016
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Aug 25, 2004 4:25 pm    Onderwerp: 'Mass' cmbat Reageer met quote

Wat doen jullie eraan om een gevechtssituatie met meer dan 8 tegenstanders nog interessant te houden? Mijn ervaring is dat dat altijd verzand in eindeloze rolls, en de lol er na het eerste half uur wel een beetje af is.

Soms zelfs resulterend spelers die een combat situatie ontvluchten, niet omdat ze aan het verliezen zijn maar omdat ze geen zin hebben om nog langer te worden opgehouden.

Wie heeft hier tips voor?
_________________
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
DrCaligari
Hero


Geregistreerd op: 26-5-2004
Berichten: 1411

BerichtGeplaatst: Do Aug 26, 2004 7:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

a) voorkom teveel vijanden

b) negeer bepaalde dice-rolls (hergebruik iniative/ critacal altijd raak) gebruik dit alleen in massa combat!

c) zorg dat de vijanden duidelijk verschillend zijn (de kleine orc is zwak maar snel (meer attacks per ronde) de grote domme orc is erg sterk de lange geeft iedereen orders en dreigt Wenuld de warg op angsthazen af te sturen enzovoorts

d) maak gebruik van omgeving en positiomnering juist met meer tegenstanders is dit interessanter en spannender (Ragnon houdt de grote orc op een afstand terwijl Luvias de leider beschiet en Yuanoppel de hordes verwart met spreuken vanuit zijn verstop plek)
_________________
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thekkur
Monostero


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 4016
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2004 9:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb mail gehad van John Four, van Roleplayingtips.com waarin hij een paar interessante tips van de hand doet.

Quote:
Hi Tijn,

Here are a few ideas that might help:

* Use weaker opponents. These will be defeated sooner and cut down on
combat length. If you're worried about providing a challenge, make
just one or two of the combatants powerful.

* Do you roll initiative every round? If so, try rolling init at the
beginning and stick with that order throughout.

* Ask players to roll for some of the monsters. If you have a
responsible player, you can even assign him a few monsters to control
for you. I've done this many times with great success.

* Use index cards to track initiative and various conditions. Use a
card for each PC and a card for each type of foe.

* Clone foes. Make all the foes identical in statistics (but not
necessarily personality or behaviour) so you can run them faster.

* Do you use minis and battlemats? Those help identify placement,
location, and position, quickly and easily, preventing a lot of
arguments.


What would you say are the things that make combats slow for you and
your group? Some additional specifics might give me a few more tips
ideas.

Hope this helped!

Cheers,

Johnn
Have more fun at every game!

johnn@roleplayingtips.com

_________________
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Aangord
Pachter


Geregistreerd op: 4-6-2006
Berichten: 37
Woonplaats: zwijndrecht

BerichtGeplaatst: Wo Jun 07, 2006 5:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

boventaande gebruik ik altijd al, eigenlijk nooit anders gedaan Razz

heb regelmatig encounters van/met meer dan 10 enemies.

gaat altijd soepel en prima

zelfs een keer een encounter van piratenboot vs gewone boot..

de pc's ging al swahbuckeld met touw vanuit de masten de reling over..gaaaf gewoon was mooi moment als DM.. maar 50 npc's.. Wink

ook twee driemasters van bruin karton gekinpt en als extra A2 formaat blauw karton eronder.. was echt cool gewoon..mijn spelesr hebebn het er nog weken over gehad. Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Lord Xcapobl
Ridder


Geregistreerd op: 23-5-2006
Berichten: 214
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Wo Jun 07, 2006 8:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mass Combat...

Simpel.

Gewoon uit de losse pols bepalen wat er gebeurt. Eigenlijk alleen de gevechten rondom de characters in detail uitvechten. Laat hen daar maar invloed op hebben.

Kun je ook makkelijk vertellen dat hun linker flank in dreigt te storten. Rennen ze erop af; volgend gevecht met nog steeds de helden als... tsja... helden. Voor de laatste slag volgen ze des konings banier of iets dergelijks. Maak de characters belangrijker door nog steeds de actie op hun te focusen. Niet op het groter geheel, tenzij dat heel specifiek je doel is. Bijvoorbeeld als je al weet dat de slag verloren zal zijn. Wat doen de spelers wanneer hun characters dat ook beginnen te merken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
v1nce
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 06, 2006 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik vind het niks aan,.. veel foes/NPC's als je tenminste die zo speelt als de combat regels voorschrijven.

Ik zelf heb wel een limiet van zelfs maar 6 of zo en heb er liever 4 of minder (voor elke PC 1 of hooguit 2 zeg maar).

Maar sowieso gebruik ik meestal (misschien niet bij een zeer kritieke battle) erg weinig rols, initiave en weapon speeden zo gebruik ik zelden, dat scheelt dus al.

Soms is het natuurlijk wel cool om een grote battle of mass combat te hebben maar ik zou gewoon de hele strijd beperken tot bijvoorbeeld het volgende:

Hoge level party word belaagd door 23 gnolls?

Laat alle spelers eenmaal D 20 rollen en evt enkele modifiers erbij/af, dan de score bij elkaar optellen. Afhankelijk van hoe heftig de Gnolls zijn en/of een bijv 2d20:2 roll kan je inschatting maken of ze winnen/verliezen dan wel hoe veel schade ze oplopen. Als het slecht voor hun verloopt moeten ze (en de Gnolls ook) nog een kans/ronde krijgen om evt. te vluchtten of desnoods nog een laatste ronde met normale rolls te vechtten.

Ook zou ik wellicht een paar extra heftige opponenten van een groep (leider gnoll, hun "champion of spellcaster) wel combat met meer normale rolls doen.

Dit is maar een ideetje/natter vinger werk. Je kan ook gewoon bepalen wat er gebeurt en dat vertellen maar dat spelers wel hun acties kunnen bepalen zonder al te veel rolls. Maar meestal voorkom ik mass combat omdat het dan al snel Hack en Slash word (maar dan saai) en dat de opponenten clonen zijn die helemaal niet tot leven komen, je kan immers moelijk de wapens, acties, uiterlijk etc etc, van 24 monsters gedurende vele ronden gaan beschrijven, is boring.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.