Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Remixing Stories, RPG ripoffs

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thekkur
Monostero


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 4016
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 11:28 am    Onderwerp: Remixing Stories, RPG ripoffs Reageer met quote

Hoe origineel is jouw verhaal? Hoeveel recycle jij bewust of onbewust in je verhalen? Veel GM's gebruiken clichés elementen in hun verhaal. Clichés in RPG zijn simpelweg rip offs die zo vaak herhaalt zijn dat niemand meer weet van wie het origineel kwam.

Ik vind het zelf erg boeiend om elementen uit films, stripboeken, boeken of andere verhalen te gebruiken, maar wil er wel altijd een draai aan geven.

Interesting: Everything is a remix docu.
http://vimeo.com/channels/staffpicks#14912890
_________________
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Lairnaedon
Cake


Geregistreerd op: 27-9-2004
Berichten: 968

BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja natuurlijk remixt iedereen een hoop Very Happy Ik ook, ongetwijfeld.

Ik probeer qua characters vaak andere dingen, dat wel.



Als ik GM, is er meestal een film, serie, of iets op internet wat mijn inspiratie aan woekert. Of soms meerdere dingen gecombineerd. Ditzelfde geldt ook voor characters.

Uiteraard altijd met mijn eigen draai eraan. Ik zal nooit een character 1 op 1 rippen.

"Ik speel een barbarian genaamd Conan. Zijn vader en moeder zijn voor zijn ogen vermoord door een groep bandieten en nu wil hij wraak. Hij is supersterk en praat met een Oostenrijks accent."

Hell no!!!!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Karma
Supreme Grandmaster


Geregistreerd op: 11-9-2005
Berichten: 1741
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2010 8:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik kwam er nu wel laatst achter dat veel ideeën zonder voorbedachte rade toch ergens mee in verband staan, of op lijken.

Maar goed, laten we eerlijk wezen inspiratie van andere verhalen is toch altijd goed. Shakespeare liet zich ook inspireren door Griekse verhalen enz. Tolkien stal heel de Noorse Mythologie leeg voor zijn 'eigen bedachte' wereld. seven samurai (klassieke film, gaaf!!!) is hershoot van spaghetti western magnificent seven.

De manier waarop, is veel belangrijker, dan echt een origineel idee hebben, toch?

Ik heb eens een hele eigen wereld bedacht en sessies in gespeeld.
Daar kwam ik best ver mee, en was leuke activiteit in eigen droomwereld. Maar uiteindelijk bij een sessie, boeit het spelers niet eens zo, wat de hele achtergrond is en tijdslijn etc.
Veel interessanter is wat er nu gebeurt en interactie.
(de sessies in die wereld waren dan ook afwisselend succesvol)

dus: goede remixen, met stijl is nooit weg! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rogier
de Grote


Geregistreerd op: 23-2-2007
Berichten: 2452
Woonplaats: Sint-Oedenrode

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je alles zelf wilt bedenken en het ook anders wilt doen is dat nogal erg complex. Het gaat soms het voorstellingsvermogen te buiten.
Bijvoorbeeld: 'vroeguahr' heb ik ooit eens een eigen nieuwe wereld verzonnen voor rollenspel. Ik tekende landkaarten uit en al gauw belandde ik bij de omvang van de planeet.
Toen ben ik BINAS ingedoken om eens met wat dichtheden en gravitatiekrachten te rekenen, de atmosferische druk, omloopsnelheid en middelpuntzoekende kracht. En daar bleef ik een beetje hangen omdat mijn referentie van het Aardse begon weg te vallen.
Stel je voor dat het zwaartekrachtveld sterker is, of de atmosferische druk groter omdat jouw planeet/wereld twee keer zo groot is als de Aarde met dezelfde samenstelling van de kern. Dat betekent dat een aantal dingen nogal veranderen. Ook had ik i.p.v. een monopole zwaartekracht een lineaire zwaartekracht kunnen gebruiken of een parabolische. Dus wanneer men een berg beklimt dat het zwaartekrachtveld verandert t.o.v. het oppervlak omdat men omhoog gaat en anders t.o.v. het 'grote oppervlak' gepositioneerd is.
Enfin... ik heb besloten maar weer de kaart van Avonturië te gebruiken omdat me dat gewoon wat handiger leek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rogier
de Grote


Geregistreerd op: 23-2-2007
Berichten: 2452
Woonplaats: Sint-Oedenrode

BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2010 11:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Lairnaedon schreef:
"Ik speel een barbarian genaamd Conan. Zijn vader en moeder zijn voor zijn ogen vermoord door een groep bandieten en nu wil hij wraak. Hij is supersterk en praat met een Oostenrijks accent."


Tja, had hem dan i.p.v. een groot barbarenzwaard een Barbiepop gegeven. Dat is toch weer origineel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michiel
bordspel held


Geregistreerd op: 25-3-2011
Berichten: 783
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Wo Nov 16, 2011 5:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het mixen van films is ook wel leuk idee.
Wat voor wereld en personages heb je als je Ghostbusters met Conan mengt? Of Blade Runner met Indiana Jones, Silence of the Lambs met GTST enz.
Personages en omgeving kunnen zeer duidelijk vertaald worden.

Hoe vaak Tolkien achtige fantasy werelden en verhalen zijn geschreven.
Met en eigen twist.

Of films of gebeurtenissen in een ander tijdperk vertalen.
Star wars is ook wel zoiets. De Jedi lijken wel erg op samoerai. Het hele leger komt qua styling regelrecht uit WO2 en het hele verhaal volgt het standaard heldenverhaal regelrecht uit het boekje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> Game Masters Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  

Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.