Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index Het Rotterdamse Roleplayers Gilde
Where knowledgeable wizards of escapism dwell.

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Paridæza: Een nieuwe stad

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> RPG brainstorm/ worldbuilding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht

BerichtGeplaatst: Za Apr 08, 2006 2:13 pm    Onderwerp: Paridæza: Een nieuwe stad Reageer met quote

Dit is een relatief klein gebied verdeeld in één of twee stads gedeelten/nederszettingen in een verder onbekend gebied.

Het is een plaats gebouwd op een oude ruïne van een stad. De stda ligt in een divers landschap.

Het gebied is rijk aan grondstoffen, zo zijn er dichtbij in het noorden ertsmijnen en is er vruchtbare grond in de oost- en westkanten van de stad. Er grenst een oerbos in het oosten, binnen gezichtsafstand. Een oeroude duistere sfeer straalt van de bomen en schaduwen.

De ruïnes zijn niet allemaal onderzocht en er is oude architectuur structuur in de bergen.

In het zuiden, een moerras met een meer, welke in een waterval van rotsen af de zee in stort.
In een inham, een fjord, is de haven gebouwd. Deze is alleen met hoog water bereikbaar (vanwege klippen). Een gang leidt omhoog van de haven naar de stad. Dit is de enige bekende plek waar schepen kunnen aanmeren, alhoewel smokkelaars toch hun waren weten over te brengen.

Tegen de stad ligt de landbouw aan de westkant. Verder in het westen ligt een heuvelachtig heide gebied, waarachter vlakten met manshoge grashalmen en onbekend terrein ligt. Er zijn vuren gezien op de vlaktes in het westen en wrede wezens, orken en andere hebben alle expedities die kant op overvallen en uitgemoord.

Een bergketen loopt aan de noordkant, welke ook een gebied afsluiten waarachter niemand nog geweest is.

Dan is er natuurlijk de rivieren delta die van de bergen dwars door de stad stroomt. Er zijn zowel boven als ondergrondse alsook snel en langzame stromende rivieren. Niemand is echt bekend met de volle strekking van de ondergrondse rivieren die soms halverwege de klippen aan zee uitmonden.

Dit is een nieuwe mensenstad gebouwd op oer oude overblijfselen. Een kleine dwergengemeenschap werkt in de mijnen en smederijen.

Een aantal fracties voeren een koude machtsstrijd over dit rijke nieuwe gebied:
- Religieuze (machtsbeluste)priesters van de goden
- De Heerser Hertog en afgezant van de koning
- onderwereld figuren en smokkelaars

verder zijn er gildes:
- het 'zee'gilde, handelsmannen welke goederen af en aan voeren
- Dwergen en mijnwerkers gilde, met het zuivere erts van hier zijn gewilde sieraden en wapens te maken en niemand is zo vaardig als de dwergen hierin (maar er mijnen ook mensen)
- en zo meer

Onlangs hebben mysterieuze wezens, de Aelfven afgezanten gestuurd naar de stadshouders. De Aelfven kwamen uit het oerbos. Hun gedaante houden ze schuil onder diepgroene mantels met kap. Hun bewegingen zijn loom maar gratieus.
Er is een gezantsschap van hun gevormd, een ambassade. Hun bedoelingen zijn nog onduidelijk. Niemand durft deze mysterieuze (magische?) wezens tegen de haren te strijken en ze hebben hun eigen plekje in de stad gekregen.

Een goede naam voor deze stad rest nog.

Laatst aangepast door Karma op Za Apr 15, 2006 2:23 pm, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thekkur
Monostero

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 3:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt goed! Ik ben zelf (ben ik door trial en error achtergekomen) wel fan van steden met één helder kenmerk en daarnaast een aantal subkenmerken. Een complexe stad met heel veel verschillende aanknopingspunten is wel leuk, maar resulteerd ook wel in een soort 'warrigheid'. Zo heb je Avo Sul, een stad die uit veel verschillende lagen is opgebouwd van steden die door de jaren op elkaar zijn 'gegroeid'. Dat is het belangrijkste kenmerk, en daaromheen kun je andere dingen maken.

Bij jouw stad krijg ik nog een beetje het idee dat je te veel tegelijk wil. Dat gegeven van die stad dicht bij zee, die als het ware op de delta is gebouwd, dat klinkt tof. Daarbij past dat zeegilde dan weer erg goed.
Ik zou alleen die twee een prominentere rol geven en daar op focussen, naar mijn idee leiden die dwergen en mijnwerkers wat af. die zijn ook minder origineel als je het mij vraagt! Niet iedere stad hoeft een mijn en dwergengilde te hebben... door dat een aparte stad te maken kun je een veel kleurrijker beeld scheppen.

Die elfen, die zich als een soort onbekende parasiet in de stad hebben gevestigd klinkt ook als een fantastisch aanknopingspunt.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 3:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm ja een te complexe stad kan ondergaan in zijn uitgebreidheid.
Ik denk dat 2 steden of drie in een kleine bekende vallei ook wel mooi is, bijvoorbeeld
de rivierenstad
de smederijen stad in de bergen
en nog iets ergens ertussen misschien een aantal kleine dorpjes
ook een losse ruïne stad dichtbij

De bergen in het noorden rijken zo hoog dat ze in wolken verdwijnen.
Naar boven
Thekkur
Monostero

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ja! een stad in de wolken (niet vliegend, maar simpelweg altijd gehuld in wolken is een supertof idee! Think out of the box...

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 4:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ja alleen is dit gebied relatief nieuw, de stad/steden zijn ook nieuw en
er is nog relatief weinig bekend van de gebieden rond dit grondstof rijke gebied.

Het lijkt mij wel tof om zo veel mogelijk open te laten en alleen beschrijvingen van de stad te maken en sfeer beschrijvingen van het gebied daar rondomheen. Zo ook met eventueel monsters en creaturen die in/ rond dit gebied leven.

Ik denk dat een stad in de wolken of een beschaving in de wolken en een wereld achter de bergen een geweldige expeditie is en daarom lijkt me het mooi om lekker vaag laten.
Naar boven

BerichtGeplaatst: Zo Apr 09, 2006 4:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo ook met de Aelfven, het zijn mysterieuze wezens, niemand heeft een idee wat hun beweegreden zijn. Ik zie het als een kleine groep afgezanten die een eigen gebouw in de stad heeft, misschien een groep of 12 misschien iets meer. Het kan wel tof zijn om hun eigen wachters te hebben.

Ook is het wel tof om ieder op zich ideeën te hebben wat de beweegreden zijn van deze Aelfven, wellicht zijn de Aelfven zelf ook niet eensgezind en wil de één de mensen helpen en de ander iets anders.
Naar boven

BerichtGeplaatst: Za Apr 15, 2006 2:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Link naar Paradaeza

Hier ga ik mijn stad verder uitwerken in grote lijnen voor gebruik en toepassenvan sessies en campaigns, tips en ideeën zijn zeer welkom. Een begin met wat klad en aantekeningen staan er één en ander gaat uitgewerkt worden en dit wordt een achtergrond die ik in de toekomst ga gebruiken.

Als jullie (Thekkur en Dr. Caligari) een plek in Lothunia ervoor weten, is dat wel mooi, maar hoeft niet per se. Misschien ligt het net naast Lothunia op dezelfde schijf, misschien ligt het in een ander universum, ik begin klein in ieder geval met alleen het nieuwe gebied Paradaeza dat bekend is in een vreemd en vijandig landschap, veel ruimte voor nieuwe allersoortige fantasy sessies.
Naar boven

BerichtGeplaatst: Zo Apr 30, 2006 11:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dank, ik probeer er wat aan te werken hier en daar, ik heb nog een heleboel losse ideeën.
Sfeerbeschrijvingen lijken mij het tofste.

De steden ga ik goed uitwerken, ze vormen een thuisfront en bevoorading voor de queste's.
Daar rond omheen is het niet erg om het wat vager te hebben, dan kan er nog veel bedacht en geimproviseerd worden voor sessies. Mysteries etc.

Plaatjes ter verduidelijking zijn ook wel tof, alleen blijft het wel zoeken naar geschikte.
Naar boven

BerichtGeplaatst: Do Mei 11, 2006 7:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat vind je van mijn geknutselde kaart?

Niet slecht voor Paint? of wat?!
Naar boven

BerichtGeplaatst: Do Mei 11, 2006 7:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat vind je van mijn geknutselde kaart?

Niet slecht voor Paint? of wat?!
http://chimaera.schtuff.com/kaart_paridaeza?action=binary
Naar boven
Thekkur
Monostero

BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heldere kaart! Kaarten geven altijd een hoop duidelijkheid. Was het met opzet dat je moeras met dubbel R hebt geschreven?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 5:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thekkur schreef:
Heldere kaart! Kaarten geven altijd een hoop duidelijkheid. Was het met opzet dat je moeras met dubbel R hebt geschreven?

ehhh Laughing ja natuurlijk dubbel rr omdat daar een moer ras woont dat graag in moerstaal liedjes over het moeras zingt?

Tja je hebt altijd baas boven baas. Dit is natuurlijk relatief snel gemaakte kaart in een heel eenvoudig tekenprogramma (als je paint al zo mag noemen). Maar die kaart van Lothunia ruled wel ja.
Naar boven

BerichtGeplaatst: Vr Mei 12, 2006 5:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet nog wel namen hebben voor het gebergte en het moeras, maar misschien is dat wel een leuke opdracht voor het pc-team, natuurlijk wel leuk een moeras of gebrgte te onderzoeken en je naam eraan te geven natuurlijk.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Rotterdamse Roleplayers Gilde Forum Index -> RPG brainstorm/ worldbuilding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: