De Morgenster: Ouwelingetjes!

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

De Morgenster: Ouwelingetjes!

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Hallo Thekkur!

Wij van De Morgenster reageren natuurlijk heel vlot :-) op het berichtje dat je op onze site achterliet....maar we zijn dan ook allemaal stokoud (ik hoor met 46 bij de jongste helft). We spelen al bijna 20 jaar vooral ODM (en zijn natuurlijk allang overgegaan op het Duitstalige origineel DSA). ODM heeft het niet echt gemaakt in Nederland (hoewel 'The Wanderers of Light' in Gouda er ook nog mee bezig zijn), vooral door slechte marketing en knulligheden in de beginfase (je land 'Avonturie' noemen helpt natuurlijk niet echt als je serieus genomen wilt worden). Dat is jammer, want het is een prima uitgewerkt en goed speelbaar rollenspel-systeem. Het is geen D&D-kloon: grappig genoeg is het indertijd bedacht omdat voor de D&D-vertaalrechten teveel geld gevraagd werd.....zullen ze wel spijt van gekregen hebben, want DSA is in Duitsland nog steeds enorm populair. Maar we hebben zeker geen speciale voorkeur voor het ene systeem of het andere, alleen hebben we nog bergen DSA-materiaal liggen en we kennen het nou eenmaal.
We spelen iedere dinsdagavond in Rotterdam-Zuid, behalve als het niet doorgaat :-( Nieuwe leden zijn welkom, al moeten we wel even kijken of 't uitkomt - nu zijn we b.v. net met een nogal ingewikkelde campaign bezig (we spelen wel veel uit de DSA-boeken maar verzinnen zelf ook hele verhalen). Dus, voor wie belangstelling heeft: neem even contact op via de website of via dit forum (als ik 't niet vergeet kijk ik er af en toe op....)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

wat is het verschil tussen ODM en ADnD?
Ik geloof trouwens dat Thekkur nog een nederlandstalige versie heeft...
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoi Wijlen Fandath Ryne! Leuk dat je toch nog reageert op mijn post op jullie gastenboek, ik had de hoop al opgegeven dat ik er nog iets van zou horen :) En je hoort niet echt heel vaak (ik in ieder geval niet) dat mensen van boven de 30 nog echt fanatiek RPG en! Speel je al 20 jaar iedere week?!! Dan behoor je echt tot de RPG veteranen... uit het begin tijdperk van het rollenspel...
Het lijkt mij best leuk een keer ODM te spelen (of alleen al een keer mee te kijken hoe zulke ervaren rpg ers spelen :), eens te meer omdat ik idd zoals DrCaligari zei op mijn scoutingclubhuis een spel van ODM aantrof :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, het verschil met D&D is niet zo heel makkelijk uit te leggen - ook omdat ik D&D maar heel weinig gespeeld heb. Het regelsysteem van ODM/DSA schijnt wel van een ander rollenspel afgeleid te zijn, en dat is niet D&D, maar ik ben even vergeten wat dan weer wel (de ouwe dag zeker). Maar we maken eigenlijk niet eens zo bar veel gebruik van de regels - het is meer een kwestie van acties ondernemen die binnen het verhaal en binnen je rol redelijk zijn. De dobbelstenen komen alleen te voorschijn bij gevechten (die niet eens zo vaak voorkomen), bij magie, en als je iets moeilijks wilt doen.
Tja, iedere week....in theorie, maar het gaat vrij vaak niet door dus gemiddeld spelen we net iets vaker dan eens in de twee weken. En dat doen we al heel lang: ik zelf 16 jaar, en De Morgenster bestond daar voor ook al. Wel is de groep van samenstelling veranderd in de loop der tijden, maar de mensen van nu zitten er allemaal al weer lang. Inderdaad zijn we uit de begintijd van het rollenspel in Nederland: De Morgenster was toen een maandblad dat het een jaar of vijf heeft volgehouden.
Zijn we ervaren rollenspelers? Ik weet het eigenlijk niet - we spelen al wel lang, maar wel steeds met ongeveer dezelfde groep en binnen hetzelfde systeem. Wel hebben we een eigen stijl ontwikkeld: we spelen erg gedetailleerd ('low'), maar dat deden we altijd al. Het scenario heeft meestal een bepaald logisch verloop en het heeft dan weinig zin om af en toe een willekeurige verzameling orks op de groep af te sturen. Of we nou speciaal 'goed' rol spelen weet ik ook niet - op sommige avonden wel, maar het gebeurt ook wel dat er gewoon geen schot in zit. Maar al met al is duidelijk dat het spelen van een rol voor de meesten van ons vrij belangrijk is (voor mijzelf zelfs belangrijker dan het scenario, dus ze hebben nogal eens last van mijn eigenwijze gedoe).
Als je eens langs wil komen lijkt me dat prima, maar ik moet het even overleggen - ik ben namelijk niet de gastheer (we spelen ook al die tijd al bij iemand thuis, steeds op dezelfde plaats) en ik ben nu ook niet aan het meesteren (we zitten in een heel langdurig en ingewikkeld scenario), dus ik kan dat wat moeilijk direct toezeggen. Maar ik zal het op de eerstvolgende speelavond even overleggen (en dat is niet volgende week, dan gaat het weer eens niet door :( )
Als ik wat weet, zet ik het wel weer op het forum.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

Thekkur, je bedoelt toch niet Oog van de Meester, of wel?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

ODM = Oog van De Meester?

Hmmm ik vraag me af of in hun spel het "zwarte everzwijn" ook zo geplaagd word door ongeluk.
(Piercing Paladins Of The Edible Judgement Of Anything!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Jazeker, het gaat hier inderdaad over "Het Oog des Meesters" (ODM), en eigenlijk meer over het Duitse origineel "Das Schwarze Auge" (DSA).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
luvidiel
Koning
Berichten: 302
Lid geworden op: donderdag 26 augustus 2004, 18:42

Bericht door luvidiel »

maarn wat houd het allemaal in?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, 't is een rollenspel....zoals ik al schreef, niet beter of slechter dan D&D, maar wel anders en in een andere wereld. Een korte introductie in het Nederlands is te vinden op: http://www.thewanderersoflight.nl/oogdes.htm
En een goeie Engelstalige site is:
http://www.thedarkeyerpg.com/
Maar voor de meeste informatie moet je toch in Duitsland zijn. Alleen is het spel daar zo populair dat ik gek genoeg niet eens een site ken met een duidelijke inleiding - iedereen schijnt dat als bekend te veronderstellen en stort zich op allerlei details - aan hel wat regio's op Dere (zo heet de wereld van DSA) is wel een aparte Duisttalige site gewijd. De site van de uitgever is www.fanpro.de
In Belgie is ODM/DSA ook nog tamelijk populair - zie b.v. het nog steeds goed bezochte forum http://www.mandragon.be/ODM
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Heb je zeg maar ook verschillende klassen/rassen/spells/wapens enzo?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

O ja, werkelijk van alles. Het begon vrij simpel met burgers, elfen, dwergen, tovenaars en nog wat ander volk, maar intussen bestaan er tientallen soorten speelbare figuren die je dan ook nog eens naar believen kunt laten verschillen met allerlei eigenschappen en talenten. De belangrijkste eigenschappen van een spelfiguur (en ook van een NPC trouwens) zijn moed, behendigheid, charisma, lichaamskracht, vaardigheid, slimheid en intuitie. Talenten zijn er tientallen, spreuken en andere magische vaardigheden zelfs een paar honderd. En er bestaat natuurlijk ook een uitgebreid wapenarsenaal.
Een verschil met D&D is dat het begrip 'alignment' niet bestaat. Motieven en 'normen en waarden' worden (bij goed rollenspel tenminste) bepaald door de achtergrond van de spelfiguur: waar komt hij/zij vandaan, welk verhaal zit daar achter, enz. Magiers kunnen trouwens wel wit, zwart of grijs zijn.
Ook bij DSA kan men het maar niet laten de regels te veranderen (ze zijn intussen aan de vierde versie). Waarom is me niet erg duidelijk, de nieuwe regels zijn meestal niet beter dan de vorige. Nieuwe spelfiguren, talenten en magie introduceren vind ik best, maar als ze het hele systeem omgooien zonder duidelijke noodzaak is dat alleen maar vervelend.......ik zou nog prima met de allereerste regelset uit de voeten kunnen, want het gaat in onze groep toch om het spel en niet om de knikkers. Ik moet altijd een beetje lachen om die vierdubbel gepantserde 'superhelden' met hun ik-weet-niet-wat-voor-knotsen - niets let de meester immers om er nog meer ijzerwaren tegenover te zetten en de hele situatie krijgt iets potsierlijks. Maar ook bij ons lopen ze er zo nog wel eens bij - gelukkig begint dat wat af te nemen de laatste tijd. Dat is trouwens onafhankelijk van het spelsysteem, het is meer iets om af en toe diep over te zuchten :(
Van DSA bestaan intussen zo'n 120 scenarioboeken en ook nog allerlei dozen met achtergrondboeken en kaarten. Materiaal genoeg dus, het komt sneller uit dan wij het spelen. Het is wel allemaal in het Duits, maar al doende kunnen we daar aardig mee overweg.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Murdoc
Koning
Berichten: 352
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 23:29

Bericht door Murdoc »

Lijkt me cool! Alleen jammer van dat duits.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Als je (of iemand anders) zin heeft om het eens te proberen, lijkt me dat prima. Het Duits is inderdaad wel een beetje hinderlijk, vooral omdat de auteurs bepaald geen huis-tuin-en-keuken-Duits schrijven: best wel taai lezen soms. Maar als speler heb je daar niet zoveel mee te maken, vooral als je een niet-magisch figuur speelt (wat in het begin toch wel aan te raden is). Het is vooral een probleem voor de meester :)
Ik zal morgenavond even in de groep bespreken of er mensen bij kunnen - op zich kan dat best want we zijn maar met z'n vijven en vroeger waren het er zeven of acht. Als ik toevallig net zelf aan het 'meesteren' was en met een nieuw scenario zou beginnen was het geen enkel punt, maar we zitten nu in een ingewikkelde campaign die door degene die nu meestert helemaal zelf ontwikkeld is, dus dat kan een beetje lastig zijn. Ik kom er op terug.......
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Zo, ik heb het er gisteren even over gehad en belangstellenden zijn inderdaad welkom. Een speler zou er zonder meer bij kunnen, twee eventueel ook wel al zijn de meningen daarover wat verdeeld en zou de speeltafel dan wat te klein worden.......maar over dat laatste klaag ik zelf al jaren :)
Kijk even op: http://www.geocities.com/moggester/spelers.html voor contact-info en bel Cor als je langs wilt komen, tel. 4862475 (dat ben ik niet - ik ben Paul).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Hmm , klinkt allemaal erg ok inderdaad. Alleen jammer dat jullie ook last hebben van de "Nieuwe Versie Drang" en "Ik ben een Munchkin met een Grote Knots want ik compenseer voor het echte leven" :wink: syndromen.


Dood aan de Munchkins! (Kan het niet vaak genoeg zeggen).

Overigens volop cool wapen bij de sessie vandaag Thekkur! Niet muchkin wel interessant!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

En je hebt het nog niet eens in actie gezien!
Trouwens, ik zou ook wel een keer mee willen doen met ODM, al is het alleen al omdat ik het er zo vaak over heb gehad (over die versie in de kast in het scoutingclubhuis) dat ik nu eigenlijk wel benieuwd ben hoe het gespeeld wordt! Bovendien ben ik benieuwd hoe jullie 'ouwelingetjes' spelen :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Geen punt zoals ik al schreef, we hebben 't besproken maar bel eerst even. Ach, die nieuwe versie gebruiken we nog niet eens - de ouwe voldoet ook best. Alleen moet je vroeg of laat wel :( want het wordt dan langzamerhand wel onhandig als ze er steeds nieuwe scenarios op baseren....maar omdat we zo langzaam spelen (deden we ook al toen we nog niet zo oud waren), hebben we nog een flinke stapel liggen.
Tja, en die Groteknotsenmensen...die ontwikkelen zich langzaam zo'n beetje. Loopbaan van held: begint als simpele ziel met vodden aan z'n lijf en een stoelpoot in z'n hand (goed, zo erg is het meestal ook weer niet) en scharrelt dan her en der op semi-legale wijze wat spulletjes bij elkaar.....en na een tijdje loopt-ie zwaar gepantserd rond met een zwaard dat groter is dan hemzelf (en wil dan natuurlijk nog steeds wel even kwiek over slootjes springen en zo). Oplossing: gewoon wat tegenslag in 't scenario stoppen.....bij mij kwamen ze er laatst financieel armer uit dan ze begonnen waren 8) maar natuurlijk wel veel mooie ervaringen rijker :wink:
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
pem
Secreetknecht
Berichten: 2
Lid geworden op: vrijdag 9 september 2005, 9:05

Bericht door pem »

ODM oftewel DSA is een identiek systeem als D&D. Je hebt de keuze uit verschillende rassen, culturen en beroepen waar je een held uit samen kunt stellen. Het speelt zich net als D&D af in een tolkien achtige wereld. De monsters en tegenstanders zijn vergelijkbaar. HEt spelsysteem is vergelijkbaar. Kortom erg leuk om te spelen.

DSA is sinds zijn oprichting in 1984 al meerdere malen herschreven. Momenteel zitten we op de 4e versie wat het systeem erg volwassen maakt. Het is nu meer gebasseerd op t echte rollenspel en niet zoals in de begintijd op het slashen van monsters. Nu heb je ook meer keuze qua heldentype. Je kunt ongeveer een paar duizend kombinaties maken bij je heldenkeuze en dat maakt t erg leuk.

Qua verhalen zou ik verwijzen naar de fanpro site www.fanpro.de waar je voor DSA alle info vindt mbt de regeldozen en avonturen.
To master or not to master. Thats the question!
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Best interessant om over te praten....maar beter op een andere plek op dit forum lijkt me, qua thematiek. Ik zelf geloof b.v. helemaal niet dat de nieuwere versies beter zijn.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

zullen we dan het topic oudere vs nieuwere versies van roleplaying games noemen. Kunnen we he tegelijkertijd hebben over dnd 3.5 en call of the cthullu 6.0.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
Gebruikersavatar
Tarmba
Ridder
Berichten: 168
Lid geworden op: dinsdag 6 januari 2009, 11:34

Bericht door Tarmba »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Jazeker, het gaat hier inderdaad over "Het Oog des Meesters" (ODM), en eigenlijk meer over het Duitse origineel "Das Schwarze Auge" (DSA).
Weet je zeker niet dat bandje van Maid of Orleans OMD? :P (vraag Thurgon maar why:P)
Only the Gods Die Old, And two by two my human zoo..... zongen ze "Wij zijn de trollen"
Plaats reactie