helpen

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

helpen

Bericht door tim »

hallo ik ben nieuw ik ben 14 jaar en ik wil Dungeons and Dragons spelen maar ik weet niet hoe en waar :P dus als iemand mij kan helpen reageerd dan
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik wil het je best leren hoor Dr Caligari.
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

hulp

Bericht door tim »

v1nce schreef:Ik wil het je best leren hoor Dr Caligari.
dat zouw ik heel leuk vinden is het een moeilijk spel ???
en wat heb ik err voor nodig??
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

He he, ik maakte maar een grapje over Dr Caligari. Caligari is een van de oudste leden van dit forum en heet in het echt ook Tim... van daar! :lol:

Maar over jou wens om DnD te leren, dat meende ik wel degelijk hoor. Binnenkort ga ik met mijn groep iig een sessie spelen, als je wil kan je aansluiten!

Wat je nodig hebt, eigenlijk heel weinig behalve veel zin, een open mind en de wil om actief mee te spelen/gewoon je in te leven. Maar, we spelen wel in Den Haag, weet niet of dat probleem is. Verder: Hoe is je Engels?

Als bij mijn groep niet lukt zijn er altijd ook zat andere groepen hier waar je wel een keer mee kan spelen. Probeer het vooral, het is echt een van de leukste hobbies die ik maar kan verzinnen en ik heb nogal veel dingen geprobeert! :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoi tim, welkom op het forum! Leuk dat je geïnteresseerd bent in RPG spellen. Voordat je aan de slag kunt moet je eerst goed de Nederlandse taal beheersen, in woord en geschrift. Taal is een een elementair onderdeel van de edele kunst van het rollenspellen. Voorts kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat rollenspelen spelen niet zonder risico is. Het spel begint aan tafel, maar weldra zal het ook een deel uitmaken van je dagelijkse leven.
Voor je het weet is onduidelijk waar het fantastische spel stopt, en het echte leven begint. Wees dus gewaarschuwd!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ha ha, Thekkur heeft wel beetje gelijk maar voor dat je denkt dat we een soort cult zijn.. dat is niet zo! Taal is wel belangrijk in RPG, wat er erg leuk is aan RPG is dat je vanzelf en op speelse manier veel beter in taal van word.

RPG is ook vooral wat je er van maakt. En toen ik 14 was en begon met spelen heb ik zelf nooit zelfs maar een seconde moeite gehad om realiteit van het spel te scheidden. Hoe je dat zelf zal ervaren weet je natuurlijk vooral zelf het beste. Immers je weet zelf of je beetje sterk in schoenen staat, kunnen wij van af hier niet beoordelen.

Om nog even een vraag van je te beantwoorden Tim, moeilijk is het echt niet. Maar dat geld eigenlijk alleen en vooral als begint met spelen met enigzins goede en ervaren spelers die je wat kunnen en willen leren.

Zoals alle dingen is het wel vrij moeilijk om echt erg goed te worden in Roleplaying. Maar heel veel lol hebben is heel makkelijk met RPG. :)
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

v1nce schreef:He he, ik maakte maar een grapje over Dr Caligari. Caligari is een van de oudste leden van dit forum en heet in het echt ook Tim... van daar! :lol:

Maar over jou wens om DnD te leren, dat meende ik wel degelijk hoor. Binnenkort ga ik met mijn groep iig een sessie spelen, als je wil kan je aansluiten!

Wat je nodig hebt, eigenlijk heel weinig behalve veel zin, een open mind en de wil om actief mee te spelen/gewoon je in te leven. Maar, we spelen wel in Den Haag, weet niet of dat probleem is. Verder: Hoe is je Engels?

Als bij mijn groep niet lukt zijn er altijd ook zat andere groepen hier waar je wel een keer mee kan spelen. Probeer het vooral, het is echt een van de leukste hobbies die ik maar kan verzinnen en ik heb nogal veel dingen geprobeert! :)
in den haag is een beetje ver en het mag ook niet van mijn ouders naar onbekende mensen in denhaag:P ik kan goed engels maar wat moet ik allemaal kopen om te kunnen spelen? gr tim
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

Thekkur schreef:Hoi tim, welkom op het forum! Leuk dat je geïnteresseerd bent in RPG spellen. Voordat je aan de slag kunt moet je eerst goed de Nederlandse taal beheersen, in woord en geschrift. Taal is een een elementair onderdeel van de edele kunst van het rollenspellen. Voorts kan ik je uit eigen ervaring zeggen dat rollenspelen spelen niet zonder risico is. Het spel begint aan tafel, maar weldra zal het ook een deel uitmaken van je dagelijkse leven.
Voor je het weet is onduidelijk waar het fantastische spel stopt, en het echte leven begint. Wees dus gewaarschuwd!
hahaaha ik heb er veel zin in
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

nieuwe speler

Bericht door dragonraper »

als je D&D wil leren ,kan ik je wel helpen en het is ook wat dichterbij,namelijk in schiedam centrum...groenten van carlo ( dungeons & dragons club schiedam)
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Re: nieuwe speler

Bericht door tim »

dragonraper schreef:als je D&D wil leren ,kan ik je wel helpen en het is ook wat dichterbij,namelijk in schiedam centrum...groenten van carlo ( dungeons & dragons club schiedam)
ja ik wil het leren is er iets wat ik nu al kan doen zoals een character maken of zoiets
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

v1nce schreef:Ha ha, Thekkur heeft wel beetje gelijk maar voor dat je denkt dat we een soort cult zijn.. dat is niet zo! Taal is wel belangrijk in RPG, wat er erg leuk is aan RPG is dat je vanzelf en op speelse manier veel beter in taal van word.

RPG is ook vooral wat je er van maakt. En toen ik 14 was en begon met spelen heb ik zelf nooit zelfs maar een seconde moeite gehad om realiteit van het spel te scheidden. Hoe je dat zelf zal ervaren weet je natuurlijk vooral zelf het beste. Immers je weet zelf of je beetje sterk in schoenen staat, kunnen wij van af hier niet beoordelen.

Om nog even een vraag van je te beantwoorden Tim, moeilijk is het echt niet. Maar dat geld eigenlijk alleen en vooral als begint met spelen met enigzins goede en ervaren spelers die je wat kunnen en willen leren.

Zoals alle dingen is het wel vrij moeilijk om echt erg goed te worden in Roleplaying. Maar heel veel lol hebben is heel makkelijk met RPG. :)
maar waar moet ik de spullen kopen ???
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

apprentice

Bericht door dragonraper »

ik zou nog niks kopen,gewoon eerst maar eens kijken hoe het werkt...eigenlijk hebben spelers helemaal niks nodig behalve hun fantasy(en een potlood + papier is ook handig ),als je nu al boeken gaat kopen ,en je vindt het systeem wat gespeeld wordt niet leuk,zit je aan dure boeken vast...
op deze club heb ik alles wat je maar nodig zou kunnen hebben...groenten van carlo
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Re: apprentice

Bericht door tim »

dragonraper schreef:ik zou nog niks kopen,gewoon eerst maar eens kijken hoe het werkt...eigenlijk hebben spelers helemaal niks nodig behalve hun fantasy(en een potlood + papier is ook handig ),als je nu al boeken gaat kopen ,en je vindt het systeem wat gespeeld wordt niet leuk,zit je aan dure boeken vast...
op deze club heb ik alles wat je maar nodig zou kunnen hebben...groenten van carlo
Dus als ik het evt leuk vind hoef ik aleen boeken te hebben op YouTube heb ik gekeken en daar gebruikte ze ook popetjes en een veld
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

Welkom Tim. Goed je te ontmoeten. Met zo een naam schop je het nog ver. Koop inderdaad voorlopig nog niets. Het is net als met voetbal; ga eerst eens met je gewone gymkleren bij een club langs voordat je meteen een veld en nikes koopt. :) -potlood en papier is genoeg.
Ik heb gelezen dat je DnD wil proberen. DnD bestaat al jaren en heeft 4 edities, elke editie werkt anders en is een deel van reeks, zoals een reeks met computer games. De meest recente editie is 4th. Je kan al raden dat dit de 4de editie is. Elke editie kan in principe gespeeld worden met de 3 basis boeken; Players handbook (PHB), Dungeon Master guide (DMG) en Monsterous Manual (MM). De regels van het spel, en hoe je een character 'maakt' staan in de PHB, en ook stats en andere uitleg. De DMG beschrijft hoe je b.v. een avontuur voorbereid of hoe je met spelers omgaat als spelleider, de MM is een lijst met monsters en bedreiging de de spelleider kan gebruiken in het avontuur, en is ook voor hem bedoeld.
Als je meer wilt spelen is je eigen setje dobbelstenen leuk, maar meestal niet noodzakelijk.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

DrCaligari schreef:Welkom Tim. Goed je te ontmoeten. Met zo een naam schop je het nog ver. Koop inderdaad voorlopig nog niets. Het is net als met voetbal; ga eerst eens met je gewone gymkleren bij een club langs voordat je meteen een veld en nikes koopt. :) -potlood en papier is genoeg.
Ik heb gelezen dat je DnD wil proberen. DnD bestaat al jaren en heeft 4 edities, elke editie werkt anders en is een deel van reeks, zoals een reeks met computer games. De meest recente editie is 4th. Je kan al raden dat dit de 4de editie is. Elke editie kan in principe gespeeld worden met de 3 basis boeken; Players handbook (PHB), Dungeon Master guide (DMG) en Monsterous Manual (MM). De regels van het spel, en hoe je een character 'maakt' staan in de PHB, en ook stats en andere uitleg. De DMG beschrijft hoe je b.v. een avontuur voorbereid of hoe je met spelers omgaat als spelleider, de MM is een lijst met monsters en bedreiging de de spelleider kan gebruiken in het avontuur, en is ook voor hem bedoeld.
Als je meer wilt spelen is je eigen setje dobbelstenen leuk, maar meestal niet noodzakelijk.
Hahah heet u ook Tim ???? Ik ga eerst een groep zoeken in Rotterdam en daar het spel leren het lijkt me een leuk spel om te spelen dus zonder de boeken kan ik ook gewoon het spel leeren
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

DrCaligari schreef:... Koop inderdaad voorlopig nog niets. Het is net als met voetbal; ga eerst eens met je gewone gymkleren bij een club langs voordat je meteen een veld en nikes koopt....
Ja ja, zo begint natuurlijk alle sport en spel. Maar voor je het weet kost het je klauwen met geld.

Ik begon een paar jaar geleden ook met paardrijden in mijn joggingbroek en met mijn bergschoenen aan.
Inmiddels heb ik een eigen paard met alle toeters en bellen (cap, rijbroek, handschoenen, rijlaarzen, bodyprotector, etc. etc.). En dan nog de stalling en het voedsel voor het dier.

En dan heb ik het ook nog niet gehad over Oog des Meesters. Ha!

Dus Tim, kijk uit, voor je het weet ben je verkocht en kost het je een fortuin dat rollenspellen spelen!
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Gelukkig is er bij Dragonraper waarschijnlijk geen introducé-toets der Neerlandsche Taal.
Daar kun je volgens mij zonder veel problemen aanschuiven.
Thekkur schreef:... Leuk dat je geïnteresseerd bent in RPG spellen. Voordat je aan de slag kunt moet je eerst goed de Nederlandse taal beheersen, in woord en geschrift. Taal is een een elementair onderdeel van de edele kunst van het rollenspellen.
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

Rogier schreef:
DrCaligari schreef:... Koop inderdaad voorlopig nog niets. Het is net als met voetbal; ga eerst eens met je gewone gymkleren bij een club langs voordat je meteen een veld en nikes koopt....
Ja ja, zo begint natuurlijk alle sport en spel. Maar voor je het weet kost het je klauwen met geld.

Ik begon een paar jaar geleden ook met paardrijden in mijn joggingbroek en met mijn bergschoenen aan.
Inmiddels heb ik een eigen paard met alle toeters en bellen (cap, rijbroek, handschoenen, rijlaarzen, bodyprotector, etc. etc.). En dan nog de stalling en het voedsel voor het dier.

En dan heb ik het ook nog niet gehad over Oog des Meesters. Ha!
Bedankt voor de tips
Dus Tim, kijk uit, voor je het weet ben je verkocht en kost het je een fortuin dat rollenspellen spelen!
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

ik krijg een boek van een vriend maar welke moet ik nemen voor 4th editie?? waar kan ik die bestellen kan dat op bol.com???
deze?
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Is super tof dat je enthousiast bent maar de 3!!! Player's Handbooks van 4th zijn nogal duur...! Al die mensen die zeggen: Koop voorlopig niks! Doen dat met een reden.... Het is best mogelijk dat je straks in een groep terecht komt die geen 4th speelt of zelfs een totaal ander systeem! Dan heb je dus 80 a 100 euros min of meer verspild. Dat boek wat je linkte moet je sowieso voorlopig niet kopen. Dat is voor als je de eerste twee al gelezen hebt.

Hier op het forum spelen denk ik rond de 20% a 40% van de groepen 4th, alle anderen spelen een andere editie of zelfs totaal ander systeem, dus kans is best groot dat je eindigt in groep waar je niks aan je boeken hebt.

Wat je wel kan doen is even Player's Handbook 1 en 2 downloaden. Kan je in ieder geval beetje inlezen en als je dan dat systeem blijft spelen koop je natuurlijk gewoon het echte boek voor het gemak en om de maker te steunen.
Laatst gewijzigd door v1nce op donderdag 27 oktober 2011, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

apprentice

Bericht door dragonraper »

niet alle D&D groepen gebruiken 4de editie,wij gebruiken BV: de pathfinder editie van D&D....er is op dit moment in het D&D wereldje een tweedeling tussen spelers die 4de editie spelen,en andere groepen die dus de pathfinder editie spelen,deze 2 systemen zijn geheel anders,dus ik zou geen boeken aanschaffen voordat je tenminste een van de 2 gespeeld hebt..D&D 3.0 is ouderwets en wordt niet zoveel meer gespeeld,het zelfde geldt voor D&D 3.5....groenten van carlo
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

v1nce schreef:Is super tof dat je enthousiast bent maar de 2 Player's Handbooks van 4th zijn nogal duur...! Al die mensen die zeggen: Koop voorlopig niks! Doen dat met een reden.... Het is best mogelijk dat je straks in een groep terecht komt die geen 4th speelt of zelfs een totaal ander systeem! Dan heb je dus 60 a 85 euros min of meer verspild.

Hier op het forum spelen denk ik rond de 20% a 40% van de groepen 4th, alle anderen spelen een andere editie of zelfs totaal ander systeem, dus kans is best groot dat je eindigt in groep waar je niks aan je boeken hebt.

Wat je wel kan doen is even het boek downloaden. Kan je in ieder geval beetje inlezen en als je dan dat systeem blijft spelen koop je natuurlijk gewoon het echte boek voor het gemak en om de maker te steunen.
maar ik krijg hem van een vriend omdat ik hem iets heb verkocht en hij had nog niet alles betaald dus hij zij ik koop dat boek dat hoef ik je niks meer te betaal ik heb al gehoord dat de 4th leuker is enzo
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Zie je! Daar heb je het al! Eerst spelen bij 1 of 2 groepen en kijken of je het leuk vind, wat ze spelen en of je bij die groep blijft DAN pas boeken kopen.

In iedere groep is er altijd wel een toffe peer die je het basisboek paar weekjes wil lenen (tegen borg zou ik aanraden is voor beidde beter) waar door je even voor uit kan.
tim
Pachter
Berichten: 38
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2011, 21:15

Bericht door tim »

v1nce schreef:Zie je! Daar heb je het al! Eerst spelen bij 1 of 2 groepen en kijken of je het leuk vind, wat ze spelen en of je bij die groep blijft DAN pas boeken kopen.

In iedere groep is er altijd wel een toffe peer die je het basisboek paar weekjes wil lenen (tegen borg zou ik aanraden is voor beidde beter) waar door je even voor uit kan.
ja dan ga ik dat doen maar dat boek van die link is dat het goede boek want dan ga ik die downloade
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ok Tim, dat boek wat je bijna gratis krijgt is prima. Over dat 4th leuker zou zijn, tja daar zijn de meningen erg over verdeeld! De meerderheid op dit toch wel ouder maar ook ervaren forum vind juist van niet! :) Nogmaals,.. ik raad het je af om een nieuw boek te kopen! Wacht heel effe.

Hey en let ajb wel beetje op je spelling, hoofdletters en rest van je Nederlands in je post. Dan begrijpen we je beter en leest veel fijner! Bedankt.
Plaats reactie