Newbie hier!

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie
Yasmeenah
Secreetknecht
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 29 september 2015, 15:05

Newbie hier!

Bericht door Yasmeenah »

Hallo allemaal,

Ik ben Yasmeenah, 30 jaar oud en woonachtig in Hoogvliet. Ik ben gek op bord & kaart spellen, maar helaas heb ik jarenlang niemand in mijn omgeving gehad die dit ook leuk vond, waardoor ik de spellen die ik in de loop van de jaren heb verzameld nooit kon spelen. Een paar maanden geleden ben ik daarom maar een eigen bord & kaart spel groepje voor (mensen die zich identificeren als) dames begonnen in een Rotterdamse spellenwinkel. We zijn nog vrij klein, omdat er vrijwel geen bekendheid is, maar ik hoop hier in de loop van de tijd verandering in te brengen.

Ik was wat research aan het doen naar bestaande groepen en clubs en kwam zo via google op deze site uit. Het klonk interessant, vandaar dat ik me hier heb aangemeld. Ik hoop hier gelijkgestemde dames tegen te komen waarmee ik misschien (bij evenementen van mijn club of anders gewoon daar buiten om) spellen mee kan spelen en ook gewoon over onze favoriete spellen kan kletsen.

Mijn favoriete spel is MTG, maar ik heb het alleen maar in de huiskamer informeel gespeeld van 2000 t/m 2002 en daarna nooit meer de gelegenheid gehad helaas. De kaarten van die periode heb ik nog allemaal, letterlijk schoenendozen vol. Daarnaast vind ik spellen als Ticket to Ride, Munchkin en Fluxx ook erg leuk. Ooit zou ik nog graag deel uitmaken van een dames D&D/Pathfinder etc. groep. Ook hiervoor geldt: het lijkt me ontzettend leuk, maar door gebrek aan geïnteresseerden in mijn omgeving heb ik het nooit echt kunnen spelen.

Ik weet niet of ik in deze topic de naam en/of de website van mijn club kan noemen, misschien moet ik dat voor de zekerheid later even in een speciaal daarvoor gemaakte topic doen, omdat ik niet wil spammen?

PS: Ivm persoonlijke redenen kies ik ervoor alleen met dames te spelen en vriendschappen op te bouwen, vandaar ook dat ik een dames groep opgericht heb en specifiek op zoek ben naar (mensen die zich identificeren als) dames. Niet dat ik niet met heren praat natuurlijk, maar dat hou ik liever op een wat oppervlakkiger niveau zeg maar.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hoi Yasmeenah,

Welkom!

Het is altijd tof om nieuwe en groepen mensen op dit forum te krijgen. Ik kijk hier nu een jaar of tien hier rond, er zijn wel een paar dames geweest hier maar is erg lang geleden dat ik me kan heugen dat er een actieve vrouwelijke, of zich als vrouw identicerend persoon, hier poste. Er zijn nou eenmaal niet erg veel RPGers meer lijkt het en daar van is hooguit 2 op de 10 vrouw. Maar bijna iedere groep die hier al langer speelt en post heeft een vrouw die vast meespeeld of anders vrouw(en) die af een toe een sessie meepikken.

Ondanks dat ik mezelf wel als feminist (in zoverre een man dat kan zijn!) beschouw en ook bevriend ben met een voorheen Intersex en nu Trans vrouw (vrouw, want altijd al zo geidentificeerd en ook nog eens post-op) heb... heb ik juist niets op met Feminazi of Social Justice Warrior achtige dingen. Ik zeg niet dat jij die dingen bent! Immers kan en wil geen oordeel vellen, en al helemaal niet op basis van je korte bericht.

Maar, feit is wel dat ik "divisional politics" nooit zo een pre vind. In geen enkel facet van het leven en misschien juist! niet een all-inclusive hobby waar in principe historisch gezien iedereen, van outsiders, tot nerds tot het tegenovergestelde van die dingen samen komt en samenwerkt. Als je mensen uitsluit van je groep op basis van geslacht ipv op basis van karakter en hoe je met elkaar omgaat als mens, vind ik dat niet ideaal. Zowel filisofisch als praktisch niet, je verkleind sowieso je kans met 90% of zo om mensen te vinden. Ik geloof best dat je (waarschijnlijk zeer goede) persoonlijke redenen hebt voor je keuze.

Maar ik geloof zelf nogal in bruggen slaan, niet in uitsluiting of dingen bewust op een "oppervlakkiger niveau" houden met de helft van de mensheid! YMMV!

Als laatste wil ik ook nog opmerken dat mensen vinden die vrouw zijn of zich zo identificeren helemaal niet een garantie is om op je gemak te voelen of personen te vinden die je goed behandelen en accepteren zoals je bent. Immers sommige vrouwen kunnen juist erg naar en onderhandser doen ten op zichtte van andere vrouwen in groepen: http://rstb.royalsocietypublishing.org/ ... l.pdf+html Ik heb dat tijdens het spelen met honderden mensen en tientallen vrouwen zelf meegemaakt. En uiteraard kunnen mannen weer op andere manieren naar doen. Ofwel: beter naar het persoon te kijken dan puur op geslacht af te gaan wellicht.

Anyway, lang en beetje geladen verhaal. Uiteindelijk is het jouw leven, ervaring en groep dus je moet vooral doen wat voor jou het beste is. :) Bovenstaande is maar mijn mening. Ik hoop sowieso dat je hier gelijkgesteme spelers en toffe groep vind en gaat RPGen. Voor mij is RPG een van de meest toffe, duurzaam interresante dingen die ik ooit ben gaan doen en ook een van de dingen die het meeste voor me deed wat betreft vooroordelen weg nemen en cooperatie ipv competitie na te streven. Je kan ook in het subforum posten waar mensen spelers zoeken of zichzelf als zodanig aanbiedden. Veel speelplezier! :)
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik bedenk met net dat die Trans-Vrouw in Den Haag woont en gek is op fantasy en lezen en zo. Wellicht wilt zij meespelen met jou! :) Als je wilt kan ik je via Facebook in contact brengen met elkaar en kunnen jullie zelf kijken.
Yasmeenah
Secreetknecht
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 29 september 2015, 15:05

Bericht door Yasmeenah »

@v1nce: Dank je voor het welkom heten! Ik weet dat het inderdaad vaak een meerderheid van mannen is, maar goed, nooit geschoten is altijd mis, natuurlijk. Misschien zijn er ook wel dames die hier wel lezen, maar niet plaatsen, dus je weet nooit.

Ik heb zelf helemaal niets tegen mannen hoor. Ik ben alleen Moslima en ik heb met mijn man de afspraak dat wij beiden alleen met mensen van onze eigen gender omgaan. Dus hij alleen met mannen, ik alleen met vrouwen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit met een man praat en hij nooit met een vrouw, maar we kiezen er bewust voor (uit persoonlijke en religieuze overwegingen) om geen vriendschap aan te gaan en het contact oppervlakkig te houden.

Aangezien het samen spelen van spellen toch best een hechte band vormt en ik het niet eerlijk zou vinden om met de ene (vrouwelijke) speler wel heel gezellig te doen en dan met de andere (mannelijke) speler niet (zeker als de man niet weet/begrijpt waarom ik dat doe en dat het niet persoonlijk is), kies ik liever voor alleen dames, zodat ik die situatie niet aan hoef te gaan. Ik zou het zelf immers ook niet fijn vinden als ik in een groep speelde en iemand behandelde mij overduidelijk (ongeacht of het kwaadwillend of goedwillend bedoeld is) net even wat anders of minder hartelijk/vriendschappelijk dan de rest.

Sommige van onze dames spelen op andere dagen ook gewoon gemengd met iedereen en sommige dames hadden al heel lang de wens om binnen te gaan in een spellenwinkel om te gaan spelen, maar waren (of het nou door b.v. verlegenheid of eerdere slechte ervaringen was?) voorheen altijd huiverig om binnen te lopen, zeker in hun eentje. Zij gaven dan ook heel blij te zijn met deze mogelijkheid om nu toch daar binnen te lopen met onze groep. Hoe dan ook, het is altijd leuk natuurlijk, als je zo dames binnen in de winkel kan krijgen, ongeacht of ze nu later ook gemengd gaan spelen of liever met de dames onderling blijven, wat mij betreft!

Dank je ook voor het meedenken, leuk! :-) We hebben meerdere trans dames onder onze leden, dus dat is geen enkel probleem inderdaad! Misschien kun je haar kort over onze groep vertellen en mijn account aan haar doorgeven als ze interesse heeft? Dat komt misschien wat beter over dan als ik als wildvreemde haar zomaar benader (plus mijn bericht zal waarschijnlijk in haar 'overige' map aankomen aangezien we geen Facebook vrienden zijn en dan ziet ze het misschien niet?).

Mijn Facebook account is overigens: https://www.facebook.com/yasmeenah.mizori
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoi Yasmeenah welkom op het forum!
Wat v1nce zegt; het forum wordt niet heel druk bezocht maar veel leden zijn wel trouwe maar onregelmatige bezoekers. :) Goed idee om je eigen groep te starten als je op zoek bent naar speler, het kan vrij lastig zijn mensen bij elkaar te krijgen met dezelfde hobby als jij, en helemaal met dezelfde overtuigingen om echt vrienden te worden. Mijn ervaring is dat als je zelf een groep start je daar de meeste controle over kunt houden en het duidelijkst richtlijnen kan optstellen!
Wellicht kun je ook eens kijken of je een meetup kan starten in hoogvliet/rotterdam specifiek voor bordspellen. Bordspelers zijn altijd nog makkelijker te vinden dan roleplayers!
Overigens werkt het ouderwetse briefje in het raam bij winkels met een gerelateerd karakter ook nog altijd vrij goed. Denk aan boekwinkels, de bibliotheek, muziekwinkels en computerstores. Veel eigenaren vinden het geen probleem om een a4tje op te hangen voor zo'n doel. Natuurlijk kun je daarbij verwijzen naar deze site.

Succes met het vinden van een groep! Je kunt een uitgebreidere omschrijving van jouw groep toevoegen in het subforum.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Tjee,... weet niet zo goed wat ik nou moet denken van je reply Yasmeena.

Aan de ene kant: ik zie op zich de logica van je gedachtenreeks en hoe die leid tot jouw conclusie om mannen van je groep totaal uit te sluiten.

Aan de andere kant: Ik denk dat het startpunt van je gedachtenreeks, om uit religeuze overwegingen de helft van de mensheid van je gametafel te verbannen, best kwalijk is. Ik ben een overtuigde Anti-Theist. Dat wil zeggen dat ik denk (na veel onderzoek, nadenken en lezen) dat religie zeer waarschijnlijk het grootste kwaad in de wereld is die tot de meeste misere en verdeeldheid in de wereld lijd. Helaas is naar mijn mening (extremistische) Islam het allergrootste gevaar en meest nare geloof momenteel.

Uiteraard is jouw keuze niet van die orde, maar het feit is dat nu, op deze relatief kleine manier, Islam nu dus ook leid tot verdeeldheid. Ik vind het mooi dat je zo tolerant ben naar transvrouwen. Maar bedenk dat mijn vriendin in zo goed als ieder land waar er de meerderheid van de bevolking moslim is (of nog erger waar er een Islamitische wetgeving word nagestreeft) waarschijnlijk lang geleden al gedood was voor haar aard of uit pure misere zelf het leven had genomen... Zelfs in Nederland is openlijk Trans leven of een operatie krijgen absurd moeilijk, in Islam landen, onmogelijk!

Het is ook nog maar 30 geleden dat er in Amerika mensen die D&D speelden vanuit de Christenhoek zwaar getergd werden omdat het "Satanisch" zou zijn.

Ik raad je met klem aan om een keer dit boek lezen: In nederlands: https://nl.wikipedia.org/wiki/God_is_niet_groot of Engels: https://en.wikipedia.org/wiki/God_Is_Not_Great
Het is een van de allerbeste en vooral belangrijkste boeken die ook gelezen heb. Hitchens was een fenomeen en word als een van de belangrijkste intellectuelen van de laatste 30 jaar gezien.

Als je daarna nog steeds denkt dat religie in het algemeen en islam een "goed" iets is en je keuzes wil blijven maken op basis van je geloof, heb ik daar vrede mee. Immers dan ken je erg goed beide kanten van het verhaal. Ik heb zelf (de vertaling van de) Koran gelezen, vind dat wel een plicht aangezien ik wil weten waar ik het over heb.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet veilig voel met het idee mijn transvriendin aansluiting te laten zoeken bij je groep. Immers, jij klinkt erg tolerant t.o.z van transvrouwen. Maar is je man dat in even grote mate? Zijn vrienden, die ook? Wat kan er evt gebeuren als jullie wel een keer bij jou thuis gaan spelen en een kennis ziet aan haar dat ze trans is.... Ik wens je nog altijd geluk met het vinden van je groep en dat je veel plezier hebt aan RPG! Iedereen verdient een leuke tijd met een van de leukste hobbies. :) Maar ik vind de achtergrond van je verhaal ergens wel iets wat me triest stemt. In die zin spreekt wat je schreef " Ik ben gek op bord & kaart spellen, maar helaas heb ik jarenlang niemand in mijn omgeving gehad die dit ook leuk vond," nu ook wel boekdelen.... Maar goed, mijn mening en gevoelens in deze zijn niet jou probleem! Excuses bij voorbaat aan iedereen dat dit topic zo veelomvattend en best wel politiek is geworden. Veel geluk. :)
Yasmeenah
Secreetknecht
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 29 september 2015, 15:05

Bericht door Yasmeenah »

@Thekkur, ook voor jou een bedankje voor het welkom heten! Ja, ik dacht inderdaad; ik kan wel wachten tot er iets voorbij komt, maar als ik zelf een groep bepaal, kan ik inderdaad bepalen wie er mee speelt en waar & wanneer we spelen. Gaat tot nu toe op zich best goed voor de eerste 2 maanden: op de woensdagen respectievelijk 14 en 6 dames en op de zaterdagen (helaas) iets rustiger met 2 en 4 dames. In de groep zelf zitten zo'n 43 dames inmiddels, maar net als hier, is er een kleine kerngroep die reageren/komen spelen volgens mij. Vandaar dat ik het toch wat meer bekend hoop te maken.
Ik heb inderdaad een poster gemaakt (met link en QR code), maar tot nu toe hangt die alleen in de winkel zelf. Bedankt voor het idee om het ook bij bijvoorbeeld bibliotheken en boekwinkels op te hangen, daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Ik heb inmiddels een berichtje geplaatst in een bestaande topic waarin verschillende spellenverenigingen uit Rotterdam aan bod komen, dus even afwachten maar, denk ik.


@v1nce, Ik denk dat we over het onderwerp van geloof maar moeten accepteren dat we van mening veranderen. Ik ben namelijk van mening dat geloof op zich (of het nu Christendom, Jodendom, Islam, Boeddhisme, Hindoeïsme of een ander geloof is) niet inherent slecht of gewelddadig is. Het ligt volledig aan de persoon die een geloof aanhangt goede of slechte bedoelingen heeft. Als iemand een gewelddadig en haatdragend persoon is, is de manier waarop hij/zij zijn geloof uitoefent dat ook. Is iemand een verdraagzaam, vreedzaam en respectvol persoon, dan is zijn/haar geloof dat ook. Ik ken genoeg voorbeelden van gelovige mensen (welk geloof dan ook) zonder wie de wereld beslist minder mooi zou zijn.

De negatieve voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk schrijnend en kwalijk, maar volgens mij niet zo relevant voor deze topic, aangezien ik niet van plan ben om een spellen event in Afghanistan te hosten of D&D manuals te verbranden omdat ik ze duivels zou vinden...

Het is natuurlijk je eigen keuze om al dan niet aan je vriendin te vertellen over de groep. Dat laat ik verder geheel aan jou over. Even ter verduidelijking, aangezien mijn man net zo goed niet met dames omgaat, is hij dan ook niet aanwezig in de winkel en als ik zelf dames thuis zou uitnodigen, gaat hij gewoon buitenshuis iets anders doen en al zeker niet zijn vrienden uitnodigen om erbij te komen zitten. Toegegeven, mijn man is minder vrijdenkend op het gebied van LGTBQ+ als ikzelf, maar dit blijft, net als bij veel Nederlanders overigens (inclusief de meerderheid van mijn autochtone familie), bij het maken van negatieve opmerkingen als ze bijvoorbeeld iets op het nieuws zien omtrent dit onderwerp. Zowel mijn autochtone familieleden als mijn man zijn gelukkig nog niet zo dat ze daadwerkelijk iemand op straat iets zullen naroepen of ze zelfs aanvallen. In een ideale wereld zouden ze natuurlijk zelfs die opmerkingen onderling niet maken, maar goed, zo zit de wereld helaas nog niet in elkaar.

Laatste opmerking, over het 'jarenlang niemand in mijn omgeving hebben'. Ik weet niet of dat nu zoveel boekdelen spreekt uit de weinige informatie die je nu hebt? Het komt namelijk door het feit dat ik, sinds het overlijden van mijn moeder in 2003 in een depressie ben geraakt en daardoor met niemand meer contact had (man of vrouw). Sinds 2012 zit ik beter in mijn vel en ben ik dit weer langzaam aan het oppakken, maar dat is niet makkelijk omdat ik ook nog eens verlegen en introvert ben. Het heeft dus verder weinig te maken met mijn besluit om al dan niet met mannen bevriend te zijn. Gelukkig heb ik, door aanmelding in een leuke nerdy/geeky Facebook groep en het opzetten van deze groep, alweer tientallen leuke dames ontmoet en/of als Facebook vrienden toegevoegd, dus dat komt wel goed, zelfs met de keuze om niet met heren om te gaan.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Fair enough. Inderdaad, we kunnen het prima eens zijn om het oneens te zijn over religie en jouw keuze die daar uit voortvloeit. Sowieso veel RPG en gameplezier toegewenst. :)
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Interessant dit topic te lezen zo. Iedereen moet lekker zelf weten hoe hij zijn hobby beleeft, bij ons in de vriendengroep was D&D een echt nerd-mannending, dus wie ben ik om daar over te oordelen dat jij dat om wat voor reden dan ook dat alleen met vrouwen wil beleven.

Verder lijkt me fantasy i.c.m. zeg maar Arabian Nights ook erg boeiend, ook bijvoorbeeld weer i.c.m. met een stukje Aardse (Bijbelse/Koraanse) historie aangezien de beschaving in die tijd op die plaats van de wereld enorm vooruitstrevend was. Maar verder kan ik je niet helpen, ten eerste woon ik in het Noorden en ten tweede is onze Pathfinder Society Groningen groep gemengd. Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

Er is een Rotterdamse spellen groep alleen voor dames. Die kun je vinden via Gamers Of The West
Plaats reactie