Dit forum landelijk maken?

Nieuwkomers kunnen zich hier voorstellen, mededelingen over het forum vanaf nu ook hier te vinden.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Dit forum landelijk maken?

Bericht door v1nce »

De "Golden Age" kwa RPG is nu gaande, er zijn meer spelers dan waneer dan ook in hele geschiedenis van RPG, meer core-boeken verkocht dan wanneer dan ook. Meer Youtube channels etc etc. Dit alles ook in Nederland. Vroeger waren er een paar NL RPG fora, bij mijn weten allemaal ter ziele of nieuw, totaal niet druk en slecht vormgegeven of geen echte Fora (meetup, FB etc).

Wie van de harde kern woont uberhaupt! echt in Rotterdam nog? Vincere woont al jaren niet in Rdam en sinds best lang in Zoetermeer, Thekkur is al jaaaaren weg uit Rdam, ik ook, Fandath is Schiedam meen ik? Wie blijft er dan nog over in Rdam die de laatste jaren met zelfs enige regelmaat eens een post plaatste of daadwerkelijk in Rdam af en toe RPGs speelt? Waarom dan dus nog vasthouden aan de oude naam, locatie en zeer beperkte Umfeld van het 15 jaar oude forum?

Ik zat dus te denken, het zou niet moeilijk zijn om dit forum om te dopen naar: Nederlands Rolyplayers Gilde ipv Rotterdamse toch? En je kan dan nog altijd het Rdamse subfora aanhouden en verder niets te veranderen. Het forum in algemeen is eigenlijk al heel lang ook voor Den Haag of zelfs voor Engelstalige spelers in NL, maar ja die mensen kunnen het door de huidige naam wl. maar zelden vinden. Waarom zou je een forum op search gaan zoeken of bezoeken waar je nooit spelers zal vinden uit je eigen locatie en waar bij het totaal niet voor de hand liggend is om een oproep te doen voor, bak hem beet, Utrecht?

Ik had net een testje gedaan en zelfs als ik bij search engines het woord "Rotterdams" plus "Roleplayers" / "Roleplaying" intoets is dit forum niet te vinden of heel lastig. Als je het omschwitched naar iets niet zo lokaal/niche vinden mensen het wl stuk sneller.

Bovenal, nu het forum weer goed draait, zou het natuurlijk wel echt leuk zijn om nieuwe veelposters, energie, ideeen, posts en topics te krijgen! Er moeten 1000den mensen zijn in NL die nu (weer) aan het RPGen geslagen zijn waarvan een redelijk percentage die graag een forum zouden gebruiken. Nostalgie naar oud internet maakt naast DnD ook zeker wel een (kleinere) opmars danwel comeback. Ik ben er wel van onvertuigd dat als de naam anders is en forum voor heel Nederland geld, kans stuk groter is dat stuk of 10 actieve mensen ook echt aanmelden en met regelmaat gaan posten.

Als laatste voordeel is er dat als er 10 (of van mijn part 20 of meer) mensen vaak hier komen ipv van de 2 a 5 in de laatste paar jaar, dat je dus ook grotere groep mensen hebt die je kan vragen om over te maken of te doneren (Patreon?, Paypal? BuyMeACoffe?) voor alle (hosting) kosten, en het zal echt niet veel extra bandbreedte kosten.

Wat denken jullie er van Fandath en Thekkur?
Laatst gewijzigd door v1nce op woensdag 18 november 2020, 0:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Re: Dit forum landelijk maken?

Bericht door Lord Xcapobl »

Hey! Ik woon in Rotterdam! En mijn roleplayende vrouw met mij! :D
En ik ben op diverse manieren actief. Met een vaste kern (vrouw, ik en twee vrienden uit Dordrecht) laatst een Vampire Dark Ages campaign opgestart. Ik speel FFG Star Wars via Discord, en GM Genesys Shadowrun ook over Discord. Die laatste twee wisselen elkaar af, zodat we elke week wat te doen hebben. Er staat vanwege Corona nog een Pathfinder campaign op pauze, maar zodra iedereen weer durft moet die zeker verder gaan. Het was ook een regelmatige live campaign.

Als echte Rotterdammert ken ik nie begrijpe nie, dat wij als Rotterdammerts landelijk gaan. Bij landelijk zit namelijk ook dat 020 gebied!
Maar even serieus, in werkelijkheid en serieus snap ik, en onderstreep ik je punt. Zelf merk ik niet heel veel van een Golden Age en een opleving van "ouderwetse" fora ten opzichte van nieuwere zaken als Facebook, Discord, Reddit, en veel meer. Gezien ik een redelijk stabiele groep heb, kijk ik niet vaak meer rond, dus het kan aan mij liggen dat ik die dingen niet zie. Voor mij lijkt het inderdaad een beetje stervende, met al die kleine lokale fora, en een paar landelijke, die inmiddels niet eens meer een geldige URL hebben. Veel groepen die echt wel bestaan maar zich een beetje hebben terug getrokken omdat ze stabiel zijn en weinig vers bloed nodig hebben. Het feit dat ik ook weinig met Facebook doe.
Misschien dus wel dat verandering, en daarmee de kans op nieuwe, actieve aanmeldingen, weer een beetje leven terug brengt.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Dit forum landelijk maken?

Bericht door v1nce »

Hey! Lord X., tof dat je ook weer hier komt buurten en ook dat je altijd bent met echte regelmaat bent blijven RPGen, wij oude die hard Grognards die daadwerkelijk spelen worden toch steeds zeldzamer!

Uiteraard zou wat mij betreft idd zeker niet zo moeten zijn dat mensen uit Rdam zich niet thuis voelen hier, altijd prominent subforum houden etc, maar toch, jij bent een van de zeer weinige in Rdam geloof ik? Misschien zelfs enige? Karma heeft al laaang niet meer gepost maar meende dat hij toen hij voor t laatst poste niet meer in Rdam woonde.

Die opleving van meer mensen die RPGen in Nederland en overal is zeker waar, maar je hebt idd totaal gelijk dat online, allerlei voice chat apps, zoals Dischord, Roll20 en vele andere, zeker zorgt dat heel veel RPGers daar hun heil zoeken, met Covid natuurlijk nog veel meer!

Maar, werkende vaccine bestaat net, deze (semi)lock-down dagen gaan niet voor eeuwig duren. En daarbij, ik heb het echt nooit een vervanging gevonden,.. enkel via internet DnDen is gewoon niets voor mij en denk dat, dat geld voor best wat mensen. Verder is het natuurlijk wel zo dat mensen die enkel via voice-chat spelen misschien alsnog wel ook buiten Dischord etc met (andere) mensen willen discusseren over RPG, of maybe juist oproepen plaatsen voor spelers of toch op een gegeven moment een IRL groep gaan zoeken. Ik hoor nl. ook wel echt best veel negatieve berichtten over hoe groepen vaak uitpakken die puur online spelen. Clashende speelstijlen, valsspelen (dobbelsteenworpen), mensen die opeens zonder enige waarschuwing, spoorloos verdwijnen/ghosten, drama, creeps en conflicten, mensen die totaal niet opletten tijdens het spelen en tig andere dingen a h doen zijn op computer en meer, mensen die altijd laat komen of helemaal niet etc. Gebeurt natuurlijk ook bij Table-top ook soms, maar dit alles is toch denk ik wat minder makkelijk, minder vrijblijvend en dat soort gedragingen worden minder geaccepteerd door average RPG groep die IRL speelt. Ik vermoed dat zo gauw Covid geen issue meer is, dat erg veel (zeker iet alle) van de online-only groepen ophouden met bestaan.

Ik zelf heb idd ook mijn Facebook gedelete, en godzijdank, lijkt het ook steeds meer acceptabel dat mensen het ook deleten of iig niet meer alles via FB willen zoeken, afspreken of bespreken. Immers, voor dingen als session reports of langere en later makkelijk terug te vinden discussies is FB nooit echt handig geweest, vaak ronduit zeer onhandig.

Nou denk ik niet dat als we opeens het "Het Roleplayers Gilde van Nederland" oid zijn, dat we dan binnen 3 maanden 20 nieuwe veelposters hebben, maar ik denk wel sterk dat binnen een jaar 2 a 6 nieuwe mensen die relatief vaak posten zeker! tot de mogelijkheden behoort, en dat zou al onwijze winst zijn. Dus ik hoop dat het zo ver komt allemaal. :)
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Dit forum landelijk maken?

Bericht door Vincere »

For what it's worth, eerste helft volgend jaar verhuis ik naar Zevenhuizen, dat is al weer een stukje dichter bij Rotterdam. ;) Maar voor roleplayen heb ik geen tijd helaas, hopelijk als de kinderen wat groter zijn. :)


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie