D20 met 2D10 - simpele manier om realisme te vergroten

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

D20 met 2D10 - simpele manier om realisme te vergroten

Bericht door Thekkur »

Gisteravond na een avond RPG en met Dnd3.0 hadden DrC en ik een discussie over de 'geluksfactor' in D20. We vroegen ons af of het mogenlijk zou zijn om de geluiksfactor bij skillchecks te verkleinen.

Met 2 D10 heb je een grotere mogenlijkheid om een specifiek nummer in de middenklasse te gooien. Bijvoorbeeld 9% kans op een 10 of een 12, en 10% kans op een 11.

Bij D20 heb je simpelweg 5% kans om ieder nummer te rollen.

Het is bij D20 dus een stuk makkelijker een critical 20 (5%kans) te rollen dan bij 2D10 (1% kans). Daarentegen rol je bij een D20 ook makkelijker fumble.

Een punt in je skill vertegenwoordigt een 5% kans om te slagen.

Vergelijking:
Bij een difficulty van 14 op bijvoorbeeld een climb check met een skillbonus van 4 is de kans dat je het haalt (rol minimaal 10)
Bij d20: 55% (rol tussen 10 en 20 = 10x5%)
Bij 2D10: 64% (percentages kans dat je hebt om een tussen 11 en 20 te rollen opgeteld)

Bij een difficulty van 20 op bijvoorbeeld een climb check met een skillbonus van 4 is de kans dat je het haalt (rol minimaal 16)
Bij d20: 20% (rol tussen 16 en 20 = 4x5%)
Bij 2D10: 15% (percentages kans dat je hebt een 16 tot 20 te rollen opgeteld)

conclusie
Als je een DC hebt van 18 en 0 skill in climb heb je bij een D20 nog steeds 15% kans het te halen. Bij 2D10 is dat slechts 6%.
Hoe hoger dus de difficulty, hoe kleiner de kans dat je het zonder enige skill haalt, wat realistisch is.

Nog een voorbeeld:
Een difficulty class van 20 (DMG voorbeeld: walk a tightrope) is voor een ongetrainde, niet bijzonder behendige persoon onmogelijk. Met 2D10 resulteert dat in een 1% kans het te halen. (D20 5%) Voor een wat soepeler persoon met een +2 bonus door dex is dat een 11% kans.

gebruik 2D10 voor improved realism!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Meestal ben ik heel erg voor realisme in RPG. Maarrrr niet altijd! Het is uiteindelijk natuurlijk wel een spel waarin de PCs graag als helden fungeren! Kwa RPG en plezier van het spel is het bijna altijd super leuk als characters erg dwaze dingen proberen waar van ze eigenlijk weten dat ze het niet gaan reden. Een totaal ongecoordineerde wizard die over een tightrope probeert te lopen in het heetst van de strijd....?! Geweldig! Of die nou op zijn bek smakt of niet! Feit is wel dat dat soort acties zelden zullen worden geprobeert als de kans echt uitermate klein is. Oh,.. ik heb 1% kans..? 'Laat maar,.. ik ga wel in de hoek staan coweren in fear..' Realisme leid dan tot saaiheid...

Ik kan me wel voorstellen dat een GM dit toepast als die vanwege Game en verhaal technische redenen er voor wil zorgen dat iets echt bijna onmogelijk is. Bijvoorbeeld een bizarre actie die de main bad guy in een keer dood waarmee de hele plot en battle ook om zeep worden geholpen.
Maar daar waar meer kans leid tot leuke doch bizarre acties en dus meer adventure, fun en roleplaying zou ik het zelf niet toepassen.

Minder Critical fumbles en hits...?! Never! :)
Ze geven zo veel flavour en binnen een chaotisch gevecht vind ik het zelf realistischer dat zulke dingen een gerede kans hebben om te gebeuren.. 5% lijkt me dan heel normaal!

Als laatste is er ook wel een soort van realisme en vooral balans.. ingebouwd met d20. Immers die Onhandige Orc heeft een (bijna) even goede kans om een onwaarschijnlijk iets te doen, bevoorbijld je achterna te racen over die tightrope of een crit te gooien..
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

de belangrijkste reden om 2D10 te gebruiken is ook eigenlijk niet om het minder makkelijk te maken om 'instant succes' to gooien, maar juist om meer kans te geven dat een actie slaagt!
Door 2D10 wordt de 'geluksfactor' erg verkleint (hoe dichter de DC bij de skillbonus van de PC ligt, hoe groter de kans dat hij het haalt) en dus heeft het veel meer zin om in bepaalde skill te investeren.

Ik baal er altijd van dat je met een skillbonus van 7 of 8 met een D20 nog altijd bijna evenveel kans hebt om te raken als bij een skillbonus van 4.
Met 2D10 is de kans dat je 'ergens rond de 10' gooit veel groter dan bij D20.
Je kunt ook besluiten de fuble en critrange bij 2D10 te verhogen naar repectievelijk 2/3/4 (totaal 6% kans op fumble) en 18/19/20 (totaal 6% kans op crit succes)

Dit systeem geldt trouwens alleen voor skills, niet voor gevechten!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

niet mee eens. Wat v1nce zegt klopt. Het is juist de "het kans alles worden" wat rollen zo spannend maakt.

als de kans groot is dat je actie slaagt, is het dan juist een KUNST om te fumbelen of critten. Erg saai imho...

bovendien heb je niet voor niets skillpoints om ergens beter in te zijn :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

De d10 regel is inderdaad realistischer, en dat is leuk als het je ding is.. Maar ik houd van chaos en onvoorspelbaarheid.. Fumbles en criticals maken een gevecht altijd een stuk leuker! :) En zorgen voor memorabele skill rolls.. :D
v1nce

Bericht door v1nce »

Als het idee leeft bij PCs dat bepaalde combat axies of dingen waar ze wat oefening in hebben nogal vaak lukken denk ik niet dat het spel leuker word. (Iig voor mij dan!).

Daarnaast is al heel veel aan het RPG spel onderhevig aan RPG en niet aan een (grote) geluksfactor! Hoe vaak rolls je nou per PC en sessie een skillcheck bijvoorbeeld, en hoe vaak vertel je de GM precies wat en hoe je iets doet? Immers ik kan Roleplayen dat ik heel langzaam over dat koord loop, dat ik een lange stok in mijn handen hou voor balans of in andere situaties allerlei slimmigheden en tactieken verzinnen waar door ik mijn kans heel erg vergroot. Daarnaast heb ik ook nog mijn skills die me een bonus geven als ik me ergens in wil bekwamen.

Als laatste is het ook zo dat je met voorgestelde systeem meer specialisten gaat krijgen. Dat PCs idd niet gaan oefenen in dingen waar ze (nog) niet goed in zijn. "Oh ik heb heeeele kleine kans om die muur op te klimmen..? Hmm laat het van nu af aan maar, laat de rogue het maar iedere keer doen die heeft een vaste 65% kans.." Tot bepaalde hoogte is specialisme in het spel leuk en nodig maar ik vrees dat als het systeem te onderhevig word aan rolls of wetten van gemiddelde uitkomsten dat het dan niet echt er op vooruit gaat. Veel beter dan 2 * d10 rollen lijkt het mij om gewoon als GM er voor te zorgen dat je heel bewust om gaat met modifiers.

Zo doe ik erg vaak dat ik afhankelijk van de skill level van de PC en de situatie een flinke plus of min geef op de check. Dit vind ik zowel leuker als beter dan het compleet over te laten aan dice en regels (welk systeem) je ook gebruikt. In mijn voorbeeld kan je dan dus makkelijk rekening houden met van alles: Is de mage moe? Hoe strak en dik is dat touw? Zit de Mage vol met adrenaline omdat deze actie eigenlijk moet lukken of doet die gewoons iets tofs voor de leuk?

Dit ligt allemaal in het verlengde van het idee dat ik als GM liefst nooit "Kan niet, onmogelijk, kans is zeeeer zeer klein" tegen spelers wil zeggen als ze iets leuks en bijzonders willen proberen. Als dit mijn insteek is als GM waarom zou ik er dan voor zeggen dat de kansberekening en Rolls eigenlijk precies dat zelfde zeggen door dat de het gewoon vast staat dat bijzondere dingen (goed of slecht) extreem moeilijk zijn en beetje makkelijke, run of the mill -en vaak ook saaie dingen- een grote kans van slagen hebben.

Ik wil PC's die met hun (onwaarschijnlijk) zelfgemaakte Bola/Draadzaag combinatie van 50 meter afstand proberen in een keer het hoofd van de Orc Sjamaan af proberen te gooien!! En dus niet PCs die denken, Mwoah ik pak mijn gekochte Longsword wel en doe een standaard Hak want dan is de kans erg groot dat ik hem raak en doe ik sowieso genoeg Damage want ik heb +2 voor strength... :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Goede, wel beargumenteerde reaxties! Thnx voor de replies.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie