2nd edition rangers

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
v1nce

Bericht door v1nce »

Rangers zijn best cool! Maar ja je houd ook niet van Drizzt.. Je hebt zeker wel eens mooiere Drow gezien? ;)

Overigens even Metagamend, hebben 2nd ed. rangers nou alleen louter voordelen toz van een regulier fighter...? Of kleven er ook (rules mechanics) nadelen aan?
v1nce

Bericht door v1nce »

"limited armour, code of behaviour, high ability requirment, no weapon specialization, slower xp progression"

Vind ik zelf wel behoorlijk significant, zeker op hogere levels! Vind het wel redelijk in balans. Maar zou zeker ook via RPG uitgespeeld moeten worden die nadelen!

(Demi)humans en infravision. Hey Gast ik proef Frust door dat je PC dat soort nadelen de laatste sessie ondervond. :) Maar denk je wel aan het volgende:

Al gaan de Elves en Dwarfs pikdonkere mijn in, als de monsters ook infra hebben zien elkaar allebei dus dan hebben ze niet zo veel voordeel.

Hide In Shadows in niet gelijk een soort 'Hide in Darkness which is always negated by infravision'. Dat is maar een manier en aspect. Het is ook achter objecten verschuilen, een monster je niet laten zien door hem van achteren te naderen en vooral sneaky en tactisch zijn. Er is veel voor te zeggen om bijvoorbeeld een Human thief achteraan een party te laten sneaken met een hele kleine of geen light source. Op die manier is de kans dat die een evt. monster ongeziend benaderd juist levensgroot. Een thief is meestal sowieso geen front line figuur tenzij het gaat om sloten en traps en zo maar niet zo zeer combat.

Het is natuurlijk juist de bedoeling dat Monsters die infravision hebben juist ook daar door scary zijn en een uitdaging! Zou wel boring zijn als je ze iedere keer kon backstabben en in een keer dood maken. Maar er blijven dan nog zat situaties en monsters over waarbij infravision geen enkele rol speelt.

Daarnaast, thieves krijgen een heleboel erg toffe skills, hide in shadows is daar maar een van. Maar ik kan wel heel goed voorstellen dat jou en iedere thief er super op gebrand zou worden om magische vorm van infravison te bemachtigen. Is weer een leuk doel en adventure hook.

Toch is wel wat voor te zeggen om de balans te verbeteren! Ik wil geeen level caps en zelfs als ik ze wou, je heb daar het eerste jaar gamen niet mee te maken, dan pas bereik 12th of zo dus dat maakt humans gedurende die tijd zeker niet beter dan demi.

Lijkt me dus wel goed om een of meer houserules te krijgen dat Humans een echt specifiek eigen voordeel hebben om ze meer in balans te brengen met Demis...!

Suggesties? Misschien een stuk meer starting (non)w.p. ? Dan hebben ze vanaf het begin een best groot voordeel. Op zich ook wel logisch omdat humans niet traditioneel zijn (dus bijvoorbeeld niet zoals elven allemaal goed met bogen om kunnen gaan) en juist wel generalisten die snel kunnen leren omdat hun korte levensjaren dat ook min of meer eist.
Lijkt me dat het wel een goede balans op zou leveren. Wat denk jij Cali? Nog andere goede ideeen voor human advantages?

EDIT: Ik ga het meteen toevoegen op de Blog denk ik! "Humans get Double! the starting non weapon and weapon proficiencies that the demihumans get."
v1nce

Bericht door v1nce »

Nou ja double is idd veel maar ga het toch es proberen, immers met alleen zo een vrij ingrijpend voordeel hef je de ook grote demi voordelen effectief op. Ga zo wel even eerst op zoeken hoe veel dat nou precies word dan, dat dubbele. Idee is toch dat idd een PC kan kiezen die meest appeleert en die ze goed kunnen RPGen! Niet een PC die wel ok/leuk is maar vooral de betere keuze kwa mechanics.

Wat jou PC maakte geld natuurlijk vooral situaties waarbij je echt geen hand voor ogen kan zien.

Misschien is het ook wel goed om een huis regel te hebben dat als er een lightsource van een kaars of meer is binnen een straal van 10 Meter dat je dan niets aan infravision hebt. Op die manier zijn alle PCs 'equally useless' of usefull wat betreft zien nadat besluit is gemaakt om een lightsource te gebruiken als party. Demi humans hebben dan nog steeds veel voordeel aan infravision maar alleen als ze met andere Demis of alleen opereren wat het voordeel natuurlijk nog al verzwakt.
Plaats reactie