rollenspel maken

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ja, ik zoek nog even andere benamingen.

Ik bedoel meer een soort 3 eenheid.
Lichaam, gedachten (geest) en ziel (wilskracht). Of
lichaam, hersens en hart.

Ziel of spirituele kracht of hart. Ik vind magie en wilskracht wel iets afzonderlijks van geest of denken en daarom heb ik deze toegevoegd.

Maar misschien mentaal de lading van zowel denken, sociale vaardigheden en magie / wilskracht kan dekken.
Toch vind ik het spirituele wel mooi om een extra eigenschap toe te voegen. Dit maakt net dat de personages meer van elkaar kunnen verschillen en omdat je punten moet verdelen onder de 3 hoofdeigenschappen, zal automatisch de magie beoefenaars wat minder vaardig in het denken/lichaam zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Nee, dat vind ik een onnodige complicatie van een opzet die eenvoudig en elegant kan zijn. Met "geest" kun je juist op flexibele wijze alle kanten uit: het is helemaal niet gezegd dat dat per se over "gedachten" moet gaan.

Personages kunnen prima van elkaar verschillen door karaktereigenschappen of aangeleerde vaardigheden, dus je hoeft het niet moeilijker te maken dan nodig. Zo'n hart-hoofd-tegenstelling vind ik romantische flauwekul uit vroeger tijden.

Maar goed, dat is maar mijn mening.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Tja dualiteit komt veel voor. De synboliek van lichaam en hart vind ik wel mooi, het spreekt mensen ook aan denk ik. Net als aarde, water, vuur en lucht.
Maar goed andere benamingen kunnen wellicht zijn :
1. Fysiek
2. Mentaal
3. Astraal

Fysiek is lichaam, kracht en behendigheid. Daarnaast ook gelijk levenspunten, dus een maat van lichamelijke gezondheid. (levenspunten)
Mentaal is invloed van gedachten, denken en uitstraling (charisma). Daarnaast ook gelijk mentale gezondheid, dus een maat van geestelijke gezondheid.
Astraal is het 'spirituele' aspect, magie en geluk. Daarnaast ook gelijk de essentie, wilskracht of 'ziel'. (astraalpunten)

De onderscheiding komt verder aan bod door scheiding of balanceren van de onderlinge tegenstellingen bij iedere eigenschap. Dit is denk ik, een extra manier om te onderscheiden naast de vaardigheden. Het beschrijft de pluspunten en aandachtspunten van een personage.

Het astrale zou ik toe willen voegen zodat de magiegevoeligheid en wilskracht van de spelers gelijk vast ligt. Dat is een andere dimensie dan charisma en redeneren vind ik zelf. Daarnaast zou ik het leuk vinden om zelfs non-magie gebruikers te laten profiteren, door Geluk aan te wenden.
Geluk kan de kans dat er een bruikbaar voorwerp binnen handbereik ligt vergroten, het geluk in kaartspel. Waar magie een persoon kan laten vliegen/zweven, kan geluk zorgen dat je val in een ravijn door een tak wordt tegengehouden.

Dualiteiten geven denk ik meer een mooi en simpel beeld van een personage weer: kennis vs sociale vaardigheden; kracht vs souplesse; en magie vs geluk. Ze kunnen uitgebalanceerd worden of je kunt uitblinken in één daarvan.

Maar goed, ik zal eens nadenken, misschien dat magie en geluk ook wel bij mentaal kunnen.
Het punt is namelijk dat alles wel uitgebalanceerd dient te zijn. En vaak de nadruk en bruikbaarheid op het lichamelijke ligt in rollenspel.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Overigens de basis waarden van fysiek, mentaal en astraal wil ik gelijk als scores gebruiken als respectievelijk levenspunten, geestelijke gezondheid en wilskracht. Bij bijvoorbeeld een wond, wordt de fysiek (tijdelijk) lager en dus gelijk de score.


Maar ik vraag me ook af of dit wel zo belangrijk is allemaal.
Vaak beschrijft een rpg eerst de natuur van een personage in de vorm van cijfertjes. En schrijven we eventueel een achtergrond (waar vaak weinig mee gedaan wordt).
Misschien dat een achtergrond schrijven en daaruit eigenschappen halen veel sprekender en logischere manier van opbouw is.
Plaats reactie