v1nce's Simpel RPG System (VsRPGs?)

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ziet er goed uit V1nce. Simpele overzichtelijke regels en sfeer en tips.

@neanie
Kun je een voorbeeld geven voor gebruik van de magietabel uit DRAGONLANCE?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Stel je wilt iemand genezen en hebt de tijd, dan pak je op tabel 1 half uur voorbereiding == difficulty 1, je kunt de persoon aanraken dus op tabel 2 personal range == difficulty 1, en een genezingsspreuk is een instantaan eenmaleig en is dus op tabel 3 instand == difficulty 1, verder is het een persoon dus op tabel 4a neem je individual == difficulty 1 en als laatste op tabel 5b kies je het genezen van 3 kaarten == difficulty 3. Dat maakt de totale difficulty 7.

Als je daarentegen in een gevecht een vuurbal wil gooien op een groep wordt het iets heel anders.
Een ronde duurt 1 minute dus je neemt je een ronde voorbereidingstijd == difficulty 4, je wilt er niet midden in staan dus doet het op korte pijlafstand == difficulty 3, je wilt het gebied na laten branden dus laat het 15 minuten duren == difficulty 3, je wilt toch een aardig stuk in de hens zetten dus dan kom je wel op man of 10 of oppervlak van een klein huis == difficulty 4 en omdat je het een tijdje na laat branden durf je wel de hoeveelheid schade per keer mee te laten vallen en kies je 3 tot 5 == difficulty 2 voor een totaal van 16.

Je moet die 3 tot 5 wel relateren aan hoe je gezondheid hier werkt. Dit is op basis van je hand van kaarten met waardes 1 tm 9 (en 1 10 draak) in het deck. Je begint een campagne meestal met 3 a 4 kaarten in je hand dus met een beetje pech ben je met 5 schade al 2 kaarten kwijt...
Voor NPCs/monsters geld de constitution waarde als hun hp, wat we meestal als wat laag ervaren (Een legendery wyrm heeft bv een const van tussen de 63 en 78, een Young adult, iets waar je wat eerder mee in de clinch gaat 36-54) de 3 simpelste draconians 6, wat met een beetje slag dus al te halen is. In de praktijk neem ik daarom meestal wat meer, dubbelle ofzo. Knights of solamnia die nog geen naam gemaakt hebben met 5 hp is ook wat zielig... zeker tegen spreuken waar hun pantser weinig tegen doet.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Erg goed uitgelegd dank je. Tijdens het lezen dacht ik: hoe zat dat ook al weer met leven per kaart etc.
Inderdaad wel zielig de monsters weinig HP hebben. Aan de andere kant, zou je best met een goede slag met een wapen iemand in één keer wel uitschakelen. Maar dat moet dan ook voor de spelers gelden..

Ik vind het nog steeds een erg mooi/simpel en creatief systeem.

Btw. difficulty 16 gaat gemiddeld dan iets meer dan 3 kaarten kosten?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

michiel schreef:
Btw. difficulty 16 gaat gemiddeld dan iets meer dan 3 kaarten kosten?
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld. Een check halen van difficulty 16 kan met een sterke stat + enkele kaart al. Probleem wordt bij dit soort spreuken dat er vijanden in dat gebied staan en dat hun score er bij komt omdat ze zich zullen verzetten. (Nu is een fireball een lastig voorbeeld, je kunt zeggen dat die gecreëerd wordt op een plek wat hun niet direct raakt en ze enkel last hebben van de effecten als hij naar hun toe gekomen is. Meestal in dit systeem gaat er toch wel verzet mee geloof ik)
Als je tegenstander een redelijk gemiddelde menselijke stat heeft van 6 moet je dus de 22 halen.
Maar stel jij tovert met een stats van 9 (zeer hoog), speelt een 9 van de bijpassende 'kleur' dan kan het dus met een troefkaart >=4. Zit je iets lager met je stat een kaart dan moet je inderdaad zeer goed troeven, of een keer hoog of inderdaad een dubbele troeven en dus 3 kaarten mogen optellen.

Er zijn natuurlijk ook nog opties om die spreuk samen met een vriend te doen, ik geloof dat dan zijn stat ook meetelt maar het hem ook spellpoints kost. Kan het zo snel effe niet vinden en is 10 jaar geleden ofzo dat ik met dat soort dingen te maken gehad heb...
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

O ja je hebt ook een begin score.

Wel een mooi systeem, en de kaarten vond ik ook sfeervol.

Voor mijn begrip heb ik nu nog een paar vraagjes:
Hoeveel spellpoints heb je ongeveer? en krijg je ze terug dmv slaap of anders?
En de types magie, bepaald het soort magie dat je mag gebruiken zeker?
Of kan iedereen alles doen.

Met de tabel kun je schade doen of genezen, maar hoe zit het met wat andere magie, zoals:
Maar hoe zit het met een skelet/zombie of dier oproepen? Of hele hoge sprong / vliegen? Iemand in slaap toveren? Onzichtbaarheid?

Re = ?
Sp = spirit?
pe= perception?
pr = ?


P.s. Sorry v1nce voor de zijstap. (dit systeem is zo mooi, met één tabel heb je alle spells bij elkaar).
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Nee man, is prima! Vind het wel mooi die discussie, meer van dat op het forum, waar dan ook. Dus ga gerust verder! :)
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

michiel schreef: Re = ?
Sp = spirit?
pe= perception?
pr = ?
De mentale scores:
REason
PErception
SPirit
PResence

michiel schreef: Hoeveel spellpoints heb je ongeveer? en krijg je ze terug dmv slaap of anders?
Je hebt 2 soorten magie, sorcery en mysticism. Sorcery gaat op Reason, mysticism op spirit. Voor beide kun je eigen spellpoints hebben mocht je allebij meester zijn. Aantal is het kwadraat van je score en verbruik gaat ongeveer gelijk aan de basis dificulty(dus zonder verzet)

michiel schreef: En de types magie, bepaald het soort magie dat je mag gebruiken zeker?
Of kan iedereen alles doen.
Sorcery beinvloed de niet levende dingen zoals de elementen maar ook summoning etc Deze woorden schools genoemd
Mysticism juist om levende dingen dus genezing, spiritualism, mentalism maar ook necromancy. Deze worden spheres genoemd
Er zijn van zowel schools als spheres een stuk of 10
Op iedere stat heb je behalve een cijfer wat je talent meer voorstelt ook een letter code wat je training aangeeft. De hoogste code betekend dat je getrained bent in 3 schools/spheres, en de een na hoogste in 1.

michiel schreef: Met de tabel kun je schade doen of genezen, maar hoe zit het met wat andere magie, zoals:
Maar hoe zit het met een skelet/zombie of dier oproepen? Of hele hoge sprong / vliegen? Iemand in slaap toveren? Onzichtbaarheid?
Vliegen zul je waarschijnlijk met aeromancy doen en dan een duratie. Onzichtbaar met spectramancy. Oproepen van wezens kan op meerdere manieren. Je kunt ze creëren en dan heb je te maken met een duratie. Ik geloof dat dat bv met elementals kan met puur het element. Alternatief is ze van de elemental plane verplaatsen, dat is dan een eenmalige moeilijke actie maar verdwijnt die niet meer, dat kan dan ook direct het probleem zijn want dan moet je wel zorgen dat je de controle er over krijgt...
En skeleten doe je zo dus met necromancy, dieren is ingewikkeld, wat er in de buurt is zou je puur met animism moeten kunnen doen, anders wordt het mixen van sorcery en mysticism om het samen met summoning te doen mocht je beide hebben.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Nu wil ik wel graag weten of mensen die het nog nooit gespeeld hebben mij ook kunnen volgen aangezien Michiel zijn vragen kan sturen op basis van een paar sessies ervaring.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Dat weet ik ook niet, ik denk dat je dan het plaatje en de uitleg onder elkaar moet zien.
Verder vind ik jouw uitleg wel helder als je niet direct zelf wilt spelen, krijg je toch wel een idee hoe het ongeveer werkt. Maar misschien dat je de kaarten en testen daarmee nog duidelijk zou moeten weten.

ALs je nu een wolf of elemental of iets oproept, kost is de difficulty dan hoeveel schade het beestje doet, of zijn 'monsterklasse'?
Vlliegen en alleen duration kosten lijkt me een beetje weinig, is namelijk best een krachtige spreuk, toch?

Soms vind ik vliegen helemaal een ongepaste spreuk. Het is gewoon te krachtig in veel gevallen.

Hier zijn bij mij nog een paar restvraagjes, maar ik blijf het verder geniaal vinden.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Die wolf krijgt zijn moeilijkheid op basis van tabel 5c, hoe vervelend is het als die aan iemands been hangt...

Ik vind vliegen wel meevallen in deze context maar dat is ook omdat hier veel summoning gebruikt wordt voor situaties waar mensen vliegen willen gebruiken, het ergens komen. Toch handig je hele groep in een aantal hops het continent over te krijgen
En ook hier kun je met die hinderlijkheidswaarde spelen. Als je heel goed kan manouvreren en snel bent oid ben je veel hinderlijker alhouwel dat soort dingen vaak gewoon op je eigen stats gechecked zullen worden
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Ow, en ik zie dat ik het terugkrijgen van punten gemist hebt. Je krijgt ze terug met 1 punt per uur en allemaal met een goede nacht rust, alhouwel dat laatste me niet bij staat als speler zijnde
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Dank je voor de uitleg!

Summoning voor vliegen? Bedoel je een draakachtig oproepen die jou ergens heen vliegt?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

nee, in plaats van vliegen. Dus niet ergens naartoe vliegen maar gewoon teleporteren. Scheelt gedoe met sturen en gezien worden enzo.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Dat is wel handig.
Verhaal technisch kan het ook soms wel fijn zijn. We willen naar de toren van Doem aan de andere kant van het land. Hocuspocus swoeffff. Tadaaa!

Maar ik vind dit ook wel een krachtige spreuk, iets voor ervaren magiers.



Het is natuurlijk maar wat voor soort setting je hebt. Een land met grote magie, waar regelmatig een of andere magier veschijnt of verdwijnt (ook gemakkelijk voor moordpogingen overigens).
Of een land waar een simpele vuur manipuleren met magie al een grote magische gave weergeeft.

Een andere manier om magie in te perken en sfeervoller te maken is randvoorwaarden;
bepaalde tijdstippen belangrijk make: standen van de planeten, maanstand, bij zonsopgang.
Of plaatsen: een teleportatie spreuk kan alleen via een magische poort op één of andere berg of zoiets.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

In dragonlance in de tijden dat het geschreven was voor dnd zitten er ook maan tabellen bij hoe dat je spreuken beinvloed.

Maar teleporteren is krachtig maar daardoor moet je dus ook voorbereidingstijd tegen afstand uitbalanceren. En meerdere magiers in je groep die kunnen helpen is als je als groep een groot stuk wilt reizen ook geen overbodige luxe. En je hebt beperkingen met je spellpoints waardoor een paar goed voorbereide krachtige spreuken effectiever zijn dan veel haastwerk. Zou enkel weereens op moeten zoeken wat bv de eindbestemming niet kennen voor effecten geeft op de moeilijkheid enzo....
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Aha, die tabellen zijn wel handig.
Maar zelf zou ik ze vooral bij bepaalde machtige spreuken toepassen; bijvoorbeeld een vloedgolf, of reeks kometen.
Ook wel weer uitgedacht met die teleportatie, afstand en bekendheid met doel.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Enigzins off topic maar toch ik kwam toevallig net dit tegen als suggestie om veel dichter bij het saga systeem te blijven en toch high sorcery(dnd stijl magie) te hebben. Een mening er over?
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

zou ik eens rustig door moeten nemen, ik ben ook niet zo bekend met ad&d overigens.
Interessant wel met die maanstanden, vooral aardig als de queste/ verhaal er op kan laten inspelen.
Plaats reactie