D&D NEXT / 5.0

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

D&D NEXT / 5.0

Bericht door v1nce »

Ik zou de oproep voor spelers niet besmeuren dus hierbij een topic voor meningen (al dan niet gefundeerd door ervaring) over dit systeem... Wat denken jullie? Goed systeem? Bevorderd Roleplay of juist niet. Zal het voor veel nieuwe aanwas zorgen en een brug vormen tussen alle edities zoals Wizards zegt of juist niet?
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Het blijft dnd dus ik heb er niet heel veel vertrouwen in maar wie weet. Ik ben nog niet verder gekomen dan de mails krijgen voor de experimenten van ze
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

We hebben met onze groep uit Friesland een paar keer de eerste test packs getest. Het ging wel vlot en soepeltjes moet ik zeggen en de regels waren to the point.
Maar ik denk dat de volgende sets alweer veel anders zijn dan de eerdere, dus een echt oordeel kan ik er niet over vellen.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Ik heb wel net gister de set gedownload omdat er een waarschuwingsmailtje was dat dit nog maar tot 15 december kan en je daarna moet wachten tot het uitkomt. Maar geen idee of ik er voor die tijd nog naar kijk
Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Inmiddels is er een pdf te krijgen met de basisregels en basisklassen. Rond 15 juli de starter set en verderop in het jaar PHB en DMG.

Ik heb die pdf al doorgenomen, ik vind een aantal aanpassingen t.o.v. 3e en 4e best wel goed gedaan.

- voor abilities kun je 4d6 rollen (hoogste 3 nemen), standard array nemen, of point buy met max 15 en min 8. Elke 4 levels mag je 2 punten verdelen (20 max). Zo heb je geen hypergeniale wizards en sterkste man ter wereld fighters op level 1, maar kunnen ze nog groeien in hun rol, meer dan vorige edities. De enige manier om op level 1 een 18 te krijgen als ability score is ... rollen :) Wel cool bedacht.

- Healing en dying is m.i. verbeterd. Iedereen kan in een short of long rest healen (maar niet te gek, op adem komen dus). Fighter heeft een second wind en de cleric een pathfinder-achtige heal. De party houdt het dus schat ik wat langer vol.

- Spellcasting voor wizards is weer terug naar 2e en 3(.5)e, met memorizen van spells. Je kan nu spells op hoger level memorizen voor een beter effect. Dit vervangt het principe cure light, cure moderate, serious etc.

- Wizards hebben best wel goede cantrips als standaard attack, maar een vijand kan daarentegen ook saven tegen de damage.

- Fighters krijgen bij het levelen op een gegeven moment extra attacks, dit lijkt aardig exclusief te zijn.

- Two-weapon fighting is erg versimpeld. Je krijgt nu een extra attack, maar geen bonus op damage (dus alleen een die als damage).

- Qua sfeer en settings hebben ze echt aangehaakt op succesvolle settings: de Realms (vooral Salvatore-boeken), Dragonlance, Greyhawk en Eberron. Ook de Griekse mythologie wordt aangehaald (uiteraard met het godenpantheon). Er worden voorbeelden gegeven uit de leesboeken.

- Advantage en disadvantage zijn wel goed bedacht. Bij de eerste mag je 2 d20's rollen en de beste kiezen, bij de ander 2 en de slechtste. Een rogue doet met advantage weer sneak damage en er zullen ongetwijfeld andere voordelen zijn.

- de opbouw van de attack rol is wat versimpeld: een proficiency bonus en je belangrijkste ability (str voor melee, dex voor ranged/finesse, spellcasting ability voor cleric/wizard). Om beter te worden is het zaak dus goed te worden in je ability met de puntenverdeling.

- in de PHB en DMG komen ook nog feats.

Dit zijn zo wat dingen. Ik ben wel aardig enthousiast over D&DNext.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Klinkt wel aardig. :)
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik heb net de DMG van 5th binnen en,... ik ben om! :D Had ik echt niet gedacht dat ik nog een keer geheel over zou stappen van 2nd en zelfs die nieuw basisboeken zou kopen.

Mijn gedachtes in dit zeer prille stadium:

Lijkt er op dat WOTC idd is gelukt om de beste dingen van voorgaande systemen te combineren en (zo goed als) alle dingen die ik nooit leuk vond te verwijderen. Denk dan aan powercreep, ellenlange combat, weirde (prestige) classes, lelijke art in de boeken, regels die roleplaying niet bevorderden, te veel invloed van online games of manga etc.

De DMG ziet er extreem mooi en overzichtelijk uit. De vele full color illustraties zijn zwaar inspirerend en en hebben wel wat weg van het werk van Frazetta, ook hier is geen WOW of manga invloed te bespeuren. Niks mis met die dingen! Maar ik vond het nooit een pre om het te verweven met D&D.

Nog belangrijker, de DMG zit boordevol info met hoe een campaign te runnnen. Allemaal tips over bijna ieder mogelijk probleem of taak die een DM voor de kiezen krijg. Worldbuilding, encounters, magic, word allemaal heel mooi toegelicht. In die zin vind ik het de meest inspirerende en hulpvolle DMG ooit.

Ik heb ook de PHB besteld plus Paizo's Multi Flip Mat. Een tip, de boeken zijn gezien hun dikte en inhoud het geld zeker waard maar ze zijn duur. Uiteindelijk bij Bol.de besteld en dat scheelde ongeveer 10 euro per boek! Dus rondshoppen is zeker de moeite waard. Kan wel even duren voor je ze binnen hebt maar ja het zijn boeken die je misschien nog 10 of meer jaar gebruikt dus weekje wachtten is prima.

Wat ik onwijs tof vind is dat ik weer dat gevoel krijg toen ik voor het eerst RPGde of eigen RPG boeken las, dat je veeeel zin krijgt om te spelen en dingen te bedenken. :)

Ook dat ik nu het systeem speel wat waarschijnlijk de meeste mensen willen of gaan spelen is super praktisch.

@Klaasel, nog een heel verlaat bedankje voor je uitgebreidde post met jou ervaring, mede daar door gaf ik 5th een kans,. en, blij toe!

Zijn er inmiddels (nog) meer uitgebreidde ervaring met 5th in de praktijk? Tips?
En, heeft iemand de Monsters' Manual? Wat vinden jullie er van, het geld waard?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

v1nce schreef:Had ik echt niet gedacht dat ik nog een keer geheel over zou stappen van 2nd en zelfs die nieuw basisboeken zou kopen.
Ik denk dat wij dat ook niet verwacht hadden... ;)

Ik heb zelf de 5e editie nog niet bekeken. Wil wel nog eens de boeken kopen, maar ik kom er maar niet aan toe... misschien moet ik die ook maar voor m'n verjaardag vragen. Heb jij die starters box gekocht of de echte PHB & DMG?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Vincere schreef:Ik denk dat wij dat ook niet verwacht hadden... ;)?
En terecht/groot gelijk had je haha! :) Lijkt er op dat ik toch verre van een uitzondering was in mijn mening dat het iedere editie na 2.0 minder werd. Immers als de verkoopcijfers en kritieken van spelers van bijv. 4.0 erg goed waren geweest waarom dan had WOTC nooit zo radicaal de boel omgegooid.

Uiteraard heeft Pathfinder daar ook aan bijgedragen maar zeker ook de Old School Revolution met tientallen retro klonen en 1000den blogs waaruit duidelijk werd dat veel (oud) spelers toch iets anders wilden.
Vincere schreef:Heb jij die starters box gekocht of de echte PHB & DMG?
Waar zie je me voor aan!? :wink: Een amateur? Een prutser?! :lol: Uiteraard de volledige boeken. Ik denk dat de basisset kopen alleen zin heeft als je nog nooit geRPGed hebt of zeker weet dat je maar heel incidenteel gaat spelen, afgezien van die gevallen vermoed ik dat de kans dat je vroeg of laat de volledige boeken er bij koopt, erg groot is. Dan is het juist beetje zonde van het geld om die basisset te hebben en niet meer te gebruiken. Heb vandaag ook de Monster Manual besteld. Ik zag wel bij Amazon dat er een goede aanbieding is voor al de 3 coreboeken, ben je $102 verder (porto weet ik niet) maar ben je wel gelijk klaar.

Ik zou het je zeker aanraden om ze te kopen, puur om te lezen en ter inspiratie zijn ze het geld al dubbel en dwars waard, en grote kans dat het er wel een keer van komt om te spelen, vooral als je de boeken in huis hebt.

Ik ging er eigenlijk van uit dat jij de boeken al lang had, immers je kan ze je wel veroorloven en je koopt met enige regelmaat boardgames en ander spul toch? :) Doet me er aan denken toen ik 18 of zo werd. Mijn stiefvader zei: "Voor je verjaardag mag je 400 gulden aan cadeaus uitzoeken." Ik met hem dus naar de gamewinkel, stapel aan Complete "....." Handbooks en andere D&D materiaal gekocht, was echt best veel! Hij was nogal verbaasd en vroeg of ik het echt zeker wist en of ik geen spijt zou krijgen, zou het kunnen dat ik ze na een jaar nooit meer inkeek of gebruikte. 20 jaar later speel ik nog altijd DnD met inspiratie uit die boeken. Dus ik vermoed dat het met de 5.0 set net zo gaat lopen.
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 27 april 2015, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nou, ik heb er wel naar gekeken maar ben destijds alleen de basisset tegengekomen in de winkel dus heb met de aanschaf gewacht. En ik weet toch nooit wat ik voor m'n verjaardag moet vragen. :D


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ja dat is een goed punt, als je voor je b-day kan krijgen, nog beter! Daarbij, de volledige core boeken zijn niet eens zo gek lang beschikbaar in bepaalde EU landen. :) Ben erg benieuwd naar jou meningen over 5th!

Het enige wat ik nu nog mis zijn wat miniatures zelfgemaakt of goedkoop gekocht voor het verbeelden van de PCs. op de battlemat.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

D&D 5

Bericht door dragonraper »

Heb alles meteen gekocht van D&D5.en ben zeer tevreden met dit nieuwe systeem.speel het al sinds de proefspeeltijd die bijna een jaar duurde.het speeld stukken simpeler dan het huidige 3.5 of pathfindersysteem.en legt de nadruk op het spelen van je character,en niet hoeveel bonussen en feats je wel kunt opstapelen.wat mij trouwens nogal mijn keel uithangt.het spelsysteem is zeer simpel,zo simpel zelfs dat je de oude eerste editie avonturen weer uit de kast kunt halen,en zonder noemenswaardige veranderingeren kunt spelen.ik zou het alle echte rollenspelers aanraden dit systeem te bekijken,maar natuurlijk ook te gaan spelen.want anders weet je nog niks....groenten van carlo.
dungeons& dragons club schiedam
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hey tof bedankt voor je post Carlo! Daadwerkelijke ervaring/mening van een GM is voor mij waardevol. Ik vroeg me ook idd af hoe makkelijk het is om oud materiaal van andere edities te combineren met 5th, erg ok dat dat geen probleem is.

Heb net een groep van 5 mensen verzameld in Berlijn die willen komen spelen, meeste vooral ervaring met 2nd, ik denk dat het prima zal lopen om 5th te spelen.

Afgezien van de 3 Corebooks, nog andere producten die absolute aanraders zijn of een GM veel tijd besparen?
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Gebruikersavatar
klaasel
Ridder
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 13 februari 2012, 16:51

Bericht door klaasel »

Graag gedaan v1nce :D. Onze groep in Friesland speelt op het moment door gezinsuitbreiding enz etc geen D&D meer, maar "D&D-achtige" bordspellen als Descent en Star Wars: Imperial Assault. Daar kon 5e helaas niets aan veranderen, vooral het DM-schap was lastig in te vullen en 4 man bij elkaar brengen ook. Dat terzijde (ben ik dat ook weer kwijt :) ).

1 minpuntje vonden we dat de spellcasters zoals sorcerer en wizard toch weer naar de crossbow moesten grijpen voor de damage output ipv dat je dit met spells kon doen. Ik hoop dat ze daar nog iets aan doen.

Afgezien daarvan vind ik 5e een goede editie en jouw verhaal heeft mij weer geënthousiasmeerd :). Ik ga ook de boeken bestellen (ik had ze alleen digitaal), inclusief de DMG en de MM. Ideaal ook voor een regenachtige zondagmiddag (of eentje waarbij je in de tuin kan zitten lezen ;) ). In Groningen zit de Purperen Draak, waar ze D&D Encounters spelen, daar zou ik aan kunnen schuiven. Maar het liefst speel ik met mijn eigen groep. Maar wie weet. Op mijn bucket list staat nog steeds een wizard te spelen van level 1-20... :mrgreen:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha, grappig Klaasel, ik heb een beetje zelfde ervaring en doelen als jij. Ik heb ook nog nooit noch een PC gespeeld nog een groep gerund die meer dan 6 levels overspande, en lijkt me toch erg tof. Dus staat ook op mijn bucketlist om eens een keer een jaar of meer met min of meer zelf groep te gamen. Maar zelfs als we 4 erg leuke sessies hebben en niet meer, zie ik dat als zeker de moeite waard!

Om meerdere sessies een goede kans te geven, heb ik geprobeerd om nu duidelijk! doch super flexibel te zijn. Wat ik daar mee bedoel is dat mijn groep momenteel 6 a 7 spelers heeft die interesse hebben om vaker te spelen. Maar bij de aankomende sessie konden maar 3! spelers aanwezig zijn. Ik ga er van uit dat dat voor de komende paar weken of maanden beetje de teneur zal zijn. En dat er dan hopelijk na een paar maanden een groep van 3 a 4 hardcore, goede spelers over blijft die bijna altijd komen en het prioriteit geven. Ik ga dus proberen om ondanks wat spelerwisselingen zo goed mogelijke sessies te runnen en te zorgen dat en en welke spelers dan ook vooral een zo goed mogelijk tijd hebben!

Ik vermoed ook dat de kans bestaat dat ik maybe 1 speler er uit zal moeten kicken, immers de kans dat je toch liever niet met een bepaalde speler speelt is altijd aanwezig. Op deze manieren hou ik vanzelf mijn ideaal aantal spelers (3 of 4) over haha! :wink:

Met het bovenstaande in mijn achterhoofd hebben we ook afgesproken om niet wekelijks te spelen maar ong. om de 10 dagen. Dus een harde afspraak maken aan het einde van iedere sessie.

Wat de boeken betreft, vanwege mijn minimalisme en omdat ik graag niet onnodig geld uitgeef koop ik letterlijk minder dan een boek per jaar! Kindle gebruik ik wel. Maar in dit geval ben ik blij dat ik uitzondering maak. Digitaal lezen is in geval van RPG materiaal simpelweg niet zo handig of leuk, laat staan tijdens een sessie dingen snel op zoeken. Zo weet ik, ondanks dat ik de digitale files al een tijdje heb, nog steeds niet hoe thief skills precies werken in 5th?! Hoe weet je wat voor kans een level 1 thief heeft in Pick Pockets, Move Silently, Disarm trap etc heeft?! Iemand een link of citaat hier over?

Ik merk dat ik echt wel wat nieuwe dingen moet leren voor deze editie maar vind ik niet erg. :) Daarbij, al mijn spelers zijn ook net begonnen met 5th dus kom goed overeen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nou weet ik het niet zeker, maar kansberekening voor thief skills is er volgens mij al sinds 3E eruit gehaald. Ik vermoed dat het ook in 5E gewoon een ability check of skill check tegen een DC is.

Bijv. d20 + DEX modifier vs. DC15/20/25 (easy, medium, hard).


Dulce et decorum est pro alea mori.
dragonraper
Ridder
Berichten: 236
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2005, 12:02

D&D5

Bericht door dragonraper »

Open lock: D20+abilitymodifier+proficientsy bonus(als je thieftools hebt natuurlijk).de DC,s zijn met dit systeem niet zo hoog als in 3.5.
dungeons& dragons club schiedam
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Thanks! Dat is wel logisch/simpel. :)
Plaats reactie