Veranderingen in Das Schwarze Auge spelregelsystemen

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Veranderingen in Das Schwarze Auge spelregelsystemen

Bericht door Rogier »

Dit onderwerp start ik omdat er tussendoor inmiddels aardig wat discussie gaande is (geweest) met betrekking tot veranderende spelsystemen binnen DSA waarbij de meningen verdeeld zijn of dit al dan niet een verbetering is of niet.

De nieuwe aanleiding was een bericht van Fandath onlangs in het subtopic SessieEvaluatie onder "Tien jaar RRPG: de meeting".
Wijlen Fandath Ryne schreef:Ik ken de details van de 4e editie niet, maar er is al heel lang een trend gaande waarbij er per editie meer mogelijkheden bij komen, maar waarbij dat ten koste gaat van de effectiviteit van die mogelijkheden. Parallel daaraan heb ik per editie minder zin om een magiër te spelen, want het is iets te vaak voorgekomen dat ik er achter kwam dat dingen die ik gewend was, niet meer konden. Intussen liep de hoeveelheid tekst die ik er voor moest lezen, juist verder op.
Maar goed, als je die discussie wilt aangaan, moet je maar een apart topic starten.
Elke editie heeft een aantal veranderingen doorgemaakt.
Laten we het voor een deelonderwerp bekijken, bijvoorbeeld met betrekking tot magie en spreuken binnen DSA. En de veranderingen tussen de verschillende edities: DSA 1, DSA 2, DSA 3 en DSA 4.

Zou Fandath of iemand anders een voorbeeld kunnen geven; Een spreuk of een magische handeling misschien?
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Shit,.. ik weet NIKS! over DSA behalve dat het vaak retemooie tekeningen heeft. Maar wel grappig en leuk om te zien dat editionwars en meningen bij alle systemen bestaan en heel erg op elkaar lijken.
http://www.youtube.com/watch?v=_mcJAI6oRYY
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Ik ben zeker geen expert, maar ik begrijp het wel redelijk - alhoewel mijn Duits zwak is- maar vind het wel omslachtig om iedere keer 3 dobbelstenen te gooien, voor iedere dobbelsteen iedere vaardigheid te checken en dan compenseren (als het lukt).
Zal best wel realistisch en uitgedacht zijn, maar haalt gewoon de vaart uit het spel.

Voor ons op de RPG meeting, had het zeker lichter gemogen. Alhoewel Fandath zeer vlot meesterde.

Ook het aanvallen en afweren maken het spel erg lang. En niet per definitie beter.

Ik speel zelf met de gedachte dat iedere aanval per definitie raak is, tenzij iemand het ontwijkt / blokkeert. Lijkt me ook logisch toch?

Klein puntje was dat ik als tovenaar, door de drie worpen, gewoon geen enkele spreuk goed kon doen. Dus werdt het maar rennen. Als we verder waren gegaan, had ik daar zeker wat talenten in gestoken! :P
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Het voordeel van de vierde editie is dat je bij de start als tovenaar een of enkele toverspreuken hoog kunt starten. Voor mijn part met talentwaarde 18 of 20 of zoiets dergelijks. Dat kost wat punten in AP en GP maar dan kun je wel heel goed die ene spreuk, of die spreukencombinatie.
Meestal kun je door deze uitmuntende vaardigheid ook goed de extra opties gebruiken die bij de spreuk horen (modificaties en variaties). Dat betekent dat de spreuk bijvoorbeeld bijna altijd lukt.
Laila, mijn bloeddorstige sadistische magiër met haar volmetalen harnas en haar vier grote tweehandige zwaarden en strijdvlegel kon bijvoorbeeld heel goed die Ecliptifactus spreuk, inclusief de variant en modificaties. Zo kon ze de proef verzwaren met 18 punten om zichzelf in haar eigen schaduw op te lossen en daarmee als schaduw fysiek te reizen (met een snelheid van GS 15 = 30 m per gevechtsronde), inclusief haar bepantsering van RS 9 en BE 11 en haar 50 kg metaal aan / op haar lijf.
Dat had je in de vorige DSA versies niet voor mogelijk gehouden!
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

tja het zal best verbeterd zijn, maar het checken van eigenschappen vind ik nog steeds onhandig.
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Op zich hoe het werkt...

Ik ben van de eerste Selecta versie, met een volslagen gebrek aan iets van talenten of vaardigheden of wat dan ook, anders dan een aanval en een afweer score overgestapt naar Mantel, Zwaard en Toverstaf. Wat ik altijd zo jammer heb gevonden is dat er heel veel wel werd aangekondigd, maar kennelijk nooit vertaald is, of nooit in mijn buurt in winkels aangeboden werd.

Ik miste dus eerst vaardigheden op wat voor manier dan ook.
Toen ging ik naar een situatie waarbij elk talent drie worpen vereiste (gelukkig dan weer niet voor iedere traptrede die je op wilde stappen, maar toch, van niets naar drie worpen). Gezien mijn Duits niet heel erg up to date is en ik ook eigenlijk nooit de moeite heb gedaan om achter Duitse versies aan te gaan terwijl het (voor mij toen) makkelijkere Engelse D&D rijkelijk voor handen was, kom ik ook met magie in ODM niet heel veel verder dan de bekende Horripobus Pokkenpijn en Flim-Flam-Fluister. Plus een destijds zelf bedachte Robedan Spokenlicht - Geef mij hier een bliksemschicht.

Het is voor mij dus extra interessant om weer eens ODM te hebben gespeeld op de meeting, en dan dit soort dingen terug te lezen.
Plaats reactie