Pagina 1 van 1

En weeeeer het ideale RPG spel (wiel) opnieuw uitvinden :)

Geplaatst: dinsdag 16 januari 2018, 23:48
door v1nce
Ik moest wel lachen net. Deels door 420 maar vooral omdat ik mijn oeroude posts over eigen regelsysteem brouwen + geboden voor RPGers doorlas.

De toon is grappig om te lezen en te! puber soms. XD

Maar vooral ook omdat ik dus ben begonnen aan "Take 3" van mijn eigen simpele korte (voor mij ideale) set aan D&D + huisregels binnen 10 a 30 paginas. Het is meer een doorstart en aanvulling van mijn laatste poging.

Het ding is nl. dat ik dus nu al sessie of 12 D&D 5.0 speel en ondanks dat ik vind dat er erg veel toffe dingen (advantage, bepaalde versimpelde regels) instaan die ik ga behouden/invoegen constateer ik en mijn rpgroep dat het vooral kwa feats/skills/bonus actions/reactions etc een baal aan regels heeft die naar onze smaak een of meer van deze dingen zijn:

1. Niet eenduidig en nogal voor interpretatie vatbaar. Resultaat: verwarring en veel tijd aan gametafel inneemt, vaak vanwege discussies tijdens combat. Dit is zonde van speeltijd, en v/ d flow ook meestal, niet echt avontuurlijk of spannend om te debaterren of confuus te zijn.

2. Erg overpowered zijn of ongebalanceerd zijn. Cantrips zijn hardcore. Thief reactie ding waarbij ze elke turn half dmg kunnen krijgen als bonus action. Rangers zijn zwak. Paladins zijn errrg OP maar hebben eigenlijk geen enkel nadeel of stricte (good) code meer.

3. Simpelweg te veel onnodige acties, reacties, bonus dingen, = discussies, boekhouden en blokken met zich meebrengen.

Er zijn letterlijk tientallen clones, micro, nano en macro alternatieve systemen maar ik vind domweg niet wat ik zoek. Of te simpel en gebruiken weinig ability scores, of ze voegen regels/verandering door die ik geen verbetering vind. Heb de meest genoemde alternatieven wel bekenen denk ik, maar mocht iemand hier nog een echte aanrader hebben. Of als je zelf een systeem of houserules hebt... graag.

Geplaatst: maandag 12 februari 2018, 10:15
door Neanie
Heb je van het 'narative dice system' gehoord? was eerst uitgekomen voor star wars (http://www.roleplayers.nl/phpBB2/viewto ... =star+wars)
Maar is nu ook generiek uitgebracht: https://www.fantasyflightgames.com/en/n ... 7/genesys/

In tegenstelling tot enige dnd niet bedoeld als tactical combat maar echt als narratief spel.