Gratis RPG games

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Gratis RPG games

Bericht door Karma »

Jawel ze zijn er, gratis spelsystemen!
Vraag me niet hoe gaar of tof ze zijn, ik lees er ook nog maar net over maar hier de link: http://www.ducosim.nl/nieuw/wiki.php?id=58

Mischien dat de Wushu spelregels wel wat zijn voor een semi-diceless roleplayen, of is het extra-dice roleplayen?
Op 1e gezicht lijkt het me nogal overdreven rollenspel. Er wordt echter wel fantasy gevraagt, en als je 'crouching tiger, hidden dragon' of 'house of the flying daggers' of een andere overdreven kung fu (wu shu) filmsetting wilt spelen is dit wellicht een erg leuk systeem!
De spelsettings die ze op die site aandragen hebben ook wel potentie.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hmm hmm... de regels maken niet de game. honderdduizend verschillende game-systemene, maar een doel; een leuke avond hebben. Naar mijn idee kun je je beter storten in het 'verfijnen' van vertelkunsten, personage-ontwikkeling en diversiteit dan perfecte regels uit te zoeken.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Regels maken niet de game, maar bepalen wel de vertaalslag naar die andere wereld waarin men speelt.
Al je de regels van Wushu doorleest, zie je dat het een erg los systeem is. Het werkt niet met een schadepuntenstelsel, maar betrekt de spelers ultiem in de gebeurtenissen. 8)
Zeer waarschijnlijk kan er ongelooflijke powerplay gespeeld worden. Niet door regels (van een of andere dualclasse prestige schade op schade iets), maar door de fantasy van de spelers. Er bestaat wel en veto recht van iedere speler en het moet wel in de setting passen.

Bij een andere gameopset 'inSpaaace' hebben spelers fiche's die ze kunnen inzetten om plotwendingen in te bouwen in het verhaal, hoe mindbogling is dat voor een DM/GM/ST :shock: ? Gelukkig kan je terugbieden als de plotwending je echt niet bevalt. Vooral bedoelt om hilarische situaties te creeeren in een HitchHickersGuideToTheGalaxy achtig universum. (ik vond de spelregels inspaaace zelf al leuk om door te lezen)

Ik heb geen idee hoe goed (of slecht) deze systemen werken, het vraagt nogal wat van de spelers en GM.

@thekkur: een goeie vertelkunst, npc's en plot en variatie zijn idd erg belangrijk :D
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

zijn wel gratis systemen. Denk ik nogal wat uitwerken voor de host en spelers. (Sterker, je kan de regels op internet aanvullen, het is een wiki-site)

Misschien ook wel voordeel: minder regels is meer vrijheid voor eigen inbreng?! :D
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Executive decision kan ook wel leuk zijn, moet jhet eigenlijk nog eens goed doorlezen.

Hmm, toch denk ik/ wil ik wel eens Wushu sessie spelen, met als setting zo'n lekkere slechte oude kungfu film, of.... 8)
een Matrix sessie (nee niet met Neo)
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hey laatst speelde we een versie van Wushu met de kaartjes die bepaalde welke character je bent enzo.

Ik zocht toen naar deze draad.

Maar eigenlijk vnd ik onze versie leuker.
Moeten we nog eens een keertje doen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Hey, dat klinkt wel tof, een soort improvisatie rpg'en. Kun je wat voorbeelden geven van wat jullie zoal als character toebedeeld hebben gekregen? En hoe hebben jullie ermee gespeeld - echt een soort quests gedaan of wat random aangekloot?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja dat was lachen!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Goeie omschrijving cali :) en je kan het idd in notime maken. Het maken is even leuk als het spelen :D
Thema's kunnen natuurlijk ook...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Impromptu RPG...
Ook gratis.

Vorig jaar gedaan. Paar mensen die op Nieuwjaarsdag niets te doen hadden. Kwamen bij elkaar, wilden wat spelen. Ik zeg: "Ik weet wel een grappig avontuur." Wilden ze allemaal al een D&D PHB pakken en character sheets. "Doe maar niet," zeg ik, "jij wordt wakker."

Hullie mij allemaal aankijken met een blik vol ongeloof en schok. Die blik werd herhaald toen ze aangevallen werden door een wilde beer die zijn territorium aan het verdedigen was. Ze zaten eigenlijk al klaar met de D20, en de D8, en een D10. Schok toen ik ze alleen een D100 liet gooien en aan de hand daarvan al kon vertellen of ze raakten, waar ze het beest troffen, en hoeveel schade het deed.

De karakters zelf waren alle drie wakker geworden in een soort tombe met totaal geheugen verlies. Ze wisten niet wie ze waren, wat ze konden. Alleen de uiterlijke omschrijvingen gaven hints. Er was een grote en gespierde vent, een magerder en leniger mannetje, en een vrouw met erg warme handen en een rode gloed achter haar ogen.

Toen begon het experimenteren. Het echte Roleplay waarbij ze niet eens wisten hoe hun gezondheid er voor stond en zo. Voorzichtigheid in gevechten, geen dappere charges in sperenhagen en zo.

Wat een mysterie was het alleen al om te zien hoe je uit één D100 worp en een karakter omschrijving alles haalt.
Plaats reactie