Tafelregels

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Tafelregels

Bericht door Lord Xcapobl »

Van den hallo,

Ik ben met inmiddels 21 jaar RPG ervaring al bij heel wat verschillende groepen aan de tafel aangeschoven. In deze discussie wilde ik het eens hebben over, in tegenstelling tot de spelregels, juist de Tafelregels.

Welke kennen jullie allemaal ? Wat vinden jullie ervan ? Welke vinden jullie het fijnst, of zouden jullie absoluut nooit willen accepteren (tot op het punt toe dat je bij die groep niet meer aanschuift) ?

Laat ik zelf een begin maken:

Iedere speler neemt iets te eten, en iets te drinken mee.
Op zich een goede om te hanteren. Zo hoeft niet steeds de gastheer/vrouw voor de boodschappen op te draaien. Ander voordeel is, dat in principe iedereen voorzien is, desnoods van iets dat hij of zij zelf heel lekker vindt. Daar zit ook een beetje het nadeel in. Als ik steeds Pure Coca Cola meeneem naar een groep met diabetici, dan hebben zij er niet veel aan. Ook is het scheef voor mensen die trouw dingen meenemen, dat ze iemand zien die niets bij heeft. Ik heb het in een groep gezien dat er een speler steeds niets bij zich had, terwijl hij wel elke keer zijn glas voor de derde keer had gevuld voor de rest het eerste op hadden. Hij stopte zelf al, anders had hij een sessie later toch wel het verzoek gekregen op te zouten.

De gastheer haalt boodschappen, en krijgt vergoeding.
Deze heb ik ook in actie gezien. Werkt goed. Waar gespeeld wordt, daar komen de snacks en drank altijd wel terecht. Er wordt een beetje een reële telling gemaakt van de kosten, en dit wordt over iedereen verdeeld. Wel zo eerlijk voor het totaal plaatje. Alleen zijn er soms grote eters en drinkers die dit uit het lood trekken. Ook is het per sessie moeilijk te zeggen hoeveel je kwijt bent, gezien niet iedereen op de zelfde plek boodschappen haalt en dus voor vergelijkbare hoeveelheden hetzelfde kwijt is. Het zal geen tientallen euro's schelen, maar het kan wel eens verschillen als je met acht man de kosten deelt van een goedkope tent, of door afmeldingen kun je met drie een berg boodschappen delen van bedrag X.

Afmelding 24 uur van tevoren.
Dit vindt ik een regel die ik zelf liefst altijd hanteer. Hoe irritant is het niet als je zit te wachten, de sessie had al moeten beginnen, en er missen er nog vier. Later hoor je dan dat er één een verjaardag had, een al dagen ziek was, etc. Dit is voor noodgevallen natuurlijk op te schorten, maar er zijn dingen die je lang tevoren weet. Om een lullig voorbeeld te geven, ik weet, dat als mijn vader die leeftijd haalt, dat hij in september 2217 zijn verjaardag heeft en via de Outlook agenda kan ik ook de preciese dag achterhalen. Ik weet nu welke dienst ik over drie weken moet draaien. Ook de datums van kerst, oud en nieuw, pinksteren en pasen staan al een tijdje vast.
Kleine toevoeging is dan ook, dat de afmelding liefst plaats vindt bij de Spelleider, zodat die weet waar hij aan toe is, en ook bij de gene bij wie wordt gespeeld als dat niet de spelleider is. Vooral als er ook boodschappen moeten worden gehaald is het makkelijk te weten hoeveel er werkelijk komen.

Mobieltje uit!
Een vrij recente. Een tweezijdig snijdend zwaard. Mobiele telefonie stoort de sessie. Lastig als je net in een spannend moment zit en ineens... triedeldie... triedeldie... Daar tegen staat natuurlijk wel dat onbereikbaar zijn niet altijd makkelijk is. Ik heb eens iemand uit een groep zien stappen omdat hij zijn mobiel uit moest doen, terwijl hij bereikbaar wilde blijven omdat zijn moeder in het ziekenhuis lag. Hoe star wil je zo'n regel aanhouden en waar maak je de uitzondering voor ?

Er wordt bij De Meester thuis gespeeld.
Grappige anekdote (vind ik). Op dit forum heb ik erg recent een groep terug gevonden (ODM/DSA, de Morgenster) waar mijn ouders in een grijs verleden het een eng idee van vonden dat ik er heen zou gaan. Omdat ze aan de telefoon antwoordden dat "er alleen bij De Meester thuis gespeeld werd". Het gaf in de ogen van mijn ouders een macaber sekte sfeertje.
Het heeft zo zijn voordelen. Je weet altijd bij wie je moet wezen. Je hooft je ook maar aan één persoon af te melden als je die hierboven ook gebruikt. Nadeel is dat de afwas ook altijd bij dezelfde staat. En voor sommige spelers is het altijd dezelfde lange reis. Daar kiezen ze dan wel zelf voor, maar toch.
Mijn eigen Dragonstar groep is daar heel simpel in. Voornamen op alfabetische volgorde. In die orde spelen we bij de mensen thuis. Verdeelt reisperikelen, verdeelt afwas. Geeft ook geen enge sfeer in de harten van ouders van jonge spelertjes die ook eens graag hun nieuwe speldoos willen proberen. :D

Alleen duidelijk zichtbare worpen op tafel gelden. De rest gaat opnieuw.
Duidelijk. Rolt een dobbelsteen van de tafel, dan is de worp ongeldig. Is het achter een stapel boeken zodat alleen de speler zelf ziet wat het is, dan wordt opnieuw gegooid. Goed tegen vals spelen, goed tegen onduidelijkheden. Alleen even oppassen met die bekende 'geheime' worpen van de spelleider. Hoever gaat je vertrouwen in de DM ?
Ik heb wel eens gesloten gegooid als spelleider. Naar mijn idee was ik er altijd eerlijk in, alleen heb ik nog al wel eens geluk. Een speler die het niet meer wilde geloven eiste in een teken van wantrouwen dat ik open ging gooien, en als ik nog één critical zou scoren, zou hij er onmiddelijk mee stoppen. Hij hield woord toen ik als eerstvolgende worp een Critical scoorde.

De Spelleider bewaart de character sheets.
Wel eens ergernis gevoeld omdat spelers hun sheets vergeten ? Zitten balen omdat je niet meer weet of je nou een +1 of een +4 had, en dat maakt wel het verschil tussen leven en dood voor een character ? Dan is dit wellicht een goede regel. De Spelleider is er in principe toch altijd bij. Ook makkelijk voor als een speler niet kan, en je spreekt af wat er met dat character gebeurt (anders dan dat het in Limbo verdwijnt tot de speler er wel bij is, onrealistisch als het is). Ik heb echter zelf eens aan den lijve het nadeel ondervonden. Sessie. Mapje met character sheets niet te vinden. Argh! Ook wordt het moeilijker voor spelers om zo alvast hun character op te waarderen, hun level up te doen en zo.

Het character van de gastheer heeft die avond een voordeeltje.
Ik heb al gezien dat dit extra XP betreft, of een aantal keren de mogelijkheid om een worp opnieuw te doen. Dit nodigt uit tot het je huis beschikbaar stellen. Het kan echter ook averrechts werken. Ik heb een groep meegemaakt waar dit gebeurde. Alleen was het zo dat er drie spelers waren die thuis moeilijk tot nooit complete groepen konden/mochten ontvangen om verschillende geldige redenen, er werd vaak bij de Spelleider gespeeld (waarbij zijn NPC's de bonussen kregen (!!!) ) en er was nog een speler die dan eigenlijk als enige speler de goede dingen opstreek. Niet een regel die ik zou hanteren, maar toch iets wat



Wat hebben jullie zoals gezien / gehoord / meegemaakt op het gebied van Tafelregels?

Met groetelijke vriend,
Your Friendly Forum Lord.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Tafelregels

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lord Xcapobl schreef:Op dit forum heb ik erg recent een groep terug gevonden (ODM/DSA, de Morgenster) waar mijn ouders in een grijs verleden het een eng idee van vonden dat ik er heen zou gaan. Omdat ze aan de telefoon antwoordden dat "er alleen bij De Meester thuis gespeeld werd". Het gaf in de ogen van mijn ouders een macaber sekte sfeertje.
Hoera! We zijn een macabere sekte! :D
(ik zit sinds 1988 bij de Morgenster)
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat een goeie lange post! Zit lekker veer rpg-cultuur in, dingen die iedereen wel herkent :D "we spelen bij de meester thuis"... hmm... en dan ook nog die zweepstriemen op je rug en die rubberen mondbal die aan de kapstok hing zeker. "Dat zijn rollenspel props pap, PROPS!"

Er is ook nog de regel 'om beurten neemt een speler iets mee' aangevuld door 'de host van de avond wordt vrijgesteld van verplichtingen.' Ook is er nog de 'er staat een potje op tafel voor donaties' manier, maar volgens mij werkt die voor geen meter. Ik vind de 'iedereen neemt iets mee' regel het beste, mits je wél dingen wilt delen. "Ja dag, koop maar jullie eigen chocotoff/bokkenpootjes/pringles."

Afmelding 24 uur vantevoren is een mooie, ik vind dat dan ook best bij alle spelers mag zijn, maar in ieder geval bij de GM en de host van de avond. Nadeel is dat je er geen sancties op kunt zetten, hooguit dat je iemand uit de groep trapt.

MObieltje uit lijkt me vrij opbvious... voeg een korte pauze in de sessie in waarin gebeld kan worden. Dat iemand waarvan de moeder in het ziekenhuis niet gebeld kan worden is wel erg rigoreus. Maar ja, het bespaart wél pijnlijke situaties voor de patient. "Oh, je ligt op sterven? Hou het kort. Mijn character mag eindelijk zijn wish spell casten!"

Worpen hoeven niet open... mijn spelers zouden dat ook niet willen, dan zou het allemaal veel te pijnlijk voor ze worden! Ik fudge sóms dingen in hun nadeel, maar meerstal in hun voordeel. Bovendien bespaart het een hoop hoofdrekenen. (EN bespaart het je weer een deuk in je imago als je de berekening verkeerd uitvoert... je verliest dan snel de geloofwaardingheid als GM.)

Wat betreft die 'spelers bewaren character sheets' Ik ben meer een voorstander van 'de host van de avond bewaart de sheets'. Of anders gewoon de spelers zelf. Als één speler zijn sheets vergeet is dat snot, als de GM alle sheets vergeet :twisted: - storyteller - is het nog vervelender! Als alle sheets gewoon op de lokatie liggen waar gespeelt gaat worden is er niks aan de hand.

Die laatste is wel een mooie huisregel. In de praktijk is dat echter vaak de GM, en in ons geval met de huidige campaign zou dat betekenen dat alléén karma geenvoordeeltje zou hebben :) NPC's van de gm die voordelen krijgen is niet heel handig... heeft als reultaat dat de spelers willen hosten, en de gm zodoende moet heen en weer reizen.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Wijlen Fandath Ryne

Tsja, je bent jong en hebt (erg) beschermende ouders. Dat trekt nog wel eens een mogelijkheid weg om ook sinds 1988 al bij een groep te komen. Daarvoor had ik alleen een schoolvriendje waar ik dan heel, heel provisorisch mee speelde sinds 1985 (Selecta uitgave 1985, ODM). Het was juist bij Ophoff dat ik het tijdschrift De Morgenster zag liggen, zoals die ook op jullie site staat. Mijn ouders bellen voor me, en de rest, as they say, is history.

Thekkur

Het is ook erg leuk om te zien hoe bij verschillende groepen de regels identiek lijken, maar net een tintje anders zijn.
Bijvoorbeeld dat van die character sheets die bij de gastheer of vrouw blijven, en niet per sé bij de Spelleider. Wel weer lastig als je om redenen dan bij een ander speelt.
Dat van die sheets bij de DM, is, als je kiest de sheets bij elkaar te houden, nog wel het simpelst, gezien er toch geen sessie is zonder DM. Moet die ze inderdaad niet vergeten... :cry:

Dat van die donatie pot heb ik nog niet gezien. Lijkt me inderdaad wel een regel die getuigt van (gebrek aan) goede wil der spelers. Ik ken genoeg spelers die dit, wanneer het geheel vrijblijvend blijft, er de draak mee steken en nooit wat bijdragen.

Sancties. Ken je er dan geen andere voorbeelden van ?
Een groep in Leiden had de gewoonte dat degenen die te laat waren dan de keer erop voor een tractatie moesten zorgen. De banketbakker op de hoek deed goede zaken met sommige van die losbollen, en drankorgels die de avond ervoor eens flink zopen. En gewoon weer weg sturen als ze zich er niet aan hielden. Ze hadden zich immers aan het begin akkoord verklaard met die afspraak.

Een andere variant is iemand dubbel mee laten nemen. Deze week de drank vergeten ? Volgende week twee flessen, die daarop drie, enzovoorts. Krijg je alleen wel van die oubollige types die weken lang niets meenemen, en vervolgens de groep permanent vaarwel zeggen wanneer ze nog tien flessen achter staan (waar verhaal, had met een verhuizing te maken naar België).

Ook heb ik meegemaakt dat er aan de deur de goederen werden ingenomen en in de keuken werden gezet. Met een supermarkt twee hoeken verder (een die toen al tot 21:00 uur open bleef) moest het geen probleem zijn om aan je afspraken te voldoen. Punt. Jammer dat deze niet helemaal consequent werd toegepast.

Rondreizende GM's. Als je afspreekt met elkaar te rouleren, in plaats van een vaste locatie te hebben, dan zal dat inderdaad moeten gebeuren. Een vast roulatie schema betekent ook in principe dat iedereen evenveel afstanden aflegt.

Wellicht dat een post als deze mensen op nieuwe ideetjes kan brengen als meer en meer mensen hun relaas toevoegen.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik vind het altijd wel belangrijk om de tafel een beetje leeg te houden. Drank en chips enzo dus op de grond en af en toe een hoopje op tafel scheppen. Verder wat ruimte in het midden voor kaartjes en dat soort zaken. Ook geen PHB's op tafel als je geen spellcaster bent (omdat die vaker specifieke info als duration/range moeten opzoeken, dan dat een fighter moet kijken wat ie voor een charge moet optellen).


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Bij de Morgenster wordt (ik moet intussen zeggen: werd, want de boel ligt stil momenteel) inderdaad altijd bij "De Meester" thuis gespeeld. Dat was dan bij Cor, op dit forum bekend als Hubert Bonisaire de la Ba. In het begin was Cor ook bijna altijd degene die "meesterde", later zijn anderen dat ook gaan doen. Het blad "De Morgenster" heeft zo’n vijf jaar bestaan en inderdaad waren er toen wel contacten met Ophof.

We hebben altijd het vergoedingen-systeem gehanteerd (vast bedrag per persoon per avond), en dat werkte best goed. Steeds op een plaats spelen heeft natuurlijk als voordeel dat je alle boeken daar bij de hand hebt; de meesten lieten ook hun character sheets ("formulieren" in ons jargon) bij Cor achter.
Omdat we altijd in principe wekelijks op een vaste avond gespeeld hebben, kon met een beetje planning meestal vooraf wel vastgesteld worden of het de week daarna door zou gaan – heeft altijd redelijk gewerkt.
Dobbelen (wat some een hele avond niet nodig is): als de dobbelsteen van de tafel valt wordt er overgegooid, anders niet.

Geen heel bijzondere tafelregels dus....wel een tamelijk bijzondere tafel trouwens. We hebben jarenlang gespeeld aan een speeltafel die door Cor zelf van een stel vloerdelen in elkaar getimmerd was. In het begin was-ie best mooi, maar gaandeweg begonnen de sporen van het rollenspel zich af te tekenen....plakkerige dipsaus, krabbels van spelers die even niks te doen hadden, omgegooid bier, kruimels koek en restjes chips....en omdat door werking van het hout de vloerdelen een beetje begonnen te wijken, onstonden er spleten die een ideale bergplaats voor al die zooi vormden. Als er weer eens wat omging kwam iedereen natuurlijk meteen in actie om boeken, formulieren en plattegronden te redden en de boel een beetje op te ruimen. Daarna hervatten we het spel....totdat een kwartier later ineens iemand met een kreet overeind sprong. Het bier had via de kieren de andere kant van de tafel bereikt en liep er daar uit!
Ook wijlen Conan, de kat van Cor, droeg enthousiast bij tot de chaos door af en toe in volle vaart tegen een van de losse schragen waar het tafelblad op rustte aan te knallen. Of zijn nagels liefdevol in de kuiten van een van de aanwezigen te zetten. Eén van zijn grootste "successen" behaalde hij juist toen er niet gespeeld werd. Op een zonnige namiddag zat Cor aan de speeltafel en was kalm bezig met een subtiel karwei: het schilderen van miniaturen. Vele potjes verf stonden overzichtelijk uitgestald op de speeltafel – een vreedzaam tafereeltje. Totdat ineens, op topsnelheid dankzij een aanloop die helemaal in de keuken begon........KLAP!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hahaah! Je bent de onbetwiste meester der anekdotes Fandath! Heeft dat 'wijlen' voor conan's naam misschien iets te maken met het bovengenoemde incident? Gelukkig heb ik zulke zaken nooit meegemaakt... hoewel... ik kan mij een avond herinneren dat een van de spelers van mijn rolemaster groep het nodig vond midden in de uitleg van de meester bij wijze van experiment een scheut cola op een waxinelichte te morsen. Met als gevolg een heuse fireball die alle aanwezigen, sheets en boeken onderspetterde met kokend kaarsvet. Brengt mij overigens meteen op de volgende huisregel; er wordt NIET met de kaarsen geklooid tijdens een sessie, op straffe van ICD. (een gevaarlijke aandoening die bij iedere willekeurig plotseling kan opspelen. ICD staat ook wel bekend onder de wetenschappelijke naam "Instant Character Death") Eenmaal geïntroduceerd is ICD een prachtig middel om ongehoorzame spelers in bedwang te houden.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Nou die heb ik al een tijd niet meer gezien. ICD.

Stond die regel ook niet bekend als "Friendship-killer" en "Campaign's End" ?

Even los van of een speler ook echt zo irritant is dat hij het lijkt te verdienen, ICD is natuurlijk wel een erg drastisch middel. Er van uit gaande dat je binnen een vriendenkring speelt, en die ook wilt behouden, moet er toch wel gekeken worden of er een reden is waarom die vriend zich nu ineens zo gedraagt voordat ICD tot de mogelijkheden zou moeten behoren. En is het standaard gedrag, dan kun je ook je de vraag stellen waarom iemand die jou zo irriteert tot je vriendenkring wordt gerekend.
Vreemden en nieuwe vage kennissen daarentegen...
Storyteller
Ridder
Berichten: 178
Lid geworden op: maandag 7 februari 2005, 18:55

Bericht door Storyteller »

@ DrC:

Don't be so damn pessimistic... I didn't miss a session for over one month now!~

(yes, reaving for 100 posts!)
Gast

Bericht door Gast »

excepted and done!
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik had dit topic gemist, goed topic met lange en nuttige posts. Veel van wat geschreven was komt erg over eens met mijn wensen en dergelijke, deze heb ik al uitgebreid uit doeken gedaan in in 'de geboden'.

Een paar dingetjes:

Damn, nou speelt de OP wel al 20 jaar maar klinkt wel alsof best vaak nare mensen en dingen heeft meegemaakt, best heftig en jammer. Jammer dat veel mensen /rpgers schijnbaar in naar gedrag vervallen. Die veelvraat die nooit wat meenam had ik waarschijnlijk al na 1 of hooguit 2 sessies er uit geschopt, echt aso. Iemand die zou liegen over dice rolls bijvoorbeeld zou ik ook sowieso niet mee spelen, heb je ook geen regels nodig voor die rolls...

Donatiepot gebeuren, dat werkte eigenlijk prima in de B straat, daar was jij toch bij Thekkur? Ik ben een keer met fietskar naar Aldi gegaan en aldaar veel en gevarierd ingeslagen en de spelers moesten elke week weinig cash in pot doen. Dat vergaten ze niet en hadden ze tijd voor (in tegenstelling tot altijd iets meenemen) en desnoods konden ze paar weken vooruit betalen of wisselen met anderen. Ging goed. Niks mis mee.

Wat betreft waar te spelen, maakt niet uit, daar waar het comfortabel is vrij goed bereikbaar en praktisch. Soms is het huis die het meest ver weg is toch het best omdat daar de ruimte en rust is, zou zeker niet te krampachtig hier mee omgaan.

PC sheet? Vind wel dat pc die mee mag nemen (desnoods kopie die die iedere keer update) mits die verantwoordelijk genoeg is om hem niet te vergeten. Het
zorgt ook voor betrokkenheid bij spelers, die kunnen dan aan de slag gaan met hun character en er over nadenken. Als iemand van die vrijheid misbruik maakt hoort die wat mij betreft sowieso niet in een RPG groep.

Ook ik houd van een lege schone tafel. Mijn ideale tafel heeft genoeg ruimte en is net goed genoeg verlicht zodat iedereen sheets, rolls en tekeningen kan zien maar niet zo fel dat sfeer verloren gaat. Wat betreft props en attributen liefst zo weinig mogelijk op tafel of kleine anders word het een zooi.

Stokpaardje: weinig en heel goed leesbare dice, liefst in unieke kleur voor elk soort! Het voegt niets toe om 30 of 50 (onduidelijke) dice te hebben liggen, vult enkel de tafel met rotzooi en het kost juist mee moeite om de juiste te vinden!

Kaarsen vind ik tof maar dan wel de lange die veel licht geven en kleine houders zodat ze niet al het zicht en oogcontact ontnemen. De beste houders zijn van die schaaljes met een spijker er doorheen waar je een kaars op spiest. Bij die andere heb je weer zichtproblemen, flikkeren nieuwe kaarsen er soms uit en zit je tafel binnen no time onder het kaarsvet wat weer niet zo handig is met schrijven/sheets.

Als je te weinig ruimte aan tafel hebt of je gooit elke keer cola over sheets heen werkt het heel goed als iedereen een echt klein tafeltje naast hun heeft staan voor glazen, props die weinig gebruikt worden, aantekeningen, snacks etc.

Valt me ook een beetje op dat het meestal de zelfde mensen zijn die zorgen voor (schone) glazen, afwassen, tafel schoonmaken, spullen klaarzetten, stoelen,.. etc. Dit is jammer, is fijn om allemaal mensen te hebben die zelf zien wat er gedaan moet worden en dat ook doen. Immers, hoe sneller dit gedaan is hoe sneller iedereen kan gaan spelen en daar gaat het immers toch om?
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Goede voorstellen, maar er zijn vaste regels,
voor de ene groep werkt dit, voor de ander dat.
Vind je iets vervelend, zeg het gewoon. Aan de andere kant ga niet over alles mierenneuken en hele gedragsregels en lijsten maken. Tenminste ik vind het een beetje bureaucratisch om allerlei regels op te moeten stellen.
Gebruikersavatar
jwfd1976
Burger
Berichten: 46
Lid geworden op: dinsdag 3 oktober 2006, 21:41

Bericht door jwfd1976 »

Het beste idee over missende sheets die ik ooit gehoord heb. Was je maakt 2 of meer mapjes 1 voor jezelf 1 voor de DM en eventueel 1 voor de speellocatie. Elke sessie vul je ze aan met je character updates. Ben je ze vergeten krijg je je versie van de vorige keer. Als je het vaker vergeet zijn je updates dus gewoon vergeten :? dan baal je pas. Klinkt mischien steng :evil: maar soms moet je wat met lakse spelers. 1x per jaar vergeten ok dat kan 2x ook maar vaker nee.
Een ware avonturier heeft ogen in z'n achterwerk of doet overtuigd alsof!!
v1nce

Bericht door v1nce »

Kijk daar hou ik nou van! :lol: Ik denk dat we op zelfde golflengte zitten wat bepaalde RPG dingen betreft JWD, beter. Ben benieuwd naar sessie.
Plaats reactie