'Alle' Rolls achter de schermen?!
Geplaatst: zondag 19 november 2006, 19:29
Over Rolls, zoals Sense Motive, Bluffs en 'observaties':
BBQLord schreef:Eigenlijk vind ik rolls de 'übercrap' van rollenspellen, echt te jammer dat je zo af en toe nodig blijkt te hebben. Het volgende advies is niet helemaal relevant voor de OP tenzij als zijn spelers ook zo over rolls denken:
Doe alle rolls, altijd en verborgen, zelf en vertel alleen in In Game termen wat er gebeurd achter je scherm.
In een vlaag van dobbelsteen-dominantie en tragische tirannisatie heb ik de beide games waarover ik 'DM' (of storyteller zoals dat in mijn games heet) op dit forum de spelers alle spelmechaniek uit handen genomen.
Ze hebben hun sheets nog nooit gezien, zullen voor het spel nooit een dobbelsteen rollen en kunnen alleen hun XP investeren zonder dat ze weten wanneer een Stat verbeterd (behalve dan door de In Game hints).
Sommige spelers hebben zelfs gezegd dat ze ook de XP niet hoeven te investeren en dat ze dus alleen de In Game goodness willen.
karma schreef:
Das mooi! De spelers hoeven zich echt alleen maar op hun rol te concentreren. En als DM (ST) hoef je niet telkens te vragen:
Quote:
wat heb je gegooit?
en krijg je daar ook een bonus op?
(zooo inrritant, echt een spanning breker.)
Ja, echt wel tof een idee, jammer dat je misschien table-top je helemaal het lazerus rolled, of valt dat wel mee?
En gevechten table-top zou ik wel gooien, laat de spelers de spanning en hun eigen lot maar voelen! (is weer een voordeel van kans)
Maar is White Wolf systeem iets anders qua opzet regels dan D&D toch? of valt dat wel mee?
Het kan misschien wel een nadeel hebben, op het gebied dat je niet weet waar je goed in bent als speler. (Nou is dat in het echte leven misschien ook wel zo, dat je je kwaliteiten moet ontdekken, zoiets.) Enig idee waar iemand goed in is, is wel handig voor je beeldvorming en inleving van je rol.