Helemaal zelf gemaakt.

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Helemaal zelf gemaakt.

Bericht door Lord Xcapobl »

Kun je dat van een ooit gespeeld/getest rollenspel zeggen?
Heb je wel eens geprobeerd om een allegaartje van de beste regels uit andere systemen te nemen, of iets geheel origineels te verzinnen?
Liep het? Of liep het niet? Wat waren de grootste valkuilen? Heb je er nog iets anders aan toe te voegen, in de zin van goede raden en zo? Lijkt het je uberaupt wat, of ben je wel tevreden met (van huisregels doorregen) huidige systemen?

Je eigen rollenspel systeem. Helemaal zelf gemaakt.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

yep klinkt tof!
gewoon iets simpels met alleen d6, dat lijkt me wel wat. Iets dat puur de aandacht bij de roleplay legt.

Het is wel een droom, maar een al gemaakt en bedacht spel zijn meestal uitgebalanceerder en werkt beter dan een eigen gemaakt.
Bovendien is originaliteit meestal wel moeilijk (maar niet onmogelijk uiteraard). Een eigen systeem klinkt ook wel tof, maar is misschien niet hetzelfde als het wiel opnieuw uitvinden?

Ik vind de gratis rollenspellen wel erg leuk bedacht (ergens hier op dit forum heb ik weleens een draad gemaakt, gebruik de zoek functie als je geinterreseerd bent)

Overigens heb ik pas de regels van World of Darkness doorgelezen, tot nu toe is dit het beste systeem (naar mijn mening) om te roleplayen. Namelijk het is totaal gericht op het rollenspel en heeft geen wargame achtergrond. Echter het thema moet je wel aanstaan, dat is een duistere wereld die erg op de onze lijkt. Denk Stephen King, X-files, twilight zone, stijlvolle horror, werewolf en vampier films, hedendaagse monsters. Het magie systeem is ook geweldig uitgedacht, je kunt gewoon je eigen magie hierin maken.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

het lijkt me wel een idee, om in een rpg gebruik te maken van de persoonlijkstype het Anneagram
hier een voorbeeldje http://home.wanadoo.nl/a.heer/Enneagramtypen.htm
(sorry voor de pop-up er zal eigenlijk best wel een betere site zijn)

De eigenschappen gewoon in 1 van deze negen types gooien en er nog wat lichamelijke eigenschappen bij (kracht / behendigheid / uithouding). Plus een beroep / vaardigheden en je bent klaar om te spelen.

Er is ook een psychologische type verdeling van vierkwadranten, analytisch, leider, expressief, empatisch.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om eens een simpele roleplayversie te maken, met als doel de rolEplay te stimuleren.
BBQLord
Secreetknecht
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 3 december 2007, 17:59

Bericht door BBQLord »

Naast (het superieure) WoD systeem heb je een nog RP-intensiever 'systeem'. Het systeem van Amber. Het kent maar 4 variabelen (Psyche, Strength, Endurance, Warfare). Alles daar draait om roleplay (aangezien je niet KAN powergamen met slechts 4 stats).
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Klinkt interessant BBQ lord! Leg eens uit?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie