4th edition

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
Plaats reactie
richard leeuw
Leenheer
Berichten: 83
Lid geworden op: maandag 31 mei 2004, 12:05

4th edition

Bericht door richard leeuw »

het gevreesde nieuws is aangekomen!

volgend jaar in mei komt 4th edition uit.

krot voor de meeste mensen die alle boeken van 3.5 spaarde maar een zegen voor de gene die altijd grapple checks moesten opzoeken.

wat vinden jullie?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik blijf voor 3E, want daar heb ik de boeken van, dat is wat ik altijd gespeeld heb en ik heb op dit moment toch niet het budget of de speelgroep om opnieuw alles aan te schaffen.

Waar kan ik de veranderingen trouwens vinden?


Dulce et decorum est pro alea mori.
richard leeuw
Leenheer
Berichten: 83
Lid geworden op: maandag 31 mei 2004, 12:05

Bericht door richard leeuw »

ze zijn wel een beetje vaag over de conversies erover. de meeste zeggen dat de dm's moeten gaan denken aan een nieuwe campaign.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hmmm, powerplay klinkt op zich (voor mij persoonlijk) niet zo aantrekkelijk.

De diversiteit van wapens is misschien wel weer leuk.

Waar het met deze spellen een beetje misgaat -tenminste in mijn beleving- is dat ze stimuleren om regels tegebruiken. Terwijl hoe meer regels, hoe meer een spel een rollgame wordt, of misschien zelfs een bordspel smaak gaat krijgen.
De regels beperken ook de fantasie van de spelers, immers alles ligt al vast in de (uitgebreidde) regels. Er kan steeds meer met de regels, binnen de regels, maar het geheel neigt tot steeds minder fantasy en steeds meer opzoeken in boeken.

Voor de verkoop van een nieuwe versie is het slim, meer mogelijkheden verkopen in meer regels, afhankelijkheid creeren van de boeken en uitbreidingen. Voor het spel vind ik het jammer, net als de fantasy. Ik neig steeds meer naar de simpele regels, welke het roleplay gedeelte benadrukt.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Karma schreef:Waar het met deze spellen een beetje misgaat -tenminste in mijn beleving- is dat ze stimuleren om regels te gebruiken. Terwijl hoe meer regels, hoe meer een spel een rollgame wordt, of misschien zelfs een bordspel smaak gaat krijgen.
De regels beperken ook de fantasie van de spelers, immers alles ligt al vast in de (uitgebreide) regels. Er kan steeds meer met de regels, binnen de regels, maar het geheel neigt tot steeds minder fantasy en steeds meer opzoeken in boeken.
Helemaal mee eens. Toevalig hadden we het daar vorige week ook over in onze DSA-groep. Ik vind zelf, dat de immer uitdijende regel-brij het spel niet ten goede komt en afleidt van de eigenlijke bedoeling: een rollenspel. Er wordt steeds meer zinloze complexiteit toegevoegd in een tamelijk vruchteloze en overbodige poging om het "realistischer" te maken. Waarom toch?
Vooral op sommige conventies zie ik wel eens mensen bezig waarbij de gedachte bij me opkomt: "Er zijn betere bordspelen dan D&D....."
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

aaa
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 19 april 2010, 2:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja mee eens. Ik heb ook iets dat ik mis in 3.5 (of 3 wat het zelfde is), het is het teveel aan regels, een afbakening van de fantasy.

Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat een tal van dingen simpeler zijn, zoals een aantal gevechtsregels.
Een voordeel wat je uit uitbreidingen zou kunnen hebben is een gedetaileerde wereld en een bron van ideeen. Ik denk dat dit positieve aspecten zijn van uitbreidingen. Het jammere is de regels, die onbewust in het spel gestimuleerd worden. Bijvoorbeeld in plaats van een diplomatisch gesprek uitspelen, kun je een dobbelsteen gooien.

Het stukje, How I Spent My Permanent Vacation, is wel grappig. Een puntje waar ik me dan wel zorgen om maak is - wat de schrijver wel onderkent, maar gemakkelijk overheen stapt - als we allemaal stoppen met werken dan werkt het niet. De manier om zonder baan te leven is teren op de overblijfselen van de consumptie maatschappij. Met een negatief woord, parasiteren. Hoe dan ook, wel heeft hij een punt als je niet werkt, draag je ook niet bij aan de bedrijven waar je het niet mee eens bent. Een tussenoplossing/middenweg, werken bij een bedrijf waar je het mee eens bent, en je geld uitgeven aan producten waar je het mee eens bent.
Leuk wel hoe hij het vrijwillegers werk beschrijft, een sociale bezigheid, wel een ideaal werkbeeld.
v1nce

Bericht door v1nce »

Daar herken ik me ook in: op een of andere manier vind ik de Tolkien esque en fantasy/rpg sfeer echt een beetje weg in 3rd, de illustraties, de te vele en te high powered regels, de ontzettend vele feats en speciality etc. Ik verwacht zeker niet dat er in 4th daar verandering in komt, maar ik hoop dat ik ongelijk heb. En idd, een of twee kleine dingen zoals de THACO/AC ding in 3rd is net wat simpeler en die gebruik ik dan dus ook graag.

Over dat stuk, Ik heb een tijdje wel wat meer geprobeerd te leven zoals die gast (vooral dat ik vooral dingen deed die ik leuk vond en waneer ik wou, en die bij mijn ideaalen pasten en dan ook alleen vrijwilligerswerk). Ik moet zeggen het beviel toendertijd geweldig! Dat gevoel van een uiterst zinnige en sociale bezigheid is wel ontzettend prettig.

Ik sluit ook zeker niet uit dat ik ooit misschien weer meer die kant op ga, ik denk dat het zelfs waarschijnlijk is.

Maar momenteel heb ik idd een part time baan bij een bedrijf waar ik echt bijna 100% achter kan staan en die veel goed doet. Daarnaast vind ik het werk zo leuk en zinnig dat ik me goed zou kunnen voortstellen dat ik het ook vrijwillig zou doen, maar dan wellicht 1 of 2 dagen in de week.

Maar voor een wat mij betreft erg goed loon die derde dag erbij doen, tja ik vind het helemaal prima! Te meer omdat ik dan dat geld idd bewust uit kan geven en er voor zorgen dat ik zo veel mogelijk goede productie en activiteiten steun en dat ik dan toch weer een bepaald ander soort vrijheid en onafhankelijkheid creeer.

Niet dat ik (willens en wetens) geen "slechte" dingen doe of steun, zeker niet! Maar doe wat ik kan en wat ik trek.

Hoe dan ook het is wel inspirerend om zo'n stuk te lezen. Dat filmpje in mijn andere post is overigens van dezelfde (Crimethinc) Anarchistisch collectief/uitgever als bovenstaand stuk.

Excuses voor thread hi-jack.
v1nce

Bericht door v1nce »

Dit vond ik een erg goede post die ik tegenkwam op de 'Doomsday' 4th thread op WOTC's eigen forum (die formules klinken interessant!):

The reason we won't get what we really want in 4e is because WotC can't make money off of what we really want.

By this, I mean giving us the ability to quickly and easily make our own material. Chonjurer reverse engineered the formula to make perfectly balanced weapons years ago (the link to his work is in my sig). I mean, almost without exception, you *CANNOT* make an unbalanced weapon using it, either over or under powered.

So why didn't WotC just put that formula in the PHB with some examples to begin with? Because then they couldn't sell you books full of weapons later on.

Why didn't the PHB have guidelines on how to make your own spell, the way it does for magic items? There have been plenty of systems worked out for how to do it (mainly using benchmark spells like Fireball to determine what a specific kind of spell at a specific level should do), so why isn't that put into a book? Because then WotC couldn't sell us books with new spells in it.

Why didn't the PHB have guidelines on how to make your own races and classes? We had RaceCalc and ClassCalc within months of 3.0's release, and they worked very well, so why didn't the PHB give us those guidelines? Because then WotC couldn't sell us books with new classes and races in it.

I mean, sure, they could put that stuff in books as examples, and people would buy them to avoid having to do the work themselves, but bottom line is that they would have to do the hard work of making interesting fluff and flavor to fill books with, instead of just page after page of crunch.

First rule of business, keep control of what you are selling. If you want to sell someone fish, you sell them fish, not a fishing rod. A fully self sufficient player is WotC's worst nightmare, because it means they don't need to buy more books. They would be religated to campaign settings and the like, and that just doesn't make enough money for their tastes.

And before someone says that its stupid to do something like that, I point you to Mutants & Masterminds 2e by Green Ronin. INCREDIBLY good system, points based, and everything you need to play for the rest of time is in the main book. Everything else they've released have been basically setting books, and PDFs full of premade NPCs/Villians.
Plaats reactie