4th,..? Speelt er iemand 4th?

Dit is de plaats voor discussie over en het aanbidden en afkraken van regelsystemen.
v1nce

4th,..? Speelt er iemand 4th?

Bericht door v1nce »

Was nieuwsgierig of er hier uberhaupt mensen 4th spelen of zelfs maar de boeken hebben. En wat hun ervaring en mening is over 4th,..?
v1nce

Bericht door v1nce »

Die nieuwe 4th groep speelt nog niet,.. zijn nog in oprichting. Wat me bij voorbaat heel positief leek aan 4th is dat ik meende dat het wel een boel nieuwe of terugkerende spelers zou opleveren. Niets lijkt minder waar als ik moet geloven wat ik van anderen hoor.
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 19 april 2010, 2:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Alhoewel ik nog NIET gespeeld heb, heb ik me de afgelopen 2 weken uitgebreid over het PHB1&2 gebogen en ik moet zeggen dat ik echt best uitkijk naar onze eerste sessie.. Het is een weinig populaire mening maar ik denk dat 4th echt een interessante ontwikkeling is!

Ik had me na het lezen van de overweldigende slechte recensies klaargemaakt op een boel geknutsel en een waar arsenaal aan houserules maar ik kom tot nu toe bijzonder weinig tegen waarvan ik denk: dit is echt helemaal niets!

Ik heb ongeveer 8 karakters gemaakt en character creation is leuk! Ook de de proef gevechten met een kleine party tegen low level critters waren echt dikke pret! Het powers systeem is een godsend! Ik ben dol op diepgang en roleplayen, mooie verhalen en immersie, maar ik kan ook bijzonder genieten van een fijn potje hakken en ik vind het combat systeem van 4th echt grenzen aan perfectie.. De boel is zo gestroomlijnd en uitgekiend! Werkelijk iedereen kan op elk moment iets bijdragen aan de feestvreugde in gevecht.. De tijden van de nutteloze magier die al zijn magic missiles voor die dag gecast had en daarna maar een beetje achter de groep moest blijven zijn voorbij.. Melee karakters hebben beschikking tot meerdere verschillende aanvallen.. combat blijft elk moment voor iedereen interessant..

Voor diegenen die niet bekend zijn met 4th: een van de grootste veranderingen is het introduceren van powers.. In plaats van spreuken en standaard saaie aanvallen heeft elk karakter nu vanaf level 1 beschikking over 4-6 powers.. Leuk is dat sommige powers elke ronde te gebruiken zijn (en effectief even krachtig als een normale attack) en anderen maar 1 keer per gevecht of zelfs 1 keer per dag.. Die zijn dan ook vaak wat krachtiger..

Als DM doe ik altijd wel mijn best om gevechten aan te kleden met mooie omschrijvingen, maar de powers geven hier weer wat fijne handvaten..

Goed, combat zonder minis is ondenkbaar in 4e.. Evil WOTC probeert hun minis en dungeon tiles overduidelijk te pushen.. maar dat maakt mij niets uit want ik heb vanaf De Instrumenten van de Meester altijd al met miniaturen gevochten en ben dol op mini's.. :D

Ja, de nadruk van de regels ligt overduidelijk op gevecht maar ook dat boeit me niet zo.. Voor RP heb je ook bijzonder weinig regels nodig en die invulling geven DM en spelers samen.. Hetzelfde geldt voor karakterontwikkeling.. De lijst met 100 skills uit eerdere edities is vervangen door een beknopte en overzichtelijke lijst die toch nog best veel subskills bevat..

Het enige waar ik nog niet helemaal door ben overtuigd zijn de rituals.. Deze rituals hebben de niet-combatgerelateerde spells vervangen maar ze voelen meer als een afterthought.. Ik hoop dat die met komende uitbreidingen iets meer liefde krijgen..

Klassen en rassen lijken gevarieerd genoeg.. De nadruk op het hele rollengedeelte (a la WoW heeft elk karakter een rol zoals DPS, TANK etc) was iets waar ik me aan het begin over ergerde maar op zich was dat met de oude systemen ook al, alleen was het niet benoemd..

Regelboek is vrij bland en sfeerloos en er wordt weinig geprobeerd om spelers verder te laten kijken dan cijfers maar wederom is dat voor mij niet zo'n probleem, ik vul dat samen met spelers toch wel in.. De vormgeving is verder erg mooi en het leest prima..

Ik denk dat de slechte geluiden rond 4E vooral ontstaan rond mensen die geen zin hebben om zo snel van 3.5 naar 4 te gaan.. Dat begrijp ik trouwens ook best.. Ik heb het geluk dat ik 3.5 heb overgeslagen en ik grijp de kans op een nieuwe in mijn ogen baanbrekende editie dus ook met twee handen aan.. :) Daarnaast heeft volgens mij tot nu toe elke nieuwe editie een hoop shit moeten verduren na het uitbrengen.. Ik kan me nog levendig herinneren hoe geirriteerd iedereen was over 3.0..

Wat wel opvallend is, is dat weinig mensen die een recensie schrijven daadwerkelijk 4th ook langer dan 1 sessie (of sowieso!) hebben gespeeld.. Tja..

4 rekent af met de eindeloze regelbrij van 3.x en keert bijna een beetje terug naar de simplicity van eerdere edities.. Ik vind dat wel heel prettig..

/rant :D

Maaaaaaaaar.. wie weet speel ik het over een week en denk ik: Fuck, dit is toch maar gewoon belachelijk.. Wie weet!
v1nce

Bericht door v1nce »

Nou, je hebt in ieder geval een gefundeerde (positieve) mening over 4th en typt meer dan 3 regels, beidden altijd een goed teken wat mij betreft. :)

Ik 'mot 4th niet' he he ;)

Maarrrrr, ik ben het met je eens dat het niet onaardig zou zijn om het een keer te proberen als je echt wilt weten of het 'the devils edition' of dat het wel meevalt. Wie weet als ik ooit eenmalig met een leuke groep die er bedreven in is 1 of zelfs een paar (shudder) sessies kan spelen dat ik het wel doe.

Het scheelt natuurlijk wel dat combat voor mij niet erg belangrijk is, in die zin is 4th gewoon niet op mij toegespitst, ik vrees wel dat ik "2nd for life" ben maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Klopt! Als je niet zo op combat gericht bent heeft 4th bijzonder weinig (lees: geen) toegevoegde waarde.. Het komt op mij bijna een beetje boardgame achtig over hier en daar..

Een zorg is wel dat ik me afvraag of daardoor de combat momenten niet te veel gametijd gaan vragen.. De gevechten die ik tot nu toe heb gespeeld (4 karakters tegen 8 kobolds) duurde toch wel 30 minuten, maar dat kwam ook vooral omdat ik nog veel dingen na moest lezen en echt de hele tijd alles op moest zoeken.. Inmiddels denk ik wel dat ik nu alles goed begrijp.. :)

Volgende week zondag heb ik mijn eerste sessie gepland staan.. Ik zal mijn bevindingen hier posten!
v1nce

Bericht door v1nce »

Het hele ding is altijd geweest dat ik verzot ben op DnD om dat het een Roleplay game is, een bordspel, daar zijn er genoeg anderen van.

Maar ben benieuwd of je idd een sessie kan spelen waar je dan niet meer dan een derde van de speeltijd aan combat wijd (die dan dus best een heel goed uitgekiend bordspel kan en mag zijn, liefst natuurlijk wel met omschrijving) en de rest gewoon aan het RPG en.

Hoor graag hoe de sessie verliep!
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ja, ik snap wel wat je bedoeld.. Ik ben eigenlijk altijd een D&D fan geweest.. Vanaf 1st, juist omdat ik het standaard fantasy element, hoe uitgekauwd ook, altijd erg leuk vind..

Meestal heb ik per sessie 2-5 gevechten.. Ligt er ook een beetje aan hoe lang zon sessie is en waar de campaign is.. Ik heb ook vaak sessies gehad waarin geen minuut werd gevochten en karakters alleen maar in steden rondhingen enzo..

:)
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ben inmiddels met de DMG bezig.. Ik houd er tot nu toe een erg dubbel gevoel aan over..

Allereerst is dit zonder twijfel de beste (A)D&D DMG tot nu toe.. Een groot deel van de bladzijden is gericht op het runnen van een leuke game.. Veel aandacht voor hoe je een goede sfeer zet, dingen interessant houdt, moeilijke spelers aanpakt, een regelmatige avond organiseert ETC.. Voor beginnende DM's is dit echt geweldig en ik kan me voorstellen dat dit het leven van die DM's ook een stuk leuker maakt en ervoor zorgt dat er een goede nieuwe generatie DM's ontstaat..

De flipside: voor ervaren DM's zit er weinig interessants bij.. Alhoewel het leuk is en er natuurlijk altijd nog wel wat te leren valt is het grootste deel van de materie redelijk vanzelfsprekend..

De hele combat approach van PHB is ook overal terug te vinden.. Ik parafraseer: "Het hart van D&D is de actie in de encounters.. Als DM koppel je gevecht aan gevecht..".. Beetje bullshit natuurlijk..

Daarnaast irriteerde ik me er wel aan dat er overal benadrukt wordt dat je als DM je spelers altijd moet beschermen.. Ik ben wellicht een redelijke strenge DM maar als mijn spelers rare toeren uithalen, zich overmatig misdragen in steden, gebieden intrekken waarvan ze weten dat er (erg) gevaarlijke monsters rondhangen etc dan zal ik ze waarschuwen maar als spelers dat soort plannen aanhouden lopen ze grote risicos.. de 4th edition DM moet koste wat kost de spelers in leven houden, zelfs als dat betekent dat zij daarin haar monsters/scenario down moet tunen..

Het gestroomlijnde aspect is ook overal aanwezig.. Het is bijzonder makkelijk om encounters en scenarios in elkaar te draaien.. genoeg tabellen en ready made toolkits om zo aan de slag te gaan.. Wederom, prima voor de beginnende DM, maar ik vraag me af of ik ze echt veel zal gaan gebruiken.. Ze zijn namelijk weer zo gebalanceerd en gericht op de overlevingskansen van de spelers dat ik ze vooral wat beklemmend vind..

Er is ook een complete provincie met 1 grote stad en een klein scenario toegevoegd.. Ook weer erg leuk voor beginnende DMs, maar ik had die bladzijden liever naar andere zaken zien gaan..

Kort samengevat: Prima boek voor nieuwe DMs.. Ervaren DM's zullen vooral hier en daar wat tabelletjes en sidebars meepikken..
v1nce

Bericht door v1nce »

Mike74 schreef:Een groot deel van de bladzijden is gericht op het runnen van een leuke game.. Veel aandacht voor hoe je een goede sfeer zet, dingen interessant houdt, moeilijke spelers aanpakt, een regelmatige avond organiseert ETC.. Voor beginnende DM's is dit echt geweldig en ik kan me voorstellen dat dit het leven van die DM's ook een stuk leuker maakt en ervoor zorgt dat er een goede nieuwe generatie DM's ontstaat..
Dit is Super!! :)
Mike74 schreef: De hele combat approach van PHB is ook overal terug te vinden.. Ik parafraseer: "Het hart van D&D is de actie in de encounters.. Als DM koppel je gevecht aan gevecht..".. Beetje bullshit natuurlijk..

Daarnaast irriteerde ik me er wel aan dat er overal benadrukt wordt dat je als DM je spelers altijd moet beschermen.. Ik ben wellicht een redelijke strenge DM maar als mijn spelers rare toeren uithalen, zich overmatig misdragen in steden, gebieden intrekken waarvan ze weten dat er (erg) gevaarlijke monsters rondhangen etc dan zal ik ze waarschuwen maar als spelers dat soort plannen aanhouden lopen ze grote risicos.. de 4th edition DM moet koste wat kost de spelers in leven houden, zelfs als dat betekent dat zij daarin haar monsters/scenario down moet tunen..
Dit sucked uiteraard verschrikkelijk! Echt super lomp om RPG! en DnD te reduceren tot een aan een schakeling matten en axie!

Ook idd heel bizar en matig dat deze DMG veel tips heeft om je een goede DM te maken en vervolgens nog meer tips om je spelers slechte RPGers en zeikerige, verwende crapgamers te maken....! Te dom voor woorden. De DM heeft zich zelf daar nog het allermeeste mee.

Verder idd erg goed dat er tools in staan voor de beginnende DM.

Tja, ik denk dat het geen slecht boek is. Als ik hem ooit goedkoop kan krijgen koop ik hem wellicht om als DM meer te leren maar ik denk niet dat ik ooit het (overpowered) regelsysteem ga gebruiken, zie er geen voordeel in.

Interresante review Mike! Heeft me wel ideeen gegeven voor de sessie van vanavond. Dank![/quote]
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 11 mei 2009, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

voor de ervaren GM/DM is er gelukkig een schat aan info te vinden online in de vorm van oude afgeschreven (en niet meer verkrijgbare) maar welliswaar nog steeds gecopyrite dus illegale Dnd2e boeken. In pdf vorm!
Voordeel daarvan is dat je niet op criminele gedachten wordt gebracht omdat je iets nodig hebt om al je boeken in te kunnen plaatsen... :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

Yep, en ik had trouwens weer de contact details gevonden van die R'damse 'Fluffmaister" gast die echt bijna ALLE 2nd edition producten ooit gemaakt voor appel en een ei verkocht.... Misschien dat ik toch weer eens een keer bij hem langs ga...
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Het is wel zo dat tastbare boeken toch een stuk beter werken bij voorbereidingen. tijdens de game zelf heeft een pdf dan weer z'n voordelen. nooit meer eindeloos geblader om een domme regel op te zoeken. als je al met regels speelt natuurlijk.
Mijn pdf-rulemaster toen ik nog met regels speelde heette Vincere. Die wist intertijd alle obscure regeltjes dnd 3.0 uit z'n hoofd. of anders het paginanummer. :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Voor er weer allerlei dingen geroepen worden, wil ik ter verdediging even zeggen dat ik graag in mijn PHB las, een goed geheugen heb en zelden de regels getracht heb te misbruiken. Vaak ging het om een onduidelijke spelsituatie, of het precieze gebruik van een spreuk, en wist ik dat toevallig of waar het opgezocht moest worden.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hey, ik wil helemaal geen nare dingen zeggen! het was verdomd handig! Hoewel er wel een reden was dat ik meestal achter m'n dm-screen gooide...
het uitrekenen van alle pro's en con's zou zodanig afleiden van het spel dat ik meestal gewoon een grove schatting maakte op basis van de uitkomst van rolls.
Desalniettemin: ook door het versimpelde gebruik van regels voeg je wel een degelijke randomness factor toe.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nee nee, van jou weet ik dat ook, maar ik weet hoezeer bijv. Vincent en Tim tegen ruleslawyers zijn, dus ik meende maar beter de bui voor te zijn. (Ook niets tegen V&T natuurlijk!)


Dulce et decorum est pro alea mori.
v1nce

Bericht door v1nce »

aaa
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 19 april 2010, 2:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Kwestie van het gezellig houden op het forum. ;)


Dulce et decorum est pro alea mori.
v1nce

Bericht door v1nce »

:)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

WILLEN JULLE KAPPEN MET DIE SMILIES :evil: :evil: :evil:
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik gebruik er één tegen drie voor jou. Hypocriet!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

FLAMEWAR!
geen beter topic dan het 4th edition topic :twisted:
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
v1nce

Bericht door v1nce »

I <3 4th. :) 8) :lol: :( :) :? :x :P :wink: :roll: :!: :D :!:
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

DMG bijna uit en ik heb er geen prettig gevoel aan over gehouden.. Ik snap dat het een waardevol document is voor beginnende DM's en dat er een schatkamer aan informatie te vinden is maar ik vond het vooral beklemmend.. De schrijver (James Wyatt) is ongetwijfeld een geweldige en ervaren DM, dat kun je duidelijk lezen, maar ik ben het beslist niet eens met zijn take op hoe een campaign en D&D in het algemeen zou moeten verlopen..

De nadruk ligt echt de hele tijd op actie & fun.. Natuurlijk wil iedereen fun, maar ik kreeg er op een gegeven moment een beetje jeuk van! In 1 paragraaf werd geloof ik wel 8 keer het woordje 'fun' gebruikt.. "get the players to the fun.. skip all the boring shit and get to the fun.. fun is good for you! Your players will only be interested in fun.."..blahblah..

Ze gaan hier zelfs zo ver in dat ze dus aanraden gewoon alle normale dingen in een campaign over te slaan en je alleen te focussen op grote encounters en avonturen.. Die reis door de onherbergzame woesternij? Die los je op met 10 dobbelsteenworpen en we stoppen alleen voor een interessant gevecht.. Niemand hoeft met die twee stadswachters te praten, sla ze over! Niemand wil weten hoe zwaar zijn gear is! Laat encumbrance zitten! In een stad vooral niet te lang ouwehoeren maar de groep DOOR, DOOR, DOOR naar de dungeon (& de FUN)!

Goed, ik snap de gedachte erachter maar ik vind aandacht voor dit soort details juist altijd wel leuk..

Wat me ook heel erg ergerde was dat het hele systeem erop gericht is dat je 10 encounters per level up meemaakt! Het hele xp systeem is zo ontwikkeld dat je op elk willekeurig level, of je nu level 1 bent of 27, dus 10 keer hoeft te knokken om het volgende level te halen.. maar niet alleen voor gevechten krijg je XP maar ook voor zogenaamde skill challenges en hindernissen enzo.. Nu beloon ik spelers sowieso wel voor dit soort zaken, maar dat doe ik vaak een beetje met de losse hand.. Niets staat me in de weg om dit alsnog te doen, maar de standaard regels hier vond ik allesbehalve relaxt..

Daarnaast vind ik dat levellen aan het begin van een campaign makkelijker zou moeten gaan dan later.. 10 gevechten per sessie is dan een beetje een rare richtlijn.. Wij hebben campaigns gehad die jaren duurden en met dit systeem zou je binnen anderhalf jaar op level 30 zitten, voorspelt de DMG..

Zo wordt er ook aangeraden om de loot en de treasure die spelers vinden altijd af te stemmen op de spelers in de groep.. "Vraag ze zelf verlanglijstjes te maken met de magic weapons die ze willen (die ze zelf uit mogen zoeken uit de magic item list die nu niet meer in de DMG staat maar in het PHB) en gebruik die voor je treasures", aldus 4th DMG.. Dus geen irrelevante wapens of items meer, maar catalogue ordered & tailored to the players needs.. Wat een bullshit!

Goed, mijn enthousiasme over PHB is er niet minder van geworden.. maar de DMG zie ik mezelf niet heel snel gaan gebruiken.. Wellicht ben ik wel gewoon te eigenwijs en te oud geworden na jaren zelf mijn eigen weg gezocht te hebben.. :D
v1nce

Bericht door v1nce »

Hmmmmmmm! Interresant.

Ik ben het helemaal eens en geheel oneens met die schrijver wat de 'Fun' betreft... Als je dat woord vervangt met 'Flow' dan ben ik het met hem eens. Maar flow kan ook plaats vinden als je een 45 min. lang gesprek hebt met een NPC waarin iedereen in de groep geinterreseerd is, heeft wel wat met axie te maken maar nauwelijks met matten. Ik ben het met schrijver eens dat er altijd wat moet gebeuren/iets te beleven voor PCs maar dat kan heel veel vormen aan nemen!

Level 30 in 1.5 jaar? Jammer. zelfs al speel je elke week 5 uur en is er nooit iemand ziek of op vakantie. Plus wat is de lol eraan? Na level 15 ben je toch een soort demigoden, lijkt me dodelijk saai.

Tailor made magic items? Nee. Misschien een per PC als ze bereid zijn om een lange queeste uit te spelen en een goede reden hebben om item te willen.
Laatst gewijzigd door v1nce op maandag 19 april 2010, 2:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Helemaal met je genoemde punten eens, V1nce..

Flow is uiteraard belangrijk, maar de DMG maakt toekomstige DM's weing creatief door hen vooral duidelijk te maken dat fun louter voorkomt uit knokken.. Onderhandelen met een stadswachter doe je volgens Wyatt ook niet meer door RP, maar gewoon door bepaalde skillchallenges: gooi x checks en zorg dat je y succes (en maximaal z failures) hebt.. Bunch of crap!
Plaats reactie