Minos - 25 maart 2008

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Minos - 25 maart 2008

Bericht door Vincere »

Gisteren is er een proefpotje Minos gespeeld. Ondanks de korte termijn wisten we toch drie spelers te krijgen: Thekkur, Vincere, en Danilo die we van scouting kennen. Onder een rondje pizza werden de regels doorgenomen en rond 19.00 begonnen we.

Minos (http://www.boardgamegeek.com/boardgame/751) speelt zich af rond de Middellandse Zee. Er zijn maximaal vier volkeren (rood, geel, groen en paars) die vanuit het midden van de zee starten en dan nederzettingen moeten stichten. Langs de kusten liggen nl. zogenaamde nederzettingsplaatsen. Als je hier met een schip de haven binnenvaart biedt je dat de mogelijkheid een nederzetting te stichten. Aan het begin van de beurt rol je met zes dobbelstenen. Er zijn zes opties te rollen:
- weegschaal (krijg inkomsten in de vorm van talenten, een koperen staaf van 29 kg)
- meeuw (5 bewegingsstappen voor je vloot/soldaten)
- pijl (1 gratis soldijring, en de mogelijkheid tot 5 extra ringen te kopen à 10 talenten; hierover later meer)
- gebouw (geeft 1 gebouwpunt, waarmee je iets kan bouwen in je nederzetting)
- joker (kan elk van de vier bovenstaande opties zijn)
- ster (geeft +1 op de anderen)
Vanuit deze zes worpen kan je verschillende combinaties maken. Twee weegschalen en een ster geeft je 2 + 1 = 3x je welvaartsniveau aan inkomsten. Een joker en een ster zou je dan weer zes bewegingspunten geven, indien je de joker als meeuw telt (5 + 1 = 6). Het is dus zaak om aan het begin van je beurt al bepaald te hebben wat je wilt doen in de beurt. Je mag de dobbelstenen ook twee keer overgooien (of een deel van de stenen).

Als je dan eenmaal in een haven ligt, kan je dus een nederzetting stichten. Daar kunnen maximaal vier gebouwen in, te kiezen uit:
- haven (blauw, 1 welvaartspunt)
- woonwijk (wit, 1 welvaartspunt)
- handelsgebouw (bruin, 2 welvaartspunten)
- stadsmuur (beige, verdubbelt de welvaart in de stad)
De gebouwen nemen wel in prijs toe. Het eerste gebouw is 1 bouwpunt (dobbelsteen) en 5 talenten, het derde gebouw kost al weer 3 bouwpunten en 18 talenten. Als er vier gebouwen in een nederzetting staan, is het een stad. Hiervan moet er één een stadsmuur zijn, verder kan er vrij gecombineerd worden. Als je echter twee havens hebt, kan je schepen bouwen in die stad (voor vijf talenten), en met twee woonwijken train je soldaten voor vijf talenten. Vaak zie je dus dedicated cities ontstaan. Als alle nederzettingsplaatsen bezet zijn, en er zijn twee steden ontstaan (van vier gebouwen) is het spel afgelopen. De winnaar is de speler met het hoogste welvaartsniveau.

Ondertussen kan er ook gevochten worden. Dit gebeurt ook met de speciale dobbelstenen. Een pijl is drie punten, de joker twee en de ster één. Meeuw en gebouw zijn nul punten waard, de weegschaal ook. Een pijl, ster en joker is samen tien punten waard. Voor een soldijring mag je (een deel van) de dobbelstenen overnieuw gooien - de weegschalen echter niet. In het begin van het spel is de waarde van de soldijringen nog wel eens onderschat! Als de aanvaller klaar is met rollen (zijn eigen keuze) geeft hij zijn aanvalsworp door aan de verdediger, die hier dan gelijk of hoger voor moet rollen.

Wij hebben ongeveer 3.5u gespeeld en zijn toen gestopt. Danilo toog richting Adriatische Zee, Thekkur pakte Italië en Frankrijk en Vincere ging richting het oosten, waar hij Griekenland en de Zwarte Zee innam. Voordat Vincere met zijn vloot de gehele oostkant wist af te sluiten, wisten er echter nog een schip van Danilo en Thekkur doorheen te glippen, waarbij Thekkur twee nederzettingen stichtte in Zuid-Turkije. Dit werd uiteindelijk het voornaamste strijdtoneel - aan de westkant gebeurde relatief weinig. Vincere had namelijk op korte afstand van Thekkur z'n nederzettingen al twee havens liggen (twee keer een blauw gebouw) en wist dus met grote regelmaat schepen eruit te pompen. Hierbij dient te worden opgemerkt dat, behalve de inkomstenfase, de rest van de beurt in willekeurige volgorde gespeeld mag worden. Een vaak geziene manoeuvre was dan ook om voldoende meeuwen te rollen (10 of 15), een schip op de vijand af te sturen om zich dood te vechten, een nieuw schip te kopen en dat vervolgens ook weer op de vijand af te sturen. De soldijringen kwamen hierbij goed van pas, al moest er wel in het achterhoofd gehouden worden dat daarna nog twee rondes verdedigd moest worden, waarbij mogelijk ook soldijringen nodig waren.

Uiteindelijk zijn we er om half elf mee gestopt, waarbij Vincere 18 welvaart had, Danilo 16 en Thekkur 14 (als ik het me goed herinner). De algemene mening was zeer positief. Simpeler en sneller dan Civilization, maar zeker leuk om te doen. Wel liever met vier spelers denk ik zelf, zodat er wat meer gebeurt. Ik had nu al te snel een te groot deel van de kust in handen, en als ik meer geluk had gehad in mijn aanvallen (of meer soldijringen!) had ik al in de tweede of derde ronde het enige schip van Danilo gekelderd, wat hem zeker gehinderd zou hebben in de komende rondes. Binnenkort dus nog maar eens?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Klinkt goed - ik kon helaas niet, maar wil het volgende keer graag proberen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Een uitstekende samenvatting! Het spel duurde vooral retalief lang doordat het nieuw was. met wat meer kennis van tactieken, en vooruit denken kan het spel nog wat vlottere progressie maken. Ook had ik het idee dat naarmate het spel verder vordert de verschillen opeens heel erg groot kunnen gaan worden en het snel bekeken kan zijn. Met een ronde of 3/4 extra zou er een goede winnaar naar voren zijn gekomen.
Wat mij ook opviel was dat een goede lange-termijn strategie erg belangrijk is. Ga je juist voor het bouwen van weinig steden die dicht bij elkaar liggen en dus relatief makkelijk te verdedigen (maar tegelijk kwetsbaar doordat als er eentje wordt ingepikt je de sigaar bent) of verspreid je je imperium meer. Kies je voor meer land-units, of juist meer zee-units. Bouw je eerst rustig op, of ga je voor agressie.
Een veelzijdig spel, waarmee we wat mij betreft nog niet zijn uitgespeeld. :D
Zaterdagavond iemand iets te doen? Misschien een potje op het clubhuis?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Plaats reactie