Spel der Tronen en Axis and Allies, 21 juni 2009

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Spel der Tronen en Axis and Allies, 21 juni 2009

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Gisteren hebben we weer een goede bordspeldag gehouden. We waren er eerst niet helemaal zeker van wat we zouden spelen, maar vonden uiteindelijk de tijd om Spel der Tronen helemaal af te maken en ook nog een paar ronden Axis and Allies te doen.

Nadat SdT was uitgelegd door Vincere (Eduard kende het spel niet, en de anderen hadden het ook maar één keer gespeeld) begonnen we het spel met Lairnaedon (wit), Arumin (geel), Fandath (rood), Eduard (groen) en Vincere (zwart). In het begin leek Lairnaedon (in het noorden) er op het land het beste voor te staan, maar Vincere wist veel zeegebieden in handen te krijgen, wat logistiek erg handig is. Eduard had eerst wat moeilijkheden, maar herstelde zich goed. Later in het spel kwam Fandath in grote moeilijkheden - het bleek toch wel een nadeel om in het midden te zitten. Arumin stond er het hele spel lang redelijk voor, hoewel hij tegen het einde wat werd teruggedrongen door Eduard.
Vincere wist zijn gebied uiteindelijk zover uit te breiden dat hij in de 9e ronde (het spel duurt officieel 10 ronden) de benodigde 7 steden en burchten in handen had:
Afbeelding
Hoeveel punten de rest had heb ik helaas niet opgeschreven - ik had er in ieder geval maar één!
Het is al met al een aardig spel, maar de invloed van de kaartjes is wel erg groot. In het bijzonder de rekrutering (en misschien ook de bevoorrading) zou ik liever op een wat meer controleerbare/regelmatige wijze geregeld zien.

Axis and Allies hebben we niet helemaal af gemaakt. Met Fandath (USSR), Eduard (Duitsland), Arumin (UK), Lairnaedon (Japan) en Vincere (USA) speelden we uiteindelijk drie ronden.
Toen we er mee ophielden was Duitsland in grote moeilijkheden (de foto is genomen na de laatste Russische beurt):
Afbeelding
Duitsland wist nog wel de Britten uit West-Europa te krijgen, maar die vielen daarna weer in Oost-Europa binnen. De Russen waren in het westen vrij sterk geworden, en de Amerikanen begonnen juist te arriveren. Japan stond er wel goed voor en had ook wel goed gespeeld, maar dat helpt in zulke situaties meestal niet meer.

PS Qua regels hebben we nog een foutje gemaakt: de lading van een transportschip moet helemaal in hetzelfde gebied uitgeladen worden, dus je mag die niet splitsen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Bedankt voor de reportage, het was weer gezellig. Hopelijk kunnen we in september weer eens een pot spelen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Toevallig tegengekomen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_Th ... TV_series)

Als de serie gemaakt gaat worden, is het misschien leuk om in de gaten te houden als achtergrondinformatie voor als we het nog eens spelen. Ik ben van plan om de boeken eens te lezen, maar ben er nog niet aan toegekomen.

Overigens zal ik voor de volgende keer dat we SdT spelen eens wat tijd besteden aan het zoeken naar alternatieve regels voor de voornaamste knelpunten: het gebruik van schepen, en de wisselvalligheid van de rekrutering en bevoorradingskaarten. Ik vermoed dat er op BoardGameGeek nog wel wat te vinden is, maar heb daar helaas geen toegang toe vanuit Ghana. Wat betreft de Westeroskaarten zouden we kunnen overwegen om een paar 'nutteloze' kaarten ("De zomer komt") er tussenuit te halen. Aan de andere kant hebben we misschien gewoon pech gehad, en krijgen we de volgende keer alleen maar Bevoorrading en Rekrutering - eens kijken hoe andere spelgroepen dit ervaren. Wat betreft de zwakkere/moeilijkere positie van rood staat er geloof ik wel iets in de spelregels dat we zouden kunnen proberen - uit mijn hoofd betreft het dan een wijziging van posities op een van de invloedssporen.

Ik had trouwens wel het idee dat het leuker en beter speelbaar was met vijf spelers dan met vier, omdat vooral wit (in het noorden), maar ook groen (in het zuiden) nu wat meer tegenwicht kregen. Of het voor rood beter uitpakt is twijfelachtig. Zwart speelt, zeker in de eerste ronden, voornamelijk tegen rood, en mijn ervaring met de zwarte huiskaarten is dat ze best goed zijn, en een aantal hebben speciale eigenschappen die de sterke punten van het zwarte huis benutten. Een goed voorbeeld was een kaart die de aanvalskracht van je vloot verdubbelde, wat gezien de sterkere beginvloot van zwart en het nut van vloten als logistiek hulpmiddel erg handig is. Vonden jullie (Fandath, Arumin) het beter met vier of met vijf spelers?


In september maar weer eens een bordspel doen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik vond het met vier eigenlijk op zich speelbaar, maar dan zou zwart moeten spelen in plaats van rood.

Alternatieve regels heb ik niet kunnen vinden - op Boardgamegeek wordt wel wat gediscussieerd, maar een concreet voorstel zie ik niet. Er wordt wel een idee geopperd om rood wat sterker te maken door als huisregel zijn kaarten wat op te waarderen.

Op een forum elders vond ik nog wel de suggestie:
"We also found that showing the Westeros cards a turn ahead helped focus the game and kept it from being quite so random."
Misschien is dat een idee - het is in ieder geval een simpele maatregel.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het probleem is dan wel dat niet zwart maar rood het neutrale leger wordt. De rode vloot schermt zwart dan af van groen, waardoor zwart zonder gevaar naar het noorden kan varen en de witte westkust kan bezetten. Misschien zouden we wit een extra schip kunnen geven aan de westkust? Het idee om de Westeroskaarten vantevoren te draaien staat me ook wel aan, dat moeten we de volgende keer maar playtesten.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Is ook wel zo - dat neutrale leger was ik al weer vergeten. Is dat eigenlijk nodig bij vier spelers? Als zwart speelt en samen met groen ongestoord de "rode" gebieden kan innemen, is er ook weer meer ruimte voor (met name) geel, dus misschien is dat een optie. Zou wel even op het bord bekeken moeten worden.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Het zou natuurlijk kunnen dat we te conservatief spelen, teveel de bruggenhoofden verdedigen en daardoor weinig verder gaan. Vooral rood heeft veel van deze plekken (bruggen bij zwart en geel, slechts een vakje tussen de rode en groene stad) en daardoor een weinig bewegend front. Als we wat meer heen en weer rommelen of agressiever spelen helpt het misschien.

Volgende keer wil ik best rood spelen, kijken waar de problemen liggen.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

We zouden kunnen playtesten met eerder omdraaien van de Westeroskaarten plus een compensatie voor rood. Ik weet niet per se of er voor rood één concreet probleem bestaat, het is meer zo dat je in het midden zit en daardoor meteen vier tegenstanders hebt.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Arumin
Koning
Berichten: 478
Lid geworden op: vrijdag 19 september 2008, 9:31

Bericht door Arumin »

Ik denk dat het grote probleem al door vincent werd aangegeven, wij spelen te conservatief, meestal laten we de speler die helemaal aan de buitenkant van het bord (groen/wit) grotendeels met rust en foicussen we ons alleen maar op 1 landje pikken, meer mannetjes plaatsen en dan pas weer 1 landje inpikken. Misschien kan iets aggresiever spelen wel helpen.

Ik wil het best een keer proberen met wat andere regels (kaarten draaien en misschien enkele kaarten eruit halen kan helpen) Maar ik wil toch eerst weer een ander spel gaan doen voor ik weer spel der tronen ga doen. Civ wil ik nog steeds eens goed doornemen en er een lange tijd voor uit trekken voor een goede pot. misschien een keer een zaterdag voor plannen?
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Civ lijkt me een prima idee, ik heb best wel zin om dat te doen. Plaats tegen het einde van de maand maar een bericht bij Spelers gezocht met mogelijke data.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie