Civilization-dag, 29 november

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Civilization-dag, 29 november

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Een lekker lang spel (Advanced) Civilization deze keer, we hebben het bijna uitgespeeld. Zo waren we de hele dag bezig, maar dat was eigenlijk best te doen, want het is een vrij relaxed spel. Iedereen was dan ook heel beschaafd:

Afbeelding

Met vijf volkeren (Afrika, Illyrië, Kreta, Egypte, Babylonië) gebruikten we het hele bord, wat nogal veel ruimte geeft. Vooral Babylonië (Fandath) wist zich die toe te eigenen, en kon mede daardoor gedurende bijna het hele spel acht of negen steden handhaven. De anderen werden, met name in de beginfase, ook net wat vaker getroffen door rampen en wisten de achterstand niet meer in te halen. Ook denk ik dat met name Egypte (Arumin) sneller naar het oosten had moet komen bij een dergelijke verdeling van het spelbord, en Afrika (Lairnaedon) wat meer plaats in het westen had kunnen geven. Nu had ik het wel erg makkelijk en ondervond alleen nog wat tegenwerking van Kreta (Vincere). Illyrië (Thekkur) had het door diverse rampen (met name een Civil War waar juist buurman Kreta van profiteerde) en minder goed bevolkingsmanagement intussen niet makkelijk, hoewel hij in de slotfase nog goed terugkwam. Toen we er na de voorlaatste ronde mee ophielden had Babylonië 3794 punten, Kreta 2851, Egypte 1864, Afrika 1717 en Illyrië 1665.

Wel, ik heb me in ieder geval gerevancheerd voor de smadelijke nederlaag bij Puerto Rico een paar weken geleden!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Maar Puerto Rico ligt dan ook in de Nieuwe Wereld, waar beduidend andere regels gelden!

Wederom een leuke spelmiddag, waar ik tevreden ben met mijn tweede plek. Met een kleinere kaart (of een nadeligere positie voor Babylonië) had er echter meer ingezeten. Helaas was de achterstand te snel te groot, ook wegens enkele vroege rampen voor Kreta, en kon die niet meer achterhaald worden. Erg leuk weer, maar volgende keer een extra speler of een kleiner bord! Bedankt aan de medespelers.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Een goede samenvatting! De foto illustreerd ook goed hoe verhit en intens het spel verliep... ;)

Het nadeel van civ spelen is dat we het zo weinig spelen dat de volgende keer (volgend jaar?) zo ver weg is dat ik in elk geval alle tactieken weer ben vergeten!

Wat betreft die smadelijke nederlaag... dat moet nog beslecht worden met een potje puerto rico, waar we niet meer aan toe kwamen! Wellicht binnenkort eens? Of anders Minos, wat toch ook een leuk alternatief is voor civalization voor een doordeweekse avond!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Wat mij betreft plannen we nog iets in de Kerstvakantie.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie