Lost Cities en Dominion, 8 november 2013

The name says it all!

Moderator: Vincere

Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Lost Cities en Dominion, 8 november 2013

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Na een lange en tamelijk barre treinreis op wat normaal een heel voorspelbaar traject is, had Fandath afgelopen vrijdag dan toch het huis van Stuiter weten te bereiken, om daar een flinke spellencollectie te mogen aanschouwen (zie hier). Het was een mooie kans om een paar spellen te leren kennen, en zo kwamen Lost Cities en Dominion op tafel, allebei vlot te spelen en allebei eerder kaart- dan bordspellen.
Lost Cities is een kort durend spel voor twee personen waarbij je met behulp van kaarten met waarden van 2 tot 10 expedities samenstelt naar vijf ‘verloren’ gebieden. De expedities kosten in eerste instantie punten, maar leveren bij succes juist veel op. Als je optimistisch bent en geluk hebt, kan daar door weddenschappen nog meer bij komen. Een kaart die niet goed voor een expeditie gebruikt kan worden, kan open in het midden van het bord worden neergelegd, maar dan kan de ander die juist pakken in plaats van een kaart van de blinde stapel.
We speelden drie potjes, die door Stuiter gewonnen werden. Opvallend waren de enorm uiteenopende scores tussen de verschillende spellen: in de eerste twee scoorden beiden enkele tientallen punten, in het laatste honderden. Het maakt veel uit of je in elkaars vaarwater zit met de expedities, of je juist specialiseert op een of twee gebieden.
Dominion is een kaartspel waarbij je per ronde door het uitspelen van geld- en actiekaarten je bezit tracht te vergroten. Uiteindelijk draait het om gebieden (landgoed, baronie, provincie) die voor geld te koop zijn, want daarvoor worden aan het einde punten gehaald. Tijdens het spel is het mogelijk om bijzondere gebouwen/vaardigheden te verkrijgen, zoals “het dorp”, “de smidse”, “de markt”, “de mijn”, “de kelder”, enz. Die bieden weer extra mogelijkheden, en de kunst is uiteraard om die zo goed mogelijk te benutten. Uiteraard nodigt zoiets uit tot het bedenken van meer gebouwen/vaardigheden, en er zijn dan ook veel uitbreidingen.
Wat nogal wennen is, is dat je geld hier niet echt uitgeeft, maar in bezit houdt als je er iets voor gekocht hebt. Dat zou in het echte leven ook wel makkelijk zijn – maar dat het ook nadelen heeft wordt snel duidelijk, want net als in werkelijkheid kom je ook bij Dominion met steeds meer onbruikbare zooi te zitten. En per ronde trek je maar vijf kaarten van een snel groeiende stapel, dus wat in het begin goed spul lijkt, verkeert al snel in het tegendeel. Dominion duurt wel wat langer dan Lost Cities, maar de individuele ronden gaan heel snel. Stuiter won ook dit spel.
Al met al ondanks het chaotische begin een gezellige avond, met dank voor de gastvrijheid.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie