War of the Ring, 5 januari 2014
Geplaatst: dinsdag 7 januari 2014, 1:29
Omdat Thekkur wel erg ver in het noorden van Rotterdam is gaan wonen, ondernamen Michiel en Fandath een treinreis om samen met de gastheer en DrCaligari, die heel dapper was gaan fietsen, het fraai uitgevoerde spel War of the Rings te proberen.
De Krachten van het Duister (Thekkur als Sauron en DrCaligari als Saruman en de Zuiderlingen/Oosterlingen) probeerden de vreedzame volkeren van het Westen en Noorden (Michiel met Gondor en de Elfen, Fandath met Rohan, de Noorderlingen en de Dwergen) op wrede wijze onder de voet te lopen. De Vrije Wereld vestigde alle hoop op het Reisgezelschap dat de Ring zou moeten vernietigen in Mordor.
De Heersers van de Duisternis broeden hun plannen uit
Het viel niet mee.... we kenden het spel niet, en er zijn heel wat regels. Hoezo, 120 minuten?! We zijn de hele dag bezig geweest, en ik geloof dat het DrCaligari was die opmerkte dat we in die tijd alle Lord of the Ring-films hadden kunnen bekijken. Zeer globaal spelen er twee zaken: enerzijds kunnen de partijen oorlog voeren en gebieden veroveren en anderzijds kan de 'Lichte' speler proberen het Reisgezelschap richting Mordor te verplaatsen terwijl de 'Duistere' speler probeert om dat gezelschap onder de macht van de Ring te brengen ("corruptie").
Alle volkeren beschikken over soldaten en elite-eenheden, en daarnaast over leiders (vrij) of Nazgul (duister). Aan de vrije kant staan ook nog de bekende helden uit de boeken: Frodo en Sam (letterlijk onafscheidelijk), Merijn en Pepijn, Gandalf, Stapper/Aragorn, Boromir, Gimli en Legolas. De duistere kant beschikt over Saruman, de Heksenkoning en de 'Mond van Sauron'. Er zijn kaarten met allerlei gebeurtenissen en dobbelstenen om acties uit te voeren.
Waarschijnlijk hebben we wel het een en ander verkeerd gedaan, ondanks het vele opzoekwerk. Ook onze strategie was vermoedelijk bar en boos, want als ik de berichten op Boardgamegeek lees, moeten de vrije speler het toch echt van het Reisgezelschap hebben en de duistere van veroveringen. Bij ons liep het wat anders.
We volgden eerst netjes het boek: het Reisgezelschap ging op pad vanuit Rivendell, Sauron begon zijn troepen te verzamelen, en de volkeren van het Westen hadden nog niets in de gaten (want je moet ook nog in oorlog zijn om een beetje mee te doen). En als eerste stelde Saruman zijn troepen op voor een aanval op Rohan, dat zich keurig terugtrok in Helms' Deep.
Maar plotseling verschenen Gandalf, Legolas, Boromir en Gimli in Helms' Deep, en toen stond er teveel om nog een aanval op te wagen. En het Duister kreeg een nieuwe tegenslag te verwerken doordat de Enten (niet echt volgens het boek) Saruman een kopje kleiner maakten.
Op andere fronten ging het beter met het Duister: de Elfen probeerden Dol Guldur in te nemen, maar dat lukte niet, en een sterke macht van Oosterlingen en Sauron-orks rukte op naar Lorien, dat niet te houden bleek. Ook Gondor zag grote legers op zich af komen.
En intussen vorderden de Ringdragers wel, maar ze kwamen ook steeds meer in de Ban van de Ring (de corruptiescore steeg).
Na de dood van Saruman nam Rohan het initiatief over en wist met hulp van enkele helden, Orthanc in te nemen. Dat was gevaarlijk voor de duistere partij, want daarmee waren meteen de helft van de punten voor een militaire overwinning voor de Lichte speler gescoord. Het Duister moet daarvoor veel meer innemen, vanwege de militaire overmacht.
We dachten het spel lang niet af te krijgen, maar op het laatst probeerde Gondor, flink versterk met leiders en helden, nog een uitval. En die slaagde: Minas Morgul viel, en de overwinning van het Licht was daar. Een onverwacht en ook ongebruikelijk einde - als het niet gebeurd was, had het Duister uiteindelijk wel gewonnen, want als ik op Boardgamegeek kijk, denk ik dat ons Reisgezelschap te zwak geworden was voor een succesvolle tocht door Mordor.
Al met al een aardig spel met veel sfeervolle elementen, maar al die regels....
En het was natuurlijk een geslaagde en gezellige dag, dat zeker!
De Krachten van het Duister (Thekkur als Sauron en DrCaligari als Saruman en de Zuiderlingen/Oosterlingen) probeerden de vreedzame volkeren van het Westen en Noorden (Michiel met Gondor en de Elfen, Fandath met Rohan, de Noorderlingen en de Dwergen) op wrede wijze onder de voet te lopen. De Vrije Wereld vestigde alle hoop op het Reisgezelschap dat de Ring zou moeten vernietigen in Mordor.
De Heersers van de Duisternis broeden hun plannen uit
Het viel niet mee.... we kenden het spel niet, en er zijn heel wat regels. Hoezo, 120 minuten?! We zijn de hele dag bezig geweest, en ik geloof dat het DrCaligari was die opmerkte dat we in die tijd alle Lord of the Ring-films hadden kunnen bekijken. Zeer globaal spelen er twee zaken: enerzijds kunnen de partijen oorlog voeren en gebieden veroveren en anderzijds kan de 'Lichte' speler proberen het Reisgezelschap richting Mordor te verplaatsen terwijl de 'Duistere' speler probeert om dat gezelschap onder de macht van de Ring te brengen ("corruptie").
Alle volkeren beschikken over soldaten en elite-eenheden, en daarnaast over leiders (vrij) of Nazgul (duister). Aan de vrije kant staan ook nog de bekende helden uit de boeken: Frodo en Sam (letterlijk onafscheidelijk), Merijn en Pepijn, Gandalf, Stapper/Aragorn, Boromir, Gimli en Legolas. De duistere kant beschikt over Saruman, de Heksenkoning en de 'Mond van Sauron'. Er zijn kaarten met allerlei gebeurtenissen en dobbelstenen om acties uit te voeren.
Waarschijnlijk hebben we wel het een en ander verkeerd gedaan, ondanks het vele opzoekwerk. Ook onze strategie was vermoedelijk bar en boos, want als ik de berichten op Boardgamegeek lees, moeten de vrije speler het toch echt van het Reisgezelschap hebben en de duistere van veroveringen. Bij ons liep het wat anders.
We volgden eerst netjes het boek: het Reisgezelschap ging op pad vanuit Rivendell, Sauron begon zijn troepen te verzamelen, en de volkeren van het Westen hadden nog niets in de gaten (want je moet ook nog in oorlog zijn om een beetje mee te doen). En als eerste stelde Saruman zijn troepen op voor een aanval op Rohan, dat zich keurig terugtrok in Helms' Deep.
Maar plotseling verschenen Gandalf, Legolas, Boromir en Gimli in Helms' Deep, en toen stond er teveel om nog een aanval op te wagen. En het Duister kreeg een nieuwe tegenslag te verwerken doordat de Enten (niet echt volgens het boek) Saruman een kopje kleiner maakten.
Op andere fronten ging het beter met het Duister: de Elfen probeerden Dol Guldur in te nemen, maar dat lukte niet, en een sterke macht van Oosterlingen en Sauron-orks rukte op naar Lorien, dat niet te houden bleek. Ook Gondor zag grote legers op zich af komen.
En intussen vorderden de Ringdragers wel, maar ze kwamen ook steeds meer in de Ban van de Ring (de corruptiescore steeg).
Na de dood van Saruman nam Rohan het initiatief over en wist met hulp van enkele helden, Orthanc in te nemen. Dat was gevaarlijk voor de duistere partij, want daarmee waren meteen de helft van de punten voor een militaire overwinning voor de Lichte speler gescoord. Het Duister moet daarvoor veel meer innemen, vanwege de militaire overmacht.
We dachten het spel lang niet af te krijgen, maar op het laatst probeerde Gondor, flink versterk met leiders en helden, nog een uitval. En die slaagde: Minas Morgul viel, en de overwinning van het Licht was daar. Een onverwacht en ook ongebruikelijk einde - als het niet gebeurd was, had het Duister uiteindelijk wel gewonnen, want als ik op Boardgamegeek kijk, denk ik dat ons Reisgezelschap te zwak geworden was voor een succesvolle tocht door Mordor.
Al met al een aardig spel met veel sfeervolle elementen, maar al die regels....
En het was natuurlijk een geslaagde en gezellige dag, dat zeker!