Agricola (Farmers of the Moor) en Lost Cities, 11 maart 2014
Geplaatst: donderdag 13 maart 2014, 15:25
Omdat er zoveel nieuwe spellen waren om uit te proberen, besloten Michiel en ik om 's avonds eens met z'n tweeën een gat in de stapel te slaan. Uiteindelijk is het daar helemaal niet van gekomen, omdat we geen zin hadden om allerlei regels uit te moeten zoeken. We hebben ons uiteindelijk vermaakt met een potje Agricola incl. uitbreiding Farmers of the Moor (ca. 2.5u) en een potje Lost Cities (ca. 1u).
Ik kende alleen de basisvariant van Agricola, terwijl Michiel voornamelijk de uitbreiding solo had gespeeld. Voor beide spelers was het dus aftasten hoe het spel zou verlopen, en welke subtiliteiten eraan te pas moesten komen. Farmers of the Moor breidt het spel uit op verschillende manieren. Ten eerste is het erf deels bezet door bos en veen, wat je moet (mag) opruimen om plaats te maken voor je huis, akkers en weiden. Ten tweede moet je, naast voedsel, elke fase je familie van brandstof voorzien om te voorkomen dat ze ziek worden. Ten derde zijn er twee gratis actiekaarten om te kiezen, waarvoor je geen familielid hoeft in te zetten. Tenslotte zijn er een aantal nieuwe grote investeringen, en kun je ook paarden verzamelen voor punten. Omdat ik meer bekend was met het basisspel, was mijn strategie vooral gericht op het vrijmaken van zijn bord van veen en bos, waarna ik dieren verzamelde en met enige regelmaat een schaap of varken kookte. Met een handige ambachtsman (de timmerman) wist ik snel mijn woning uit te breiden en vijf familieleden te pakken. Michiel besloot graan te verbouwen en werd daarbij geholpen door een aantal investeringen en beroepen die daar goed mee samenvielen. Ook verzamelde hij veel paarden, wat ik achterwege liet omdat ik ze niet goed op waarde kon schatten. Ik dacht Michiel een hak te zetten door hem geen brood te kunnen laten bakken (voedseltekort), maar door een onvoorzien gebruik van een van zijn ambachtslieden wist hij voldoende grondstoffen te pakken om een nieuwe oven te bouwen. Een spannend moment, dat goed de interactie in een twee speler spel weergaf.
Uiteindelijk won Michiel met 55 tegen 49, waarbij waarschijnlijk zijn paarden de doorslag gaven. Het is wel moeilijk dit precies te beoordelen, omdat het ook afhangt van welke beroepen en investeringen je toebedeelt krijgt.
Als afsluiter wilde we nog een potje Lost Cities doen, want dat leek ons snel en simpel. Uiteindelijk duurde het bijna een uur omdat we moesten voorkomen dat Rembrandt op de tafel klom of er met een iPad aan de haal ging. Ik won uiteindelijk met zo'n zestig punten verschil. Foto's van de gezellige avond staan hier online.
Ik kende alleen de basisvariant van Agricola, terwijl Michiel voornamelijk de uitbreiding solo had gespeeld. Voor beide spelers was het dus aftasten hoe het spel zou verlopen, en welke subtiliteiten eraan te pas moesten komen. Farmers of the Moor breidt het spel uit op verschillende manieren. Ten eerste is het erf deels bezet door bos en veen, wat je moet (mag) opruimen om plaats te maken voor je huis, akkers en weiden. Ten tweede moet je, naast voedsel, elke fase je familie van brandstof voorzien om te voorkomen dat ze ziek worden. Ten derde zijn er twee gratis actiekaarten om te kiezen, waarvoor je geen familielid hoeft in te zetten. Tenslotte zijn er een aantal nieuwe grote investeringen, en kun je ook paarden verzamelen voor punten. Omdat ik meer bekend was met het basisspel, was mijn strategie vooral gericht op het vrijmaken van zijn bord van veen en bos, waarna ik dieren verzamelde en met enige regelmaat een schaap of varken kookte. Met een handige ambachtsman (de timmerman) wist ik snel mijn woning uit te breiden en vijf familieleden te pakken. Michiel besloot graan te verbouwen en werd daarbij geholpen door een aantal investeringen en beroepen die daar goed mee samenvielen. Ook verzamelde hij veel paarden, wat ik achterwege liet omdat ik ze niet goed op waarde kon schatten. Ik dacht Michiel een hak te zetten door hem geen brood te kunnen laten bakken (voedseltekort), maar door een onvoorzien gebruik van een van zijn ambachtslieden wist hij voldoende grondstoffen te pakken om een nieuwe oven te bouwen. Een spannend moment, dat goed de interactie in een twee speler spel weergaf.
Uiteindelijk won Michiel met 55 tegen 49, waarbij waarschijnlijk zijn paarden de doorslag gaven. Het is wel moeilijk dit precies te beoordelen, omdat het ook afhangt van welke beroepen en investeringen je toebedeelt krijgt.
Als afsluiter wilde we nog een potje Lost Cities doen, want dat leek ons snel en simpel. Uiteindelijk duurde het bijna een uur omdat we moesten voorkomen dat Rembrandt op de tafel klom of er met een iPad aan de haal ging. Ik won uiteindelijk met zo'n zestig punten verschil. Foto's van de gezellige avond staan hier online.