Overleven in het Stenen Tijdperk + Talisman

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Overleven in het Stenen Tijdperk + Talisman

Bericht door Lord Xcapobl »

De afgelopen keer op de RRPG Meeting heb ik het met dit spel erg naar mijn zin gehad. Ik vond het erg goed uitgedacht, en ook al kwam ik met de laagste score uit de strijd, ik had het toch wel een beetje door.

Kom ik dus koud een dag of twee geleden in een mij nog onbekende spellenwinkel (ik wist al wel dat die bestond, ik was er echter nog niet eerder geweest), en zie ik daar Overleven in het Stenen Tijdperk staan. Met ernaast OihST Talisman. Kennelijk een uitbreidingsdoos. Voor wie het nog niet kent, er wordt een handelspost toegevoegd, de jachtvelden leveren nu naar keus niet alleen voedsel op maar ook talismannen die bij de handel belangrijk worden, nieuwe hutten, nieuwe kaarten, meer goud, hout, leem en steen. En speelstukken voor een vijfde speler.

Ik heb de regels ervan nog niet toegepast (net vanavond een potje met mijn vriendin en haar vader gespeeld, diehet ook allebei een leuk spel vonden, voor herhaling vatbaar), maar ik ga die regels binnenkort zeker nog eens goed doornemen.

Anderen die dit ook al kenden?
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Zegt mij als bordspel noob uiteraard niks, maar klinkt zoals jij het omschrijft erg tof, gebalanceerd en sfeervol! :) Is dit overigens een NL spel of vertaling van een Engels spel? Wat is pakweg de speelduur?
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Het is uitgegeven door 999 Games, voornamelijk gemaakt door een Duitser, dus ik denk dat het ofwel Duits was en in het Nederlands vertaald werd, of dat het meteen in die twee talen is uitgegeven.
De doos geeft aan tussen de 60 en 90 minuten bezig te zijn, uitgaande van normaal verloop met twee tot en met vier spelers. Gisteren met zijn drieën was dat iets langer, door een ongeluk had een van de spelers tijdelijk maar één arm beschikbaar, en twee waren dit spel voor het eerst aan het spelen, dus het was voor hen nog wat uitzoeken hoe het allemaal werkte. Ik denk dat die schatting best redelijk uitkomt als je speelt met mensen die het een beetje door hebben. Verder is het simpel genoeg, om het al snel door te hebben. Iemand die het nog mar een keer eerder heeft gespeeld (ik) kon het twee mensen die het voor het eerst zagen (vriendin en haar pa) nog best vlot uitgelegd krijgen.

Tsja, over smaak valt niet te twisten zeggen ze, maar inderdaad. Ik vind het een dusdanig leuk spel (omdat er een beetje geluk bij komt kijken, maar je ook heel veel keuzes bewust maakt, het voordeel van het als eerste je stamleden uit mogen zenden om dingen te doen verschuift elke beurt, dus de beste opties komen toch ook voor jou wel een keer als eerste open, etc.), dat ik het maarmeteen heb gekocht toen ik het zag liggen. En zoals al eerder gezegd, gelijk met een uitbreidingsdoos. Die opent ook in elk geval de deur voor een vijfde speler. Dat naast de toegevoegde regels, grondstoffen, kaarten, hutten die jouw stam kan bouwen voor punten, etc.

Wat ik ook al op de RRPG Meeting zei, het is ook een van de weinige spellen waar al meteen is nagedacht over het feit dat je 2 popjes in moet zetten voor de bevolkingsaanwas (uitbreiding van je stam om meer per beurt te kunnen doen). Zo'n diepgang, en toch lekker vlot weg te spelen...

:wink:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Cool. Nou nog een keer spelen met de usual suspects and fotos van jullie plus hoe het spel er zelf uit ziet. :)
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

Hoe het spel eruit ziet, enhoe het verloop is, is ook hier te vinden.

http://www.999games.nl/spel/Stenen+Tijdperk

Rechts boveninis zelfs een filmpje te vinden waarin bijna elke spelregel uitgelegd wordt. Je kan van 999 Games vinden wat je wilt, maar die aandacht hebben ze ook zeker weer wel aan hun producten gegegevn.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Is die uitbreiding leuk? Ik had iets gelezen over dat je sieraden en amuletten kon maken en dat leek me een beetje gay...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Lord Xcapobl
Ridder
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 23 mei 2006, 22:49

Bericht door Lord Xcapobl »

...

Tijdens de jacht kun je beestentanden en "armbanden" vinden (waarschijnlijk uitgeholde wervelschijven van de laatste mammoeten of zo) in plaats van voedsel. En die gebruik je weer als ruilmiddel.

Klinkt het zo iets minder gay?

:wink:
Plaats reactie