Caverna, 1 juni 2015

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Caverna, 1 juni 2015

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het is altijd wat met onze bordspel-plannen: óf je krijgt geen groep bij elkaar, óf we zitten vol. Deze keer was het laatste het geval, maar Vincere's relatief nieuwe aanwinst, Caverna, was met zes spelers (Vincere, Thekkur, Michiel, Peter, Arumin, Fandath) toch goed te doen.

Het is een Agricola-achtig bordspel, maar in plaats van een boerengezin, heeft in dit spel iedereen een familie dwergen. Er zijn wat meer mogelijkheden: naast de traditionele landbouw en veeteelt, kunnen de dwergen ook een mijn uithakken (toch wel een terugkerend thema in Vincere's spellencollectie), en ze kunnen zelfs op avontuur. Dat laatste sprak Thekkur in het bijzonder aan, want Agricola vindt hij maar een weinig episch spel.

Afbeelding
Het speelbord in de beginopstelling

Per ronde voeren de beschikbare dwergen acties uit waar de speler z'n voordeel mee kan doen: bos ontginnen, mijnen bouwen, gebouwen neerzetten, zaaien en oogsten, hout hakken, klein dwergjes maken, en zo nog het een en ander. Voor de resultaten van dat alles krijg je punten.

Vincere had het spel een paar keer gespeeld; de rest kon bogen op Agricola-ervaring, en sommigen zelfs dat niet. Dus of we erg goed wisten wat we het beste konden doen, was maar de vraag.

Afbeelding
Thekkur, Michiel, Peter

Zelf was ik tijdens het spel niet erg tevreden over mijn vorderingen. Als enige slaagde ik er maar steeds niet in om een dwerg op avontuur te sturen: altijd was het erts net op of had ik iets te doen wat op dat moment belangrijker leek (erts heb je nodig om wapens te smeden, en zo'n stoere dwerg heeft die wel nodig). Terwijl zo'n expeditie-dwerg wel allerlei voordelen heeft: je kunt als beloning kleinere acties uitvoeren die de investering best de moeite waard maken.
Maar achteraf viel het reuze mee, want ondanks weinig mijnbouw, was ik als veeboer heel succesvol. Steeds meer beesten en even zovele overwinningspunten kwamen er bij.

Afbeelding
Arumin, Vincere, Thekkur

We hebben het niet afgekregen, en met nog drie ronden te gaan de eindstand opgemaakt. Alleen heb ik die niet meer bij de hand..... Vincere hopelijk wel. In ieder geval won Vincere met 44 punten, gevolgd door Fandath met 38, en de rest vrij ruim daar achter, maar wie precies in welke volgorde?
Bij gebrek aan ervaring met dit spel durf ik ook niet echt te voorspellen hoe het afgelopen zou zijn als we de laatste drie ronden nog wel gespeeld zouden hebben.

Is Caverna leuker dan Agricola? De meerderheid vond van wel, vanwege de extra mogelijkheden en de wat gemakkelijker oplossingen voor de voedselvoorziening. Maar ik weet het niet: Agricola is misschien gewoon moeilijker, maar dat is natuurlijk ook een uitdaging.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ziet er leuk uit. :)

Ik sta ook versteld van die mooie collectie aan Lundia/Ikea kasten en al die boeken! Is dit bij Fandath of Vincere thuis? Wat is die collecte aan kleurige boeken achter Thekkur's hoofd?
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lundia! Nooit Ikea. Vreselijke winkel.

Het is bij mij. Die boeken, dat is een serie waar ik ooit op geabonneerd was.... had ik beter niet kunnen doen, ik heb er maar weinig van gelezen. Maar inderdaad, de kleurtjes staan aardig.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Nou v1nce, je geheugen laat je in de steek, want je vroeg er 6.5 jaar geleden ook al naar. ;)

Ik ben blij dat ik Caverna nu met meer dan twee spelers heb kunnen proberen. Ik heb het twee keer met twee spelers gespeeld, maar nog niet met meer. Ik twijfelde vooraf dus wel of we het zouden halen, met opzetten en uitleg erbij, en dat is helaas niet gelukt. Gelukkig hebben we wel aardig wat rondes kunnen spelen en zodanig een goede impressie van het spel gekregen.

Ikzelf vind het leuker dan Agricola, en ik heb echt wel een hele hoop potjes Agricola gespeeld...
- Het is specifiek ontworpen voor 1-7 spelers, met verschillende spelregels en speelborden voor elk spelersaantal.
- De doos is gigantisch groot met veel oog voor detail.
- De handleiding is heel goed geschreven, met korte beschrijvingen als je Agricola al kent, en langere beschrijvingen met veel voorbeelden als dat niet zo is. Ik kon het spel met wat bladeren toch redelijk vlot uitleggen.
- De spelactie is gestroomlijnder. De simpelere voedselvoorziening maakt het een stuk laagdrempeliger dan Agricola, wat voor nieuwe spelers fijn is. Mijn vrouw speelt niet vaak dit soort spellen, maar hier wist ze zich redelijk goed doorheen te slaan. Ook Arumin, die geen fan is van Agricola, vond het leuk om te doen (wat me verbaasde maar waar ik wel blij om ben).
- Voor de liefhebbers is er ook nog steeds een gevorderde variant met meer woninginrichtingen.
- Iedereen begint op gelijke voet, waar je bij Agricola veel variatie (geluk) kan hebben met de kaarten die je toebedeeld krijgt (beroepen en kleine uitbreidingen).
- Meer routes naar de overwinning: landbouw (Vincere), veeteelt (Fandath), avontuur (Arumin/Peter), mijnen (Peter/Thekkur) en alles ertussenin (Michiel).

De scores waren uiteindelijk:

Vincere 44
Fandath 38
Thekkur 28
Michiel 26
Patrick 23
Peter 18

Nou sta ik in dit geval deels bovenaan omdat ik via mijn Bierkamer zoveel mogelijk graan had ingewisseld voor goud omdat we toch stopten. Ik vermoed dat het uiteindelijk tussen Pauls beesten en mijn graan was gegaan, waarbij ik waarschijnlijk nipt aan het langste eind had getrokken. Immers, mijn graanvoorziening liep heel goed, ik had al een dwerg meer dan de rest en ook al een kamer voor een vijfde dwerg.

Al met al een geslaagde avond! Mooi dat na de vraag of we het erg goed wisten, er een foto is van Peter die aan z'n hoofd krabt! :D


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Het zijn toch wel aardig dezelfde spellen, maar deze beviel me nu beter als agricola. (Er is wel een uitbreiding die agricola ook wat vlotter en tegelijk met meer strategischer laat spelen). Misschien vanwege het nieuwe , maar ik merk ook dat ik wat vlottere spellen meer waardeer.
Het was iig weer een gezellige avond.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Haha, dat ik dat gevraagd had kon ik me idd niet meer exact heugen Vincere! Anderzijds, eigenlijk realiseerde ik me meteen na het posten meteen dat het Lundia kasten waren!
Hebben iets rondere hoeken, iets meer gladder en donkerder/geler hout, en ik geloof dat de verschillende dieptes in een kast bij IKEA variant stuk zeldzamer is. Ik heb 3 Lundia en 3 IKEA kasten gehad, en heb er nu nog altijd 2, vandaar. Ik moet zeggen dat ik met allebei altijd er blij ben geweest! Kwa licht gewicht, plat en klein te transporteren en flexibiliteit/maximaal volume gebruik zijn er geen betere kasten of stellingen. :)

Errrrrrg off topic, maar 10 jaar geleden haatte ik IKEA, nu vind ik het zowaar super leuk om daar een keer in half jaar te gaan shoppen, eten! en snacks meenemen. Ik koop wel altijd overdacht dingen die ik veel ga gebruiken en zo prijsbewust mogelijk maar heb daar na ook nooit spijt er van. Nog altijd is driekwart van alle spullen in mijn kamer tweedehands, gratis of van straat maar ook erg fijn dat ik me nu ook af en toe nieuwe spullen kan veroorloven die ik tweedehands eigenlijk niet kan krijgen (bijv bepaalde basgitaar, een DnD klaptafel!, fotolijsten voor nerdposters, mooi, lang en makkelijk te hangen gordijn, allemaal in de laatst week gekocht, deels bij IKEA.

Anyway, ik maak mogelijk wel een thread met fotos er in haha! Wie weet dat het jou en of fandath enigzins boeit. De DnD klaptafel vind ik zelf erg interresant. 40 euro, groot! stevig, en klapt heel klein weg in kofferformaat.

Leuk trouwens dat Fandath's huis al die jaren later er nog altijd op bijna dezelfde manier gezellig uit ziet.

Wat is er eigenlijk gebeurt met Mirjam, Bob en Flo, ooit nog gespeeld met die lui?
Laatst gewijzigd door v1nce op vrijdag 5 juni 2015, 1:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

v1nce schreef:Wat is er eigenlijk gebeurt met Mirjam, Bob en Flo, ooit nog gespeeld met die lui?
Ja.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Juist. :)
Plaats reactie