El Grande, 21 september 2015

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

El Grande, 21 september 2015

Bericht door michiel »

Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Uit deze wat cryptische post valt op te maken dat we zowaar weer eens een bordspel-avond gehad hebben! Tja, ik ben ook wat laat met m'n verslag, maar af en toe moet je de anderen natuurlijk ook een kans geven om wat te schrijven.

Het bordspel-gebeuren is een klein beetje ingezakt, maar gelukkig had Vincere het initiatief genomen om weer eens een avondje te organiseren. Hij had voor zijn verjaardag de “big box” van El Grande gekregen, waarin ook de uitbreidingen van dit bekende bordspel zitten. We hebben ons maar beperkt tot het basisspel: door ervaring wijs geworden weten we dat we de hele avond nodig hebben als er ’90 minuten’ op de doos staat. Vincere, Thekkur en Fandath hadden het nooit eerder gespeeld…. en Michiel, tja, dat was een beetje onduidelijk, hij herinnerde zich misschien zoiets en had misschien ook ergens wat over de strategie gelezen, maar daar moesten we ons natuurlijk niet te veel van voorstellen….. jaja.

El Grande is ongeveer 20 jaar geleden voor het eerst uitgekomen en sloeg toen erg aan. Intussen is het op Boardgamegeek wel ingehaald door meer recente spellen, maar toch staat het nog prima aangeschreven. In de basisversie speelt het zich af op een kaart met historische regio’s van Spanje, in de uitbreidingen komen daar nog extra mogelijkheden zoals havens en koloniën bij.

In het spel is iedereen een "grande", een heerser die zijn invloed in Spanje probeert uit te breiden door zijn ridders (caballeros) naar de diverse regio's uit te zenden en daar op het juiste moment (namelijk: als de punten geteld worden) een meerderheid te hebben. Een belangrijke rol spelen daarbij kaarten waarmee je eigen of andere caballeros kan verplaatsen, extra punten kunt tellen, of andere dingen kunt doen die je positie ten goede komen, zoals het verplaatsen van de koning (de grote paarse pion op de foto): caballeros mogen normaal gesproken alleen geplaats worden in een gebied naast de koning, maar juist niet waar de koning zelf staat. En als je geen ander emplooi hebt voor je caballeros, kunnen ze zich altijd nog nuttig maken in het Castillo (het kartonnen gebouw aan de links op de foto).

Afbeelding
Spanje aan het einde van het spel

Na een wat wisselende strijd bleven Thekkur (114 punten), Vincere (111 punten) en Fandath (109 punten) redelijk bij elkaar in de buurt. Michiel bleef ons ruim voor met 126 punten, vooral door handig gebruik van het Castillo.

Afbeelding
Ach, dat spel, dat doen we er een beetje bij. Maar zo'n schaal met eten, dat is wel even nadenken!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ik snapte er al geen zak van aanvankelijk. Toffe fotos met gezonde snacks en opperste concentratie. :)
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Volgens mij heb ik het spel zo'n tien jaar geleden gespeeld
Ik dacht met Vincere , maar dat bleek zo niet te zijn, dus zal het met mijn broer geweest zijn.

Omdat het enige wat ik van het spel herrinerde was dat ik helemaal ingemaakt was , heb ik eens naar een strategie gezocht. Zie mijn eerste post.
Ik snapte ook weinig van het advies moet ik zeggen, totdat we de regels nog eens door namen.

Ik vond het een tof spel, de regels zijn redelijk gemakkelijk en uitleg ging ook erg vlot.
Het verplaatsen van de koning en / of cabbeleros (pionnen), maakt het tot een dynamisch spel. En de machtskaarten en extra punten telling daarop, zorgt voor meer dan genoeg strategi. Goed voor bordspel vind ik dat het allemaal zonder geluksfactor van een dobbelsteen gebeurt.

Ook het inzetten iedere beurt, voor de acties, vind ik een leuk element en de Castillo ( de doos naast het bord) openen en kijken waar die geplaatst worden vond ik een spanned element ( misschien omdat ik vaak vergat hoeveel er nou echt inzaten).

Dus de winnende strategie vlgens de link: Castillo vullen want daar krijg je dubbele punten voor.
Maar mij kwam goed uit omeerst laag te bieden en mannetjes verzamelen in mijn hof (verzameling) omdan in de in de punten tellende ronde hoog te bieden en de koning te kiezen, op mijn 'elgrande gebied te plaatsen en mannetjes neer te dumpenaan de randen / in de castillo.
Al ontstond die strategie probeglijk, als jullie me nog geloven :P

het lastigste bleef toch kiezentussen : of een tomaatje eerst of toch het blokje kaas.
Dank voor de leuke avond en leuk om de kleine te zien.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Michiel heeft z'n hele werkdag strategiën bestudeerd, vermoed ik zo! Zelf was ik ietwat afgeleid met gastheer zijn en ook nog af en toe bij de kleine kijken, waardoor ik mijn voorsprong in de eerste en tweede ronde uiteindelijk verspeeld heb. Te vroeg gepiekt!

Misschien wat korte gedachten over de strategie:
- Ik geef je gelijk dat het castello dubbel scoort, maar het nadeel is wel dat al je mannen naar 1 gebied moeten. Je krijgt dan wel de meerderheid, maar is het meer waard dan ze her en der verspreiden en verschillende eerste of tweede plaatsen pakken?
- Voor mijn gevoel had ik een slechte Grande regio te pakken (Galicia/Santiago de Compostela). Ik zat in de hoek, met een laag punten gebied, waardoor ook er de koningsregio van maken niet al te vaak iets opleverde.
- Ik vond dat we qua actiekaarten weinig beweging hadden. Weinig caballero's terug naar de provincie, geen Grande verplaatsen, veel strijd om dezelfde regio's.

Overall een prima avond gehad, met een aardig spel. Na 20 jaar is er inderdaad wel meer op de markt te vinden, maar voor een gezellige en niet al te frustrerende spelervaring was het zeker geslaagd.


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

hahaha, nou een hele dag had ik niet nodig hoor ;)

Nee , ik begreep er weinig van totdat we de regels nog eens doornamen.

Ik weet niet of de regio zoveel uitmaakt voor de Grande. Zo heb je ook minder animo dat iemand die regio van je af wil pakken.
Plaats reactie