Brass, 21 december 2015

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Brass, 21 december 2015

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Brass is een spel dat het begin van de industriële revolutie in Lancashire verbeeldt. Lancashire is een graafschap in Noord-Engeland, waar grote steden als Manchester en Liverpool liggen. Die steden zijn juist in de periode waar dit spel over gaat sterk gegroeid in leef- en werkomstandigheden die we tegenwoordig niet als erg prettig zouden ervaren – en toen waarschijnlijk ook niet. Maar van dat alles hebben de Brass-spelers geen last, want het spel gaat juist om het bouwen van fabrieken en havens, de aanleg van kanalen en spoorwegen, en het verwerven van geld en aanzien. Intussen kun je ook nog geld lenen en het niet meer terugbetalen. Op naar de moderne tijd!

We hebben het een keer eerder gespeeld, en zoals zo vaak was het voornemen toen om het "binnenkort" nog eens te doen zodat we de regels nog zouden kennen, maar ja..... dat was 2½ jaar geleden.

Het spel kent twee fasen: een kanalentijdperk en een spoortijdperk. Het spelbord bestaat voornamelijk uit steden waar je iets kunt bouwen en gebieden daartussenin waar je een kanaal doorheen kunt graven of een spoorweg door kunt aanleggen. In de steden kun je katoenfabrieken (eigenlijk textielfabrieken, je maakt er natuurlijk geen katoen) , kolenmijnen, ijzergieterijen, havens en scheepswerven bouwen. Als je de productie op de markt weet te brengen, levert dat inkomen en aanzien (victory points) op. Degene met de meeste punten wint het spel.

Afbeelding
Einde van het kanalentijdperk

Havenmeester Vincere (groen), kolenboer Thekkur (paars), spoorwegbaron Michiel (geel) en ijzergieter Fandath (rood) volgden ieder hun eigen strategie. Vincere’s havens zagen er veelbelovend uit, maar toen de anderen in de kanalenfase weinig met katoen deden, viel dat toch wat tegen. Fandath scoorde daarentegen goed door in de ijzerbehoefte te voorzien. Thekkur anticipeerde handig op de spoorwegfase, want dan zijn er veel kolen nodig, en dat regelde hij voor ons (en vooral ook voor zichzelf natuurlijk). Michiel’s spel was zoals gewoonlijk ondoorgrondelijk, maar het blijkt toch iedere keer heel aardig uit te pakken. Na de kanalenfase had Fandath 32 punten, Michiel 30, Vincere 26, Thekkur 16.

Afbeelding
Michiel en Thekkur op zoek naar inspiratie

Toen er eenmaal spoor was, liepen de kosten flink op, wat vooral Vincere en Fandath door middel van leningen probeerden op te vangen. Helaas voor hen dook er tegen het einde een eerder over het hoofd gezien regeltje op, waardoor een laat in het spel geplande lening geen doorgang kon vinden. Thekkur koos daarentegen de koninklijke weg om in zijn geldbehoefte te voorzien: hij dreef zijn inkomsten tot grote hoogte op. Michiel scoorde intussen erg goed door het aanleggen van veel cruciale railverbindingen, waarmee het ook aardig punten scoren is.

Afbeelding
Einde van het spel, vlak voor het tellen van de punten

De sfeer zat er weer goed in, en de grootindustriëlen lieten zich de aangevoerde versnaperingen goed smaken: af en toe moest gastheer Vincere ons tot stilte manen, en naarmate de bierconsumptie opliep verdween de nauwkeurigheid wel wat uit het spel, vooral bij mij (sorry!). Al met al een gezellige avond met een spel dat zeker voor herhaling vatbaar is, al deden we er ook wel wat langer over dan gedacht. Tot en met het opmaken van de eindstand bleef het spannend. Uiteindelijk won Fandath met 126 punten, gevolgd door Michiel met 116, Thekkur met 109 en Vincere met 82.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Goede samenvatting weer.

Excuses voor de overlast Vincere, maar de kleine heeft geloof ik er wel doorheen geslapen?

Mijn strategie: inkomen met katoen, maar na 1e periode vervielen mijn ouderwetse fabrieken tot monumenten. En het inkomen heb ik weer verbratst voor leningen. Tweede periode was mijn plan om flinke verbindingen aan te leggen en dat is redelijk gelukt. Ook het inkomen bleef redelijk door hier en daar ook wat staalfabrieken.

Erg mooi spel, moeten we snel weer spelen :wink:
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Supertof en lang verslag Fandath! Ook coole foto's! Vincere op laatste plaats?! Mijn hele wereld vergaat.... ;P Is echt vrij ongewoon. Proficiat met winst en bierconsumptie Fandath. :lol:
Plaats reactie