Mega-Civ in Capelle, 26 augustus 2017

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Mega-Civ in Capelle, 26 augustus 2017

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Er komt weer een Mega-Civilization aan, deze keer in Capelle. Zie http://www.spelgroepphoenix.nl/index.ph ... a-d-ijssel

Je kunt je opgeven via het forum van Phoenix (bij voorkeur), maar als je geen zin hebt om je daar te registreren, kan ik je ook wel opgeven.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Deze keer had ik een kansje, want Johannes deed niet mee. Toch zat er niet meer in dan een tweede plaats. Het gebeuren was niet eens zo heel erg mega, want we waren met z'n negenen en gebruikten de westkaart, zodat het uiterlijk best nog op de "gewone" Civilization leek. Misschien had ik hoger kunnen eindigen als ik anders gereageerd had op een actie van een van mijn buren: om het beruchte Monotheism af te weren, kocht ik Military op een moment dat dat qua kaartenbezit helemaal niet zo goed uitkwam. Maar ja, je moet er toch iest tegen doen.... en dat ik de bovenaan staande Romeinen nog had kunnen inhalen, was toch wel erg onwaarschijnlijk geworden.

Zie http://www.spelgroepphoenix.nl/index.ph ... ustus-2017 voor een verslag.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Gefeliciteerd!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Hehe, volgens mij heeft iedereen geluk dat Vincere niet zo vaak meer tijd heeft! :P Nee maar alle grapjes terzijde, zeer goede prestatie Fandath! Congrats. Zou me nooit, never lukken, ik heb domweg zelden het concentratievermogen om meer dan 4 of 6 uur hoooguit! met complex spel of wat dan ook goed bezig te zijn.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dank jullie.

Meestal doe ik het redelijk met Civ, maar toch heb ik eigenlijk nooit het idee dat ik veel van het spel begrijp. Een heel duidelijk plan heb ik eigenlijk nooit. De laatste tijd spaar ik vooral ijverig kortingen, en dat gaat vrij aardig, maar iets structureels weet ik niet te verziennen. Ook heb ik het idee dat ik wt beter zou kunnen handelen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Heb je je ooit in Civ verdiept zoals in schaak? Er zijn ongetwijfeld teksten over betere tactieken, uitzonderingen en zelfs gehele strategie, lijkt me dat Civ zo complex is dat dat wel resultaat zou hebben. Maar wellicht zou het, het plezier drukken.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

v1nce schreef:Heb je je ooit in Civ verdiept zoals in schaak? Er zijn ongetwijfeld teksten over betere tactieken, uitzonderingen en zelfs gehele strategie, lijkt me dat Civ zo complex is dat dat wel resultaat zou hebben. Maar wellicht zou het, het plezier drukken.
Nee, zeker niet. Dat is ook wel een verschil met Johannes, die bijna altijd wint: die kent het hele spel uit z'n hoofd. Goed, dan moet je nog steeds de juiste beslissingen nemen, maar dat gaat wel beter als je zoveel kennis paraat hebt. Bordspellen zijn een kwestie van patroonherkenning: je hebt een bepaalde situatie of iets dat er op lijkt al eens gezien en daardoor weet je min of meer onbewust welke kant het dan uit kan gaan.

Het is trouwens een bekend misverstand dat als je beter wordt in een spel, je er minder plezier in zou hebben. Wel zijn je gedachten anders: je denkt meer na over wat jij en anderen goed of fout gedaan hebben. Als je een spel niet goed kent of er niet goed in bent, denk je eerder: "Kom, ik probeer maar eens wat".
Ook ontstaat een bepaald verwachtingspatroon over je resultaat, en als dat dan (erg) tegenvalt is dat inderdaad niet zo leuk - zoals ik zelf een paar jaar geleden mocht ervaren.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Dat potje liep idd niet best voor je af... des te frustrerender een spel te verliezen dat 18u duurt haha. Maar het zal net zo gaan in mega civ als kn het echt; soms zit het gewoon even tegen. Komen er opeens mannen met pistolen langs nét als je denkt alles op orde te hebben. Overigens meen ik me te kunnen herinneren dat de computerspel variant to ver in de toekomst doorloopt, gaat mega civ ook zo ver door? Ik kan me dat nml van de versie die wij een paar keer speelden niet herinneren maar misschien zijn we meestal voortijdig gestopt.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

MegaCiv loopt ongeveer net zo lang door als de klassieke Civ. Het duurt ook niet eens per se langer, tenminste naar mijn ervaring. Mijn eerste potjes Civ, al weer lang geleden met de Morgenster, duurden ook een eeuwigheid.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Maar tot wanneer loopt het dan door? En dan betstaan er vast versies van mensen die het spel verder laten doorlopen...
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het loopt van de steentijd tot ongeveer het begin van de jaartelling. In het spel wordt dat weergegeven door voortgang op de "archaeological succession table", waarop iedereen in principe elke ronde een vakje door kan schuiven. Er zijn 16 vakjes:

Afbeelding


In de praktijk lukt dat niet altijd, want om bepaalde tijdvakken te betreden, moet je beschaving aan bepaalde voorwaarden voldoen, die er boven zijn. M.a.w.: er moet voldoende opgebouwd zijn in termen van steden en ontwikkelingen. Maar uiteindelijk kom je er wel. Het spel is afgelopen als een van de spelers het einde van de tabel bereikt.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Bericht door v1nce »

Ziet er patent uit, sfeervol. :)
Plaats reactie