Toren van Tijd en Sagrada, 4 maart 2019

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Toren van Tijd en Sagrada, 4 maart 2019

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Met Vincere, Arumin, Eduard en Fandath speelden we deze keer nogal ‘andere’ spelen dan we gewend waren, deze keer: er werden geen gebieden veroverd, geen economieën opgebouwd en geen virtuele mensen aan het werk gezet of op expeditie gestuurd.

Toren van Tijd is een coöperatief in een setting die rond 1900 lijkt te spelen, hoewel er ook een computer en lasers in voorkomen. Beroemde schatten uit de wereldgeschiedenis (de Steen van Rosetta, de Mona Lisa, etc.) zijn gestolen door een professor die ze bewaakt in zijn huis. De spelers zijn een soort avonturiers die proberen om de schatten te redden. Ze lopen daartoe door het huis om de beveiliging uit te schakelen en de schat mee te nemen als dat gelukt is, terwijl de professor hen tegenwerkt door deuren te sluiten, de beveiliging weer aan te zetten en de avonturiers weg te jagen. En intussen loopt de tijd door: als het niet snel genoeg lukt om een schat te redden, verdwijnt die voor eeuwig in de kluis van de professor. Wie er het eerste vier heeft, wint (de professor of de spelers dus).

Afbeelding

Het viel nog niet mee. De eerste schat hadden we vlot te pakken, maar daarna konden we niet voorkomen dat de professor er drie tegelijk opborg. Gelukkig hadden we in het vervolg nog genoeg tijd om drie andere schatten veilig te stellen zodat we het spel net met 4-3 wonnen.
Al met al een vlot te spelen spel met erg veel onderlinge interactie (‘als ik nou….. dan kan jij….’), zeker een aardige toevoeging aan onze verzameling coöperatieve spellen.



Het vervolg was Sagrada, een spel dat ik bij Trollhamer leerde kennen en zo aardig vond dat ik het heb aangeschaft. Het mechanisme wijkt totaal af van wat we gewend waren. Iedere speler is een glaszetter die moet proberen een raam van een kathedraal zo fraai mogelijk te maken, rekening houdend met vooraf vastgestelde patronen. Het spel bevat niet minder dan 90 dobbelstenen in vijf verschillende kleuren. Iedere ronde worden er (met vier spelers) 9 dobbelstenen gegooid, die je dan bij toerbeurt aan je raam kan toevoegen. Door dat zo behendig mogelijk te doen kunnen punten gescoord worden voor bepaalde patronen of combinaties. Maar er moet aan allerlei regels worden voldaan: dezelfde waarden of dezelfde kleuren mogen niet naast elkaar en op bepaalde vakken moet een bepaalde kleur of waarde.

Afbeelding

Vincere kreeg als enige zijn raam helemaal compleet: de anderen moesten een keer ‘passen’ en bleven met een gat zitten waar de wind guur door naar binnen blies. Maar verder zagen ze er best aardig uit. Eindstand: Vincere 64, Arumin 58, Fandath 55, Eduard 45.

Afbeelding

Het winnende kerkraam!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Yahtzee maar dan anders! Een hele leuke en gezellige avond.

Toren van Tijd was een leuke coöperatieve variant, maar voor mijn gevoel was er minder spanning dan bij bijv. Flashpoint. Ik denk dat dat vooral kwam omdat de brandhaarden bij Flashpoint op veel meer plaatsen tegelijk kunnen opspringen, terwijl je hier de Professor nog enigzins kunt beheersen middels de kaarten en de verschillende deuren. Wel erg leuk hoe de verschillende schatkaarten andere acties vragen, en de prioriteiten dus snel wisselen aan de hand van de omgezette schakelaars. Erg sfeervol!

Sagrada was een leuk spel, inderdaad anders dan we gewend waren. Als echte autist probeerde ik netjes mijn raam vol te klussen, en ik dacht halverwege wel dat ik vrij makkelijk ging winnen, maar daarbij onderschatte ik de bonuspunten voor de wisselende rijen en kolommen. Gelukkig hielp mijn verborgen missiekaart (vernietig alle roze legers?) de overwinning vast te stellen! Leuk, rustig en aangenaam spel!


Dulce et decorum est pro alea mori.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Klinkt goed heren! Leuk om te lezen.

Jammer dat ik zo ver woon, goed dat jullie lekker blijven spelen.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Toren van Tijd werd door de spellenwinkel waar ik het kocht (De Koperen Pion in Den Haag - best een bezoek waard trouwens) al beschreven als een wat eenvoudiger coöperatief spel. Het is sfeervol uitgevoerd en leuk voor tussendoor, maar biedt inderdaad niet de spanning van Flashpoint of Pandemic, waarbij die laatste ook nog eens op eenvoudige wijze moeilijker te maken is.

Tja, bij Sagrada was ik mijn eigen persoonlijke doelkaart eigenlijk glad vergeten, wat natuurlijk niet zo handig is.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

michiel schreef:Klinkt goed heren! Leuk om te lezen.

Jammer dat ik zo ver woon, goed dat jullie lekker blijven spelen.
Michiel! Leuk om weer eens van je te horen. Zijn er ook spelgroepen daarginds?
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Bericht door michiel »

Niet zo veel, maar ik ben wel een keer naar Coevorden gereisd voor een spellenavond.
michiel
Evil Lord
Berichten: 787
Lid geworden op: vrijdag 25 maart 2011, 11:40

Re: Toren van Tijd en Sagrada, 4 maart 2019

Bericht door michiel »

Overigens is er wel een leuke online spellen site. Kun je via mail en live een spel spelen, zoals :
Puerto Rico, (na tien keer spelen snap ik het eindelijk)
Through the ages, heel veel kaarten, die de geschiedenis aardig laat langs komen in het spel (ben ik pas aan begonnen)
Clans of Caledonia, een redelijk vlug spel, maar erg uitgebreid, over Schotland die groeit en allerlei lekkers gaat brengen naar Europa (wisky o.a.)
Terra Mystica, een veel langer spel, met magie en veel verschillende soorten volk (dwergen, heksen enz.)
Russian Railroads
Stenen Tijdperk

en nog veel meer.
www.boardgamearena.com
Stuur me een bericht als je samen een spel wil spelen, online
Plaats reactie