Schaken

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Schaken

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het RRPG is zowaar enthousiast aan het schaken geslagen. Michiel en ik hebben heel wat partijtjes achter de rug op Boardgame Arena, maar nu zijn we overgestapt naar Lichess, waar ik me dan toch maar geregistreerd heb. Thekkur blijkt daar al langer actief, dus nu zijn er al weer wat meer onderlinge partijen geweest. En hier is te lezen dat ook v1nce regelmatig schaakt.

Lichess is een prima site - je kunt er spelen in ieder tempo en tegen mensen van ieder niveau. Zelfs wereldkampioen Magnus Carlsen is er actief. Maar er zijn ook puzzels en bijzondere schaakvormen.

Wij doen het rustig aan en nemen zoveel tijd als we willen ("correspondentiemodus"), maar er zijn mensen die aan een minuut of zelfs 30 seconden per zet genoeg hebben. Geen idee hoe ze dat fysiek voor elkaar krijgen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Schaken

Bericht door v1nce »

Ah, leuk een nieuw topic. Het mooie aan schaken, RPG, lezen, een muziekinstrument leren etc is dat die dingen zo oneindig zijn en dat een pauze nemen van 1 week of 10 jaar eigenlijk niet uitmaakt: bij het weer oppakken van de hobby kan het weer even leuk zijn/op een totaal andere manier aanspreken.

Ook leuk dat jullie de tijd er voor nemen. Deze scene van idd heel langzaam "correspondentie-modus" schaken sprak me altijd geweldig aan:
https://youtu.be/sQuI3onaW3Y?t=65

Het idee dat je dus daadwerkelijk gedurende de dag (of dagen) probeert het bord te visualiseren en (meerdere stappen) vooruit te denken / wacht op inspiratie heeft veel charme. Ik bak nog steeds weinig van schaak, maar als ik wat beter ben zal ik mijn Lichess naam hier doorgeven. Ik vrees dat het op dit moment niet echt leuk laat staan uitdagend is om met mij te schaken als je pakweg boven de 1500 ELO zit, misschien zelfs (stuk) lager. xd
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Schaken

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ik probeer Michiel en Thekkur aan te moedigen om met rating te gaan spelen, want dan krijg je een idee van je speelsterkte en dan kan Lichess beter gelijkwaardige tegenstanders uitzoeken. De Lichess-ratings kloppen trouwens niet met de echte, ik denk dat ze zo'n 200 punten te hoog zijn. Ik schat Michiel op ongeveer 1300 en Tijn op 1100 (echte ratings), maar met wat oefening kunnen ze snel sterker worden.

Ik heb in mijn leven twee echte correspondentiepartijen gespeeld, lang geleden, toen dat nog met briefkaarten ging. Het was een vriendschappelijke match tegen een Oostduitse club. Het duurde wel twee weken eer een zet arriveerde!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Re: Schaken

Bericht door Tuor »

Ik zelf was geen gigantische goede schaker, ik ken de zetten, maar Peter wist meestal mij wel in een paar zetten mat te zetten....
Peter schaakte veel vroeger met onze oom die wel geloof ik 'meester' was, en kon het alleraardigst....

Ik vond dammen leuker en was daar ook niet echt goed in, maar beter dan schaken :-)

Wel vroeger veel op zo'n schaakcomputer gespeeld, maar dat was zo traag soms dan was ik er al klaar mee.
Heb die toen aan Rinus gegeven, die had een keer 3 dagen dat die na dacht... was dus ook niet mijn ding.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Re: Schaken

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Lang geleden, toen ik nog bij mijn ouders woonde, had de buurman een van de eerste schaakcomputers aangeschaft. Ik mocht 'm een tijdje lenen. Schaakcomputers speelden in die tijd erg zwak, maar ze zagen er grappig uit en hadden allerlei features - deze had bijvoorbeeld een ingebouwd stemmetje. Maar snel was-ie inderdaad niet, dus als ik een zet had gedaan, liep ik meestal weg om wat anders te gaan doen. Als ik dan weer aan de beurt was, liet de computer dat weten, niet gehinderd door de regel dat je stil moet zijn als je tegenstander zit na te denken.

Op een avond liep mijn moeder mijn kamer in met de beste bedoelingen: ze wilde een stapeltje schone was in mijn kast leggen. Het was donker, ik was er niet, maar ik had wel een zet gedaan. Plotseling klonk uit de duisternis een mechanische stem: "I AM FIDELITY'S CHESS CHALLENGER YOUR COMPUTER OPPONENT ENTER YOUR MOVE"
Ze zat bijna tegen het plafond van de schrik.

Jeugdsentiment: https://www.youtube.com/watch?v=eICbkRncBeY
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Schaken

Bericht door Vincere »

Prachtig :lol:


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Tuor
Leenheer
Berichten: 93
Lid geworden op: woensdag 23 december 2020, 17:02

Re: Schaken

Bericht door Tuor »

Ik zie het zo voor mij....
Nee die computer van mij kwam bij Peter vandaan, die had een Kasparov of Karpov geval gekocht (in iedergeval gelieerd aan één van hen).
Denk dat die ook nog wel op de Rozenstraat heeft staan pruttelen in de Morgenster dagen.... of die goed was weet ik niet, op niveau 1 won ik wel.. maar dat was niveau speed chess, dacht die computer niet na... hoewel hij op hoogste niveau waarschijnlijk exact de zelfde zet deed vermoed ik... alleen was ik dan allang niet meer geïnteresseerd lol
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Schaken

Bericht door v1nce »

Hehehhhehe, mooi dat van die schaakcomputer. xd
Plaats reactie