Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ruim twee jaar later, maar echt waar: een live bordspel in Vincere's nieuwe huis in Zevenhuizen. Dat was een stevige fietstocht voor Fandath, en Thekkur's OV-verbinding was zo moeizaam dat hij achteraf constateerde dat hij ook wel had kunnen gaan fietsen. Gelukkig bood Arumin een lift aan van en naar het station.

Erg leuk om elkaar weer eens te zien. Online heeft goed gewerkt de afgelopen tijd, maar deze echte live ontmoeting deed oude tijden herleven en was alleen al daarom erg leuk.

Afbeelding
Arumin en Thekkur zien er vervaarlijk uit en wilden graag piraat worden, maar gedroegen zich als brave kooplieden.

Na kort overleg over wat we zouden gaan doen, viel de keuze op Piraten en Kooplui. Niet helemaal mijn favoriete spel, ik ben er gewoon niet zo goed in, maar gezellig was het als vanouds. Misschien ligt de Caribische zee me niet erg, ook Puerto Rico gaat me meestal maar matig af. In Piraten en Kooplui kan ik nooit zo goed bedenken wat ik nou eigenlijk moet doen.
Het spel verliep wat vreemd.... alleen Vincere besloot na enige aarzeling als koopman te starten, de anderen begonnen met een piratenbootje. Maar het waren best brave piraten: Fandath was de enige die ooit een koopvaarder tot zinken bracht en zich dus een echte piraat mocht noemen. Tja, dan hadden we toch beter meteen het juiste schip kunnen nemen.

Afbeelding
Koopman Vincere, met op de achtergrond zijn nieuwe klimrek. Altijd goed om in vorm te blijven.

De enige echte koopman, Vincere, deed het beter dan de andere drie en had op verschillende manieren uiteindelijk 5 punten (of misschien zelfs 6 - de foto hieronder is misschien niet helemaal de eindstand) bij elkaar gekregen tegen de tijd dat we er weer mee moesten stoppen. Arumin stond op 3, Thekkur en Fandath hadden ieder één schamel punt bemachtigd. En dan te bedenken dat de avond begon met het goede voornemen om door te spelen tot 15 punten, want op Boardgamegeek schijnt te staan dat het spel met 10 (het eigenlijk doel) niet helemaal tot z'n recht komt. We zijn niet eens in de buurt gekomen, ook al omdat we veel vergeten waren van de spelregels. Het is zon spel dat we dan "snel" nog eens willen spelen, nu we het nog weten. Tja.....

Eindstand, of kort daarvoor:
Afbeelding

Het was in ieder geval een erg leuke avond.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

Bericht door Vincere »

Wat leuk om jullie eindelijk te mogen ontvangen. Ik ben blij dat de tuinkamer goed werkte als gameroom.

Ik denk ook niet dat mijn eerste voorkeur Piraten & Kooplui zou zijn geweest, maar toch was het wel leuk om weer eens te doen. Ondanks wat pech met Thekkur die vlak voor mij de vraag naar stoffen deed kelderen, kon ik toch redelijk goed rondkomen. Het was wel leuker geweest als alle schepen wat actiever op jacht waren gegaan.

Hopelijk snel weer een spel!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Re: Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

Bericht door Thekkur »

Wat een goede samenvatting van deze gezellige avond Fandath! Ik ben blij om te zien dat je het schrijven in het scheepslogboek nog niet verleerd bent ondanks jaren van weing live spellen. 😛 Het hielp natuurlijk niet dat we eerst nog even de regels moesten doornemen, maar ik vond het wel weer een leuk spel om te spelen.
Het roleplay element vond ik ook erg leuk, met voor mij natuurlijk de ontdekking van het schateiland nabij Port Royal en het epische gevecht dat daarop volgde as hoogtepunt. Jammer dat ik mijn buit niet meer te gelde kon maken door tijdsnood… de vraag was natuurlijk ook of ik zonder bemanning én met een storm op komst uberhaubt wel in de haven kon komen.
Als we het een volgende keer spelen zal ik toch wat sneller inzetten op de piraterij. Als koopman kun je relatief veilig een hoop geld verdienen maar het is toch een beetje een saai beroep 😂
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
v1nce
Hero
Berichten: 1487
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 22:07

Re: Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

Bericht door v1nce »

Hey supertof dat jullie 15? jaar na eerste keer samen spelen nog steeds/weer samenkomen om te boardgamen! :)
Toffe fotos en mooi huis ook!
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Re: Piraten en Kooplui, 28 mei 2022, LIVE!

Bericht door Vincere »

Ik denk dat we al richting de 17 jaar gaan! En bedankt, de tuinkamer heeft goed dienst gedaan, en zelfs met guur weer was het door de heater niet koud.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie