Civilization
Moderator: Vincere
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Civilization
Even ter heriinering: a.s. zondag Civilization bij Karma!
We zijn nu met z'n zessen: Karma, DrCaligari, Vincere, Hubert, Eduard en ik. Dus er is nog plaats!
Hoe laat zullen we beginnen? Rond 12.00 misschien? Eduard woont namelijk in het verre Delft....
We zijn nu met z'n zessen: Karma, DrCaligari, Vincere, Hubert, Eduard en ik. Dus er is nog plaats!
Hoe laat zullen we beginnen? Rond 12.00 misschien? Eduard woont namelijk in het verre Delft....
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
De strijd voor civilizatie is gestreden, Fandath heeft de strijd gewonnen en is (volgens het spel) het meest beschaafd (alhoewel hij ook het meeste bier op heeft)
Een zeer goede 2e plaats voor Ed.
Daarna de rest, maar wij speelden het voor het eerst en kunnen ons beroepen op pure uithoudingsvermogen, dus extra punten.
De laatste plaats Hubert Bonnisert de La-ba, die zijn bed niet uitgekomen is.
Een zeer goede 2e plaats voor Ed.
Daarna de rest, maar wij speelden het voor het eerst en kunnen ons beroepen op pure uithoudingsvermogen, dus extra punten.
De laatste plaats Hubert Bonnisert de La-ba, die zijn bed niet uitgekomen is.
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
De strijd om de eerste plaats ging vooral tusen Eduard en mij, maar het scheelde nogal dat wij het spel veel vaker gespeeld hadden. Lange tijd dacht ik dat Eduard (met Kreta) zou gaan winnen, want hij had meestal de meeste steden en lag ook voor qua civilization cards. Een paar beurten voor het einde kreeg ik (Italië) ook nog een civil war op m'n dak waar uitgerekend hij de beneficiary van was, dus toen leek het helemaal voorbij. Vreemd genoeg keerden de kansen toch nog, toen Kreta door enkele rampen getroffen werd en de laatste handelsronden erg goed voor mij verliepen. Daar blijkt maar weer eens uit hoe snel het beeld kan wisselen bij Civilization.
Vincere (Egypte) speelde na een moeizaam begin (te snel de eerste stad gebouwd) heel goed en wist b.v. de agressief opererende Italianen effectief Afrika uit te meppen. Karma (Babylonië) kreeg veel rampen over zich heen maar herstelde zich daar vaak goed van en presteerde het om in drie ronden van 3 naar 9 steden te groeien. DrCaligari (Assyrië) moest ook erg veel rampen verwerken, waarbij vooral de civil war waarvan buurman Babylonië de beneficiary was, en de barbarian hordes, fataal waren. Ook zat Assyrië nogal klem tussen Babylonië en de in het huidige Turkije erg actieve Kretenzen. Indirect was dat waarschijnlijk de schuld van Italië, want gewoontegetrouw was ik al in het begin naar voren gestormd en had het grootste deel van de Balkan ingepikt, waardoor Kreta zijn heil elders ging zoeken. Maar ja, als niemand je tegenhoudt......
Grootste probleem aan Civilization (maar ja, ik had er voor gewaarschuwd) is dat het zo lang duurt. We zijn zo'n 12 uur bezig geweest. In het begin gaat het vlot, maar de latere ronden duren steeds langer. Ik zie wel een paar mogelijkheden om daar wat aan te doen (die ook als optie in de spelregels vermeld worden):
1. Het aantal ronden iets beperken (moet wel vooraf afgesproken worden - en er kan niet te veel af, dan zijn sommige landen in het voordeel);
2. Een wat kleiner deel van het bord en wat minder bevolking gebruiken (we gebruikten het hele bord voor vijf spelers, dan worden alle landen relatief groot en zijn er veel steden, dus ook veel logistieke keuzemogelijkheden, veel handelskaarten, lange handelsronden en veel aankoopmogelijkheden);
3. De rampen wat minder vaak terug laten komen (daar is ook een optie voor - scheelt tijd voor het afhandelen ervan, en de minder hard getroffen beschavingen lopen sneller door op de ronden-kaart).
Twaalf uur gespeeld.....we mogen Hubert eigenlijk wel dankbaar zijn dat hij niet gekomen is. Want met een speler erbij duurt het spel meteen nog een paar uur langer.
Vincere (Egypte) speelde na een moeizaam begin (te snel de eerste stad gebouwd) heel goed en wist b.v. de agressief opererende Italianen effectief Afrika uit te meppen. Karma (Babylonië) kreeg veel rampen over zich heen maar herstelde zich daar vaak goed van en presteerde het om in drie ronden van 3 naar 9 steden te groeien. DrCaligari (Assyrië) moest ook erg veel rampen verwerken, waarbij vooral de civil war waarvan buurman Babylonië de beneficiary was, en de barbarian hordes, fataal waren. Ook zat Assyrië nogal klem tussen Babylonië en de in het huidige Turkije erg actieve Kretenzen. Indirect was dat waarschijnlijk de schuld van Italië, want gewoontegetrouw was ik al in het begin naar voren gestormd en had het grootste deel van de Balkan ingepikt, waardoor Kreta zijn heil elders ging zoeken. Maar ja, als niemand je tegenhoudt......
Grootste probleem aan Civilization (maar ja, ik had er voor gewaarschuwd) is dat het zo lang duurt. We zijn zo'n 12 uur bezig geweest. In het begin gaat het vlot, maar de latere ronden duren steeds langer. Ik zie wel een paar mogelijkheden om daar wat aan te doen (die ook als optie in de spelregels vermeld worden):
1. Het aantal ronden iets beperken (moet wel vooraf afgesproken worden - en er kan niet te veel af, dan zijn sommige landen in het voordeel);
2. Een wat kleiner deel van het bord en wat minder bevolking gebruiken (we gebruikten het hele bord voor vijf spelers, dan worden alle landen relatief groot en zijn er veel steden, dus ook veel logistieke keuzemogelijkheden, veel handelskaarten, lange handelsronden en veel aankoopmogelijkheden);
3. De rampen wat minder vaak terug laten komen (daar is ook een optie voor - scheelt tijd voor het afhandelen ervan, en de minder hard getroffen beschavingen lopen sneller door op de ronden-kaart).
Twaalf uur gespeeld.....we mogen Hubert eigenlijk wel dankbaar zijn dat hij niet gekomen is. Want met een speler erbij duurt het spel meteen nog een paar uur langer.
twaalf uur! das best een lang spel! Klinkt overigens wel heel uitgebreid allemaal... misschien doe ik volgende keer wel mee (om het een paar uur langer te laten duren)
Wat is Axis en Allies? Kun je daar een ander topic voor starten misschien met een korte omschrijving?
Wat is Axis en Allies? Kun je daar een ander topic voor starten misschien met een korte omschrijving?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
-
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 1512
- Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11
Ik vond het een erg leuk spel, maar toen we zo'n tien uur gespeeld hadden, zat ik er eigenlijk toch wel een beetje doorheen. Het liep op dat moment ook niet zo heel lekker bij mij (of eigenlijk vanaf de start al), dus dan zakt je motivatie ook een beetje. Het hielp natuurlijk ook niet echt dat ik geen flauw idee had waar ik heen wilde met bijv. die ontwikkelingen. Gelukkig ben ik toch nog derde geworden, achter de veteranen.
Ik wil het best nog wel eens doen, maar voorlopig heb ik er even genoeg van gezien. Misschien ergens in de zomervakantie ofzo
Ik wil het best nog wel eens doen, maar voorlopig heb ik er even genoeg van gezien. Misschien ergens in de zomervakantie ofzo
Dulce et decorum est pro alea mori.
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Je speelde goed, vond ik. De tijdsduur blijft een probleem, al kunnen de maatregelen die ik in mijn eerdere post noemde wel helpen. Met die ontwikkelingen heb ik, ondanks veel ervaring, nog steeds hetzelfde probleem: er is veel keuze en ze hebben allemaal wel hun voordelen. Ik volg ook niet iedere keer hetzelfde aankoopbeleid, het hangt af van het land dat ik speel / hoe de handel gaat / in wat voor bui ik ben, enzovoorts.
Nou ja, Axis & Allies duurt in ieder geval korter.
Nou ja, Axis & Allies duurt in ieder geval korter.