War on Terror!

The name says it all!

Moderator: Vincere

Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

War on Terror!

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Wordt zelf Bush of Bin Laden in:

http://www.waronterrortheboardgame.com/

Bordspelen gaan niet alleen over vroeger!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Ziet er wel leuk/grappig uit, en die inventors lijken ook wel prettig gestoord. Is wel 30 pond en dan moet je porto nog bijtellen, maar als het geen veredelde RISK is dan is het wl. wel een erg leuk spel voor enthousiaste boardgamers.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

heheh... hoe lang duurt dat? :) lijkt me wel interessant. ik speel Bin.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Afbeelding


Hij is binnen! :D

En al lekker controversieel, in Engeland is er een fraaie rel over ontstaan.

Ik heb het nog niet uitgezocht, maar: "It's got suicide bombers, political kidnaps and intercontinental war. It's got filthy propaganda, rampant paranoia and secret treaties..."

En een "Balaclava of Evil"! Die ik natuurlijk meteen uitgeprobeerd heb:

Afbeelding
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hahaha, en wie is die terrorist die achter dat masker schuilt? Hij ziet er EVIL uit!
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

HAHAHAHA!!! brilliant :D Ik wist niet dat je dat spel ook echt had besteld! Ik sta vooraan in de rij om het te spelen!

Opsturen die foto! je gaat zeker iets winnen ;) De winter zit er weer aan te komen he... jij hebt iig al een warme muts!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ik wil ook meedoen!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:Opsturen die foto! je gaat zeker iets winnen ;)
Tja, maar wat je dan wint is nog zo'n muts: http://www.waronterrortheboardgame.com/evilgallery/

We kunnen het best een keer spelen. Maar op het eerste gezicht is het zo'n risk-achtig bordspel met meerdere ronden die allemaal wel weer fasen zullen hebben, dus ik denk zo dat het best even kan duren.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Nóg zo'n muts! en daar weer een foto van maken... en nog een muts winnen... tot iedereen EVIL is! mwuhahahah!

Maar goed, lijkt me een leuk tijdsverdrijf voor een avondje waarop ik toch niks beters te doen heb. Ergens begin van het nieuwe jaar?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ja dat is prima. Stel maar een dag voor - vanaf tweede week januari heb ik waarschijnlijk veel tijd, want als het even meezit mag ik dan eindelijk met vakantie. :D
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wijlen Fandath Ryne schreef: want als het even meezit mag ik dan eindelijk met vakantie. :D
dat klinkt wel meelijwekkend... misschien kunnen we dan speciaal voor jou nog iets aan kerstmis doen? :) Ik weet nog niet precies hoe m'n januari loopt, maar ik ga er een datum voor prikken!

in elk geval níet de 21e, dan komt de rrpg meeting!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ehm, ik denk dat het een beetje van jou zal afhangen Tijn, want ik vermoed dat de beste locatie bij jou thuis zal zijn.

Drie geïnteresseerden nu, wie nog meer? Misschien kunnen we het plannen in een weekend dat Karma er is?


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het is voor 2-6 spelers. Misschien hebben Eduard, Hubert of Peter ook zin.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Ik heb een mooie grote tafel :) en sinds kort doet m'n kachel het ook!
De avond in de week maakt me niet uit, wat komt jullie het beste uit?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Wat dat betreft laat ik het ook even aan de anderen over. Als ik vakantie heb komen alle avonden even goed uit, als ik werk allemaal even slecht (maar ik kan dan ook wel).
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

O ja, ik weet natuurlijk nog niet hoe lang het duurt, maar qua type spel denk ik dat het misschien beter is om wat meer tijd te nemen dan een avond. Een middag in het weekend misschien? En het lijkt me inderdaad leuk als we het zouden kunnen plannen als Karma er is.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ik zal eens kijken wanner ik in het nieuwe jaar kan, een spelletje terrorist spelen is nooit weg.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Heb tot 2 februari tentamens, dus ik ben in principe wel vrij maar moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat ik veel tijd kwijt ben aan het studeren. Een zondagmiddag (Axis&Allies!) of een avondje zal in ieder geval toch wel in te plannen moeten zijn.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

De eerste War On Terror is gewonnen door Vincere; overige deelnemers waren Thekkur en ik. Het viel qua tijdsduur nogal mee, we hebben er ongeveer 3 uur over gedaan. De regels (die overigens hier te downloaden zijn) zijn niet erg lang of ingewikkeld, en na een half uurtje uitleg/doornemen konden we beginnen.

Iedereen begint het spel als een Empire en probeert dat op een enigszins Risk-achtige manier uit te breiden. Van groot belang zijn verder de olie-counters: als je een gebied met veel olie in bezit hebt, komt het geld makkelijk binnenstromen (het systeem om de opbrengst van de gebieden te bepalen lijkt op dat van Kolonisten van Catan). Verder zijn er allerlei kaarten beschikbaar om de gebeurtenissen naar je hand te zetten.
En natuurlijk de terroristen, die door iedereen gebruikt kunnen worden maar onafhankelijk zijn van de Empires. De door jezelf betaalde terroristen kunnen zich dus later tegen je keren (het is net het echte leven). Als je Empire het begeeft (of als je er zin in hebt), word je zelf terrorist.
Ook is er de Axis of Evil, waarmee je kunt bepalen wie het Evil Empire wordt – en het is wel gunstig om dat te zijn (het wisselt dan ook).

Ik heb de regels nog eens doorgenomen, en we hebben niet al te veel fout gedaan. Een regel die van pas kan komen maar die ik even over het hoofd zag, is dat je villages/towns/cities ook weer mag verkopen. Erg gunstig lijkt me dat overigens niet, het is eigenlijk een noodmaatregel. Bij de kaartjes denk ik dat we de Oil Gush niet helemaal goed gedaan hebben: we hadden een keer extra moeten dobbelen en die opbrengst moeten verdubbelen/verdrievoudigen, de normale worp bleef darnaast ook bestaan.
Het spel is mooi uitgevoerd, met b.v. de ronddraaiende Axis of Evil – gemakzuchtige ontwerpers hadden je daarvoor gewoon met een dobbelsteen laten gooien. En er is natuurlijk de Balaclava of Evil! De geluksfactor is wel vrij groot, omdat er zowel met dobbelstenen als met kaartjes gewerkt wordt.

Wij zetten onze Empires op in Noord- en Zuid-Amerika (Vincere), Azië (Thekkur) en Afrika/Europa (ik). Waarschijnlijk waren Thekkur en ik wat te vreedzaam – het meer aanvallende spel van Vincere werkte beter. En hij kreeg erg veel cash binnen, wat altijd flink scheelt. Toen hij ons uit Amerika wist te verdrijven en voldoende cities kon bouwen, was de overwinning binnen. We hebben daarna nog even geprobeerd wat er zou gebeuren als we de ronde zouden afmaken, en toen werd (vooral door Thekkur, die net het Evil Empire geworden was) Amerika overspoeld door terroristen. Overigens win je het spel zodra je aan de voorwaarden voldoet – het is niet nodig om het een ronde vol te houden (is ook bijna onmogelijk). De Axis of Evil werd wel een aantal malen gedraaid, maar pas in de voorlaatste ronde werd er een kleur aangewezen die ook meedeed. De rgeles schrijven voor dat je dan de Balaclava of Evil op moet zetten – er zijn mooie foto's gemaakt van de bijzonder kwaadaardig uitziende Thekkur.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

De drie facties waren:

Het groene rijk, gevestigd in Azië en geleid door Kim-Jong-Thekkur:

Afbeelding

Het gele rijk, met dictator Fandath-Amin leiding gevend over Afrika en Nowhere (dat ligt naast 'the middle of Nowhere'):

Afbeelding

en het blauwe rijk, gevestigd in Amerika en bestuurd door global liberator George W. Vincere:

Afbeelding



Het bord is nog leeg - Fandath neemt met ons de regels door:

Afbeelding


Een belangrijk moment: Vincere zet twee keer goed zijn olieverdubbelaar in, en weet 600m $ en 900m $ te verdienen. De machtspositie verschuift naar Amerika toe, en Fandath en Thekkur beginnen vrij snel daarna met het ondersteunen van terroristen in mijn grondgebied (de zwarte pionnetjes, bijv. op Cuba). Tussen Afrika en Nowhere ligt de Axis of Evil.

Afbeelding


Tijd voor een pauze. Onder een bord spaghetti babbelen de wereldleiders gezellig met elkaar, in hun achterhoofd plannen smedend voor de volgende ronde. Aanblik van het spelbord ong. halverwege het spel:

Afbeelding


Thekkur is de wanhoop al nabij. Vincere heeft met z'n vele geld snel wat terroristen gesponsord in Azië, die Thekkur van de noodzakelijke ontwikkelingen af weten te houden:

Afbeelding


Maar dan! Fandath rolt een 4 met de Development die, en geeft na lange tijd weer eens een draai aan de Axis of Evil. Dit keer is het wel raak: Thekkur wordt gebombardeerd tot Evil Empire en moet eindelijk de Balaclava of Evil dragen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het is echter al te laat. Vincere zet de eindspurt in door Noord-Amerika te bevrijden en nog enkele steden bij te bouwen, waarmee hij de 9 Liberation Points heeft behaald:

Afbeelding


Eindoverzicht van het bord:

Afbeelding


We besluiten nog een ronde door te spelen om te kijken of het haalbaar is om je rijk een hele ronde vast te houden. Bovendien kan Thekkur dan eindelijk zijn Terrorist cards gebruiken. Van mijn rijk blijft niets over...

Afbeelding



Na afloop ruimen we op en spelen we nog een potje Macchiavelli:

Afbeelding


Het potje wordt uiteindelijk gewonnen door DrCaligari, die natuurlijk zijn eigen kaarten gemerkt heeft.

Afbeelding


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hahahah, geweldig fotoverslag vincere! complimenten :) Vooral (net als bij irregular webcomic) de onderschriften zijn geniaal. George W. Vincere, wat een retard!

Mooi spel, snel weer!

ps: volgens mij stond je camera wel in een enorm hoge iso waarde! de korreligheid is niet van de lucht. Maar dat kan natuurlijk ook de invloed van de terri's zijn!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Ja het was mij ook al opgevallen. Hij stond op iso 1600, toen we er op scouting naar zaten te kijken hadden we hem niet meer teruggedraaid. Jammer maar helaas.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

De tweede strijd is gestreden, met deze keer verschillende nieuwe zaken die geprobeerd zijn, zoals het spelen als terrorist. Global Liberator was deze keer Fandath Amin, die als winnaar de eer krijgt om weer een wedstrijdverslag te schrijven. Fandath, gefeliciteerd!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

HA! Evil Fandath Amin! Wat een smuck! Lang leve de terri's! Ik vond het wederom een reuze gezellige avond. Binnenkort weer een keer? :D

With Terrorist Love, Kim Jong Thekkur
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

De verdedigers van de democratie hebben opnieuw gezegevierd in de strijd tegen het deze keer wel zeer internationale terrorisme. Dat de uiteindelijke winnaar als het "Evil Empire" werd aangeduid, moet dan ook wel een kwestie van kwaadaardige propaganda zijn – ik had notabene een VN-blauw overhemd aan.
Deelnemers aan de Tweede War On Terror waren Thekkur, Vincere, Lairnaedon, Killerbee en Fandath. Met meer spelers dacht ik dat we het qua tijd niet zouden halen, maar dat viel achteraf mee (we hebben 4-5 uur gespeeld). Iedereen begint als een Empire, en het spel kan waarschijnlijk erg lang duren als die Empires in evenwicht blijven, maar als er eenmaal een paar in moeilijkheden komen en al dan niet gedwongen Terrorist worden, loopt het toch vrij snel naar een einde.
De Balaclava of Evil werd heel wat meer gebruikt dan de vorige keer – vooral Killerbee, die 'm lange tijd op had, zag er erg evil uit. Ook Thekkur mocht korte tijd evil zijn, en in de laatste ronden moest Fandath de bivakmuts op. Het is geen spel voor hoogzomer op een bankje in de zon.

Meteen vanaf het begin werden er flink wat terroristen ingezet. Vooral Evil Killerbee was daar flink mee bezig, maar hij kwam met de opbouw van z'n Empire intussen niet veel verder en bleef een beetje steken in de buurt van een gebied dat de veelbelovende naam "Middle of Nowhere" draagt, aangevuld met losse stukken Australië en Azië. Vincere had een veelbelovende start in Zuid-Amerika, maar kreeg in het begin juist de meeste van die terroristen op bezoek en bereikte daardoor ook niet veel meer. Thekkur, deze keer in Europa en West-Azië, had veel pech met dobbelen en oil counters, en kon daardoor zijn gebied en inkomsten niet snel uitbreiden. Met Lairnaedon in Noord-Amerika en Fandath in Afrika en Oost-Azië ging het intussen vrij goed.

Killerbee werd de eerste echte terroristische speler, vrijwel meteen gevolgd door Vincere. Met de vele terroristen die toen al over de wereld rondzwierven en veel geld, veel kaarten en veel nieuwe terroristen in voorraad, vormden zij meteen een enorme bedreiging voor de vrijheid. Nu brak pas de echte War On Terror los: de Empires, die eerst ook nog elkaar hadden aangevallen, sloegen de handen ineen om het zwarte gevaar te bestrijden. Zo kreeg Thekkur nog een grote financiële bijdrage van de andere twee om zoveel mogelijk terroristen uit te schakelen toen hij daar de kans voor had.
Maar de terroristen sloegen hard terug, en het rijk van Thekkur verzwakte zodanig dat hij zich op het laatst niet meer kon handhaven en ook aansluiting bij de zwarte horden zocht. Met nog twee Empires in het spel kon het alle kanten uitgaan: de eerdere terroristen waren bijna door hun geld en kaarten heen, maar zouden een nieuwe impuls krijgen door de aansluiting van Thekkur; intussen zaten Lairnaedon en Fandath dicht in de buurt van het te halen aantal punten voor de overwinning. Uiteindelijk bouwde Lairnaedon 7 Cities (voor evenzovele punten), maar had net niet heel Noord-Amerika in handen (wat hem de overwinning had opgeleverd). Fandath kwam met 6 Cities en heel Afrika op de benodigde 8 punten, en de Terroristen hadden op dat moment 6 punten door Europa, Zuid-Amerika, Australië en Nowhere in anarchie te dompelen. Erg spannend op het einde – het had op iedere andere manier kunnen aflopen.

Jazeker, volgende keer weer!
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie