Bordspel of rollenspel?

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bordspel of rollenspel?

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

N.a.v. de volgende vraag van v1nce (in het topic "Bordspelers gezocht"):
v1nce schreef:Hey, effe een gekke vraag:

Jullie zijn allemaal (ook) RPG ers. Hoe komt het dat jullie dan in jullie samenstelling niet RPG en en wel boardgamen? Vinden jullie bepaalde dingen aan boardgamen leuker? En zo ja wat dan? :) Gewoon nieuwsgierig, vandaar. Hoe dan ook veel plezier!
Het makkelijke antwoord, in dit geval: dat hadden we nou eenmaal afgesproken. Daarnaast: in een eventuele RPG zou ik mogelijk een minder geschikte deelnemer zijn door een totaal gebrek aan kennis van AD&D (OK, dat is natuurlijk te leren). En: een RPG duurt meestal wel een aantal avonden, bij een bordspel zijn we in één avond klaar (meestal tenminste, deze keer lukte het niet). Ons vorige bordspel was ook al weer een paar maanden geleden, en een zo lage frequentie is bij een RPG niet echt aanvaardbaar.

Wat vind ik leuk aan bordspelen? Er zijn een paar aspecten. Eén daarvan is natuurlijk de interactie met andere spelers, maar dat heb je met rollenspelen net zo goed. Wel is de interactie heel anders: je bent niet samen één "party", maar je hebt te maken met tegenstanders en bondgenootschappen die bij veel spelen ook nog wisselen.
Iets anders is, dat ik er wel aardigheid in heb om het verloop van de strijd te volgen, een strategie te verzinnen die me verder brengt, en gebruik te maken van taktische kansen. Dat zijn mogelijkheden die je bij het rollenspel bijna nooit hebt. Ik speel liever bord- dan kaartspelen, want op een spelbord kan ik zien wat er gebeurt. En sommige bordspelen hebben ook nog een historisch aspect waar je wat van kunt leren (ik ben toch al een liefhebber van oude wereldkaarten en atlassen).
Last but not least: een spel winnen vind ik ook leuk. Niet met het mes op tafel uiteraard, maar ik zie graag dat de plannen die ik heb bedacht, ook succes hebben. Hoe "belangrijk" dat is, varieert wel: als de geluksfactor groot is, kan het me minder schelen dan wanneer het op strategie aankomt.

Zijn bordspelen leuker dan rollenspelen? Als ik het per avond bekijk, moet ik eigenlijk zeggen: meestal wel. De reden daarvoor is, dat bordspel-avonden (zeker bij een bekend spel – iets nieuws kan natuurlijk altijd tegenvallen) een tamelijk constante en wat mij betreft vrij goede spelbeleving bieden. Bij het rollenspel is er veel meer variatie. De beste rollenspel-avonden zijn beter dan welk bordspel ook, maar helaas komen die maar heel weinig voor. De gemiddelde rollenspel-avond ligt (wat mij betreft) onder het niveau van de gemiddelde bordspel-avond. Heel veel scheelt dat trouwens ook weer niet. Maar je hebt natuurlijk ook nog wel eens een puur slechte rollenspel-avond......
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Goed antwoord! Maakt erg duidelijk waarom Bord spellen voor julllie leuker zijn/beter werken! :)

Ik denk dat ik voorlopig RPG leuker zal vinden (doe eigenlijk zelden tot nooit aan bordspellen) omdat ik de extra aspecten 'Fantasy' en 'Roleplaying' en co-operative play toch wel heel belangrijk vind. Bij RPG heb je ook te maken met Strategie en tactiek en 'geluk'/kans maar dat is toch best ondergeschikt aan voornoemde aspecten.

Maar ja, het is ontegenzegelijk waar dat de complexiteit en uitgebreidheid van RPG en idd ook inhoud dat lost/vast spelen minder leuk is en dat het veel moeilijker is om met allerlei verschillende soorten mensen en een wisselende groep lol te hebben.

Beetje dubbel allemaal. Hoe dan ook sowieso tof dat jullie gamen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Wat een uitgebreid antwoord fandath! Voor mij geldt niet dat ik bordspellen leuker vind dan rollenspellen. Een goede RPG spelen voelt als een goed boek lezen of een goede film kijken. Kan je tot nieuwe inzichten brengen en prikkelt de fantasie. Een bordspel is hetzelfde als een avondje poolen of een avondje gamen achter de computer; pure ontspanning. Lol hebben met een groep vrienden.
Er is natuurlijk ook de 'relaxete' manier van rollenspelen. Lol hebben, een hoop interactie en weinig 'diepgang'. Dat is ook onspanning, maar ook je fantasie gebruiken en interactie. Maar ja, wat fandath zei: goede rpg's zijn wat dat betreft schaars, en bordspellen bieden een wat stabieler vermaak :)

That's my 50 cents ;)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja zo is t ook voor mij.
Plaats reactie