Britannia - 23 december 2007

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Britannia - 23 december 2007

Bericht door Vincere »

Wijlen Fandath Ryne schreef:Britannia is van Avalon Hill en heeft gewoon kartonnen countertjes. Het is voor 3 tot 5 spelers, maar speelt het best met z'n vieren. Het spel volgt de geschiedenis van Groot-Britannië vanaf de Romeinse tot aan de Normandische invasie. Het land wordt bewoond door verschillende volkeren, die in de loop van de geschiedenis de ene na de andere invasie te verwerken krijgen. Iedere speler heeft een aantal volkeren tot z'n beschikking, dus je blijft altijd meedoen. De winnaar wordt bepaald aan de hand van een puntensysteem. Het duurt korter dan Shogun of A&A, maar je bent er ook best wel even mee bezig. Aardig spel, maar qua tactiek en strategie toch wat minder geavanceerd dan Shogun. Ik heb er wel veel van geleerd over de vroege geschiedenis van Groot-Britannië.
Meer info: http://www.boardgamegeek.com/game/240.
Gisteren is na een lange planning dan eindelijk de langverwachte dag geweest waarop Britannia gespeeld zou worden. Deelnemers waren Wijlen Fandath Ryne, Killerbee, Vincere en Thekkur. Laatstgenoemde had echter hoofdpijn (kerstborrels?) en zegde tot grote treurnis van de andere spelers af, want Britannia wordt het beste met vier spelers gespeeld, of eventueel vijf, terwijl het met drie spelers weinig gebalanceerd is. Verwoede pogingen om een vierde speler op te scharrelen mochten helaas niet baten, dus togen Killerbee en Vincere toch met z'n tweeën af naar Schiedam, waar gastheer Fandath al op ons wachtte. Een fotoverslag van de dag:

Afbeelding

Deze stoel bleef dus leeg.


Afbeelding

Fandath neemt de regels door met Killerbee.


Afbeelding

In de eerste ronden werden de vreedzame volkeren van Britannia (Caledonians, Picts, Brigantes, Welsh en Belgae) aangevallen door de Romans (paars, gespeeld door Fandath).


Afbeelding

Na de Roman Invasion bezetten zij gelijk een groot deel van het eiland, en bouwen verschillende forten. De Belgae (blauw, Zuid-Engeland) en de Brigantes (rood), beiden gespeeld door Killerbee, zijn de grootste slachtoffers.


Afbeelding

De Romans rukken verder op, maar ook de Welsh (groen, midden) weten wat terrein te winnen en zelfs enkele forten te vernietigen.


Afbeelding

Aan het einde van Turn 3 bezetten de Romans het grootste deel van Engeland. De Brigantes hebben zich inmiddels onderworpen, terwijl de Belgae het einde van hun volk tegemoet kunnen zien.


Afbeelding

In Turn 4 varen enkele nieuwe volken naar Engeland toe, waaronder de Irish, Scots, Jutes, Saxons en Angles. De Saxons zijn hierbij verreweg het sterkst, en worden net als de Romans gespeeld door Fandath.


Afbeelding

Turn 6 kent een belangrijke ommekeer in het spel. De Romans verlaten het eiland en worden vervangen door Romano-British. Dit laat een hoop ruimte vrij voor de Major Saxon Invasion die vanuit de Frisian Sea komt.


Afbeelding

Na de Major Invasion bezetten de Saxons een groot deel van het eiland. Ook de Angelsen proberen voet aan wal te krijgen, maar Vincere heeft ongelooflijk veel dobbelpech en bereikt vrij weinig.


Afbeelding

Na een Turn 7 ongeveer besluiten we er mee op te houden. Fandath bezet met zijn Saxons veel gebied en heeft, gecombineerd met zijn Romans, al een straatlengte voorsprong op rest.


Zoals ons inderdaad aan het begin is verteld, is het spel verre van gebalanceerd als je met drie spelers speelt. Fandath had, toen we stopten, ongeveer 95-100 punten, Vincere had er 49.5 en Killerbee slechts 29 ofzo. Punt was dat Fandath wel met de Romans móest spelen, omdat hij gewoonweg de anderen het spel op die manier het beste kon uitleggen. Desalniettemin heeft iedereen zich toch vermaakt, we hebben een idee gekregen van hoe het spel gaat en willen het graag nog eens spelen als we met z'n vieren zijn.

We stopten rond een uur of vijf met Britannia en hebben toen pizza gehaald. Aangezien Killerbee enigzins op tijd weg moest, en Vincere meereed, is er niet nog een volledig spel gespeeld. In plaats daarvan hebben Fandath en Vincere de tijd gebruikt om Killerbee Axis & Allies te leren, waarvan er twee ronden gespeeld werden. Misschien niet voldoende om een goed idee te krijgen van de diepgang van het spel, maar zeker wel om een eerste (in dit geval positieve) indruk van het spel aan Killerbee te geven.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Na afloop werd er opgeruimd, en is nog even snel de spellenkast van Fandath doorgespit om andere spellen te bekijken. Rond een uur of negen namen we weer afscheid, maar met het besluit om regelmatiger bordspellen te gaan spelen en misschien een soort subgilde binnen het RRPG op te richten. Meer informatie volgt hierover nog wel. Al met al een geslaagde dag, ondanks de eerste teleurstelling. Veel dank aan gastheer Fandath voor de goede zorg!


Dulce et decorum est pro alea mori.
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Dank voor het mooie fotoverslag! Ik schrijf later nog wel wat meer.......

Kleine mededeling: in mijn oceaanblauwe tapijt trof in een slagschip van de Bismarck-klasse aan, gezonken maar zo te zien goed bewaard gebleven. Dus als je op 2 of 3 januari weer hier bent voor ODM, denk er dan even aan (dit voor het geval dat ik het zelf vergeet).

Thekkur heeft er trouwens nog bij gezegd dat hij écht niet teveel gedronken had. Wat natuurlijk jammer voor hem is - dan heb je er tenminste nog plezier van gehad.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
v1nce

Bericht door v1nce »

Mooie foto's, goed verslag, en tof huis trouwens.

Ik hoop van harte dat het idee van een Actief! subgilde er idd komt, hoe meer gegamed (maakt niet uit welke game) er word hoe beter lijkt mij.

Veel Plezier bij toekomstige sessies i.i.g. ! :)
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Ach ja, ik woon daar niet zo gek, zeker als de zon flink schijnt is het best mooi licht binnen.


Eigenlijk heb ik niet zo heel veel toe te voegen aan het verslag van Vincere. Britannia verliep ongeveer zoals ik verwacht had. Wel had Vincere inderdaad erg veel pech met dobbelen, zozeer dat zelfs de Angelen, normaal een van de sterkste volkeren, nauwelijks voet aan wal kregen. In die fase van het spel is het gebruikelijk dat de Angelen, met wat hulp van de Picten, het noorden van Engeland in bezit nemen. Ook Killerbee zat het niet mee, want de Briganten weten zich normaal gesproken wel te redden en kunnen dan later nog wat punten pakken. In dit spel gingen ze in het post-Romeinse geweld ten onder. Al met al had ik het zo makkelijk dat ik hoogstens last had van het luxeprobleem dat ik mijn Saksen liever niet mijn Romeinse forten liet aanvallen.

Op zich zou Britannia best met drie (of zelfs twee) spelers te spelen zijn, maar de makers van het spel hebben gewoon geen goede verdeling van landen gekozen voor die versie. Om dat wel te doen is overigens niet zo eenvoudig: vroeger heb ik vaak gemerkt dat het spel met vier spelers heel goed in evenwicht is, en een kleine wijziging kan dat verstoren. Voor vijf spelers hebben ze het ook goed uitgezocht, maar voor drie is gewoon een andere verdeling van de volkeren nodig. De vraag is alleen, welke: het gaat niet alleen om de kracht/grootte van ieder volk, maar ook om de ligging van hun gebieden ten opzichte van elkaar, het tijdstip van verschijnen, en de daaruit voortvloeiende conflicten.

Bij Axis&Allies speelde ik in m'n eentje alle Allies (USSR, UK en USA), Killerbee speelde Duitsland en Vincere speelde Japan. Die verdeling is normaal als je met z'n drieën A&A speelt, want de Axis-mogendheden zijn interessanter om te spelen. Bij dit spel maakt het voor het verloop natuurlijk niet uit hoeveel er meedoen.
We hebben maar een paar ronden gespeeld, en ik maakte van de gelegenheid gebruik om eens te experimenteren met een industrieel complex in India. Erg goed beviel me dat toch niet: ik denk dat Japan het wel kan pakken als het zich flink inspant, en als dat gebeurt, zijn de Russen meteen in grote problemen. Bovendien kost het de Engelsen allemaal veel geld, dat ze dan niet tegen Duitsland kunnen inzetten.
De Russen wisten zich redelijk te handhaven. Ik denk dat Duitsland toch vooral landeenheden moet kopen en geen geld moet uitgeven aan vliegtuigen, hoe handig die ook zijn. Het lijkt alsof je tamelijk op je gemak de USSR kunt gaan aanpakken, maar in werkelijkheid is haast geboden. In de slotstand was een grote Brits-Amerikaanse inval in Noorwegen namelijk al niet meer te voorkomen, en dat is op zich nog niet zo erg, maar het steunt de Russen en je moet ook steeds uitkijken dat die troepen zich niet opnieuw inschepen en een ander Europees gebied binnenvallen.

Al met al een geslaagde dag: we hebben ons prima vermaakt en gaan een vervolgsessie plannen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie