War on Terror en Shogun, 10 mei 2008

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

War on Terror en Shogun, 10 mei 2008

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Alweer een bordspelsessie achter de rug.... het lijkt de laatste tijd wel of we dat vaker doen dan rollenspelen.

We waren eigenlijk van plan om alleen Shogun te spelen, maar omdat bleek dat Eduard pas later aanwezig kon zijn dan ik eerst dacht, was er voor de anderen nog een mooie gelegenheid om eerst War on Terror te spelen.

Afbeelding

Dat werd vrij vlot gewonnen door Lairnaedon. Het was al snel duidelijk dat hij er qua inkomsten en ruimte goed voorstond, en het benodigde aantal victory points kwam spoedig binnen bereik. In eerste instantie wist Vincere hem nog wel tegen te houden met een atoombom, maar niet veel later lukte het toch, mede omdat Killerbee en Fandath zaten te suffen en er ondanks ruime mogelijkheden niet veel tegen deden.
De eindstand:
Afbeelding
(groen-Lairnaedon; rood-Killerbee; roze-Vincere; blauw-Fandath)

Voordeel van dit vlotte verloop was wel, dat we juist klaar waren tegen de tijd dat Eduard arriveerde. Daarmee was het tijd voor het echte werk: Shogun. Het is een spel uit de Game Master serie van Milton Bradley en speelt in het feodale Japan. Qua uitvoering lijkt het wel wat op Axis&Allies, met veel goed vormgegeven plastic figuren (toch aardiger dan de kartonnen countertjes die veel andere spellen kenmerken).

Anders dan bij A&A zijn er geen vaste beginopstellingen: iedereen krijgt willekeurig 13 provincies aangewezen die bezet worden met kleine legers, en beschikt daarnaast over drie sterkere legers die aangevoerd worden door een bevelhebber, de daimyo. Als je alledrie je daimyo's kwijt bent, ben je uitgeschakeld.
Na uitdelen van de provincies is het zaak, je troepen enigszins te concentreren in gebieden waar je veel provincies hebt, en omdat dat door het toeval bepaald wordt, is het maar afwachten hoe dat uitpakt. Bij ons stond het kort na het begin zo:
Afbeelding
(groen-Lairnaedon; rood-Killerbee; paars-Vincere; blauw-Fandath; oranje-Eduard)

Een lastige situatie, waarin geografisch gezien waarschijnlijk Vincere en Lairnaedon er het beste voor stonden. Op het langwerpige speelbord (tja - Japan) is het namelijk veel prettiger om aan de rand te zitten dan in het midden (zoals Fandath, die met veel tegenstander tegelijk rekening moest houden). Killerbee's manschappen stonden wat ongelukkig verdeeld, hoewel hij uiteindelijk in het verre noorden een redelijke positie wist op te bouwen. Eduard zat met twee losse gebieden, en verloor bovendien al snel een daimyo door een actie van Fandath, die er in dit stadium vrij goed voor leek te staan.

Daarna golfde het spel wat heen en handhaafde iedereen zich korte tijd min of meer, tot er vrij snel achter elkaar een serie slachtoffers vielen: eerst verloor Lairnaedon een daimyo door toedoen van Fandath, maar die maakte in diezelfde ronde een taktische fout waardoor Eduard revanche kon nemen voor zijn eerdere verlies. Uiteraard kwamen deze ontwikkelingen vooral de overige twee spelers ten goede.

Killerbee profiteerde als eerste en schakelde niet lang daarna Lairnaedon uit, waardoor hij zowel de rode als de groene legers beheerste:
Afbeelding
Op dat moment leek hij de belangrijkste kandidaat voor de overwinning, maar met name Eduard begon daar iets aan te doen. Vincere zette intussen de aanval op Fandath in, die er niet in slaagde om zich te handhaven, nog een daimyo verloor en zich uiteindelijk genoodzaakt zag, met de schamele resten van zijn leger naar een klein eilandje uit te wijken om daar de rest van de strijd gade te slaan. Intussen probeerde Eduard dapper om Killerbee onderuit te halen (wat hem de overwinning bezorgd zou hebben), maar dat lukte uiteindelijk niet.
Het was intussen laat geworden, dus we zijn er maar mee opgehouden. Helemaal duidelijk was het nog niet in de slotpositie, maar het had er wel alle schijn van dat Vincere de winst zou gaan binnenhalen, ook al was hij door onwaarschijnlijk veel dobbelpech intussen een daimyo kwijtgeraakt:
Afbeelding
Al met al een aardig spel, wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, ook is de door toeval bepaalde beginopstelling niet iets waar ik echt enthousiast over ben.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

Al met al een aardig spel, wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar, ook is de door toeval bepaalde beginopstelling niet iets waar ik echt enthousiast over ben.
En daar ben ik het helemaal mee eens. Het was een leuk spel met spannende momenten met het totale verrassingselement aan het begin zorgt ervoor dat je nooit echt een eigen tactiek kan volgen.
Ik merkte wel dat ik eerder had moeten investeren in een fort hier en daar. En dat de ninja een handige bondgenoot kan zijn (als ik eens goed rolde dan) Aangezien mijn rolls de hele dag al tegen zaten (vanwege de warmte of de afleidingen?) was de kans dat ik van voncent zou winnen wel heel klein. Vooral toen ik nog maar 1 daimyo over had en ik toch echt Ed klein moest zien te krijgen om mijn kracht weer op te kunnen bouwen om door te gaan.
en gezien de positie waarin Ed zat op dat moment achtte ik die kans niet echt groot.
Al met al een leuke dag en een prettige ervaring om een nieuw spel te leren.

War on Terror, een '8'tje omdat het een leuk spel blijft en we eindelijk eens een vlot spel speelde.
Shogun, toch ook een 8. Het totale verrasingsplaatsen aan het begin haalt een beetje de lol uit het spel, net als met Risk.
A&A vond ik een leuker spel om te spelen en ik vraag me af of ik Shogun nog eens een keer zal oppakken als we niet eens kijken of we een paar kleine veranderingen kunen maken in de begin opstelling. De Daimyo legers vond ik dan weer wel een mooie toevoeging en het plannen aan het begin met de kans om te bieden op de zwaarden, ronins en de ninja vond ik ook wel weer een plus. Nadeel is dat het bord (net als in A&A) eigenlijk te klein is om echt lekker een overzicht te kunnen houden.
(Piercing Paladins Of The Edible Judgement Of Anything!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Het probleem is eigenlijk, dat er met vijf spelers net een beetje te weinig gebieden zijn waar je echt goed zit. Het eiland waar Vincent begon is een erg mooie uitvalsbasis, en het kleinere eiland van Ed gaat ook wel, als je tenminste de rest van je legers in de buurt hebt. Verder zijn er helemaal aan de andere kant van het bord met een beetje goede wil nog wel twee zones aan te wijzen die behoorlijk werken, maar dan is het echt op. Misschien moet je toe naar een systeem waarbij de kaarten in het begin op een ingewikkelder manier verdeeld worden zodat iedereen duidelijker een machtsbasis kan vormen, uitgaande van die vier gebieden. En de speler in het midden zou ter compensatie de drie lege gebieden erbij kunnen krijgen.

Ik had het er na afloop ook nog even met Ed over, en het punt is dat de kaart van Japan niet zo heel erg handig is voor vijf spelers - met drie zou het goed gaan, en met vier ook nog wel. Een vergelijkbaar spel op een kaart van b.v. Frankrijk zou wel met vijf of zes spelers te doen zijn.

Een belangrijk nadeel vind ik ook, dat je uitgeschakeld kunt worden: Martin had een paar uur lang niets meer te doen. Voor mij dreigde hetzelfde: om tot een officiële winnaar te komen hadden we nog zeker een paar ronden moeten doorspelen, en hoewel het niet zeker was dat één van de grootmachten de moeite zou nemen om mij van mijn kleine en zwaar verdedigde eilandje af te slaan, was ik wel steeds erg snel klaar geweest......


Maar als we het nog eens doen, wil ik wel eens nadenken over mogelijkheden om de beginopstelling te verbeteren en de willekeur er een beetje uit te halen.
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Killerbee
Ridder
Berichten: 293
Lid geworden op: dinsdag 22 juni 2004, 21:19

Bericht door Killerbee »

Misschien de volgende keer met 4 spelers en de kaart in 4-en delen en ieder een (door middel van gooien met de dobbelstenen) gebied aan te wijzen?
(Piercing Paladins Of The Edible Judgement Of Anything!)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Hier valt denk ik weinig aan toe te voegen. Wederom een gezellige middag gehad! Het is fijn om te beschikken over een groep van vijf tot tien gelijkgestemde mensen die allemaal graag een bordspel doen op z'n tijd. Met het gebrek aan tijd voor een vaste RPG campagne geeft zo'n dag eens in de zoveel tijd toch weer een hoop ontspanning.

War on Terror was als vanouds weer verrassend. Martin had inderdaad niet hoeven te winnen, maar ach, het kwam op deze manier goed uit. Shogun is een mooi uitgevoerd bordspel. Die Milton & Bradley games hebben toch een hoop oog voor detail. Ik had natuurlijk het geluk om een redelijke beginpositie te hebben die ik al snel kon versterken. Daarna speelde ik eigenlijk helemaal niet zo aanvallend - telkens wat speldenprikjes die puur bedoeld waren om mijn daimyo's ervaring op te laten doen. Gelukkig was mijn positie ook sterk genoeg om dat defensieve spel vol te houden. Inderdaad veel pech dat ik mijn daimyo kwijtraakte, want als dat niet het geval was geweest had ik zeker weten vol de aanval ingezet. Nu beperkte ik me tot het voorkomen van een overwinning van de andere strijdende partijen.

Jammer genoeg(?) ga ik binnenkort voor drie maanden naar Australië, maar we zullen vast na de vakantie wel weer eens een dagje kunnen plannen. Zelf wil ik nog wel eens Britannia doen, maar er gingen ook stemmen op voor Civilization. T.z.t. dus maar een datum prikken.

Paul, bedankt voor je eeuwige gastvrijheid, en Patrick, Martin en Ed voor het gezelschap.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Plaats reactie