War On Terror 30-09 evaluatie

The name says it all!

Moderator: Vincere

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

War On Terror 30-09 evaluatie

Bericht door Thekkur »

Gisteravond is mijn war on terror bordspel ontmaagd!
Na een kort rondbel rondje kwamen veteranen George W. Vincere, Kim-Jong-Thekkur en Fidel Killerbee en nieuwkomer Dr.Polcali Potigari bij elkaar om heerschappij over de wereld uit te vechten.
Een zorgvuldige opbouw van het spel (ondanks enkele tegenslagen van gebieden zonder olie) met Dr Polcali Potigari in europa, W Vincere in afrika en het midden oosten, Fidel Killerbee in Zuid america, antartica en australie en Kim Jong thekkur in noord amerika en oost-azie resulteerde in een lange afwezigheid van terroristische facties. Pas na een behoorlijke speeltijd, de nodige machtswisselingen en tamelijk kapitaalkrachtige wereldmachten werden de zwarte units ontplooit.

Niet lang nadat de eerste terroristen op het bord verschenen volgden ook de nucleaire bombardementen dirty bombs en insurgencies waardoor de machtsbalans nog verder verschoof. Fidel Killerbee maakte zich in de eerste helft van de game niet populair door al snel het halve bord te bedekken met towns, waardoor al de aandacht naar hem (en zijn gevaarlijk grote stapel rode actiekaartjes) uitging in plaats van naar W Vincere en Kim Jong Thekkur. Dr Polcali Potigari wist ook aan de aandacht te ontsnappen, maar dat kwam voornamelijk doordat hij op zichzelf geen serieuze dreiging uitoefende op de andere facties. Door de grote hoeveelheid cash in het spel (iedereen liet elkaar rustig opbouwen) werden de kaartjes belangrijker.

De evil Baklava wisselde regelmatig van eigenaar en ook met de Balaclava of evil op het hoofd heeft iedereen mogen proeven hoe het is om een boosaardig rijk te mogen bestieren. Met uitzondering van Kim Jong Thekkur.
Tegen het einde van de game werd er een aliantie gesmeed tussen Fidel Killerbee en Kim Jong Thekkur en Dr Polcali Potigari en George W Vincere.
De strijd tussen Cali en Killerbee om madagascar leek eindeloos te gaan duren tot Kim Jong Thekkur een de wereldvrede herstelde door een atoombom op afrika te gooien en het halve contignent vol te bouwen met steden. op één punt van de overwinning verwijdert besloot Dr PolcaliPotigari zich te bekeren tot het terroristendom, waarna Fidel Killerbee een halve ronde later concludeerde dat Kim Jong Thekkur al had gewonnen omdat de hoeveelheid overwinningspunten omlaag was gegaan.

Het was duidelijk dat niemand zat te wachten om vroeg in het spel terrorist te worden. De geluksfactor blijft erg hoog, want een goede gooi met de oil dice of een aantal goede kaartjes maken veel verschil. Toch maakt het veel uit hoe die cash wordt ingezet of hoe de kaartjes worden ontplooit, waardoor het spel steeds anders en afwisselend is!

Al met al weer een gezellige avond, het blijft een tof spel Zoals vincere opmerkte: "ik ken geen spel waarbij zoveel gejuicht wordt als bij WoT"
Met Dr.PolcaliPotigari hebben we hopelijk een nieuwe cell voor ons netwerk gerecruteerd :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

http://files.boardgamegeek.com/file/dow ... _to_v2.pdf

er schijnt een WoT 2 editie aan te komen?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Tja, we hadden een bordspellenavond gepland, maar het was nog niet zo zeker wat we gingen doen. Maar toen bleek dat we met z'n zessen waren, hoefde er niet lang nagedacht te worden: alleen WoT bleef over. Overigens was dat de eerste keer dat we dat spel ook echt met het maximale aantal spelers speelden - met als gevolg dat toen er eenmaal een evil empire was (wat al heel snel gebeurde), er ook altijd iemand evil bleef (ikzelf trouwens maar 10 seconden).

Uit het spelverloop werd wel duidelijk dat de ervaring van de groep met WoT was toegenomen. Iedereen wist intussen wel dat een bestaan als terrorist vooral saai is, en probeerde dan ook zorgvuldig zijn empire in stand te houden en waar mogelijk uit te breiden. Lange tijd gingen de kansen wat heen en weer, en stond nu eens de een en dan weer de ander er wat beter voor. Ook het grote aantal kernbommen dat werd uitgespeeld en de rijkelijk rondgestrooide terroristen hielden de ontwikkeling aardig tegen.

Uiteindelijk wist Patrick de overwinning te grijpen, vooral omdat de andere spelers niet zoveel aandacht besteed hadden aan zijn zeven steden, omdat er toch terrorist cells bij stonden...... tja, ze telden natuurlijk wel mee voor de victory points! :roll:
Toen hij drie builds kreeg en in dezelfde beurt Zuid-Amerika kon innemen, was het ineens afgelopen.

Maar eigenlijk was dat maar goed ook. Ik had de indruk dat we nog erg lang bezig konden zijn......... het ging wel wat heen en weer, maar netto gebeurde er niet zoveel. Misschien moeten we wat harder en opportunistischer zijn als iemand er net even slecht voor staat: een beetje samenwerken en de zwakke broeder is van het bord. Nu gebeurde eerder het omgekeerde - gezellig en sociaal natuurlijk, maar niet echt de weg naar een meedogenloze wereldheerschappij. :wink:
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijlen Fandath Ryne
Supreme Grandmaster
Berichten: 3081
Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23

Bericht door Wijlen Fandath Ryne »

Thekkur schreef:er schijnt een WoT 2 editie aan te komen?
Je bedoelt natuurlijk een "Overseas Contingency Operation".

http://www.nrc.nl/buitenland/article219 ... leden_tijd
"Fulminictus...Fulminictus....gauw! Geef me het toverboek!" riep de magier, alert als immer

Afbeelding
Plaats reactie