Tales of a FatDM - Capelle aan den Ijssel

Overzicht van verschillende spelgroepen in Rotterdam en omgeving
Plaats reactie
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Tales of a FatDM - Capelle aan den Ijssel

Bericht door Firavel »

Naam spelgroep: Tales of a FatDM
GM: Ferry (bigDM@dmcorner.net)
leden: 7 spelers over 2 campaigns met een leeftijd tussen de 27 en 40 jaar
speelfrequentie: Vrijdag campaign is eens in de twee weken, vanaf 19:30 tot 00:30 en de zaterdag campaign is elke week van 19:30 tot 01:00-ish
systeem: Pathfinder
speellocatie: Capelle aan den Ijssel, Speelkamer heeft een ruime tafel en genoeg zit plaatsen voor alle spelers + DM.
speelt sinds: 1994 echt bezig met DM-en, daarvoor als speler actief.
omschrijving speelgroep/speelstijl/overig:

Zoals je ziet heb ik twee groepen die op verschillende dagen spelen. De vrijdag groep bestaat voornamelijk uit ervaren spelers. Ik wilde hier pre-made avonturen spelen maar dat geeft mij niet zo'n kick als een zelf gemaakt avontuur. Onlangs weer op level 1 begonnen.

De zaterdag groep heeft een twee redelijk nieuwe spelers maar die zijn na een kleine campaign direct in het diepe gegooit. Deze campaign is high-level (ahum 10+ ;)) en de PC's zijn voornamelijk Evil. Het is voor beide kanten even wennen maar ik denk dat het wel goed gaat komen.

Speelstijl: Hmm ik ben een action-driven DM dus ik wil dat het spel lekker vlot gaat, snelle en brute encounters. Roleplayen wordt ook niet overgeslagen maar er moet wel een beetje vooruitgang inzitten. Een sessie zonder actie is net als een drama serie op TV...boring.

Meer info kan je vinden op www.fatdm.com / www.dmcorner.net
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

The Fat Dm RULEZ!! 8)
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
v1nce

Bericht door v1nce »

Ah,.. jullie hebben samen gespeeld? :)

@ Firavel, cool dat je huisregels op je site hebt! Handig voor nieuwe spelers. Maar wat bedoel je hier nou mee?
"Max +2 Magical weapon (of +1 met een speciaaltje)"

Bedoel dat een startend lvl 1 PC een wapen heeft van max+2 of dat er in de wereld niet meer dan +2 bestaat?
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

hey firavel, tof dat je je groep hier post! maar liefst twee sites aan je games gewijdt. Las ff een stukje over een 'garlic pit' waar mensen in gegooid werden om te vechten. Dacht eerst dat het een vreselijke dood of punishment zou zijn om in een 'garlic pit' gegooid te worden... :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

xxx
Laatst gewijzigd door DrCaligari op zaterdag 4 september 2010, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Ik zou als ik bij deze GM speelde een Franse PC spelen..
The Garlic pitt holds no terror for me! :)
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

v1nce schreef:Ik zou als ik bij deze GM speelde een Franse PC spelen..
The Garlic pitt holds no terror for me! :)
Mon dieu! :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Cleverbot
Ridder
Berichten: 121
Lid geworden op: woensdag 6 januari 2010, 12:21

Bericht door Cleverbot »

Ja ik ken hem, hij speelt bij mij in de groep. ;)

En het forum is voor zijn en mijn campaigns.
"Disclosure: I am a versatile protocol and combat droid, fluent in verbal and cultural translation. Should your needs prove more... practical, I am also highly skilled in personal combat."
―HK-47 sells himself
v1nce

Bericht door v1nce »

Die GM backstage post zijn wel leerzaam en grappig! :)

"Bad things lessons learned:

- Allowed the use of Magic Item Compendium and players on a buying spree. I should have seen this coming when they all bought Healing Belts"

Damn Spelers ook altijd! :p Ik zeg altijd tegen mijn PCs, "BUY magical items you say? Off course you can buy magical items in my world..... with your Blood!" :lol:
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

xxx
Laatst gewijzigd door DrCaligari op zaterdag 4 september 2010, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

Hmm nou ik wil de thread niet al te veel vervuilen maar ook van andere posts elders begin ik het idee te krijgen dat magic items kunnen kopen in 3.5 en zeker 4 vrij normaal is....? Is dat zo? :shock:
Gebruikersavatar
Vincere
Supreme Grandmaster
Berichten: 2447
Lid geworden op: dinsdag 18 mei 2004, 19:30

Bericht door Vincere »

Je zou bijvoorbeeld nog eens hier kunnen kijken.


Dulce et decorum est pro alea mori.
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

Hi, gaaf zoveel reacties.

The Garlic Pit (Tavern / Arena) was een avontuur om de groep samen te brengen. Zeg maar we beginnen in een tavern en je ziet je party members. Echter nu zaten ze in een cel en moesten ze later in een Arena, gekoppeld aan en elkaar vechten om te overleven. (zonder gear hehe). Was een leuke eerste sessie.

Een sessie later en door Korvosa snelrecht, kwam de Garlic Pit in bezit van de laatste slachtoffers...de arme PC's.

Gave is dat de spelers nu verdeeld zijn over wat ze er mee willen gaan doen. We zien het wel. Een leuk HQ voor de groep.

Magic Items kopen is in 3.5 veel makkelijker. Sterker nog de magic items creation regels zijn simpeler. Als magic items makkelijk te krijgen zijn dan moet er ook een limiet worden gezet op wat ze kunnen kopen. Vooral als je 10de level character voldoende geld krijgt. Hiervoor kleine house regel, dat een magisch wapen maar max +2 mag zijn. Anders krijg je voor 50k een magic longsword of bane demons, holy, acid, keen e.d. Level 1 heeft natuurlijk niet de cash om een +1 wapen te kopen.

Met Behind the Scenes wilde ik duidelijk maken aan spelers dat DM-en niet zo makkelijk is dan ze denken. Spelers komen bij de sessie opdagen en spelen dan max 7 uur een character. Maar DM's zijn soms de hele week bezig. Misschien dat ik meerdere behind the scenes ga maken over high level play.
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

hey firavel, tof dat je je groep hier post! maar liefst twee sites aan je games gewijdt. Las ff een stukje over een 'garlic pit' waar mensen in gegooid werden om te vechten. Dacht eerst dat het een vreselijke dood of punishment zou zijn om in een 'garlic pit' gegooid te worden...
Ik heb ook ergens nog de floorplan van het geheel. Die staat waarschijnlijk op het forum achter slot en grendel ;) Ik zal die eens op de website zetten. De PC's vonden het in ieder geval naar om in de pit terecht te komen.
v1nce

Bericht door v1nce »

Ha Firavel, tof dat je zo opent ben over je game en GM stijl.

Het is idd waar dat PCs some half niet weten hoe veel werk en energie GMen kost, voor en tijdens de sessie. Maar, als iedere speler tijdens en na de sessie super blij en geinspireerd kijkt (en dat komt toch regelmatig voor
) omdat ze het erg naar hun zin hebben, dat maakt het het wel allemaal waard. Momenteel heb ik wel een groep die tot nu toe heel erg relaxt is. Doen totaal niet moeilijk over houserules, zijn enthousiast, steken wat tijd in hun PCs tussen sessies door, regelen het eten en lappen altijd er voor! :)

Wat betreft Magical items en zo. Tjee is toch idd een verschil in edities en speelstijl. In die 17 jaar spelen heb ik geloof ik nog nooit een Magisch wapen beschikbaar gesteld voor Gold en heeft een PC nog nooit een wapen gehad dat meer dan +2 was. Maar dat laatste komt ook omdat we nooit verder zijn gekomen dan 9th level of zo. :)

Whatever floats your groups boat. Als iedereen het maar naar zijn heeft!
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

Ik denk dat je er niet meer aan ontkomt om in versie 3+ (3/ 3.5 / 4.0 / patfinder) magic items te kopen. Iedere caster is in staat zelf de items te maken. Niet echt moeilijk en kost alleen geld / xp.

Ik denk dat als je 9de level haald in AD&D dan ben je level 14 in 3.x. XP ligt heel anders.

Iedereen moet het naar zijn zin hebben, DM ook dus ;)
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Ferry! :)

Had Duncan al gespot.. Leuk om te zien dat je nog steeds zo bezig bent met D&D! :)

Ik ben inmiddels, na een pauze van 7 jaar, weer begonnen met D&D.. Heb op dit moment een groepje opgezet waar ik 1 keer in de 2/3 weken mee speel..

Veel plezier & leuk je hier weer tegen het 'lijf' te lopen..

Mike
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

Hi Mike,

Ja ben nog een beetje bezig, tussen WOW door een aantal campaigns in leven te houden.

Ik zag dat jij nu 4de editie doet. Bevalt dat een beetje. Leek mij namelijk te simpel en te weinig keuzes. Goed gemaakt voor spelers die nog nooit (A)D&D hebben gespeeld. :?:

Ferry
Gebruikersavatar
Mike74
Ridder
Berichten: 269
Lid geworden op: donderdag 7 mei 2009, 20:03

Bericht door Mike74 »

Hey man!

Ja, ik ben 4th edition fan.. Ik kwam een krap jaar geleden weer op het plan om te gaan spelen en had de keus: of mijn oude crap uit mijn kelder halen en 1, 2 of 3.0 te gaan spelen.. of gewoon over te stappen naar 4..

Grappig genoeg begon ik pas te lezen over 4 *nadat* ik het gekocht had en de recensies logen er niet om: er zijn veel mensen die niet zo'n hoge pet ophebben over 4 (mijn bevinding: dat zijn vaak mensen die het maar 1 keer of zelfs helemaal niet hebben gespeeld).. maar persoonlijk vind ik het een prima systeem.. Ik was zelf geen fan van 3.X en ben ook niet zo'n enorme voorstander van te vrije systemen met oneindige ontwikkelkeuze.. 4.0 is in dat opzicht een throwback naar de simplicity van D&D1 en dat vind ik juist wel relaxt.. Ik houd van basic! :)

Er zijn ook een boel erg fijne vernieuwingen zoals de healing surges en de powers.. Doordat multi/dual classing beperkt is heeft ook iedereen echt een duidelijke functie in gevecht en dat vind ik ook een pluspunt.. Net als in WoW heb je nu types als Defenders (de klappenvangers), Strikers (DPS), Leaders (healers en inspirators) en de Controllers (crowd control).. In gevechten levert dat super leuke situaties op..

Sowieso zijn gevechten in 4.0 super! En ja, een veelgehoord criterium van 4.0 is dat het teveel gericht zou zijn op gevecht en verder weinig inhoud zou hebben.. Dat is een valide argument maar als creatieve DM/speler heb je geen regelsysteem nodig om inhoud te geven aan je campaign/speelsesies..

Misschien zou ik 4.0 een jaar of 10 geleden totaal krot hebben gevonden maar nu vind ik zo'n (schijnbaar!) oppervlakkig regelsysteem wel fijn.. Ik heb ook niet zoveel zin meer om uuuuurrren in D&D te moeten duiken om het te snappen en aan alles te moeten gaan sleutelen.. Dit werkt voor ons prima zo.. :)

Nu moet ik er direct bij zeggen dat we een heel casual groepje spelers hebben.. Er zitten wel een aantal oude rotten bij, maar vooral veel nieuwe spelers ook (de man:vrouw ratio is 1:1).. :D

Jij speelt nog met Johan volgens Duncan? Is dat nou die Johan van Rowin van vroeger?
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

Ja dat is de Johan van vroeger. Een die-hard zeg maar die elke keer hele goede characters neerzet. Ben erg blij dat ik hem nog als speler heb. Niet dat de andere spelers slecht zijn of minder zijn dan hem maar hij is gewoon een goede speler. Dedicated.

Ik moet toegeven dat ik een beetje mee gegaan ben met de hype over 4 maar na het lezen van de PHB was ik overtuigd dat het niks voor mij was. Ik weet niet waarom maar een gut-feeling zeg maar.

Ik vermaak me met Pathfinder (DnD 3.75) en wie weet switch ik weer naar core D&D als versie 5 uitkomt.

Ferry
DrCaligari
Supreme Grandmaster
Berichten: 1512
Lid geworden op: woensdag 26 mei 2004, 19:11

Bericht door DrCaligari »

xxx
Laatst gewijzigd door DrCaligari op zaterdag 4 september 2010, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
I have seen things you people wouldn't believe, I've seen bots on fire of the edge of the interwebs...
v1nce

Bericht door v1nce »

D&D 5th edition zeg je? Ik schat dat je maar 2 a 3 jaar moet wachtten op de aankondiging... :) ;)

Immers 4th heeft toch een beetje een Windows Vista onthaal gekregen (wat Seven erg bespoedigde) en een nieuwe versie past sowieso in de WOTC koers,.. Ka-Ching! $
Firavel
Schandknaap
Berichten: 19
Lid geworden op: zondag 2 september 2007, 10:14

Bericht door Firavel »

Thanks DrCaligari,

Ik zal het komende tijd wel beter gaan bij houden. Ik zal ook wat post van mijn forum naar het blog overzetten.

ahh maar nu niet want avontuur voor morgen moet af.... must see metal on youtube :evil:
Gebruikersavatar
Janek
Leenheer
Berichten: 79
Lid geworden op: dinsdag 25 september 2012, 23:08

Bericht door Janek »

Ha, nog steeds op zoek naar een extra speler of gast speler/NPC? Ik kan eens in de zoveel tijd prima op vrijdagen bij een groep aanschuiven. julle tijden lijken me prima en bovendien woon in in de buurt :)
Plaats reactie