Fijnproevers gezocht: PC tijdens spelen (fudge on the fly)

Als je op zoek bent naar een groep, spelers of een GM in de omgeving van Rotterdam.

welk spelvorm vind jij leukst?

samen een verhaal vertellen
5
45%
samen een verhaal vertellen
5
45%
inleven in personage
1
9%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Fijnproevers gezocht: PC tijdens spelen (fudge on the fly)

Bericht door Karma »

Als je een film bekijkt leer je de personages kennen naarmate het verhaal vordert. Je ziet ineens de hoofdpersoon zo een mooie vrouw versieren , vechten, magie gebruiken, sluipen etc. Sommige dingen lukken spectaculair, andere falen (omstoten vaas tijdens sluipen, de mooie vrouw die linae recta de wachten waarschuwt). Of het lukt of niet beiden geven het verhaal spectaculaire acties en leuke wendingen.

Kortom, ik krijg gelijk zin om weer eens een rpg te houden; vooral na het lezen van dit systeem: Fudge on the Fly.

(Omdat ik van fantasy setting, van improviseren en van roleplay houdt, wil ik graag eens een nieuw variant proberen: Doe mee!)

Hieronder een korte beschrijving.
Fudge is een systeem dat flexibele houvast geeft aan het rollenspel. Het is een sfeervol systeem, waarbij de regels ondergeschikt aan het inleving is. Er is fudge met dobbelstenen en zonder. Wij gaan zonder spelen. (maar de dobbelstenen zijn altijd achter de hand mocht het niet werken)

Fudge on the fly, is geweldig, je bedenkt wat je wilt spelen in 2 zinnen. Dan gaan we beginnen. Terwijl we verder in het verhaal komen, kan je eigenschappen toewijden aan je PC zoals dat past bij het rollenspel en jouw personage. Dus komt er situatie van zwaardvechten, kun jij bepalen of je daar goed, matig of slecht in bent. Natuurlijk zijn er een aantal slots voor goed (en zeer goed), dus er niet onbeperkte powerplay mogelijk.
Zelfde als je met diplomatie je huid moet redden, of winst probeert te halen, roddelen, sluipen. enz enz

Lijkt je dit wat?! Welke rpg liefhebber niet?
Ter voorbereiding gaan we dan 3 dingen doen:
1) beschrijf dan in 2 zinnen jouw personage in een klassiek fantasy genre.
2) geef dit karakter een nadeel, dit om rollenspel verdieping te bieden
3) geef jezelf een specifiek talent.
(4. een naam is vaak ook prettig)

De rest van je eigenschappen mag je al over nadenken, maar doe het niet te lang, want dat vinden we vooral uit tijdens het spel. Je mag ook gerust D&D of ander rpgboeken erbij pakken ter inspiratie en vertalen naar jouw karakter.

Magie is mogelijk, net als andere rassen. Wel vind ik het belangrijk dat je een karakter/vorm kiest waar je lekker in kunt roleplayen / inleven.
Het speelt zich af in fantasy setting. Er zijn gebieden van mensen, elven, dwergen, tegen orcs, aardmannen en erger. Deze zijn vooralsnog redelijk afgescheiden van elkaar.
Het wordt een lekker klassiek verhaal, goed tegen kwaad zeg maar.

voorbeeld:
beschrijving: "Zoon van adel (mens). Trekt de wijde wereld op zoek naar kicks."
nadeel: "moordlustige oom die uit is op de erfenis" (of "slecht humeur" of "houdt van de vrouwtjes" of "lui")
talent: "zwaardvechten" (of "intimideren")

Lees meer over fudge on the fly http://www.zombienirvana.com/fudge/FudgeOnTheFly.pdf.

Kortom: We beginnen met een spelavond, met 1 avontuur. Ik leid het in, sfeer omgeving, NPC's, queste / verhaal. En dan komen er vanzelf situaties, waarbij je een wacht wilt ompraten een feest te betreden, of even later de muur wilt beklimmen, sluipen of moet vechten met een zwaard, of wil rennen of een boom beklimmen, of (als het in je karakter past) magie* wilt gebruiken. Je mag zeggen waar jouw karakter goed in is, waarin minder goed en waarin slecht in is.

Als het bevalt komt er zeker meer. Geef even berichtje hieronder als JIJ mee doet.
( Binnenkort, intro verhaal ! )

* overigens, magie zal misschien wel een kans (dobbelsteen) bevatten.
Laatst gewijzigd door Karma op zondag 26 september 2010, 2:02, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ah natuurlijk info:
naam: Michiel
leeftijd: 33
woonplaats: Hengelo maar binnenkort: Dordrecht / R'dam
games: rpg ( heb ervaring met ODM, AD&D2 en 3.5 en klein beetje Call of Cathulu ) EDIT: en theatersport! (theater impro)
soort game: roleplay met benodigd stukje actie
dagen: eerst een sessie afspreken met de liefhebbers, ik denk rond de 3 uur wel mooi is.
overige info: eerst noemde ik dit proefkonijn gezocht. Dat betekend dat het een experimentje is. Ik ga dus wel voorbereiden, maar er komt ook echt een groot gedeelte improviseren aan te pas. Voor degene die niet de theatersportworkshop hebben meegedaan: improviseren is leuk! :D
over Fudge rpg systeem: http://www.fudgerpg.com/fudge.html (voor liefhebbers, NIET nodig om te leren, of door te lezen)
Laatst gewijzigd door Karma op vrijdag 16 juli 2010, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Hoe kan ik niet aan zo'n initatief mee willen doen?! alleen de titel al 'Fijnproevers gezocht!' Een game waarbij je met de GM en de spelers een excuise gerecht serveert ;)

Ik ga eens nadenken over een character, kom ik op terug! ZOu je op korte termijn al willen gaan spelen? Misschien leuk om een korte omschrijving te geven van de setting waar je in wil gaan spelen, zodat ik daar al rekening mee kan houden met het maken van een character?
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ja die komt er aan.

Ik vind het al heel tof dat het in Ethannion wordt. Moet nog even kijken waar precies plaats vind.
We gaan semi 'impro rpg-en', dus improviseren en al doende je karakter opbouwen zoals je het voor je ziet. Maar dit wel in een levende wereld en met een goed uitgewerkt stukje intro. Het doel de spelers zitten gelijk midden in het verhaal (net als bij de film ;)).

N.B. Er is juist wel ruimte voor de spelers. Dus mocht je gelijk weten: AAHH DAT wil ik spelen, dan verwerk ik dat het liefst er ook in.
Het wordt een basis fantasy setting 'goed' (mensenwereld, elfen, dwergen) tegen 'kwaad' (orken, trollen etc.) en jullie zijn goed (zeg maar).

Het is wel mijn idee om als het uitkomt dit binnen een week of 3 te doen.

Maar binnenkort dus de intro :D
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Hoi Karma,
Klinkt goed. Waar wil je eigenlijk de sessie houden?
Alhoewel ik het wel interessant vind om mee te doen is het afhankelijk van de tijd en afstand van spel en tot locatie.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Ligt een beetje aan wanneer maar ik ben op zich ook wel geïnteresseerd en m'n vrouw ook. Indien locatie nodig is kunnen we hier in Dordt wel wat bieden.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Ha Thekkur, Rogier, Neanie en vrouw,
mooi, 4 mensen is op zich al een lekker aantal, evt. nog plaats voor 2 maar voorlopig is dit genoeg.
Bedankt ook aanbod van de spelplaats, Dordrecht lijkt me ook wel te doen voor de iedereen, toch?

Wat betreft theater heeft V1nce gedeeltelijk gelijk, ik verwerk delen van theaterimprovisatie, (o.a. verhaaltechniek en rolinleving).
Maar we gaan zeker geen amateur theater doen, het gewoon een tabletop, pen&paper rpg. Daarbij zal het rollenspel en karakters wel belangrijker zijn dan de regels.
Wat er wel anders is:
- een flexibeler systeem dat het verhaal jullie acties en inleven voorop stelt
- de verdere invulling van de PC's zal tijdens het spelen en dus (hopelijk) intuitiever gebeuren dan via vooropgestelde regels
- wereld zelf staat in lijnen wel vast, vooral NPC's en belangrijke plekken, maar verder minder rigide in regels en dus sfeervoller via beschrijvingen

Maar vooral ga ik voor een fijne rpg sessie. Ha dan nu genoeg geluld, de inleidende beschrijving komt binnenkort.

Ha V1nce,
ah een nachtmerrie sessie van 5 jaar geleden? Wel een Heleboel verandert sinsdien hoor.
Dank voor uitnodiging om te komen rpg-en bij jullie, ik wil best komen spelen. Mijn prioriteit ligt wel bij dit projectje roleplay voor fijnproevers en een rpg bij Thekkur.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Karma, zie mijn twee PM's.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

als ej nog iemand kunt gebruiken stel ik mij ook ter beschikking :D

volgens mij is dit de leukste manier om te RPGen. De manier waarop je het beschrijft "in twee zinnen een character en gaan met die banaan" is meestal garant voor de meeste RPG plezier. Improviseren is een kunst en het is iets waar ik wat mee kan en wil.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Karma, zie PM.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Allen
met Lairneadon hebben we nu 5 spelers. Dan is er nog plaats voor eentje extra, maar meer niet.

Ok, om te plannen:
-> PM me jullie emailadressen, dan stuur ik een aantal data als opties.
-> de intro volgt nog
(ik moet even een keuze maken voor een levendige wereld die levendige beschrijvingen biedt enerzijds en genoeg vrijheid biedt voor improviseren anderszijds)
-> ik weet nu zeker dat fudge het systeem wordt. Het is heel veelzijdig, intuitief en stimulerend.

Dan alvast vooruitlopend:
-> als je toch al idee hebt, of een karakter wilt bedenken, bedenk voor jezelf een personage, wat jou leuk lijkt om te spelen.
Inspiratie kun je halen uit lievelings films, boeken, middeleeuwse/historische personages of gewoon wat zou het tof zijn om een ... te spelen. Jullie zijn helden / hoofdpersonages van het verhaal. Zowel jullie kwaliteiten als nadelen en onhebbelijkheden leveren bijdrage aan het verhaal. Het is goed om een plaatje van je personage te vormen fysiek, de achtergrond als je belangrijk vind (adel tot zwerver).
-> karakter, we beginnen met naam, 'blurp', 'flaw' (nadeel) en waarin je uitmunt 'superb'. De rest vinden we tijdens het spel uit (mag je wel over nadenken trouwens). Voorbeeld van karaktersheet hier: http://www.zombienirvana.com/fudge/OnTh ... rSheet.pdf
(om te beginnen vullen we alleen 'name' t/m 'superb' in).
-> het regelsysteem 'Fudge', werkt met vaardigheden beschreven hoe goed je bent in iets (of hoe slecht je bent).
Mocht het nodig zijn, is het dobbelspel gemakkelijk en intuitief. (zie onder)
-> fudge punten, soort complimentjes, deel ik uit, voordeeltjes uit mooi rollenspel. Je krijgt ze van mij na inzet van jouw 'nadeel' in goed rollenspel, met leuke invallen etc.
Je kunt fudgepunten inzetten o.a. om de uitkomst/ worp etc. in jou voordeel te beinvloeden.

Om snel een idee te krijgen, hieronder in een notedop het systeem:
Het is ieder keer 4d6 (4 x normale 6zijdige dobbelstenen) worp.
Per dobbelsteen zijn 3 mogelijkheden: +1, 0, -1 (2 zijden zijn groen, 2 zijn wit en 2 zijn rood).
De uitkomst van de worp is gelijk te overzien (rode en groene dobbelstenen tegen elkaar verwijderen) en het ligt tussen de -4 en +4. Deze uitkomst wordt opgeteld (of afgetrokken) bij jouw score en je hebt de beschrijving van jouw uitkomst.

Eigenschappen/vaardigheden zijn verdeeld als (zal ik nog vertalen hoor) in:
Superb (+3), Great (+2), Good (+1), Fair (0), Mediocre (-1), Poor (-2), Terrible (-3)

Voorbeeld: in een achtervolging wil je springen tussen twee gebouwen. Ze liggen vrij dicht naast elkaar, je hoort dat je gemiddelde ('fair') sprong nodig hebt. Voor springen heb je 'great', je gooit: 2 rood, 1 wit, 1 groen -> uitkomst 1 rood (-1). Dus reken -1, eentje lager, dan jouw eigenschap 'great' dus je maakt een goede ('good') sprong, netjes gehaald!

Ook de uitkomst van een poging (handeling, aanval) wordt als boven beschreven. een paar opties zijn mogelijk:
* Jouw eigenschap plus jouw worp geeft weer hoe goed/slecht je iets de situatie behandeld. Overigens een ' slechte' uitkomst geeft weer aanleiding tot rollenspel en bevorderd plezier, brengt verhaal verder en kan evt. weer fudgepunt opleveren. veel leuker om met een onhandelbare stoel, prongelijk een onschuldige bezoeker in een bar op het hoofd te meppen en een compleet chaotisch gevecht te veroorzaken, dan met een magisch superscherp uitgebalnceerd zwaard iemand een te enthousiaste manicure te geven als waarschuwing. (nou ja het heeft allebei wel wat)
* Jouw eigenschap vs. tegenstander eigenschap.

De gezondheid is verdeeld in:
Scratch (4), Hurt (3), Injured (2), Incapitated (1)
scratches hebben geen nadeel / hurt geeft een -1 / injured -2 / tot incapitated je kunt net nog een beetje kruipen. Dit is een progressief systeem. Met bolletjes af te strepen, heb je 4 scratches dan zorgt nog een scratch voor 1 hurt, na 3 hurts komt nog een hurt neer op een injured en na 2 injured zorgt de volgende injured voor incapitated
In het kort sommige aanvallen/schade veroorzaken een schaafwondje en sommige maken serieuzere wonden.

Die verdeling wordt telkens gemaakt door de worp van 4 x d6 met wat aanpassingen voor wapens, pantser en omstandigheden.

Bij een vordering (zeg maar level up), wordt je niet alleen beter, je kunt ook eigenschappen herschikken zodat dit beter bij jouw personage klopt, je 'blurp' kan herschreven worden. Na verloop van tijd is het mogelijk om nadelen kwijt te raken en skills op te waarderen. dus een krachtige krijger kan bij vorderingen een wijze oudere worden, doordat hij meer zijn wijsheid is gaan gebruiken dan kracht Je kunt dus optimaal je vaardigheden aanpassen aan je rol.
Waarschijnlijk dat we een systeem gaan gebruiken waarbij meerdere wegen dan traditioneel vechten tot overwinning leiden.
Dus kan je iemand net zo goed de huid vol schelden en door boosheid uit element krijgen "je moeder ...", als afleiden "kijk uit achter je", dan als iemand met een bijl in te hakken.
Een overwinning kan dus zijn iemand het hoofd afhakken tot ook een monster zo kwetsen dat ie onschadelijk huilend in een hoekje zit (let op werkt niet bij alles! ;)).
Laatst gewijzigd door Karma op zondag 18 juli 2010, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rogier
Supreme Grandmaster
Berichten: 2452
Lid geworden op: vrijdag 23 februari 2007, 19:06

Bericht door Rogier »

Karma, ik ben er uit, zie PM.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Lang lang geleden, in een plaats ergens ten noorden van hier. In een tijd nog ver voor de vikings, maar toen het bloed van helden al door de mensen stroomde. Dit zijn tijden van mythologie, de verloren geschiedenis. Toen de wereld nog jong was, toen Ragnarok, in het web van lot en voorspelling van de Nornen nog slechts een onopvallende minieme streng was.

Hier, zie de landen vol mooie Noorse bebossing met wonderschoon velden, groene heuvels, grijze bergen in de zomer tot het betoverend wit in de winter. Dit land omringt door zeeen met scherpe kliffen en hier en daar mooie stranden en eilanden. Van de groene heuvels en weiden in het zuiden, de bergpassen tot de gele steppen in het noorden en verder de ijzige kou van het hoge noorden.

Dit is Midgard, de wereld van de mensen. Hun nederzettingen in sfeervolle en stevige huizen bieden een schijnveiligheid.
Want het is ploeterend in de ruwe winterse jaargetijden, het karige land bewerken met ploegen, dorsflegels, jagen, de goden offeren voor goede oogst, worstelen met de onderlinge concurrentie in de Clans het hoofd boven water te houden. Maar dit zijn niet de enige beproevingen, neeer zijn er zijn ergere dingen ...

Dit land kent donkere grauwe regenbuien waarin monsterlijke schimmen over het land waren. Na hagel en sneeuwstormen reusachtige vormen, waarna reizigers vermist worden. Verhalenvertellers vertellen van een dorpen die op de een op andere dag verlaten zijn, huizen opengebroken. Thursen .. Jöten... menseneters, wordt gefluisterd.

In altaars, huizen of stenen stapels worden de goden aanbeden en geofferd. Odin (Wodan), Freya en de andere goden, maar ook de kleinere goden en geesten die dichter bij huis in bomen en stenen leven. Voor een vruchtbaar land, roem, wijsheid, magie, kracht, rijkdom, veiligheid …

Scherp je bijl, zwaard, hooivork, wapen je boog, pak staf en runen.
Dit zijn tijden waarin de werelden dichter bij elkaar liggen dan ooit. Dit zijn de tijden van monsters, schoonheden, schatten, daden, gruwelijkheden, helden. Dit zijn de heldenverhalen van vergeten tijden.

wordt vervolgd ...

NOTITIE:
Ik heb gekozen geïnspireerd om de oude Noordse Mythologie. Naar een fascinatie van kinds af. Naar een game van Thekkur, die bijzonder sfeervol was. Naar het prongelijk tegenkomen van de Mythologie bij het zoeken naar inspirerend materiaal. Ik hoop dat jullie dit een inspirerende setting vinden om een spel in te spelen.
Mogelijkheden zijn natuurlijk de meer standaard vechters, dieven, barbaren, maar ook sjamanen, runenmagi"er, of een andere vorm valt een mouw aan te passen.

Er heerst een precaire wapenstilstand tussen Midgard en Nidavellir, het rijk de sinistere Svartalfer (dwergen), een bloeiende handel. Jötunheim, de wereld van de Thursen, wrede reusachtige menseneters, strooit dood en verderf.
Let op: Elven (of Alfen, hoogelven, of lichtelfen) zijn meer de tinkerbell, of lucide geesten variant.
Dwergen of svartalf zijn sinister, duistere wezens, maar wel te spelen als PC.
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

dat character wat ik je gePMd heb... is dat hier in te passen denk je? Dan waarschijnlijk wel een andere naam geven :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

@ karma: wat een tof idee! Thuya heeft ook gelijk zin om mee te spelen... is daar nog plaats voor? dan zouden het twee stelletjes +martin en rogier zijn :)
Ik ga nu ff broeden op een personage!

Ga je de noorse mythologie echt zoveel mogenlijk aanhouden, werkend met bestaande mythologische elementen? of voeg je een eigen element toe?
Laatst gewijzigd door Thekkur op vrijdag 23 juli 2010, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hej, ja Lairneadon je idee past er zeker wel in. Leuk feitjes om te weten is dat animalisme, geesten e.d. onderdeel zijn van Noorse belevingswereld. Ze hebben ook clans en sjamanen, in zeker opzichten veel weg van Amerikaanse Indianen cultuur.

Thekkur, ja goed hoor er is nog plaats.
De mythologie, zal ik er zo veel mogelijk in verwerken. Natuurlijk kan ik niet alles letterlijk toepassen, pin me niet vast op ieder detail. Maar dit is wel de inspiratiebron.
We leven wel in tijden, waar weinig tot geen geschreven verhalen van overgebleven zijn. (Wat mij ook een stuk vrijheid geeft) Fantasy moet er natuurlijk wel aan te pas komen! :)

v1nce, dank voor opmerkingen. Eigenlijk heb ik inderdaad meer een setting beschrijving gegeven dan een intro. Ook ben ik lui met mijn schrijfstijl en het samenbrengen van materiaal tot een eenduidig verhaalstijl. Ik blijf daar wellicht lui in, zolang ergens maar een begin gemaakt wordt die genoeg inspireerd.

Toch lieve mensen, na keuze van de setting, hier de intro herstel de proloog:

Skari staat aan het roer, terwijl zijn boot door het water van de baai glijdt. Hoge kliffen aan weerskanten weerkaatste in het water. Het tempo zit er lekker in en de mannen heffen een lied aan op het ritme van de riemen. Skari's gedachten zijn bij het roer en het water "straks breekt de lente echt door en over een maand zou je best in het water kunnen uithouden, nu zal het ijswater je in mum van tijd naar de poorten van Niflheim* leiden".
Het sturen is routine, en daar zijn zijn gedachten ook niet, terwijl hij door de smalle waterpoort manouvreerd en tientallen meters boven de mast tonnen rots de lucht in torsen.
Het zeil van de kleine boot is gestreken en de 6 riemen glijden soepel het kalme water in en uit.
Njord zei geprezen, het is een behouden vaart geweest. Hij kijkt naar de stapel goederen, kruiken, kisten en daar een grijns verschijnt op zijn gezicht, het malien waarvan Agni zijn ogen zouden uitvallen van ongeloof, kwaliteit alsof gemaakt door svartalfer zelf gemaakt.
Dan ziet hij de donker zwarte dichtgetimmerd kist staan en zijn gezicht betrekt. Het onding is zeker 1,70 m lang en is gemaakt uit eikenhout en stalen nagels, wie in Odinsnaam gebruikt er staal om een kist dicht te timmeren? Ok, het was een goede overeenkomst. Misschien was hij wel klaar voor het seizoen, wat, misschien wel voor 2 jaren. Waarom zoveel vergoeding om 1 vracht af te leveren aan het hoofd van Kaupang, dat had de handelsman in Uppsala kon of wilde het hem niet vertellen, "ik ben ook maar een tussenman", had de enigssinds dikke man gezegd, onderwijl het glimmende malienhemd voorhoudend.
Die kist zat hem de hele reis al dwars, hij had dagen geen oog dicht gedaan, en dromen gehad over kleine verwrongen wezens of met langgerekte schaduwen.
"Voor ik die kist aan Leifr geef", denkt Skalli, "zal ik Ragnfridr vragen naar die kist te kijken, onze volva** zal vast wel weten of het kwaad kan".

Zijn gedachten worden onderbroken als 'de kleine eekhoorn', zijn boot, de laatste rots rond. Er wordt een grote baai zichtbaar omringd door rotskliffen, behalve aan een kant...
Dan klinkt een diepe doordringende hoorntoon, weerkaatsend over het weidse meer. 1 maal, 2 maal: goed volk.
De mannen laten luid gejuig horen. Aaah wat heerlijk om weer thuis te zijn.
De groene heuvels en het strand zijn zichtbaar. En daar de houten aanlegsteigers van Kaupang. Rook kringelt vanaf de heuvels, en mensen komen aangerend over het pad.
Vanavond wordt het feesten, mede, muziek en zijn vrouw.

De kist en zijn voornemens zijn even later uit zijn gedachten verdwenen terwijl hij door zijn mannen op handen gedragen wordt naar Kaupang, waar de mede in het Langhuis staat en zijn vrienden en familie op reisverhalen wachten.

*Niflheim = dodenrijk
** Volva = zijn zieners, sjamanen, soms heks. Vaak vrouw, maar ook mannen.
Laatst gewijzigd door Karma op woensdag 4 augustus 2010, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

Dus keuze uit:
zeelui, dorpelingen, smeden, boeren, buitenlui, vechters (alhoewel we nog voor de tijd van de vikings zitten), clan positie (zeg maar adel), Volva (vrouwelijk of mannelijke) zieners, heksen en tovenaars.

Mensen komen het meest voor, maar andere rassen kunnen ook. Denk aan svardalf (dwergen, kobolds) of halfreuzen. Die hebben uiteraard magische of lichamelijke voordelen, maar stuiten ook onomkoombaar op onbegrip in Midgard.

Reizigers uit andere clans, uit noordelijk steppegebied. Uit het zuidelijk of oostelijk gebied.

Ik heb er zin in, als iedereen gereageerd heeft, kunnen we een datum prikken.
Ik zorg wel voor een hand-out met belangrijke goden, heb ook wat gevonden van namen.
Als je magie wilt gebruiken, bedenk alvast welke soort magie je bedrijft.

Maar het is ook mogelijk op het allerlaatst een karakter te maken.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Lastig om zo'n korte tekst over een personage te schrijven :)


Bregord:
Een berserker die z'n berserker krachten niet onder controle heeft.

En dan niet op een erik the viking achtige manier op de meest onhandige momenten gaan berserken, maar juist om momenten dat het eigenlijk zou moeten niet de kracht kunnen vinden of inzakken. Soort van impotent :D
Vroeger was Bregord een grote berserker kampioen, met bewezen diensten in raids overseas en bezongen heldendaden. Hij teert op zijn verleden van aanzien en roem, maar is als de dood dat hij door de mand zal vallen...

Bregord twijfelt aan zijn eigen heritage en goden. Heeft zijn (verboden en verborgen) interesse in de opkomende religie van de Bloedgod (christendom) te maken met het verliezen van zijn berserker krachten?
Is de bloedgod die in zijn dromen verschijnt en vredelievendheid en liefde predikt een duivel die hem zijn grootste kracht ontneemt?


Pro's: potentieel zeer sterke krijger (en nog steeds fysiek erg sterk)
cons: vermijdt kost wat kost grootste kracht. angst om te vechten
doelen: een leven leiden vol mede, vrouwen en rijkdommen, zoals hij ooit gewend was, zonder de constante angst alles kwijt te raken.

Van Wikipedia over Berserkers uit een ijslandse tekst:
His (Odin's) men rushed forwards without armour, were as mad as dogs or wolves, bit their shields, and were strong as bears or wild bulls, and killed people at a blow, but neither fire nor iron told upon them. This was called Berserkergang.
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Lairnaedon
Evil Overlord
Berichten: 983
Lid geworden op: dinsdag 28 september 2004, 0:34

Bericht door Lairnaedon »

We hebben een beetje hetzelfde character, tijn... alleen heeft de mijne een iets andere inslag! Ik zal hem ook beschrijven en Tijn's manier aanhouden


Even een klein beetje aangepast op de setting met een beetje verhaal:



Wargot,
De zoon van een doodgewone visser en een doodgewone nettenmaakster, student van een volva, een onbekene, stille jongen in het dorp. Maar niemand weet dat de opschudding in de bossen vlakbij zijn schuld is.

Tijdens een trance en communie met de geesten van oudsher en de totems van de gepreesde dieren kwam een bepaalde geest tot hem. De geest gaf hem een buitengewone kracht. Een kracht die Wargot amper kan binnenhouden, laat staan controleren. Daarom verlaat Wargot soms het dorp en komt dan na een dag of 2 terug.

Wargot is een rustige jongen die zich bezighoudt met het bewaren van de folklore, legendes, sagen, mythes. Het is absoluut geen dappere jongen.

pro: weet een handjevol over de mythologie en bezit een dierlijke gave
cons: die dierlijke gave is vrij nieuw voor hem en hij heeft hem neit onder controle, nog begrijpt hij waarom hij die gave heeft
doelen: van de gave afkomen, of anders erachter komen waarom hij het heeft, zodat hij het goed kan inzetten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

heheh, tof man! ik zie wel een goed samenspel mogelijk! :) Mijn berseker rage is altijd divine geweest, door de kracht van de goden in mij op te roepen. Ik had de berseker-rage juist altijd erg goed onder controle, kon hem inzetten in strijd.

Wanneer gaan we spelen? :)
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

ha, toffe personages (beetje omgekeerde, wat leuk contrast geeft). Wees overigens niet bang dat hetzelfde personages zijn, dat biedt ook leuke spelimput.

Ik heb zondag gekozen. (ook mail gehad als het goed is)
Mijn internet doet even niet meer thuis, omdat ik binnenkort ga verhuizen, en wat fanatiek was met opzeggen.

Stuur jullie nog wel mailtje voor laatste dingen en mobiele nummer erbij.
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hahhaha, is het nou een 'glitch' of heb ik echt 2 keer zelfde antwoord in de poll geplaatst? :lol:

ik had eigenlijk actie of hack 'n slash willen toevoegen.
Gebruikersavatar
Thekkur
Forum Master
Berichten: 4140
Lid geworden op: maandag 17 mei 2004, 23:07

Bericht door Thekkur »

Welke zondag is dat? je hebt echt twee keer hetzelfde in de poll gezet :D
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
Gebruikersavatar
Karma
Supreme Grandmaster
Berichten: 1818
Lid geworden op: zondag 11 september 2005, 23:45

Bericht door Karma »

hoi, komende zondag dan. ik heb het ook in de mail gezet.
Neanie
Koning
Berichten: 308
Lid geworden op: donderdag 8 november 2007, 13:06

Bericht door Neanie »

Was niet 2 keer zelfde, was zondagmiddag en zondag avond, die laatste enkel een beetje vroege eindtijd :P.


karakter:
Handelaar in metalen en smeedwerk komend uit een dwergen enclave in de bergen. De bos gitzwart haar en zware baard samen met de geknepen oogjes als die in de zon is wekken de indruk dat er toch vrij recent dwergenbloed in zijn familie zit.
Nadeel: kan niet echt goed tegen licht.
Talent: allemansvriend(makkelijk in gesprek met iedereen, accepteren veel van hem)
Naam: Svaldri
Plaats reactie