Axis and Allies
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Axis and Allies
Op verzoek van Thekkur een korte omschrijving. Gebaseerd op mijn oude versie - Karma heeft een nieuwe die nog in 't plastic zit, maar in essentie is er niet veel veranderd naar ik wel eens gelezen heb.
Het is een totaal ander spel dan Civilization - veel agressiever, en met sterke nadruk op strategie en taktiek. Zoals de naam al suggereert verbeeldt het een deel van de Tweede Wereldoorlog. Aan het spel doen vijf landen mee: Duitsland en Japan (de Axis), en de USA, het Verenigd Koninkrijk en de USSR (de Allies). Het kan dan ook door maximaal vijf spelers gespeeld worden - bij minder speelt een van de spelers twee of drie landen. Anders dan bij Civilization is het aantal spelers niet echt van belang voor de spelduur en het verloop.
De bedoeling is tamelijk simpel uit te leggen: versla de vijand (meer specifiek: neem zijn hoofdsteden in). Daartoe heb je allerlei legereenheden, waarvan infanterie en tanks de meest gebruikte zijn - maar er zijn ook schepen en vliegtuigen. Per ronde krijg je, afhankelijk van de hoeveelheid gebied die je hebt, geld om nieuwe te kopen. Omdat er met dobbelstenen gewerkt wordt, is de geluksfactor vrij groot. De belangrijkste reden waarom het spel veel korter duurt dan Civilization (en ook dan sommige potjes Risk) is dat de kansen eigenlijk niet meer kunnen keren als een van beide partijen beslissend voordeel heeft behaald: de sterkere partij wordt alleen maar nog sterker.
Naar mijn mening zitten er verschillende fouten in de regels van het originele spel dat ik heb - misschien is daar in de nieuwe versie iets aan gedaan. Belangrijkste bezwaar is dat de originele versie bij wederzijds correct spel gewonnen wordt door de Allies. Historisch juist, maar het spel is niet in evenwicht. Wel is het moeilijker om de Allies te spelen, maar als je het eenmaal weet kan de Axis het wel schudden. Om het een beetje te compenseren moeten volgens mij minstens de volgende maatregelen genomen worden:
1. De USSR mag de eerste ronde niet aanvallen (een op het internet veel genoemde mogelijkheid; de USSR begint het spel);
2. Bommenwerpers moeten duurder zijn (nu kun je uitrekenen dat simpelweg bommen gooien voordeel oplevert - opnieuw historisch juist, maar een wel heel stompzinnige manier om het spel te winnen);
3. De "technologische ontwikkeling" moet weg: het is gewoon een manier om spelers die niks beters met hun geld weten te doen (vooral de USA) onnodig een handje te helpen, en het introduceert een veel te grote extra geluksfactor waar vooral de rijkere Allies voordeel van hebben.
Het is een totaal ander spel dan Civilization - veel agressiever, en met sterke nadruk op strategie en taktiek. Zoals de naam al suggereert verbeeldt het een deel van de Tweede Wereldoorlog. Aan het spel doen vijf landen mee: Duitsland en Japan (de Axis), en de USA, het Verenigd Koninkrijk en de USSR (de Allies). Het kan dan ook door maximaal vijf spelers gespeeld worden - bij minder speelt een van de spelers twee of drie landen. Anders dan bij Civilization is het aantal spelers niet echt van belang voor de spelduur en het verloop.
De bedoeling is tamelijk simpel uit te leggen: versla de vijand (meer specifiek: neem zijn hoofdsteden in). Daartoe heb je allerlei legereenheden, waarvan infanterie en tanks de meest gebruikte zijn - maar er zijn ook schepen en vliegtuigen. Per ronde krijg je, afhankelijk van de hoeveelheid gebied die je hebt, geld om nieuwe te kopen. Omdat er met dobbelstenen gewerkt wordt, is de geluksfactor vrij groot. De belangrijkste reden waarom het spel veel korter duurt dan Civilization (en ook dan sommige potjes Risk) is dat de kansen eigenlijk niet meer kunnen keren als een van beide partijen beslissend voordeel heeft behaald: de sterkere partij wordt alleen maar nog sterker.
Naar mijn mening zitten er verschillende fouten in de regels van het originele spel dat ik heb - misschien is daar in de nieuwe versie iets aan gedaan. Belangrijkste bezwaar is dat de originele versie bij wederzijds correct spel gewonnen wordt door de Allies. Historisch juist, maar het spel is niet in evenwicht. Wel is het moeilijker om de Allies te spelen, maar als je het eenmaal weet kan de Axis het wel schudden. Om het een beetje te compenseren moeten volgens mij minstens de volgende maatregelen genomen worden:
1. De USSR mag de eerste ronde niet aanvallen (een op het internet veel genoemde mogelijkheid; de USSR begint het spel);
2. Bommenwerpers moeten duurder zijn (nu kun je uitrekenen dat simpelweg bommen gooien voordeel oplevert - opnieuw historisch juist, maar een wel heel stompzinnige manier om het spel te winnen);
3. De "technologische ontwikkeling" moet weg: het is gewoon een manier om spelers die niks beters met hun geld weten te doen (vooral de USA) onnodig een handje te helpen, en het introduceert een veel te grote extra geluksfactor waar vooral de rijkere Allies voordeel van hebben.
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Nou nee, 't is toch wel een stukje geavanceerder. Strategisch en taktisch heeft A&A veel meer te bieden dan Risk, en de samenwerking tussen de verschillende bondgenoten is een belangrijk extra aspect. Het aantal spelcomponenten en hun onderlinge samenwerking maakt het een veel rijker en complexer spel.
Ja goed, Axis and Allies is dus een spel waar bij je de 2e wereldoorlog naspeelt. Het is vrij strategisch en uitgebreid. Je hebt vele soorten eenheden (van duikboten tot vliegtuigen en van infanterie tot tanks) en de axis en gealieërden hebben allebei strategiën zoals die in de 2e wereldoorlog ook ongeveer waren. Tijdens het opzetten van het spel kan het uitgelegd worden.
Dus zeg maar wie er geïnterreseerd is dan kunnen we een afspraak gaan maken.
Dus zeg maar wie er geïnterreseerd is dan kunnen we een afspraak gaan maken.
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Vooropgesteld dat Cor deze keer wel uit zijn bed kan komen natuurlijk.
Trouwens Michiel, wat is dat Discworld spel dat ik bij jou zeg? Ik heb de doos niet uit de kast getrokken, maar ik ben nu de boeken aan het verslinden dus de naam alleen al lijkt me interessant genoeg!
Trouwens Michiel, wat is dat Discworld spel dat ik bij jou zeg? Ik heb de doos niet uit de kast getrokken, maar ik ben nu de boeken aan het verslinden dus de naam alleen al lijkt me interessant genoeg!
Dulce et decorum est pro alea mori.
discworld spel?! dat klinkt interessant! post er eens een nieuw topic over
Vincere: als je nog DW boeken wilt lenen moet je het even zeggen. Zou het trouwens niet cool zijn met een DW nerd als DM een keer een RPG sessie in discworld te spelen?!
Vincere: als je nog DW boeken wilt lenen moet je het even zeggen. Zou het trouwens niet cool zijn met een DW nerd als DM een keer een RPG sessie in discworld te spelen?!
"Stop! Jullie komen niet langs mij! Glupert heeft jullie snode plannen door!"
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
- Wijlen Fandath Ryne
- Supreme Grandmaster
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: donderdag 14 oktober 2004, 18:23
Dat was ook al een beetje mijn idee - bij Civi was dat niet zo erg natuurlijk, maar bij A&A is vijf gewoon het maximum. Goed, ik wacht even af of zich hier nog iemand meldt en dan ga ik mailen (uiteindelijk zitten Hubert en Eduard ook zelf op dit forum, dus ze zouden zich zonder actie mijnerzijds ook kunnen melden).